Annons

Modellkontrakt

Produkter
(logga in för att koppla)

pogu

Aktiv medlem
Hej alla !

Jag en liten fundering.
Vad är det som gäller när man fotar en modell ?
Man brukar ju skriva ett modellkontrakt för att tala om vad som gäller men om man inte gör det.
Får fotografen använda bilderna då ? (ja inte till reklam men annars tex lägga upp dem här på FS, tävlingar, mm)
Och vad får modellen göra ? ( om man nu antar att modellen har kommit över några av bilderna )

Nu undrar jag alltså vad som gäller rent juridiskt och inte vad man bör göra :)

Hm.. beror kanske på om det är en modellbilder.se-tjotafläng som tror de äger större rättigheter till bilden än fotografen själv -en vanlig person eller en modellagentur-modell?

En modellrelease kan ha helt olika funktion och uppfattas helt olika av olika människor beroende på deras inställning till en release.

De flesta privatpersoner blir ofta rädda och känner att de blir lurade på pengar om man tänker använda bilderna i bildbyrå-sammanhang, en del till och med kräver en procent-del av summan vid försäljning! 8-O
Well, då hyr jag hellre in en statist som är van att stå framför kameran för 1000 kronor utan att ställa frågor efteråt. Vilket leder till att den privatpersonen inte får några fantastiska bilder på sig själv... det lustiga är att privat-personen inte kan dra paralellen att bilderna är betalningen i sig..

Det är viktigast för modellen att en release skrivs.

Utan release har fotografen så gott som fullständiga rättigheter (undantag reklam och kränkande sammanhang). I en release kan begränsningar införas, t ex avseende hur bilderna får användas.

Modellen kan vilja godkänna bilderna före publicering, eller medger bara att de får användas för en utställning eller dylikt.

Anything goes, bara vuxna parter är överens INNAN. Annars kan det lätt bli bråkigt.

De flesta bildbyråer kräver att det finns en release, med identifierbara personer, för att de ska ta in bilderna i sitt "sortiment".

Ja ett avtal är inte fel :)

Men om man nu inte har det.
Vad är det som gäller ?

Jag har dels problem med en model som Danlo beskrev, tror att hon har mera rättigheter än jag.
Men det gäller även bilder som jag hittade när jag dök mer i mina gamla neg och började hitta porträtt som är 15-20 år gamla på någon skolkompis som jag inte har en aning om var hon befinner sig idag. Är det bara att kasta negen eller får jag använda dem?

Så frågan är: Vad har fotografen för rättingheter ? Och har modellen några ?

Utan Modellrelease(avtal) har fotografen så gott som fullständiga rättigheter (undantag reklam och kränkande sammanhang). I en release kan begränsningar införas, t ex avseende hur bilderna får användas.

Exempel på min modellrelease.

tack för modellreleasen.

Men är det så att fotografen har fullständiga rättigheter utan modelreleas ?
Då borde man ju inte vara så intresserad av att skriva en sådan som fotograf....

Fast det känns kanske som om det är så, men å andra sidan så borde begreppet modelrealeas ha försvunnit...

HJÄLP !

Ps. Ursäkta om det är provocerande eller rörigt men jag försöker få reda på vad som gäller. Och då försker jag sticka hål på endel bubblor för at se vilka som inte går att sticka sönder :)

Det finns en plats på nätet som heter Modellebilder.se där modellfotointresserade möts. Det är tyvärr inte helt lätt att komma in och använda sidan längre, då den kräver ett betalmedlemskap eller en inbjudan.

Här en kod att använda för en registrering på den sidan (först till kvarn):

yVva7VlY5GAAVSQE

(ja inte till reklam men annars tex lägga upp dem här på FS, tävlingar, mm)
Tänk på att många tävlingar kräver att bilderna får användas för att marknadsföra tävlingen, i alla fall om du vinner. För att delta är det då säkrast att du har en release som tillåter användande för åtminstone sådan marknadsföring.

Halva poängen med modellrelease för mig är dock att höja medveten om vad som gäller, så att inte någon känner sig lurad längre fram (även om fotografen oftast har juridiken på min sida).

Senast ändrad:
En bra orsak till att skriva en release är att modellen kanske inte ställer upp annars. Är det en rutinerad modell så vet han/hon vad som gäller. Och eftersom muntliga avtal gäller så kan en modell hävda att ni kommit överens om något. Även om det inte kan bevisas osv så kan det ta en massa energi att reda ut vad som egentligen gäller, då är det bra med nåt på pränt.

Men är det så att fotografen har fullständiga rättigheter utan modelreleas ?
Då borde man ju inte vara så intresserad av att skriva en sådan som fotograf...
Ja, upphovsmannen har fullständiga rättigheter att använda sitt verk. Ingen annan har någon del av dessa rättigheter (förutsatt att upphovsmannen inte sålt någon del av sina rättigheter).

Den enda begränsningen är att bilder av identifierbara personer inte får publiceras i reklamsammanhang utan personens samtycke. (Att fotografer ofta vill ha "modellrelease" beror alltså på just detta. Hos många bildbyråer är det ett villkor.)

Andra än upphovsmannen har rätt att använda bilder (oavsett vem som är upphovsman) för privat bruk, dvs göra egna kopior osv. Men inte publicera.

Tänk på att många tävlingar kräver att bilderna får användas för att marknadsföra tävlingen, i alla fall om du vinner. För att delta är det då säkrast att du har en release som tillåter användande för åtminstone sådan marknadsföring. ...

Den som ska publicera bilderna i sin marknadsföring "äger" problemet som det heter nuförtiden. Vore bara skoj om en kommun eller ett företag som ormat åt sig en massa gratisbilder i en fototävling med ohemula villkor skulle få betala rejäla modellarvoden *s*

Den som ska publicera bilderna i sin marknadsföring "äger" problemet som det heter nuförtiden. Vore bara skoj om en kommun eller ett företag som ormat åt sig en massa gratisbilder i en fototävling med ohemula villkor skulle få betala rejäla modellarvoden *s*
Ofta innehåller deltagandeavtalet en kluasul om att fotografer försäkrar att denne innehar nödvändiga rättigheter till bilderna för att de ska få användas för att marknadsföra åtminstone tävlingen, så tävlingsarrangörerna kan nog skicka räkningen vidare till fotografer som godkänt avtalet och det senare inte visar sig stämma.

Även större, mer utpräglade, tävlingar som inte bara syftar till att fixa gratisbilder åt kommunen har liknande klausuler, t.ex.:
http://www.worldphotographyawards.org/amateur_rules.asp

Ofta innehåller deltagandeavtalet en kluasul om att fotografer försäkrar att denne innehar nödvändiga rättigheter till bilderna för att de ska få användas för att marknadsföra åtminstone tävlingen, så tävlingsarrangörerna kan nog skicka räkningen vidare till fotografer som godkänt avtalet och det senare inte visar sig stämma.

Även större, mer utpräglade, tävlingar som inte bara syftar till att fixa gratisbilder åt kommunen har liknande klausuler, t.ex.:
http://www.worldphotographyawards.org/amateur_rules.asp

Ofta vänder sig tävlingarna till allmänheten som ofta inte har en susning om varken bildrättigheter, releaser eller lagar om namn och bild i reklam. De blir själaglada bara över att se sin bild i tryck. Det vet arrangörerna och kör enl GDSGD principen.

Tfp

hejsan! några fotografer som är sugna på att fota en modell? det är bara att skriva till mig eller lägga en kommentar på min blogg. www.begonias.blogg.se

Det skulle väl vara roligt med en tfp? :D

arkiv

flickr erbjuder en bra sammanhang jag har 3 kategorier publik vänner privata titta gärna där. Uppladdning för 160:-/år oändligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar