Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Ingen MK2... 20D

Lzn skrev:
Man får hoppas att Canon kan leverera 20D inom de närmaste året.... De har ju börjat ta emot beställningar, så med lite tur har jag den inom ett halvår!
Canon har sagt att det inte ska råda brist på 20D, det ska finnas gott om dem...betydligt bättre tillgång än som var fallet med 10D (som det oxå var lång kö på).
 
Om jag får komma med en gissning så råder bristen på kameror framförallt på att de troligen inte kör så många produktionslinjer samtidigt. Och då de planerar in nya kameror måste börja fasa över mot den nya tillverkningen långt innan. Då förlitar sig ju fabriken på att det finns lager ute i världen på gamla och jobbar på med nytt.

Troligt exempel på detta är att 1Ds har blivit ersatt av 1D mk2 dock så körs det långsamt ut för de skall ha möjlighet till 1Ds mk2 i vår.

10d fick på tafsen av 300D som snart skall ge plats åt 20d alt. påbörjas en ny linje för den och 300d blir svart.

Men detta är bara mina gissningar efter ha besök fabriker för t ex intel cpu'er m.m. nere i asien.
 
Sant. Jag börjar även överväga Nikon i ren protest. Bättre en Nikon i handen än 10 Canon i skogen.
 
När jag fick mitt exemplar hade det kommit till landet hela två stycken exemplar. När jag tydligen uttalade det jag såg ut, som ett levande frågetecken, fick jag svaret att det tillverkas 700 st 1Dmk2 per månad. Inte undra på att det inte kommer fler exemplar hit till bakskogen.
 
Lzn skrev:
Sant. Jag börjar även överväga Nikon i ren protest. Bättre en Nikon i handen än 10 Canon i skogen.

Jag har också blivit så mäkta irriterad på detta köande, att ifall Nikon skulle ha haft en motsvarighet, så inte ett ögonlock skulle jag funderat. Detta köande gäller ju inte enbart 1Dmk2 utan också 10D var svår att få.

Man behöver inte vara en värst stor profet om påstås att med 20D blir också köande. En metereolog sade allvarligt i tv, att nutida metereologin har gått så långt framåt, att dagen efter kan man säga hur prognosen överenstämde med verkligheten.
 
Hoppas du har fel! Men, historien säger annorlunda. Även på min D60 fick jag vänta ganska många månader.
 
Jag köpte min kamera från Björns foto och video. Nu visade det sig att dom inte skickar med någon svensk manual för dom köper in sina kameror från tyskland. Jag kontaktade Canon om detta och dom sa att köper jag en kamera i sverige ska det följa med en manual på svenska. Björns foto informerade inte mig om att kameran var importerad från tyskland och därför inte hade någon svensk manual. Nu får jag betala 250kr till för att få en manual, det kunde inte Björns foto bjuda på... Dåligt tycker jag.
 
mindwipe skrev:
Jag köpte min kamera från Björns foto och video. Nu visade det sig att dom inte skickar med någon svensk manual för dom köper in sina kameror från tyskland. Jag kontaktade Canon om detta och dom sa att köper jag en kamera i sverige ska det följa med en manual på svenska. Björns foto informerade inte mig om att kameran var importerad från tyskland och därför inte hade någon svensk manual. Nu får jag betala 250kr till för att få en manual, det kunde inte Björns foto bjuda på... Dåligt tycker jag.

Hör av dig till mig så ska jag se om jag kan fixa en svensk manual till dig utan kostnad.
 
mindwipe skrev:
Jag köpte min kamera från Björns foto och video. Nu visade det sig att dom inte skickar med någon svensk manual för dom köper in sina kameror från tyskland. Jag kontaktade Canon om detta och dom sa att köper jag en kamera i sverige ska det följa med en manual på svenska. Björns foto informerade inte mig om att kameran var importerad från tyskland och därför inte hade någon svensk manual. Nu får jag betala 250kr till för att få en manual, det kunde inte Björns foto bjuda på... Dåligt tycker jag.

Förr sa konsumentköplagen att instruktioner skulle följa med på svenska. Om detta ändrats efter EU vet jag inte. Men jag gissar att det är Björns Foto & Video som inte kan lagen.

Lagen säger också saker som att priser ska anges i alla saker som visas i skyltförnster, knappast så många som följer det heller.
 
En liten MII fråga om ngn står ut;)!

Jag är lite nyfiken på Hur Många bilder man kan fota med ett nytt och fulltladdat batteri.

Beror ju såklart på situationen och hur man använder kameran men om vi förutsätter att temperaturen är normal +18 och att man itne använder displayen nästan alls, osv,,

Klarar en "EOS1D MII" upp till 4000 bilder utan byte?

Mvh Niclas, nyfiken;)
 
Niclasfoto skrev:
En liten MII fråga om ngn står ut;)!

Jag är lite nyfiken på Hur Många bilder man kan fota med ett nytt och fulltladdat batteri.

Beror ju såklart på situationen och hur man använder kameran men om vi förutsätter att temperaturen är normal +18 och att man itne använder displayen nästan alls, osv,,

Klarar en "EOS1D MII" upp till 4000 bilder utan byte?

Mvh Niclas, nyfiken;)

Enligt manualen ska man kunna ta 1200 bilder vid 20 grader.
 
Man kan säkert komma upp i större mängder om man fotograferar alla bilder tätt på varandra och inte tittar så mycket på displayen. Alltså vid sportfotografering. Antagligen bäst vid ISO 100 och i övrigt med så lite processning av filerna i kameran som möjligt.

Jag kör mycket microdrive och RAW som kanske tar en del ström.

Hur som helst får man VÄLDIGT många bilder per laddning. Har man ett extra batteri känns det som man inte har några begränsningar. Snarare blir problemet mångden minneskort.
 
Visst, många faktorer spelar in,,

Ja, det hjälper ju inte med ström om man inte har plats;),,

Runt Ett tusen bilder låter bra för mig!

Tror inte att det skulle vara så mycket displaykikande för min del. Oftast så blir kameran också påslagen kanske max totalt 20min på en hel fotodag. Så kanske kirrar jag i mitt fotande fler bilder,,

Behöver alltså inte så många extra batt,pack då. Två håller mer än nog.

Tack för fin info.

Mvh Niclas,
 
Kameran drar inte så mycket ström när den är påslagen så jag brukar ha på den hela tiden på reportage för att inte missa någon bild. Men om man är naturfotograf jobbar man väl annorluna.

Ja, två batterier räcker hur långt som helst. Även om man egentligen klarar sig med ett känns det bättre med två. Kolla in zebramedia som har ett piratbatteri som är billigt. Vet att Omar Brännström har ett sånt.
 
Niclasfoto skrev:
Visst, många faktorer spelar in,,

Oftast så blir kameran också påslagen kanske max totalt 20min på en hel fotodag.


Låter som om du skulle klara dig ett par veckor på ett batteri (såvida du inte håller nere utlösaren konstant under dessa 20 minuter...)
 
FouFoto skrev:
Låter som om du skulle klara dig ett par veckor på ett batteri (såvida du inte håller nere utlösaren konstant under dessa 20 minuter...)

Hehe ja det stämmer nog. Men är man ute på Den turen så är det ju fint att ha backup,, Ibland så vet man ju inte heller när man har tillgång till laddning osv.

Jag fotar med systemkameran ca 4st turer ut per vecka i snitt i 2 månader på Ett set batterier i min 1n+hs. Jag exponerar såklart olika mycket på turerna men generellt så fotar jag inte många bilder per tur. Med Mätsökaren blir det fler turer per vecka, där håller ett batteriset ca ett halvt år.

Att köpa digitalt för ekonomins skull håller långt ifrån i mitt fall!!

Jag är nog en väldigt ekonomisk fotograf;)

Mvh Niclas,
 
Nyladdat batteri i kameran + två extra batterier du klarar nog av även en ganska intensiv fotovecka i fjällen eller liknande.

Jag fotar kanske 1-2 timmar per tillfälle, 3-4 ggr per vecka. Då är kameran igång hela tiden och jag tar ca 30-100 bilder per tillfälle.
Använder aldrig blixt. Kikar mycket på lcd.

Byter batteri efter ca två veckor.
(gäller 20d med 1400milliampers batteri)

Släpp loss nu Niclas! Köp dig ett DSLR! Kom ut!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.