Annons

Min D80 ger oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite OT, men då brus ändå kommit in i diskussionen....

Det ser ut som Nikonkamera i kombination med Adobes råkonverterare :) Testa konvertera samma bild med ViewNX eller CaptureNX så ska du få se vilken skillnad det kan göra.

Skall kolla detta.
Jag har använt lightroom, vilket är Adobes. Så ja, det kanske är problemet. Skall kolla.

/johan
 
Lite OT, men då brus ändå kommit in i diskussionen....

Det ser ut som Nikonkamera i kombination med Adobes råkonverterare :) Testa konvertera samma bild med ViewNX eller CaptureNX så ska du få se vilken skillnad det kan göra.

Bara för att klargöra så är det ISO1600 och 1/30 sekund. Det ser nog knappast bra ut oavsett råkonverterare med en D80. Nu hade jag dessutom stängt av brusreducering helt och hållet, något som knappast lär fungera i Nikons egna heller (om det nu går att göra).
 
Börja med ett enkelt billigt objektiv Nikkor AF 50mm/1,8D om det blir oskarpt med det, så får du kanske justera din kamera.
 
Bara för att klargöra så är det ISO1600 och 1/30 sekund. Det ser nog knappast bra ut oavsett råkonverterare med en D80.

Det är just vid dessa tillfällen som det ser så illa ut när LR/PS konverterar. Nikons programvaror gör ett mycket bättre jobb med Nikons råfiler när det är höga ISO-tal. I alla fall är det tydligt för D80. För nyare mindre brusiga Nikonkameror är det kanske inte lika märkbart.
 
Det är just vid dessa tillfällen som det ser så illa ut när LR/PS konverterar. Nikons programvaror gör ett mycket bättre jobb med Nikons råfiler när det är höga ISO-tal. I alla fall är det tydligt för D80. För nyare mindre brusiga Nikonkameror är det kanske inte lika märkbart.

Mina exempelbilder är inte på höga isotal de är ISO 100 allihop.

/johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.