m00ndancer
Aktiv medlem
Att påstå att kopplingen mellan upphovsrätt och licenser är långsökt förstår jag inte. Du agerar precis på samma sätt när du säljer dina sportbilder, d v s ger någon rätt att använda din bild på ett visst sätt. I ditt fall mot betalning, men som sagt kan man använda andra modeller. Det var någon i tråden som hade CC Share alike som licens på sina bilder.
Vad gäller Webkit så är det inte bara Apple som är med i den lådan. Google och Nokia är två andra, men det finns fler.
Denna någon var jag. CC licens förfarandet ger i alla fall mig möjlighet att "ge" bort bilder gratis till privatpersoner som vill använda dem ideelt. Däremot så är bilderna inte gratis för kommersiellt bruk.
Enkelt. Det enda jag vill ha betalning av privatperson är att han/hon talar om att bilden ursprungligen har tagits av mig. Så det finns en direkt koppling mellan upphovsrätt och licens. Andra bilder som jag tar har ingen CC lisensiering utan där finns det ett avtal mellan mig och brukaren/köparen som reglerar användningen.