Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Fortfarande ingen kamera eller besked om leverans. Cyberphoto får ingen information från Canon om vare sig leveransdatum eller antal. Hittills har de bara fått tilldelat sig 2 st ynka exemplar. Snart borde väl Canon Sverige kunna ge någon form av besked, är det inte dåligt. Ligger som nr 5 i kön och har ingen aning om när jag kan tänkas få den efterlängtade – sommaren går fort och är väl snart slut. :(

Har ni något uppmuntrande som kan hjälpa mig stå ut?
 
Jerker 77 skrev:
Fortfarande ingen kamera eller besked om leverans. Cyberphoto får ingen information från Canon om vare sig leveransdatum eller antal. Hittills har de bara fått tilldelat sig 2 st ynka exemplar. Snart borde väl Canon Sverige kunna ge någon form av besked, är det inte dåligt. Ligger som nr 5 i kön och har ingen aning om när jag kan tänkas få den efterlängtade – sommaren går fort och är väl snart slut. :(

Har ni något uppmuntrande som kan hjälpa mig stå ut?

tyvärr så finns det nog inga bra nyheter, min leverantör har fått besked om att datumen flyttas fram hela tiden nu, från att det skulle finnas i slutet på Juni, till just nu skall finna i slutet på Juli, och dessa besked är preliminära bara nu. tyvärr..
 
Midsommar veckan skulle en försändelse av 1D Mark II anlända till Canons gemensamma Nordiska lager i Göteborg.

Känner ngn till ifall det har hänt?
 
rnyholm skrev:
Midsommar veckan skulle en försändelse av 1D Mark II anlända till Canons gemensamma Nordiska lager i Göteborg.

Känner ngn till ifall det har hänt?


Jag har då inte hört något från min leverantör, och jag skall visst få min kamera i nästa sändning, eventuellt så har kamerorna kommit till sverige men inte hunnits sändas ut till leverantörerna.
Det är bara att vänta och hoppas. Holland har visst redan kommit i kapp och kamerorna finns hos fotohandlarna på hyllan.

/ jerker
 
Smirre skrev:
Jag har då inte hört något från min leverantör, och jag skall visst få min kamera i nästa sändning, eventuellt så har kamerorna kommit till sverige men inte hunnits sändas ut till leverantörerna.
Det är bara att vänta och hoppas. Holland har visst redan kommit i kapp och kamerorna finns hos fotohandlarna på hyllan.

/ jerker

Vill man ha en den närmaste tiden så är det nog smidigast att köpa från utlandet, jag fick hem en i tisdags efter bara en dryg veckas väntetid. Och bäst av allt: den fokuserar helt korrekt!

Tack Canon. Har dom kanske löst fokuseringsproblemen nu? Dom lär ju inte prata om det officiellt men man kan ju hoppas att så är fallet i alla fall.
 
dsmannen skrev:
Vill man ha en den närmaste tiden så är det nog smidigast att köpa från utlandet, jag fick hem en i tisdags efter bara en dryg veckas väntetid. Och bäst av allt: den fokuserar helt korrekt!

Tack Canon. Har dom kanske löst fokuseringsproblemen nu? Dom lär ju inte prata om det officiellt men man kan ju hoppas att så är fallet i alla fall.


Får man fråga vart du köpte kameran. Någon hemsida?

/Steven
 
Jag hade tur som "beställde" Mark2 från Danmark, hade jag väntat på de svenska leverantörerna så hade jag fått vänta länge tror jag.

Hur som helst har jag laddat ner och testat "Canon 1D Mark II CSpro plugin" skärpningsprogram för Canon Mark2 och den verkar fungera väldigt bra, speciellt ser man att det blir mindre synligt brus än med om man lägger USM på hela bilden, kan visserligen göra en selektiv skärpa men smidigare med ett program som gör det. Skall testa mera!

http://www.fredmiranda.com/software/
 
LPbatch....

Skulle mycket hellre ha ett LPbatch action/plugg-in ifrån Fred istället. Verkar inte vara på G heller.

Men jag ser att det inte finns till 1ds heller. Kanske inte ar bra att "kopiera" linjära raw med 1ds/1d ??


Du får gärna ge lite feedback när du testat CSpro plugin lite mer.


Glad midsommar på er alla !!
 
rnyholm skrev:
Midsommar veckan skulle en försändelse av 1D Mark II anlända till Canons gemensamma Nordiska lager i Göteborg.

Jag trodde Canons lager låg i Enköping, eller är det bara ett mindre lager? Allt jag har fått skickat till mig från Canon står det Enköping på avsändaradressen. Har för mig att det lagret hanterar hela Europa. :-/
 
dsmannen skrev:
Har dom kanske löst fokuseringsproblemen nu? Dom lär ju inte prata om det officiellt men man kan ju hoppas att så är fallet i alla fall.

Pressens Bild har lämnat in en kamera som fokuserade fel. Min fokuserar korrekt, utom med mitt Sigma 120-300/2,8, men det är objektivets fel.
 
Glock skrev:
Jag trodde Canons lager låg i Enköping, eller är det bara ett mindre lager? Allt jag har fått skickat till mig från Canon står det Enköping på avsändaradressen. Har för mig att det lagret hanterar hela Europa. :-/

Canons lager drivs av Maersk och ligger i Göteborg. Canon har bytt lager några gånger.
 
Re: LPbatch....

DaSilva skrev:
Skulle mycket hellre ha ett LPbatch action/plugg-in ifrån Fred istället. Verkar inte vara på G heller.

Men jag ser att det inte finns till 1ds heller. Kanske inte ar bra att "kopiera" linjära raw med 1ds/1d ??


Du får gärna ge lite feedback när du testat CSpro plugin lite mer.


Glad midsommar på er alla !!

Testat CSPro lite mer mot PS CS USM (på hela bilden) och finner att CSPro tar minskar tex glimten (reflektionen) i ögat på tex fågel vilket gör att man upplever bilden som mindre skarp. Men tittar jag på fågelkroppen så kan jag nog ? se lite mer detaljer samt att bilden blir mindre brusig. Eftersom CSPRo skall ta bort Halo kanske den också tar bort glimten från ögat? (skall testa mera). Tydligen har det kommit fram att man skall använda dena plugin på 100% så bilden får inte vara croppad eller resizad. Lägger man på sharpningen här och sedan cropar och ändrar storlek tex till 600 pixlar för tex Fotosidan förlorar man skärpa. PS USM lägger man ju på som sista steg för att få bra skärpa.

Allt handlar om tycke och smak men jag tycker PS USM är bättre och bruset tar jag bort med Neat Image.

Någon annan som har testat CSPro?

Titta på dessa bilder som är tagna med Canon Mark2:

Den första är skärpt med PS CS USM över hela bilden. Gillar denna mer med lite gläns i ögat, ger enligt min mening ett skarpare intryck.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=208142

Med Fredmiranda CSPro skärpning. Tar bort "glänset" i ögat, ser mindre skarp ut enligt min mening.

http://www.omar.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=210542

Vad tycker ni?


En som kan CSpro kan nog få till det bättre, kanske en inställnings sak? Skall testa mera!
 
Båda känns överskärpta med tydliga halofenomen dock.

Själv använder jag focalblade för skärpning, gillar den då det har ofantliga kontrollmöjligheter av borttagning av halo, separat skärpning av ytor och kanter, osv.
 
fick mail från cyberphoto:

"Leveransen av Eos 1D Mark II kommer tyvärr att dröja. Till Sverige har det hittills bara kommit 9 st kameror. Canon svenska hade blivit lovade att få ett större antal kameror nu i slutet av denna månad. Tyvärr blev det inte så.

Det kommer att komma ett fåtal kameror den 7/7 till Sverige. Vi kommer att få en eller två av den leveransen. När Canon får nästa leverans efter det är mycket osäkert."

Tråkiga nyheter för alla som väntar... =(
 
Detta är helt oacceptabelt. Antingen har Svenska Canon blivit blåsta, eller så har de klantat sig på något sätt. Eller är det så här illa i fler länder?

Uppgiften om 9 kameror stämmer knappast även om det inte är många som levererats till butiker.
 
Re: fick mail från cyberphoto:

dsmannen skrev:
"Leveransen av Eos 1D Mark II kommer tyvärr att dröja. Till Sverige har det hittills bara kommit 9 st kameror. Canon svenska hade blivit lovade att få ett större antal kameror nu i slutet av denna månad. Tyvärr blev det inte så.

Det kommer att komma ett fåtal kameror den 7/7 till Sverige. Vi kommer att få en eller två av den leveransen. När Canon får nästa leverans efter det är mycket osäkert."

Tråkiga nyheter för alla som väntar... =(


Fick just ett samtal från Hegethorns och de hade fått besked att kamerorna var på väg från Canon och mest troligt så levereras de i morgon. Dock vet jag inte hur många de får men minst 3 eftersom jag hade tredje plats i kön.

/ Jerker
 
Det här verkar helt åt hel--te :(
Vad sysslar de med? Vad finns det för alternativ? Konstigt att den där butiken i Belgien kunde kränga kameror från hyllan, någonstans måste det blivit fel. Var det bara Svenska Canon som prioriterade pressen först - det kunde ju vara en anledning i så fall – men vilket knasigt beslut.

Det känns ju tryggast att beställa från en svensk leverantör men kanske ska man titta på utlandet ändå. Det tråkiga för Svenska butiker är ju att de går miste om än jäkla massa pengar för att flera kunder beställer från utlandet och avbokar sina ordrar. De kan ju inte vara direkt glada på Canon Sverige.

Det är rätt många som verkar vänta...
 
EM och OS-snacken verkar vara en förevändning för att kunna ge de stora tidningarna och bildbyråerna kameror först. Tyvärr gick i stort sett alla kameror åt genom detta tilltag.

Är det inte bättre att förse de ivrigaste kunderna först? Reklamvärdet av att ge vissa pressfotografer mark II först är nästan noll. Det syns ju ändå inte på TV om de har 1D eller 1D mark II....

Däremot fungerar de kunder som beställer först som säljare - de berättar för alla andra mindre intresserade fotografer hur bra kameran är och får andra att beställa. Nu berättar de istället att Canon är usla på att leverera vilket får folk att dra öronen åt sig.

Hade fördelningen sett annorlunda ut hade de ivrigaste och mest högljudda fotograferna fått sina kameror tidigt och Canon hade sluppit en massa negativ kritik.

/magnus

PS. Undrar hur många av de mark II som skull leverats till butik i juni som gått till sportfotografer som ringt Per Karlsson och sagt: "Det blir jag som åker till EM istället". Det sker ju en del schemabyten på tidningarna,
 
Jerker 77 skrev:
Det här verkar helt åt hel--te :(
Vad sysslar de med? Vad finns det för alternativ? Konstigt att den där butiken i Belgien kunde kränga kameror från hyllan, någonstans måste det blivit fel. Var det bara Svenska Canon som prioriterade pressen först - det kunde ju vara en anledning i så fall – men vilket knasigt beslut.

Det känns ju tryggast att beställa från en svensk leverantör men kanske ska man titta på utlandet ändå. Det tråkiga för Svenska butiker är ju att de går miste om än jäkla massa pengar för att flera kunder beställer från utlandet och avbokar sina ordrar. De kan ju inte vara direkt glada på Canon Sverige.

Det är rätt många som verkar vänta...

Alternativet är att handla i ett land där Canon levererar till betalande kunder
och inte som i Sverigen där Per Karlsson prioriterar ”sina” kunder.

Känner mej mer trygg att handla från en butik i Belgien där servicen är 100%
än att handla från en leverantör som är beroende av Svenska Canon.
I synnerhet så länge Per Karlsson står på Canons lönelista.

/Jonas
 
jonasbengtsson skrev:
Alternativet är att handla i ett land där Canon levererar till betalande kunder
och inte som i Sverigen där Per Karlsson prioriterar ”sina” kunder.

Känner mej mer trygg att handla från en butik i Belgien där servicen är 100%
än att handla från en leverantör som är beroende av Svenska Canon.
I synnerhet så länge Per Karlsson står på Canons lönelista.

/Jonas

Instämmer med ovan talare.
Som företagare är man kanske mer van vid leverantörer som snackar mer än de levererar.
Konsekvensen av det blir ju bara, om möjligt är, att man byter ut de som inte håller måttet.
Det måste ju vara detta som är meningen med EU.
Fri konkurrens och fritt flöde av varor och tjänster över gränserna.
Innebär ju att vi får en högre kvalitet på de som klarar sig.
I mitt fall så klarade sig inte den svenska leverantören speciellt bra.
Analysen om varför överlåter jag åt andra.

mvh

Jerry
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.