fargo1000 skrev:
En liten story from life......
Jag gick under en period en lång utbildning förlagd på folkhögskola. Varje morgon hölls en "morgon bön" där en grupp ur kursen skulle ha ett nyhetstema. en av grupperna började dagen med Ultima Thules version av nationalsången och fortsatte med en nyhetsgenomgång där temat handlade om rasism, en riktigt bra genomgång för övrigt. Vid detta tillfälle fanns en högre funktionär från LO med. Funktionären i fråga gick självfallet i taket och höll förmodligen sitt i särklass hetaste tal om rasism osv slutklämmen blev att hela kursen höll på att skickas hem.
Ingen säger ingen som hört eller för den delen hört i andra hand brydde sig om själva nyhetsgenomgången och det klart anti rasistiska budskapet gruppen framförde.
Utan fokuserade enbart på inledningen med Ultima Thule.
Dock slutfördes kursen och alla åkte hem.
Ett par år efter hamnar jag i samtal med en ombudsman från ett fackförbund och vi kommer in och snackar om den här folkhögskolan. När jag berättar att jag gått den här kursen blir reaktionen "Jasså gick du den kursen mad alla rasisterna". Ganska pinsamt tyckte jag och flera av mina kursare har efteråt berättat om liknande händelser.En person blev till och med ifrågasatt för sitt uppdrag trots att personen i fråga endast satt i publiken.
Det jag vill ha sagt med denna historia är att
Oavsett syftet med att använda låten och oavsett vilka bilder du tänker visa i bildspelet så är risken uppenbar att människor assosierar dig och din verksamhet som rasisitisk oavsett om du är det eller ej. Detta kan ju faktiskt få konsekvenser för din verksamhet som fotograf som du kanske inte vill uppnå......
/Olle
som definitivt inte är rasist men som uppfattade ironin i att använda Ultima Thules version.....