Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon måste ha ett verkligt monopol när de tycks ha råd att behandla sin kunder på detta sätt. Satsar på reklam för något som inte finns. Detta gäller ju inte enbart mark2 utan även andra dslr.

Ifall det skulle finnas ngt annat märke i samma klass skulle det var mycket enkelt att motivera sig själv att köpa ngt annat.

Egentligen borde jag beställa tid hos en hjärnskrynklare för att jag går varje dag och väntar på meddelande - som inte kommer.
 
Äntligen, många månaders väntan är över!

I går fick jag mitt nya hus, många månaders väntan är över, det var precis att jag hann få batteriet laddat innan det var dags att fara på Kalottjazz och blues festivalen i Haparanda.
Sitter just nu och tömmer microdriven så att man får se hurdant resultatet blev.

Jag kan inte säga annat än att kameran känns underbar i handen. Kommer väl att ta ett tag innan man har hunnit vänja sig med dubbelkommandona men hittills så tycker jag ändå att detta sätt är bättre än med D60.

Nu skall jag kolla bilder.....
 

Bilagor

  • 100_0297_3.jpg
    100_0297_3.jpg
    35.6 KB · Visningar: 511
Kanske inte rätt forum men jag har tröttnat på Canon och hur dem jävla idioterna fungerar.

Har beställt ett ef 400 5.6 USM L lens för närmare 13 000 kronor. En del pengar. Dem "slarvade" bort detta objektivet och sa att en fotograf tog med det till Portugal. HUR JÄVLA dumt är inte det? Blev så jävla arg så jag avbeställde allting

Nu får man istället börja leta efter begagnade saker som ett 300 2.8 :/


/En väldigt missnöjd canon användare.
 
vbg_snake skrev:
Kanske inte rätt forum men jag har tröttnat på Canon och hur dem jävla idioterna fungerar.

Har beställt ett ef 400 5.6 USM L lens för närmare 13 000 kronor. En del pengar. Dem "slarvade" bort detta objektivet och sa att en fotograf tog med det till Portugal. HUR JÄVLA dumt är inte det? Blev så jävla arg så jag avbeställde allting

Nu får man istället börja leta efter begagnade saker som ett 300 2.8 :/


/En väldigt missnöjd canon användare.

Canon´s definition av "slarvade bort" är nog att
Per karlsson tog med objektivet till "sin" fotograf i Portugal, när han nu ändå skulle åka ner.

Det finns andra leverantörer än Svenska Canon, som dessutom levererar till betalande kunder.

/Jonas
 
Fick mitt hus i tisdags, från Björns Foto fick samtidigt meddelande från Cyberphoto att jag var först i kön där. Tackade nej så någon som står i kön blir lycklig ägare näta vecka. De visste inte hur många de fick på Cyber.

Var tveksam till att tacka ja då jag nästan ångrat mig och tänkte nöja mig med D10, vänta på nästa modell.
Tur att jag inte gjorde det, va bra den e!!!!!
Nu börjar digitalarna att kännas som riktiga.
Jag är supernöjd.

//Jan
 
Jag måste bara säga att jag har haft en jäv....tur för jag beställde mitt hus i måndags och fick den på onsdag från Dustin. För mig var det bara tre dagars väntan :)

Är annars jätte nöjd med kameran!!

Trevlig sommar på er!

/Steven
 
stevensteven skrev:
Jag måste bara säga att jag har haft en jäv....tur för jag beställde mitt hus i måndags och fick den på onsdag från Dustin. För mig var det bara tre dagars väntan :)

Kul för sig, men underligt av Canon. De borde ta viss hänsyn till kötiden hos de olika butikerna.
 
Eller så är det ingen som kommit på tanken att köpa en proffskamera hos Dustin som i första hand är datorbutik, iaf inte en mk2. :D

Men jag instämmer med resten av folket, har någon prövat att maila killen på canon med lite kritik kanske. Han borde få veta om att ryktena sprid, har man tur så kanske han tänker till, även om jag inte sätter ens en krona på det.
 
Damocles skrev:
Men jag instämmer med resten av folket, har någon prövat att maila killen på canon med lite kritik kanske. Han borde få veta om att ryktena sprid, har man tur så kanske han tänker till, även om jag inte sätter ens en krona på det.

Som att hälla vatten på en gås. Men hans chef lär ha fått höra en hel del. Men fan vet om det hjälper.
 
Efter att ha plåtat action med min 10D ett halvår började jag kika efter en beg 1D... hade faktiskt en på gång men eftersom den fanns i England och hade en smula tvivelaktig bakgrund så blev det inget. Kollade bara på skoj in hos Dustin en lördagkväll.... 1D2 I LAGER! Gick nästan upp i atomer, ringde måndag den 14 juni, kunde plocka ut den på posten på tisdagen. Fick några dagar att vänja mig vid alla knappar innad det bar iväg till SM i Kumla (agility för hundar) WOW jag menar VOV vilken kamera!

Intressant är att min 50/1,4 hade en smula back-fokus på min 10D men är klockren på den nya 1D2.

Stackars er som väntar, men den som väntar på något gott väntar oftast för länge eller vad det nu heter ;-)

Trots att jag bara är en simpel amatör ångrar jag inte en sekund att jag bytte upp mig!

/Lasse
 
efter två månaders fotografering med MarkII

Jag har kört Mark II:an i två månader nu, sedan någon vecka in i maj, och jag kan bara säga att den är värd väntan. Meningen var att jag skulle skrivit en kort artikel på expertsidan om kameran i praktiken. Men jag har inte hunnit -- har hållit på att plåta i Skandinavien nästan hela tiden för en bok till nästa vår.
För mig som fågelfotograf innebar Mark II min slutliga övergång till det digitala. 1Ds som jag kört i ett och ett halvt år var bra, men saknade den snabbhet som krävs för t.ex.fågelfotografering och sport. Jag körde hela tiden dia parallellt. -- Nu kör jag bara lanskap med analog kamera, bl.a. X-pan.
Bildkvaliteten på Mark II har jag inte försökt analysera och jämföra med andra kameror, det finns så många som älskar sådana tekniska analyser att jag lämnar det till dem. Jag har bara kunnat konstatera att kvaliteten på de 8Mbyte råfiler jag får räcker för mitt syfte -- mer än väl. Och att bruset tycks vara lägre än med 1Ds. Har kört en hel del bilder nu på både exponeringsindex 640 och 800 och bruset på 800 stör inte alls på det sätt som det gjorde på 1Ds. (Men det ärt ju som alltid en fråga om vad man ska använda bilderna till -- jag tvekar i alla fall inte att köra en bild tagen med EI 800 på MarkII som helsida i A4 i en bok.)
Det väsentliga för mig i min fågelfotografering är att jag nu äntligen fått en kamera som uppfyller de flesta av de önskningar jag kan ha vad gäller kamera. Den digitala tekiniken tillåter mig att köra upp exponeringsindex till känsligheter jag aldrig skulle använt på film. Med 8 bilder i sekunden räcker Mark II:an till att fånga de flesta actionsituationer.
Och äntligen äntligen har jag fått en Canon-kamera med en tillräckligt snabb autofokus för att kunna fånga om inte alla så i alla fall betydligt fler fåglar i flykten än någonsin tidigare. Även med 500 mm och 1,4 ggr konverter är kontinuerlig AF förvånansvärt snabb på MarkII.
Om den till och med är bättre och snabbare än Nikons AF-system, som med F5:an (och efterföljande modeller) varit oerhört snabbt, vet jag inte. -- Jag vet bara att Canon nu har lyckats åstadkomma ett AF-system som gör till och med en kräsen fågelfotograf riktigt nöjd.
Att det sedan kommer ännu bättre kameramodeller och att andrahandsvärdet på de digitala kamerorna sjunker, det får vi leva med. Även om 43 lakan är en stor summa.
Till hösten ska ju Nikon -- om jag får tro mina rätt insatta källor -- släppa eller i alla visa upp en ny modell med 16 Mbytes råfiler. När de sedan kommer att kunna leverera kameran är ju en annan fråga. Här har ju Nikon haft lika stora svårigheter som Canon.
Och sedan är det väl bara att vänta på att Canon kommer med en råsnabb ny modell av 1Ds-kameran.
 
Hej

Jo jag "beställde" från http://www.photografica.dk/

Som ligger vid Ströget/Köpenhamn.

Jag bara skickade dem ett e-mail och beställde den. Sedan fick jag svar tilbaka att de ville ha typ 10000kr i förskott, (har jag för mig i alla fall) och de ville ha svar tillbaka om jag ville beställa. Jag hörde aldrig av mig till dom utan beställde på två ställen i Sverige. Jag glömde bort Photografica helt. I början av juni fick jag ett e-mail från dem att de hade en kamera till mig, gissa om jag blev glad. Så ring och hör med dem, de förstår svenska bra.

Jag är väldigt nöjd med kameran, förutom att jag har haft Error 99, 4 gånger där kameran låser sig helt och ända sättet att få liv i den igen är att ta ut batteriet och in med den igen. Idag fotade jag havsörn när det hände, jag blev lite irriterad.

De "flesta" bilder här är tagna med Mark2 sedan juni.

http://www.omar.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=15000

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=ex&authorID=1523


Lycka till!
 
Idag fick jag mitt hus efter 4 månaders väntan. Nu är jag ödjmuk och läser manualen medan batteriet laddas upp för första gången.

Första intrycket, jämfört med 10D, är att detta är ngt helt nytt.
 
rnyholm skrev:
Idag fick jag mitt hus efter 4 månaders väntan. Nu är jag ödjmuk och läser manualen medan batteriet laddas upp för första gången.

Första intrycket, jämfört med 10D, är att detta är ngt helt nytt.


Inga problem Risto, du kommer snabbat att glömma bort hur invecklat det är att göra inställningar på din 10D :)

Välkommen in i klubben Risto
 
Det skulle vara intressant om man kunde få någon typ av sammanställning på var alla har beställt och vilken leveranstid det var från det stället osv... Jag har själv beställt från digicom.nu och redagruppen.se den 28/7. digicom.nu fick jag besked om att under v33-34 skulle jag få leverans, medans jag inte hört något alls från redagruppen... inte ens en orderbekräftelse.
 
Pratade med en kompis som jobbar på Scandinavian Photo (Voxon) i Göteborg. Tyvärr är det så att det är datafirmorna som gäller om man vill ha snabb leverans eftersom Canon inte prioriterar någon.

Det är mycket svagt av Canon, de borde vara måna om att hålla jämna väntetider.

****

Denna vecka har jag tagit 4000 bilder med min mark II:a... :) Många blev bra dessutom... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.