Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Smirre skrev:
Låter ju underbart att autofocusen är snabb och precis, jag var och fotade på en go-cart tävling i dag med min D60 och jag var tvungen att manuell focusera, det gick inte att få skärpa med autofocusen.

Kan inte låta blir att retas. Jag har kört D60 i ett år och dess autofokus är bedrövlig - ett ljusår från både 1V och 1D mark II.
 
Hej

Andra dagen med Mark2. Var ute på en tur runt Krankesjön i Skåne och fotade. Är väldigt nöjd med kameran och 45 AF punkter funkar riktigt bra på flygande fågel, speciellt mot himmel, är det typ träd i bakgrunden så kan den bli lurad, speciellt om fotoobjektet är litet. Jag skruvade upp iso till 250 och körde med bländare 7.1 0ch 8 för att få ett bättre skärpedjup. Fotar i RAW och en gång tog bufferten slut och det gick lite långsammare med bildtagningen, kommer nog bli bättre med framtida kameror. Displayen är som med andra kameror inte så bra att titta på ute i fält, men histogrammet kan vara bra att kolla som man ligger rätt i exponeringen, har stängt av visningen. Avtrycket tycker jag är bra och responsivt, bra för aktionfotografering, lätt att ta enbildstaging också, har visserligen råkat ta två någon gång men vad gör det när det är digitalt. Hade jag vetat innan hur bra digitalt är så hade jag köpt en Canon 1D när den kom ut.

Är bara inne på mellanlandning, skall ut och fota snart igen.

Några bilder som jag tog nu morse med Canon Mark2 och 500mm + 1.4xTC.

http://www.omar.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=205865

http://www.omar.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=205864

http://www.omar.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=205866
 
Omar skrev:
HejFotar i RAW och en gång tog bufferten slut och det gick lite långsammare med bildtagningen, kommer nog bli bättre med framtida kameror.
grymma bilder!

Om du tycker att bufferten är ett problem så ska du satsa på snabba SD-kort. De är klart snabbare på att skriva data än de bästa CF-korten. Men det kostar.

Jag har några Sandisk Ultra II CF och SD-kort för action och två 4GB microdrive för lugnare uppdrag. men även microdrivarna är hyggligt snabba på mark II. Kör också RAW för det mesta.
 
Apropå buffert... Titta in en animering jag har gjort. 34 bilder på rad i kvalitetsläge nio. Jag drog sen ner till läge åtta och då kunde jag ta över 40 bilder innan kameran sa stopp, detta med en Hitachi 4 GB microdrive.

Om ni undrar varför jag vinglar lite så beror det på att jag stod lite ostadigt. Jag tog fler sekvenser sen som blev bättre. :)

Edit: Ladda hem den till hårddisken före du tittar för annars kan det gå lite trögt. Den ligger på knappt 5 MB.
 
Ralph L skrev:
Apropå buffert... Titta in en animering jag har gjort. 34 bilder på rad i kvalitetsläge nio. Jag drog sen ner till läge åtta och då kunde jag ta över 40 bilder innan kameran sa stopp, detta med en Hitachi 4 GB microdrive.

Skitkul. Såg att cyberphoto hade gjort en liknande grej fast inte alls lika kul. Du valde ett väldigt lämpligt motiv. har också sett nån dansk sida med en bra animering på en tjej.

Jag kör också 4GB microdrive. Köpte två styck på eBay. De går rätt fort i mark II. Det är mest när man vill kolla direkt på sina bilder efter att ha plåtat intnsivt i RAW som man kan känna att det segar. Känns underbart att kunna åka till Hultsfred med 12,5 GB och slippa ha med bärbar dator eller andra attiraljer.
 
froderberg skrev:
Skitkul. Såg att cyberphoto hade gjort en liknande grej fast inte alls lika kul. Du valde ett väldigt lämpligt motiv. har också sett nån dansk sida med en bra animering på en tjej.

Jag kör också 4GB microdrive. Köpte två styck på eBay. De går rätt fort i mark II. Det är mest när man vill kolla direkt på sina bilder efter att ha plåtat intnsivt i RAW som man kan känna att det segar. Känns underbart att kunna åka till Hultsfred med 12,5 GB och slippa ha med bärbar dator eller andra attiraljer.

det är nu den första 4gb disken börjar strula, sen när du kommer hem ser du att den andra disken inte går läsa... :)

Nämen, som sagt lite farligt med för stora minneskort, hoppas du har med en Tripper eller liknande iaf.

/Herman.. vars 4gb Microdrive började strula förra veckan... =(
 
Jag måste bara fråga, hur sexigt är det med en kamera som heter 1D mkII?
Namn som D70, rebell, panther och liknande är väl ändå roligare.

Vad kallar ni kameran? Förutom Baby, Darling och annat.
 
dsmannen skrev:
det är nu den första 4gb disken börjar strula, sen när du kommer hem ser du att den andra disken inte går läsa... :)

Nämen, som sagt lite farligt med för stora minneskort, hoppas du har med en Tripper eller liknande iaf.

/Herman.. vars 4gb Microdrive började strula förra veckan... =(

Jag har kört 2 st 1GB microdrive i ett år. De har funkat. jag får väl be och hoppas för att mina nya funkar lika bra. Har dessutom 2,5 GB Sandisk Ultra II också, så nått ska man väl få med hem.

vad har hänt med din microdrive?
 
mipert skrev:

Vad kallar ni kameran? Förutom Baby, Darling och annat.

My precioussssss......

Nä allvarligt talat så är jag lite tråkig. Efter en veckas lek är kameran bara ett arbetsredskap. Jag tänker inte direkt på vad det är för kamera jag plåtar med så länge allt funkar som det ska.

Mina Eos 1V är döpte till 01 och 02. Så före första rutan plåtas in 01-xxx (x=löpande filmnummer) och 02-xxx.
De skannade bilderna ger jag nummer som 02-xxx-yy i filinformationen.
Från kameran kan jag ladda ner massa info för varje exponerad bild för de senaste 100 rullarna. Så high-tech kan analogt vara... :)
 
Marklund kanske är ett bra namn. Och sen Marklund 1 och 2. För man kan ju inte kalla dem "Mark den andre 1" och "Mark den andre 1".

/magnus (som knegar ihop till en till)
 
Jag kallar inte mina kameror för något men ibland måste man benämna dem när man pratar med andra.

Ibland pratar jag med kameran efter avslutat jobb och då låter jag som man själv blev tilltalad framför en perfekt bäddad säng i 19-årsåldern:

Va, f-n, är detta för skit, gör om. tamefan det värsta jag sett någonsin, gör du inte om detta till belåtenhet på 20 sekunder kan du drömma om att någonsin få...

Borde inte emkåtvå fungera bra?
 
På kameradoktorn säger de "marken" Det funkar ju.

Jobbets D60 som jag tvingats använda ett tag har iblend fått väldigt mångordiga tillmälen "Jädra skithelvetes amatörkamera som inte kan ställa in skärpa" till exempel när man ska plåta i dåligt ljus eller motljus. Då funkar nämligen inte autofokusen - kul va?
 
Dags för nästa animering , åt andra hållet den här gången. Båda är tagna med 200/1,8:an.

Stod på samma ställe som på första så jag vinglar lite här också. Behöver nog träna på det här...

Jag har märkt att i alla fall Netscape segar ner hastigheten så öppna den med t ex AcdSee istället. Explorer går också bra.
 
froderberg skrev:
Jag har kört 2 st 1GB microdrive i ett år. De har funkat. jag får väl be och hoppas för att mina nya funkar lika bra. Har dessutom 2,5 GB Sandisk Ultra II också, så nått ska man väl få med hem.

vad har hänt med din microdrive?

mm samma här, har kört ett par 1gb microdrive i flera år utan problem. Fick strul nu förra veckan med att kameran började hänga sig då den skulle skriva till kortet, testat formatera om, partionera om, scandisk verktyg osv.. =(
Gäller garantin om man plockat ur disken ur en muvo? :-|
 
Ralph L skrev:
Dags för nästa animering , åt andra hållet den här gången. Båda är tagna med 200/1,8:an.

Stod på samma ställe som på första så jag vinglar lite här också. Behöver nog träna på det här...

Jag har märkt att i alla fall Netscape segar ner hastigheten så öppna den med t ex AcdSee istället. Explorer går också bra.
Läckert! Du skulle inte ha köpt en videokamera istället? ;-)

Irfanview gick bäst här, därnäst Mozilla. Explorer gick så segt att det var som att titta på diabilder i småskolan...
 
Den dag det finns en videokamera som filmar i 8 Mpixel och med den renheten i bilden så lär jag köpa en.

Diabilder? Vad är det för något? ;)
 
mipert skrev:
Jag kallar inte mina kameror för något men ibland måste man benämna dem när man pratar med andra.

Ibland pratar jag med kameran efter avslutat jobb och då låter jag som man själv blev tilltalad framför en perfekt bäddad säng i 19-årsåldern:

Va, f-n, är detta för skit, gör om. tamefan det värsta jag sett någonsin, gör du inte om detta till belåtenhet på 20 sekunder kan du drömma om att någonsin få...

Borde inte emkåtvå fungera bra?

Jag har inga problem med D60 och fokus, inte så ofta iaf, kanske är maskineriet bakom sparkarna som bråkar? :)
 
vbg_snake skrev:
Jag har inga problem med D60 och fokus, inte så ofta iaf, kanske är maskineriet bakom sparkarna som bråkar? :)

Ojoj, nu kastar du sten i glashus! :)

Nämen allvarligt så fungerar AF:en i D60:n bra så länge ljuset inte tryter och man har lite kontraster att fokusera på, men skillnaden är faktiskt enorm på "Marklund". Även från 10D är det grymt stor skillnad.
 
vbg_snake skrev:
Jag har inga problem med D60 och fokus, inte så ofta iaf, kanske är maskineriet bakom sparkarna som bråkar? :)

Eller så går du inte till så mörka och skumma ställen som jag... :)

Den här motljusbilden på Ola Skinnarmo var helt omöjlig för autofokusen i både D60 och 300D
 

Bilagor

  • crw_3339.jpg
    crw_3339.jpg
    45.4 KB · Visningar: 437
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.