Okej, den här diskussionen är intressant. Själv har jag fotat sen jag var 17 år gammal och jobbat med det i ca 15 år.
Min erfarenhet är ändå trots allt att en bra bild är en bra bild, tekniken bakom är alltid sekundärt.
Om tex kollar på många bra gatufotografer på Flickr så är det nästan standard att det med en fullformatskamera eller till och med en mellanformatskamera, tex en Fujifilm GFX tar tristast bilder, de som kör med kompaktkamera, mobilen eller tex en X100/S/T/F/V tar de mest intressanta och iögonfallande bilderna. Självklart en smaksak, men det är så jag upplever det.
Själv älskar jag att fota, oavsett om det är med mobilen eller med någon av alla mina kameror
Men någonstans är det en slags längtan efter att förenkla som gör att jag drivs framåt i mitt fotograferande och testar nya saker hela tiden.
Med mobilen så vrider jag på handleden (smart Motorola-rörelse för att starta kameran) och innan mobilen är framdragen till foto-höjd så är kameran redo och jag tar bilden direkt, utan fördröjning - det är en fröjd!
Samtidigt så lämnar fortfarande även raw-filerna från mobilen enormt mycket att önska, men trots allt tycker jag ändå att för det mesta att mobilen är så fruktansvärt smidigt och snabbt, dessutom drar det inte blickarna till sig jämfört med en riktig kamera.
Folk glor ögonen ur sig bara man har en liten Panasonic GX80 hängandes på axeln och när man lyfter den till ögat för att ta en bild stannar de nästan upp på gatan och stirrar med käften vidöppen
Det är så svårt att vara diskret med en riktig kamera. MEN den enorma fördelen med en systemkamera är ju att kunna använda ett objektiv som INTE bara ger ett nästintill fisköge-perspektiv (de 24-26mm ekvivalenta brännvidderna som brukar vara standard på huvudkameran med bäst bildkvalité)
Dessutom, att med ett helt manuellt objektiv kunna ha skärpan förinställd redan innan kameran når ögat är något jag fullkomligt älskar, och har ALDRIG testat en kamera eller mobil med autofokus som är snabbare än det.
Mobilen räcker gott till väldigt mycket och jag räds inte utvecklingen utan tycker det är spännande. Än så länge så behöver jag mina riktiga kameror, men skulle det komma en mobil med 1"-sensor och en brännvidd på motsvarande 35mm eller 40mm så skulle inte mina vanliga kameror få så mycket användning längre. Skärpa i hörnen är inget jag någonsin brytt mig om speciellt mycket så länge det ser okej ut i 50% förstoring på skärmen - då duger den gott.