kaw
Aktiv medlem
Gäller även för digitalfoto, men skillnaden är säkert mycket mindre.mipert skrev:
Med dagsljusfilm i glödljus får du bättre resultat om du filtrerar med ett blått filter,
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gäller även för digitalfoto, men skillnaden är säkert mycket mindre.mipert skrev:
Med dagsljusfilm i glödljus får du bättre resultat om du filtrerar med ett blått filter,
Nej.cosmo skrev:
Är det inte konstigt att det kan skilja så mycket i kvalitet.
Ur vilken kamera får du en sån?Nekomy skrev:
när dt kommer till saker som ställa in exponering mm så tycker jag att en vanlig 16-bits bild klarar detta lika bra som RAW
Nekomy skrev:
Så, vad är myt och vad är verkligt när det gäller RAW; kan du ändra exponeringen, vitbalans och färgmättnad bättre med RAW än med tex PNG eller JPG?
Ett litet sidospår förvisso men med tanke på att kamerans cpu är skapad för att i princip enbart konvertera RAW till JPG (eller ngt annat) blir det nog svårt att hitta en mer kraftfull processor en just kamerans för detta ändamål.Nekomy skrev:
RAW är ju inte mer en en vanlig bild men med större bit djup än JPG (8-bit), detta gör ju givetvis att man kan justera lite mer på exponeringen mm i efterhand, för det ända man gör med RAW är att överlåta tolkandet av RAW-datan till en med kraftfull CPU än kamerans.
Det låter lite paradoxalt, för då skulle man nog de flästa fotografera i JPG då konverteringen sker på en bråkdels sekund samt att konverteringsrutinen borde vara likvärdig vad en PC/Mac klarar av.tormig skrev:
Ett litet sidospår förvisso men med tanke på att kamerans cpu är skapad för att i princip enbart konvertera RAW till JPG (eller ngt annat) blir det nog svårt att hitta en mer kraftfull processor en just kamerans för detta ändamål.
jollaTT skrev:
Men som ett sidospår så noterade jag just att raw-filerna i min 20D är olika stora. De varierar mellan 7 och 9 meg. Medan i min olympus 5050 så är alla raw-filer exakt lika stora. Så något verkar Canon-systemet göra med raw-filen innan den sparas på kortet.