Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mobilbilder snart av högre kvalitet än systemkamerabilder .... fan tro´t?

Produkter
(logga in för att koppla)
Test 2 är mobil bilden. Samsung S20.
Test 1 är fotad med nikon z9 och Z24-70 f2.8s.
Så nej den högra.
Fan, jag har slängt en icke oansenlig summa pengar i sjön på kamerahus och gluggar, då jag inte lyckas se skillnad på en mobilbild och en bild tagen med en kamera av top-notch kvalité.
Har du tittat på bilderna via mobil eller datorskärm?
Laptop.

Såg ni precis efter presentationen av regeringsöverenskommelsen när partiledarna skulle fotograferas av närvarande pressrepresentanter?

Vad jag såg så steg ett par med systemkameror fram medan resten - över fem stycken - tog dessa bilder med sina mobilkameror.

Rätt förvånande för mig åtminstone. Verkar inte som om dessa journalister ens i sammanhang som dessa längre vill släpa på bulkiga systemkameror. Ingen vidare reklam för FF-tillverkarna och deras framtid.

Stämmer bra. Test 2 är mobil bilden. Här är mobilbilden okorrigerad och i sin fulla storlek.

Visa bilaga 167215
Ursäkta språket, men fy fan vad det ser ut. Helt sönder-"optimerad".
Jag tror min gamla Samsung S9 ger betydligt bättre kvalla då faktiskt, åtminstone när det gäller skärpa (men troligen inte färger, som ser rätt bra ut ovan).

Vore intressant att se samma eller en liknande bild i råformat. Med S9 är det som natt och dag eftersom man inte måste dra alla spakar i botten bara för att det går. 😂

Såg ni precis efter presentationen av regeringsöverenskommelsen när partiledarna skulle fotograferas av närvarande pressrepresentanter?

Vad jag såg så steg ett par med systemkameror fram medan resten - över fem stycken - tog dessa bilder med sina mobilkameror.

Rätt förvånande för mig åtminstone. Verkar inte som om dessa journalister ens i sammanhang som dessa längre vill släpa på bulkiga systemkameror. Ingen vidare reklam för FF-tillverkarna och deras framtid.
Eller så är det ingen vidare reklam för journalistkåren. Eller kanske nyhetskonsumenterna. :unsure:

Det verkar inte vara så noga nu för tiden, men. Undrar om någon "årets bild" har tagits med mobil? Har Paul Hansen mfl. gått över till mobilkamera? Tror inte det.

Han kanske har "viktigare" fotoreportage att täcka där bildkvalitet fortfarande betyder något. En bild på fyra partiledare i en väl upplyst lokal är det möjligen svårt att misslyckas med även för B-laget med sina mobiler.

Skråordningen är uppenbarligen helt sidsteppad och det verkar numera fritt fram för "bönhasarna" att fuska i yrket.

Gah, mitt PS CS6 slutade fungera när jag uppdaterade Mac OS (till 64 bit?), så nu kan jag inte öppna DNG-filer längre. :confused: Undrar om det finns nåt sätt att köra 32-bitsprogram i 64-bitsoperativ...

Gah, mitt PS CS6 slutade fungera när jag uppdaterade Mac OS (till 64 bit?), så nu kan jag inte öppna DNG-filer längre. :confused: Undrar om det finns nåt sätt att köra 32-bitsprogram i 64-bitsoperativ...

Ja det finns ett compatibility mode men jag är väl inte så där jätteimpad. Jag försökte få igång min Hanvon-ritplatta i Windows 11 som funkat fint i 10:an men det är lögn i h_e att få den att funka. Möjligen har de ansträngt sig mer med Adobes grejor än Hanvons.

Ja det finns ett compatibility mode men jag är väl inte så där jätteimpad. Jag försökte få igång min Hanvon-ritplatta i Windows 11 som funkat fint i 10:an men det är lögn i h_e att få den att funka. Möjligen har de ansträngt sig mer med Adobes grejor än Hanvons.

Windows har fortfarande stöd för 32-bitarsprogram. Däremot behövs rätt drivrutiner till hårdvara. Vissa gamla program kan förstås vara inkompatibla av andra skäl ändå. Apple tog däremot helt sonika bort stödet för 32-bitarsprogram i MacOS. Äldre 64-bitarsversioner av det har stöd, men inte de från de senaste åren.

(Däremot fungerar 16-bitarsprogram bara i 32-bitars-Windows.)

Apple tog däremot helt sonika bort stödet för 32-bitarsprogram i MacOS.
Japp, och det går inte att backa till tidigare OS när man väl uppgraderat. Så ruttet att inte skriva ut en tydlig varning om det. 🤬 Jag har inte upplevt nån som helst förbättring efter uppdateringen heller, så det visar bara att man inte ska uppdatera saker i onödan. Laga inte det som inte är trasigt.

Japp, och det går inte att backa till tidigare OS när man väl uppgraderat. Så ruttet att inte skriva ut en tydlig varning om det. 🤬 Jag har inte upplevt nån som helst förbättring efter uppdateringen heller, så det visar bara att man inte ska uppdatera saker i onödan. Laga inte det som inte är trasigt.
Går det inte att köra typ VMware och ladda in ett äldre OS virtuellt?

Går det inte att köra typ VMware och ladda in ett äldre OS virtuellt?

Känns som en väldigt yxig lösning tycker jag. Är det inte väldigt mycket bättre att försöka anpassa sig till den OS-version man valt att köra eller möjligen fått förinstallerad.

Det är tråkigt att både program och hårdvara visat sig inkompatibel som exv. min Hamvon-platta som kineserna tydligen slutat stöda för nyare OS men det är ju IT-livet eller hur, så jag får väl köpa en Wacom-platta istället för ett par tusen. Det är ju inte hela världen då jag ändå haft den gamla bra länge. Att lägga VMWare i botten på sin PC och den vägen skaffa sig en massa mer onödigt mickel känns som väldig overkill och väldigt mycket att gå över ån efter vatten.

Tänkte du dig då att man skulle köra det gamla OS-et och det nya i varsin VMWare-bubbla då och den vägen säkerställa kompatibiliteten? I mitt fall att köra Windows 10 med plattan och 11 parallellt för resten.

iPhone 14 Pro VS 13 year old camera. Which one's better?

Såg och läste det där också :) Intressant. Det är alltid bra med lite empiri innan man rusar för att köpa "konserverad gröt" som i visan kunde säljas "med mördande reklam".

kompact vs nya iphone.jpg

Den där jämförelsen är ju löjligt avslöjande till den gamla MFT-kompaktens fördel. Den åker fullkomligt cirklar runt Iphone-bilden. Jag undrar emellertid varför Iphone-bilden är oskarp. Det brukar sällan bilderna ur min A42 vara. Dess 48 MP-bilder förvånar mig faktiskt ofta fast den kameran säkert inte alls är i topp idag. Jag skulle vilja veta om Iphone-bilden är typisk eller snarare ett undantag. En svala gör ingen sommar.

Senast ändrad:
Såg och läste det där också :) Intressant. Det är alltid bra med lite empiri innan man rusar för att köpa "konserverad gröt" som i visan kunde säljas "med mördande reklam".

Visa bilaga 167270

Den där jämförelsen är ju löjligt avslöjande till den gamla MFT-kompaktens fördel. Den åker fullkomligt cirklar runt Iphone-bilden. Jag undrar emellertid varför Iphone-bilden är oskarp. Det brukar sällan bilderna ur min A42 vara. Dess 48 MP-bilder förvånar mig faktiskt ofta fast den kameran säkert inte alls är i topp idag. Jag skulle vilja veta om Iphone-bilden är typisk eller snarare ett undantag. En svala gör ingen sommar.
Såg du verkligen videon? Kameran man jämför med är ju inte alls en kompakt, utan en systemkamera från Panasonic. Jämförelsebilden du publicerade här är en extrem makrobild, där man använder ett riktigt makroobjektiv på GF1. Att en mobilkamera inte riktigt hänger med ute i hörnen under sådana omständigheter är kanske inte förvånande.

Mer uppseendeväckande var väl att det i de flesta sammanhang krävdes ganska omfattande pixelpeepande för att se skillnad.

Videon avslöjar också tydligt varför många mobilbilder ser ut som skit: Det har väldigt lite med kameran att göra. Det beror snarast på att de är totalt sönderbehandlade för att se "bra" ut i ickefotografers ögon. Väldigt likt loudness-knappen på vissa hemljudsförstärkare. :sick:

Såg du verkligen videon? Kameran man jämför med är ju inte alls en kompakt, utan en systemkamera från Panasonic. Jämförelsebilden du publicerade här är en extrem makrobild, där man använder ett riktigt makroobjektiv på GF1. Att en mobilkamera inte riktigt hänger med ute i hörnen under sådana omständigheter är kanske inte förvånande.

Mer uppseendeväckande var väl att det i de flesta sammanhang krävdes ganska omfattande pixelpeepande för att se skillnad.

Men det finns ju mängder med kompakter som har bra objektiv också för den delen. Det är väl knappast i sig det faktum att man kan byta objektiv eller inte som är vattendelaren här. Det är ju fortfarande sensorerna i grunden som det handlar om och de teknikgenerationer vi pratar om.

En gång i tiden för nästan jämt 10 år sedan när NEX 7 kom med sin 24 MP APS-C så gjordes det ett nummer av att den körde jämt i vissa jämförelser med Leica M9 som var en FF-kamera med CCD och en del andra FF-DSLR-kameror men det var ju på vissa sätt en ojämlik jämförelse då NEX 7 hade en CMOS- (av senaste teknikgeneration) och Leica en CCD-sensor och tydligen ingen inbyggd brusreducering att tala om. Så precis som mina gammal CCD-kameror i form av KonicaMinolta D7D eller Sonys DSLR A330 var den mindre bra på högre ISO. Vad minns så var min A350 med sin CCD usel över ISO 400 men fantastisk därunder.

Så bara sensorstorlek och objektiv förklarar långtifrån allt och vi vet ju att utvecklingen går snabbast där de stora pengarna finns och det är inte i systemkamerasegmenten idag. Så precis som videon avslutas så är det nog så att gapet krymper. Jag är som sagt själv förbluffad över hur jäkla bra mobilbilderna faktiskt blir idag och att man ofta behöver peepa rätt bra för att hitta något bildkvalitetsmässigt att gnälla på.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar