Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Musik till bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Jag håller på att sätta ihop ett bildspel med typiska "svenska" bilder. Musiken som jag har tänkt att använda är Ultima Thules version av "Du gamla, du fria".
Själv är jag anti-razist men gillar Sverige och dess nationalsång.
Ultima Thule är (enligt de själva i alla fall) inte razistiska. Vågar jag använda deras version av nationalsången som bakgrundsmusik?

/A\

Om det nu är så att du är antirasist så förstår jag inte varför du nu vill använda just deras version? För som vi alla vet så var det en grupp som i mångt och mycket sammankopplades med nynazism under 90-talet. Det finns ju faktiskt andra versioner av nationalsången på skiva, varför inte använde en av dom? Men om du vill provocera så är nog gruppvalet rätt, och det kanske är det du vill?

Jag kan förstå att du vill använda den versionen eftersom den är rätt OK men jag har för mig att det finns en liknande som inte spelas av en grupp som har den bakgrunden. Jag kommer inte ihåg vilka det är, sök på Google på nationalsången och se vad som dyker upp, det lär finnas en uppsjö av varianter.

Greven

Du kanske inte ens har något val!
Beroende på var du kommer att visa bildspelet
krävs upphovsmännens tillstånd. Du behöver mao kontakta bolaget för att inhämta tillstånd att använda inspelningen i din produktion.

Även om musiken är gammal så är den inte fri *s*.

Väldigt olika råd. Ska jag ha nationalsången så vill jag ha deras version, den är riktigt bra. Men som några säger så finns ju risken att de kopplar ihop den med razism. Jag tror att jag avstår från det eftersom det kan tolkas razistiskt.
Hur gammal måste musiken vara för att den ska vara fri att använda var som helst?

/A\

Bolan skrev:
Men om du vill provocera så är nog gruppvalet rätt, och det kanske är det du vill?

Nej, jag vill inte provocera. Isåfall hade jag valt en helt annan typ av musik. Och mina bilder är väl inte direkt av det provocerande slaget de heller? Jag vill bara visa mina bilder till bra musik.

/A\

Gör det inte.....

En liten story from life......

Jag gick under en period en lång utbildning förlagd på folkhögskola. Varje morgon hölls en "morgon bön" där en grupp ur kursen skulle ha ett nyhetstema. en av grupperna började dagen med Ultima Thules version av nationalsången och fortsatte med en nyhetsgenomgång där temat handlade om rasism, en riktigt bra genomgång för övrigt. Vid detta tillfälle fanns en högre funktionär från LO med. Funktionären i fråga gick självfallet i taket och höll förmodligen sitt i särklass hetaste tal om rasism osv slutklämmen blev att hela kursen höll på att skickas hem.

Ingen säger ingen som hört eller för den delen hört i andra hand brydde sig om själva nyhetsgenomgången och det klart anti rasistiska budskapet gruppen framförde.
Utan fokuserade enbart på inledningen med Ultima Thule.

Dock slutfördes kursen och alla åkte hem.
Ett par år efter hamnar jag i samtal med en ombudsman från ett fackförbund och vi kommer in och snackar om den här folkhögskolan. När jag berättar att jag gått den här kursen blir reaktionen "Jasså gick du den kursen mad alla rasisterna". Ganska pinsamt tyckte jag och flera av mina kursare har efteråt berättat om liknande händelser.En person blev till och med ifrågasatt för sitt uppdrag trots att personen i fråga endast satt i publiken.

Det jag vill ha sagt med denna historia är att
Oavsett syftet med att använda låten och oavsett vilka bilder du tänker visa i bildspelet så är risken uppenbar att människor assosierar dig och din verksamhet som rasisitisk oavsett om du är det eller ej. Detta kan ju faktiskt få konsekvenser för din verksamhet som fotograf som du kanske inte vill uppnå......

/Olle
som definitivt inte är rasist men som uppfattade ironin i att använda Ultima Thules version.....

andreasc89 skrev:

Hur gammal måste musiken vara för att den ska vara fri att använda var som helst?

/A\

Den blir nog aldrig fri, eftersom STIM tar betalt för all offenstligt spelad musik(finns undantag), men tror det är fritt att använda musik utan upphovsmakarens tillstånd efter 70 år. Mycket info finns på www.stim.se

// Anders

Musiken är kanske fri efter 70år. Men vi pratar om en nyinspelning.
Såtillvida du inte spelar in sången själv så måste du har medlåtande/tillstånd från utgivaren, oavsett om texten och musiken är fri.

Re: Gör det inte.....

fargo1000 skrev:
En liten story from life......

Jag gick under en period en lång utbildning förlagd på folkhögskola. Varje morgon hölls en "morgon bön" där en grupp ur kursen skulle ha ett nyhetstema. en av grupperna började dagen med Ultima Thules version av nationalsången och fortsatte med en nyhetsgenomgång där temat handlade om rasism, en riktigt bra genomgång för övrigt. Vid detta tillfälle fanns en högre funktionär från LO med. Funktionären i fråga gick självfallet i taket och höll förmodligen sitt i särklass hetaste tal om rasism osv slutklämmen blev att hela kursen höll på att skickas hem.

Ingen säger ingen som hört eller för den delen hört i andra hand brydde sig om själva nyhetsgenomgången och det klart anti rasistiska budskapet gruppen framförde.
Utan fokuserade enbart på inledningen med Ultima Thule.

Dock slutfördes kursen och alla åkte hem.
Ett par år efter hamnar jag i samtal med en ombudsman från ett fackförbund och vi kommer in och snackar om den här folkhögskolan. När jag berättar att jag gått den här kursen blir reaktionen "Jasså gick du den kursen mad alla rasisterna". Ganska pinsamt tyckte jag och flera av mina kursare har efteråt berättat om liknande händelser.En person blev till och med ifrågasatt för sitt uppdrag trots att personen i fråga endast satt i publiken.

Det jag vill ha sagt med denna historia är att
Oavsett syftet med att använda låten och oavsett vilka bilder du tänker visa i bildspelet så är risken uppenbar att människor assosierar dig och din verksamhet som rasisitisk oavsett om du är det eller ej. Detta kan ju faktiskt få konsekvenser för din verksamhet som fotograf som du kanske inte vill uppnå......

/Olle
som definitivt inte är rasist men som uppfattade ironin i att använda Ultima Thules version.....

Jodå, allt kan misstolkas. Jag har kommit fram till att det nog är bäst att inte använda deras musik, man vill ju inte bli stämplad som nazist för resten av livet.

aceeo skrev:

Den blir nog aldrig fri, eftersom STIM tar betalt för all offenstligt spelad musik(finns undantag), men tror det är fritt att använda musik utan upphovsmakarens tillstånd efter 70 år. Mycket info finns på www.stim.se

// Anders

Oj, då var det inte att tänka på. Får man inte använda någon musik om man inte betalar eller? För 70 år sedan kunde man väl inte ens spela in musik. Offentligt, räknas en hemsida som det?
Off-topic nu men...
Finns det ingen musik som är helt fri att använda i t.ex. ett Flash bildspel på hemsidan?

/A\

Oj, det råder lite förvirring...

Per Carlin har gett dig ett korrekt svar.
Tyvärr svarar någon med vad de tror...

Låt oss säga du vill använda en inspelning med Du Gamla Du Fria. På CD´n spelar Sveriges Radios Symfoniorkester.

Du behöver då tillstånd från det bolag som äger inspelningen. Upphovsmannen är död sedan länge så honom kan du inte fråga. Får du tillstånd måste du sedan medela STIM om nyttjandet.

Gör du en egen inspelning och använder bör du
STIM anmäla arragemanget. Är du så STIM-ansluten
är du skyldig att raportera ditt nyttjande av musiken. Krångligt? Ja men anledningen är att du inte din tur inte ska eller kunna drabbas av stöld. Någon kan annars bara tanka hem din inspelning för att lägga på sin/hennes hemsida..

Ja, musik på hemsida är offentligt.

För att förenkla kan man se musik och bilder som samma sak när det gäller upphovsrätt.
Får man använda andras bilder på sin hemsida utan tillstånd?...

Fri musik?
Den finns. Du behöver då inte söka tillstånd från upphovsmannen/bolaget för att avända på tex din hemsida. Däremot måste du raportera/betala.
Denna typ av musik kallas ibland "friköpt".

Vill du använda tex Ultima Tules låt måste du söka tillståd från bolaget som äger inspelningen.

Det här låter mycket krångligare än jag trodde. Jag tror jag skippar musiken. Mina egna bilder behöver jag i alla fall inte tillstånd till. Men om jag till exempel spelar en känd låt på MIDI-synth, behöver jag tillstånd för just den melodin då?
Våran ishall i Lysekil åkte fast för att de inte betalt stim-pengar, men bryr de säg verkligen om en privat fotosida med högst ett par hundra besökare i månaden?

/A\

Om vi nu lämnar frågan om vad som är korreket eller ej.
Troligtvis kommer ingen att skapa problem för dig om sida har musik från någon mindre artist. Än mindre om du använder något känt klassiskt stycke som spelats in av flera gånger(svårt att visa vem som gjorde den ektuella inspelningen).
Men just i fallet Ultima Thule skulle jag vara lite försiktig. Det finns en ganska stark antirasitisk rörelse i Sverige, chansen att någon lysnar på musiken till dina bilder och finner det stötande är finns. Om denne anmäler detta får du problem.

det finns INGEN (som jag kanner) som inte HATAR musik/ljud pa websidor... praktiskt taget alltid nar man sitter o surfar har man sin egen musik pa i bakgrunden och om ultima thule skulle satta igang o tralla mitt i ett gitarrsolo av clapton skulle jag nog ta forsta basta flyg hem till sverige och ta ett snack med dina knaskalar :)
(notera smileyn!)
/G

Nome Nescio skrev:
Om vi nu lämnar frågan om vad som är korreket eller ej.
Troligtvis kommer ingen att skapa problem för dig om sida har musik från någon mindre artist. Än mindre om du använder något känt klassiskt stycke som spelats in av flera gånger(svårt att visa vem som gjorde den ektuella inspelningen).
Men just i fallet Ultima Thule skulle jag vara lite försiktig. Det finns en ganska stark antirasitisk rörelse i Sverige, chansen att någon lysnar på musiken till dina bilder och finner det stötande är finns. Om denne anmäler detta får du problem.

Nä, att använda Ultima Thules musik är nog inte att tänka. Dessutom vill jag varken att jag eller mina bilder ska bli förknippade men rasism. Tyvärr känner jag inte till Ultima Thule så bra utan tyckte mest att deras version av Nationalsången var bra.
Jag kollade lite på deras hemsida och här är ett direkt citat ur en svar till en insändare sär de blir anklagade för att vara rasister:

"Vi i Ultima Thule är inget rasist eller nazistband. Vi betraktar oss inte som bättre än andra människor. Därtill har dessa rasföreställningar inget med oss att göra. Så mycket kurage har vi, så att om vi är rasister så hade vi stått för det.. Och använd inte ordet "rasism" som ett skällsord. Vi frågar oss hur det mentala hälsotillståndet är i vårt land när patriotiska texter om Sverige, när texter om vår historia, likställs med rasism. Detta är endast ett led i en häxprocessliknande förföljelse av alla som vågar stå upp för Sverige. Detta är lika vidrigt som när skolungdomar inte får sjunga vår nationalsång p.g.a. rädsla för växande rasism."

Läs hela på http://www.ultimathule.se/ejrasse.asp

/A\

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar