Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Myten om RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stefan,
Jag är ju amatör och tycker tekniken är intressant och att det är kul att prova nya saker.
Du är proffs och har helt andra krav och behöver jobba med och spara toppkvalite.
Övervägande delen av min fotografering gör jag efter bearbetningen klar till JPG mer eller mindre direkt.
Jag lagrar numer i allmänhet i JPG 11-12 kvalitet och det blir ganska stora filer. Kameran ger RAW bilder på 11800KB Ett litet antal bilder har jag liggande kvar i RAW eller med alla lager i PSD så att jag kan jobba vidare med dom. Dom kan bli upp till en 40-50000KB.

Så jag är i ett helt annat härad än du men uppskattar verkligen att du gör dig tid att hjälpa en amatör med den nya tekniken.
Egentligen är mitt stora problem att försöka förbättra kvaliten på 7600 bilder i fotoalbumet där dom äldsta är från min farfars tid 1892 som jag skannat in med varierande kvalitet genom åren.
Tack för din hjälp i olika delforum.
Christer

Ny (gratis) mjukvara för RAW-konvertering

Hittade av en slump följande länk på en annan
fotosida.

http://www.pixmantec.com/products/r...essentials.html

Tydligen är det en första release som är helt gratis.
(efter registrering med namn och email-adress)

Stefan,
Jag hittade den här programvaran på en annan länk och har provkört den idag.

Den har ett underbart arbetsflöde OCH kan konvertera till JPG i ett steg till fil som man väljer själv och med namn som i Automatisera i PS CS.
Detta är en gratis programvara och det fattas bara PS "Inställningslista" i RAW. Nu måste man ställa in varje bild för sig. Man kan inte ropa på t.ex inställningen "Porträtt" och få ungefär rätt förinställt när man skall köra en batch på 10 porträtt i batch direkt från RAW till JPG.

Det här kommer man säkert att rätta till i senare versioner. Kanske något även för ett proffs?
Nu är i alla fall min önskan uppfylld.
Christer

Christer1 skrev:
Stefan,
Jag hittade den här programvaran på en annan länk och har provkört den idag.

Den har ett underbart arbetsflöde OCH kan konvertera till JPG i ett steg till fil som man väljer själv och med namn som i Automatisera i PS CS.
Detta är en gratis programvara och det fattas bara PS "Inställningslista" i RAW. Nu måste man ställa in varje bild för sig. Man kan inte ropa på t.ex inställningen "Porträtt" och få ungefär rätt förinställt när man skall köra en batch på 10 porträtt i batch direkt från RAW till JPG.

Det här kommer man säkert att rätta till i senare versioner. Kanske något även för ett proffs?
Nu är i alla fall min önskan uppfylld.
Christer

Jag har tittat på den lite och läst en hel del reaktioner och tester av den. Verkar klart intressant. Men om det enda du vill göra är att få ut en JPEG direkt från Camera Raw kan du göra det med ett litet skript som du kan lägga in i Photoshop. Du kan läsa mer om det i en pdf som jag har på min hemsida. PDF:n heter Arbetsflöde vid råfilsfotografering och finns på http://www.profiler.nu/kursdok.html

Du kan du göra en förinställning för Porträtt och sedan konvertera alla direkt till JPEG :)

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar