PMD
Aktiv medlem
Det finns redan om än i begränsad omfattning.Sen ännu längre in i framtiden så kommer nog kameror inte behövas längre, vi kommer bara behöva säga till AI'n vad vi vill ha så genererar den en bild av det åt oss.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det finns redan om än i begränsad omfattning.Sen ännu längre in i framtiden så kommer nog kameror inte behövas längre, vi kommer bara behöva säga till AI'n vad vi vill ha så genererar den en bild av det åt oss.
Kanske inte helt och hållet än, men det kommer. Var så säker.Som yrkesfotograf ska du i bild kunna uttrycka det budskap kunden vill förmedla för den målgrupp kunden riktar sig till. Jag vet inte om programvaran i våra telefoner kan fixa det?
Vad du vill säga med din bild måste du nog komma på själv även framöver. Jag kan inte se tt det är något problem med att människor kan fånga sin vardag med hygglig teknisk kvalité - det har ju varit en målsättning sedan man släppte första varianten av Kodak Instamatic....
Som yrkesfotograf ska du i bild kunna uttrycka det budskap kunden vill förmedla för den målgrupp kunden riktar sig till. Jag vet inte om programvaran i våra telefoner kan fixa det?
Men du skapa väl inte dom bilder du gör bara om det inte finns en motsvarande att köpa hos någon bildbyrå?
Personligen minns jag bilder för at dom hade något att säga - inte för att dom hade en viss teknisk kvalité eller att det kanske var
(tekniskt) svårt för fotografen att producera bilden.
Den här bilden tog jag för ett par år sedan....att ta den med systemkameran hade nog varit svårt..(för mig i a f), även om det visst ska finnas ”tyst läge” på vissa systemkameror.
/BFöre Covid-19 (2018 B.C.)
Under en utflykt med buss, i samband med "strandhugg" när vi flodkryssade längs bl a Main, tog jag denna bild snabbt med min iPhone...www.fotosidan.se
Använder du någonsin din mobil som kamera? Laddar du upp bilder tagna med mobilen på Fotosidan?
Jag har gamla fina bilder, men vet inte längre om de är tagna med mobilen eller inte. Om de är det kanske vi kan reflektera kring kompositionen i alla fall.... men en vanlig kamera är väl bättre. Vad tänker du om det här?
Finns i min spegelreflex, men man måste förstås fälla upp spegeln först. I vilket fall är det få kameror där utläsningen är så snabb att det är vettigt att använda i normalfallet. Då fungerar kameror som GR- och X100-serien med bladslutare bättre. De är förvisso inte absolut hundraprocentigt tysta, men de låter så lite att de normalt saknar relevans.Du kanske inte är så familjär med spegellösa systemkameror då? De har elektronisk slutare som är helt ljudlös
Det är nog endast proffsfotografer och prylbögar som kommer köpa kameror i framtiden, (om det inte redan är så), mobilen är tillräcklig bra för dom allra flesta.
Det är nog till och med bevisat om man kollar på statistik över bilder. De allra flesta tas med mobilkamera.Det är nog endast proffsfotografer och prylbögar som kommer köpa kameror i framtiden, (om det inte redan är så), mobilen är tillräcklig bra för dom allra flesta.
Nja, för vissa av oss så har dedikerade kameror betydligt fler fördelar än bara bildkvalité som nämnts tidigare. Även om jag skulle kunna få lika bra bildkvalité med mobilen som med mina systemkamera-grejor så skulle den ändå inte ersätta dem.
När mobiltelefoner byggs så att man inte automatiskt täcker objektivet med ett finger när man håller i dem så har kan kommit en bit på väg. Tills dess (och ett tag till efter det) är mobiltelefonfotograferandet ett "nödvändigt" ont.
[...]väcker man mycket mindre uppmärksamhet jämfört om man fotar med systemkameran - i synnerhet om man har ett långt ljusgrått teleobjektiv på kameran.
Ja Sony har väl numera såna ljusa telen...synd! Tacka vet jag Tamron!!En anledning att välja märke med långa svarta objektiv ...
Nästa gång tar du med kameraväskan på löpturenJag gav mobilen en chans igår när den för en gångs skull fick följa med på löpturen. Vacker kvällssol, blått vatten och en svan som nyfiket kom in till strandkanten. Tog några bilder förstås.
Väl hemma laddade jag in bilderna, jpg, i lightroom. Visst ser de fina ut på håll och på mobilkärmen men förstorat ser det för hemskt ut då bilden spricker upp i pixlar och artefakter. Råkar man ta en pangbild med mobilen så ångrar man sig att man inte hade en "riktig" kamera istället. Att fånga dokumentära ögonblick utan tekniska kvalitetskrav duger mobilen till förstås.