Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mobilbilder snart av högre kvalitet än systemkamerabilder .... fan tro´t?
- Trådstartare Sten-Åke Sändh
- Start datum
LGNLGN
Aktiv medlem
Jag med min mellanformatare. Anstränger mig lite extra. Använder monopod. Ändrar höjd och perspektiv. Byter objektiv. Zoomar med fötterna och "har mig" i största allmänhetMen det finns ju mängder med kompakter som har bra objektiv också för den delen. Det är väl knappast i sig det faktum att man kan byta objektiv eller inte som är vattendelaren här. Det är ju fortfarande sensorerna i grunden som det handlar om och de teknikgenerationer vi pratar om.
En gång i tiden för nästan jämt 10 år sedan när NEX 7 kom med sin 24 MP APS-C så gjordes det ett nummer av att den körde jämt i vissa jämförelser med Leica M9 som var en FF-kamera med CCD och en del andra FF-DSLR-kameror men det var ju på vissa sätt en ojämlik jämförelse då NEX 7 hade en CMOS- (av senaste teknikgeneration) och Leica en CCD-sensor och tydligen ingen inbyggd brusreducering att tala om. Så precis som mina gammal CCD-kameror i form av KonicaMinolta D7D eller Sonys DSLR A330 var den mindre bra på högre ISO. Vad minns så var min A350 med sin CCD usel över ISO 400 men fantastisk därunder.
Så bara sensorstorlek och objektiv förklarar långtifrån allt och vi vet ju att utvecklingen går snabbast där de stora pengarna finns och det är inte i systemkamerasegmenten idag. Så precis som videon avslutas så är det nog så att gapet krymper. Jag är som sagt själv förbluffad över hur jäkla bra mobilbilderna faktiskt blir idag och att man ofta behöver peepa rätt bra för att hitta något bildkvalitetsmässigt att gnälla på.
Hemma tittar vi på varandras bilder. Mina har högre bikdkvalité. Kan också jobba med bilden hemma på ett annat sätt. Den tål mer - naturligtvis.
Det otäcka är att många av min frus bilder med mobilen också är bra. Tillräckligt bra. Redigerade i realtid och ibland tom förvånadsvärt bra.
Å andra sidan gör det inget. Oavsett. Tycker det är mer än kul med kameran
Malcao
Avslutat medlemskap
Gah, mitt PS CS6 slutade fungera när jag uppdaterade Mac OS (till 64 bit?), så nu kan jag inte öppna DNG-filer längre. Undrar om det finns nåt sätt att köra 32-bitsprogram i 64-bitsoperativ...
Du kan hämta hem Adobe DNG converter men jag har inte sett att man kan få PS CS6 att fungera med Mac OS 64 bit.
Om du har backup så borde du kunna installera det gamla igen.
Annars blir det prenumeration som gäller om du vill ha just PS.
sumpan
Aktiv medlem
Klart att det syns en jättestor skillnad här, iaf när man kollar på stor skärm. Men ser också ut som du lyft skuggorna en hel del med tanke på att det är iso 100?? Även bilden från system-kameran är brusig vid lite inzoomning.Fotade nu i nef format på mobilen och gjorde samma redigering på både systemkamera och mobil. Som förväntat, mycket mer noterbart brus från mobilen.
Hade också varit intressant att se en jpg ur mobilen med inställningar för bästa möjliga bildkvalitet.
Jag låter väl som en förespråkare för mobilkameror nu men det är inte riktigt min mening, jag gillar också att fota med systemkameran. Gillar både tekniken, hantverket och det konstnärliga. Men jag förstår också att de flesta varken har intresset eller kunskapen att se eller förstå skillnaden och därför hellre fotar med mobilen.
atotowi
Aktiv medlem
Apple är inte ruttnare än att de har en support sida på Svenska om hur man installerar en äldre version av operativ systemet.Japp, och det går inte att backa till tidigare OS när man väl uppgraderat. Så ruttet att inte skriva ut en tydlig varning om det. ...
Så här hämtar och installerar du macOS - Apple-support (SE)
Hämta och installera nuvarande eller tidigare versioner av operativsystemet till en Mac på kompatibla Mac-datorer.
support.apple.com
lonian
Aktiv medlem
Klart att det syns en jättestor skillnad här, iaf när man kollar på stor skärm. Men ser också ut som du lyft skuggorna en hel del med tanke på att det är iso 100?? Även bilden från system-kameran är brusig vid lite inzoomning.
Hade också varit intressant att se en jpg ur mobilen med inställningar för bästa möjliga bildkvalitet.
Jag låter väl som en förespråkare för mobilkameror nu men det är inte riktigt min mening, jag gillar också att fota med systemkameran. Gillar både tekniken, hantverket och det konstnärliga. Men jag förstår också att de flesta varken har intresset eller kunskapen att se eller förstå skillnaden och därför hellre fotar med mobilen.
Här är den automatiska mobil bilden samt hur jag fick till bilden i system kameran när jag gjort min redigering som jag ville ha den. Jag ångrar så här i efterhand att jag inte gick längre bakåt med mobilkameran, men tänkte inte så noga.
Bilagor
PeterWem
Aktiv medlem
Jag bjuder på några råfiler från Huawei P30 Pro. Flaggskeppet från 2019
Huawei P30 Pro and its dng files
This phone was 2019 one of the best camera phones. At least according to this article Huawei P30 Pro review: The absolute best camera on any phone - CNET Anyway, the JPEG files have a lot of artifacts so I tried shooting raw. Red is more like yellow thanks to RYYB sensor...
discuss.pixls.us
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag med min mellanformatare. Anstränger mig lite extra. Använder monopod. Ändrar höjd och perspektiv. Byter objektiv. Zoomar med fötterna och "har mig" i största allmänhet
Hemma tittar vi på varandras bilder. Mina har högre bildkvalité. Kan också jobba med bilden hemma på ett annat sätt. Den tål mer - naturligtvis.
Det otäcka är att många av min frus bilder med mobilen också är bra. Tillräckligt bra. Redigerade i realtid och ibland tom förvånansvärt bra.
Å andra sidan gör det inget. Oavsett. Tycker det är mer än kul med kameran
Precis! Mobilbilder är gjorda för att konsumeras direkt och originalen är i allmänhet JPEG. RAW-bilderna kan köras i Topaz Denoise och Sharpen eller i DXO Deep Prime eller i nya Deep Prime XD (Extreme Detail).
Inte sällan kan en sådan datorintensiv AI-driven efterbehandling ta mellan en halv till en minut om man har en lite äldre dator medan en bild ur en kamera eller mobil ska vara färdig på en bråkdel av en sekund. Det är klart att det märks på resultaten också.
Ofta jämförs bilder i JPEG rakt ur kameran och det tycker jag är ett tveksamt sätt att jämföra. Mer intressant tycker jag det är när målet är att få ut det mesta man kan som fotograf ur en bild, vare sig den kommer från en mobil eller en avancerad systemkamera med FF- eller MF-sensor.
Kör JPEG-en genom Topaz och RAW-filen genom Topaz eller Deep Prime eller Deep Prime XD och gör jämförelsen därefter istället.
Träffade just en gammal fotokompis som alltid tidigare använt primes. Han berättade att han alltid tidigare ratat zoomar av prestanda skäl men att Topaz nu gjort att han helt omvärderat den tidigare ståndpunkten. Det har ju hänt mycket de senaste tre åren på denoise- och sharpen-fronten i exv. DXO Photolab, PureRaw och Topaz som faktiskt ändrat förutsättningarna rätt radikalt för många fotografer som fattat vad som faktiskt hänt de senaste åren.
Senast ändrad:
Ventures
Aktiv medlem
Jag hamnade på en bra utsiktspunkt idag som man normalt inte kommer åt och naturligtvis hade jag bara mobilen med. Ingen märkvärdig två år gammal mobil, Samsung SM-G970F heter den- Resultatet tekniskt är katastrof. Och värre blir det om man redigerar. Förstorar man så är det bara en gröt av artefakter och jättepixlar. Funkar kanske på mobilskärmen men då ser man å andra sidan inga detaljer heller. Ångrar att jag inte hade åtminstone RX100:an i fickan.
JoakimOlsson
Aktiv medlem
Det skulle jag hemskt gärna vilja se.
Gamle Svarten
Aktiv medlem
Jag fotar mest makro, nu för tiden.
Köpte ett begagnat makrotele här på Fotosidan för något år sedan, ett Sigma 180 mm.
Det på min Sony A99 ger en kombination som jag är väldigt nöjd med. Den 42MP sensorn kan jag köra i 6.400 ISO utan att störa mig på brus (jpeg), och kameran är ett jättebra arbetsredskap. Något "att hålla i handen", på mer än ett sätt.
Det där objektivet är klassiskt.
Även ett på 150 mm, som kanske hade rykte om sig att vara något skarpare.
Jag träffade nyligen ett par på en utflykt med Naturskyddsföreningen.
Mannen hade versionen på 180 mm, frun den på 150 mm, till sina Canonkameror (fast inte med sig just den dagen).
Tyvärr lär det inte komma några fler Sony A-mountmodeller (SLT).
Så jag har redan förberett övergången genom att skaffa e-muont med samma fina sensor.
Och idag släpps (sannolikt) Sony A7r5.
I lördags var det Fotodag i Göteborg.
Många utställare på plats.
Jag frågade mannen som hade ett helt bord med Sigma-objektiv framför sig:
"- När kommer era långa makrotelen till spegellösa kameror?"
Gissa vad han svarade .........
"- Aldrig."
Jag försökte övertala honom med smicker, att få dem att tillverka en modern version av dessa objektiv.
Det hjälpte föga. Han sa sig inte ha så mycket att säga till om detta, och just de här objektiven hade de slutat tillverka för flera år sedan.
Ett sådant objektiv skulle bli tillverkat i för liten serie för att bli lönsamt, eller bli till för högt pris i relation till vad kunderna vill betala.
Sådana här objektiv kommer att tillverkas av kinesiska tillverkare, typ Laowa, om alls.
Och så la han till. I nuläget går det bra för Sigma. Man tillverkar så mycket som man har produktionsmöjligheter till.
Kameramarknaden beräknas krympa, så det är nog få som vill investera i att bygga ut sin produktionskapacitet, tänkte han högt.
Jag har ett Laowa-objektiv.
Sladdrig bländarring. Ingen autofokus.
Ja, jag vet, Man klarar ofta makrofoto utan AF, men det kan vara praktiskt att ha när man snabbt vill hitta en "utgångsinställning", när man t.ex. fotograferar insekter. Vid enstaka, otillgängliga, tillfällen fotograferar jag också utan att titta i sökaren.
Jo, jag vet, man kan använda äldre objektiv på Sonys spegellösa kameror, med adapter.
Men, det bjuder mig emot när det gäller så här stora/tunga objektiv, och man vill ju gärna ta del av den senaste objektivutvecklingen.
Och min A99 lär duga till mig länge än.
Vad jag vill säga är följande ....
Det tycks som om en del fin "specialutrustning" till systemkameror inte kommer att tillverkas längre, vilket försämrar de kamerastystemens konkurrenskraft ytterligare.
Fast, vad tror ni .....
Kommer vi som mest fotar makro, någonsin att finna det motiverat att gå över till mobiltelefon-kameror för det ändamålet?
Köpte ett begagnat makrotele här på Fotosidan för något år sedan, ett Sigma 180 mm.
Det på min Sony A99 ger en kombination som jag är väldigt nöjd med. Den 42MP sensorn kan jag köra i 6.400 ISO utan att störa mig på brus (jpeg), och kameran är ett jättebra arbetsredskap. Något "att hålla i handen", på mer än ett sätt.
Mannen hade versionen på 180 mm, frun den på 150 mm, till sina Canonkameror (fast inte med sig just den dagen).
Så jag har redan förberett övergången genom att skaffa e-muont med samma fina sensor.
"- Aldrig."
Jag försökte övertala honom med smicker, att få dem att tillverka en modern version av dessa objektiv.
Det hjälpte föga. Han sa sig inte ha så mycket att säga till om detta, och just de här objektiven hade de slutat tillverka för flera år sedan.
Ett sådant objektiv skulle bli tillverkat i för liten serie för att bli lönsamt, eller bli till för högt pris i relation till vad kunderna vill betala.
Sådana här objektiv kommer att tillverkas av kinesiska tillverkare, typ Laowa, om alls.
Och så la han till. I nuläget går det bra för Sigma. Man tillverkar så mycket som man har produktionsmöjligheter till.
Kameramarknaden beräknas krympa, så det är nog få som vill investera i att bygga ut sin produktionskapacitet, tänkte han högt.
Ja, jag vet, Man klarar ofta makrofoto utan AF, men det kan vara praktiskt att ha när man snabbt vill hitta en "utgångsinställning", när man t.ex. fotograferar insekter. Vid enstaka, otillgängliga, tillfällen fotograferar jag också utan att titta i sökaren.
Jo, jag vet, man kan använda äldre objektiv på Sonys spegellösa kameror, med adapter.
Men, det bjuder mig emot när det gäller så här stora/tunga objektiv, och man vill ju gärna ta del av den senaste objektivutvecklingen.
Det tycks som om en del fin "specialutrustning" till systemkameror inte kommer att tillverkas längre, vilket försämrar de kamerastystemens konkurrenskraft ytterligare.
Fast, vad tror ni .....
Kommer vi som mest fotar makro, någonsin att finna det motiverat att gå över till mobiltelefon-kameror för det ändamålet?
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag fotar mest makro, nu för tiden.
"- Aldrig."
Fast, vad tror ni .....
A99 är en väldigt underskattad kamera tror jag, som nog aldrig riktigt fick det erkännande den förtjänar eftersom allt fokus hamnade på spegellöst.. Väldigt fin sensor. Väldigt välbyggd dessutom.
Ventures
Aktiv medlem
Om man kunde konservera elektronik skulle man lägga undan något kamerahus tills dess att nuvarande ger upp. Det ser mörkt ut för systemkamerans framtid om tillverkarna tänker så..Jag fotar mest makro, nu för tiden.
"- Aldrig."
Fast, vad tror ni .....
Makten
Aktiv medlem
Om man står ut med att färgerna ser ut som skit från mobilen jämfört med systemkamerorna och man bara fotar utomhus i fullt solsken (eller med studioljus, vilket är ganska skrattretande) och allt i fokus, så visst kan man anse att bilderna är "konkurrensmässiga". Men näppeligen likvärdiga.
Rasmuskampmann
Avslutat medlemskap
Tack så mycket för ditt inlägg och mycket korrekt överföring av vad de sa från SONYs sida. Jag tror att det här är en diskussion vi kommer att ha i många år framöver, där en "vinnare" inte nödvändigtvis kan utses.
Hälsningar från Köpenhamn!
Hälsningar från Köpenhamn!
Gamle Svarten
Aktiv medlem
Jag anknyter till mitt tidigare inlägg, nr 111.
Så har då Sony A7r5 presenterats.
Fokusstaciing och "AI-fokus" för (vissa) insekter, t.ex fjärilar.
Till det hade ett modernt 180 mm (eller 150 mm) makrotele från Sigma suttit fint. Som deras tidigare till "spegelkameror", fast med snabbare AF, uppdaterad elektronik och med optikernas senaste landvinningar i avseende på glas, konstruktion, mm.
Något sådant lär som sagt inte komma.
Inte optimalt, inte lika kul, men annat får förstås duga.
Så har då Sony A7r5 presenterats.
Fokusstaciing och "AI-fokus" för (vissa) insekter, t.ex fjärilar.
Till det hade ett modernt 180 mm (eller 150 mm) makrotele från Sigma suttit fint. Som deras tidigare till "spegelkameror", fast med snabbare AF, uppdaterad elektronik och med optikernas senaste landvinningar i avseende på glas, konstruktion, mm.
Något sådant lär som sagt inte komma.
Inte optimalt, inte lika kul, men annat får förstås duga.
Snapphane
Aktiv medlem
Det är väl som många sagt utvecklingen som sker mycket snabbare på telefonsidan.
När det började komma stöd för RAW i mobilen testade jag och var lagom imponerad. Sensorn håller ju inte riktigt och även om man kan lyfta skuggor så hjälper det inte så mycket. JPEG direkt och lite mjukvarotrixande fungerade så mycket bättre.
Nu har jag en Samsung S22 och har använt deras Expert RAW app. Skillnande här mot tidgare är att du får HDR fast det är RAW. VIsst, det gör att nu finns det mer spelrum i skuggorna och högdagrarna. Och jag är faktiskt imponerad många ggr av vad jag kan göra med endast telefonen.
Lägg nu till något år på den utvecklingen. Mer mjukvarotrixande, större sensorer osv och jag tror mobiler börjar springa ifrån åtminstone de enklaste systemkamerorna i intervallet 24-85 mm. Mer tele eller t ex makro och ett riktigt system lär behålla sitt övertag.
Ovanpå det börjar det komma utmanare till Lightroom som inte bara gör redigerig automatiskt utan som även använder AI för att lära sig hur du arbetar och ger dig "ditt eget" resultat på bilderna.
Framtiden kommer vara spännnade.
När det började komma stöd för RAW i mobilen testade jag och var lagom imponerad. Sensorn håller ju inte riktigt och även om man kan lyfta skuggor så hjälper det inte så mycket. JPEG direkt och lite mjukvarotrixande fungerade så mycket bättre.
Nu har jag en Samsung S22 och har använt deras Expert RAW app. Skillnande här mot tidgare är att du får HDR fast det är RAW. VIsst, det gör att nu finns det mer spelrum i skuggorna och högdagrarna. Och jag är faktiskt imponerad många ggr av vad jag kan göra med endast telefonen.
Lägg nu till något år på den utvecklingen. Mer mjukvarotrixande, större sensorer osv och jag tror mobiler börjar springa ifrån åtminstone de enklaste systemkamerorna i intervallet 24-85 mm. Mer tele eller t ex makro och ett riktigt system lär behålla sitt övertag.
Ovanpå det börjar det komma utmanare till Lightroom som inte bara gör redigerig automatiskt utan som även använder AI för att lära sig hur du arbetar och ger dig "ditt eget" resultat på bilderna.
molusk
Aktiv medlem
Jag har läst flera inlägg i denna intressanta tråd och även sett filmer som jämför mobilen med systemkameror-
Sedan 60-talet har jag fotat främst till diabilder. Att släpa runt med kameraväska och 3 fasta objektiv var det som stod tillbuds.
Nu håller jag på med dokumentärfilmer och då använder jag en Panasonic 4K filmkamera med sökare och riktmik. Detta ger bra resultat.
När vi är ute och reser så har jag tidigare haft denna kamera med plus 360-kamera och mobil.
I våras var vi i New Orleans och då fick filmkameran vara hemma, så då var bara Insta360 one X2 och Galaxy A52S 4G med. Detta räckte bra och jag slapp kameraväskan., vilket var mycket bekvämt.
Vid en jazzkryssning filmade jag hela evenemanget med mobilen i 4K och eftersom den har optisk stabilisering krävdes inget stativ för att få stabila scener. Resultat blev en mycket bra film med bra ljud utan yttre mik.
För några år sedan ansåg jag att mobilfoto endast kunde användas i nödfall, men det gör jag inte längre.
Sedan 60-talet har jag fotat främst till diabilder. Att släpa runt med kameraväska och 3 fasta objektiv var det som stod tillbuds.
Nu håller jag på med dokumentärfilmer och då använder jag en Panasonic 4K filmkamera med sökare och riktmik. Detta ger bra resultat.
När vi är ute och reser så har jag tidigare haft denna kamera med plus 360-kamera och mobil.
I våras var vi i New Orleans och då fick filmkameran vara hemma, så då var bara Insta360 one X2 och Galaxy A52S 4G med. Detta räckte bra och jag slapp kameraväskan., vilket var mycket bekvämt.
Vid en jazzkryssning filmade jag hela evenemanget med mobilen i 4K och eftersom den har optisk stabilisering krävdes inget stativ för att få stabila scener. Resultat blev en mycket bra film med bra ljud utan yttre mik.
För några år sedan ansåg jag att mobilfoto endast kunde användas i nödfall, men det gör jag inte längre.
martinator
Aktiv medlem
Problemet är att fysikens lagar inte alls utvecklats senda de tillkom... Så oavsett hur fort eller långsamt resten går så kommer dessa lagar - huggna i sten - alltid begränsa mobilen på grund av dess lilla format.Det är väl som många sagt utvecklingen som sker mycket snabbare på telefonsidan.
AI i alla ära men även där finns begränsningar. När bilden på skärmen inte längre ser ut som det ögat ser - för att AI gått för långt i sin iver att skapa en perfekt bild, så kommer även där finnas en gräns för vad man kan uppnå.
Bengf
Aktiv medlem
Ja det pratas om tillräckligt bra bilder från våra telefoner, och visst är det behändigt i fickan och flera fördelar som nämns i tråden, men alla har väl sett dom många digitala filmer från intervjuer som ständigt är med i morgon programmen i TV, det är bilder rakt upp i näsan, det skakar och ljudet är dåligt, så hela Sverige är nu vana vid många riktigt dåliga film inslag. undantag fins förstås att hitta i den stora mängden av filmer, men tänk efter hur det har blivit egentligen i det vanliga nyhetsflödet.