Annons

Min D80 ger oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej

Följande bild har jag tagit och är en typ bild över hur mina bilder blir med min d80. Detta oavsett objektiv. Så har det inte alltid varit utan jag tycker det blivit sämre sista tiden. Jag har precis skickat in mitt objektiv för service, men det har inte hjälpt. Jag vill veta om ni tycker jag skall skicka in min kamera med eller är det bara jag som är gnällig.

Bilden finns på:
http://www.vvsmatslindblom.se/johan/_DSC0850.jpg


Någon begåvad själ kanske till och med kan se vad felet är ?

Mvh
Johan
 
Jag tycker inte den ser vidare oskarp ut? Möjligen kan jag tycka att fokus ligger på träden på andra sidan vattnet snarare än personerna och huset, men inte så farligt.

Däremot ser den ut att ha lite dålig kontrast och är lite ljus....
 
Fokus ligger definitivt på andra sidan ån, på ca dubbla avståndet mot stugan/personen.

På D80 så kan detta mycket väl utvecklas över tid, då stoppklackarna till speglarna som styr ljuset till AF-sensorn slits ner efter ett par tiotusen bilder... :)

Jag skulle föreslå att du tar ett provfoto i bra ljus, på största bländare du kan, med ett mål som visar så väl det går var fokusplanet är placerat. En boll på en gräsmatta eller vad f-n som helst... :) bara det finns något tydligt att fokusera på, och något med mycket detaljer som löper i djupet i bilden.

2-5m avstånd är "lagom", största bländare (kör kameran i "A"-läge), se till att målet är nåtsånär platt och lätt för kameran att fokusera på.


Snygg bild för övrigt, ser avslappnat ut... :)
 
Precis en sån bild jag menade... och här ser det ut som om fokuseringen hamnat precis rätt. Men om det där är 70-300 på 300mm så är det faktiskt ganska ok. Den blir mycket "mjukare" så fort man går över 260-270... :)
 
Precis en sån bild jag menade... och här ser det ut som om fokuseringen hamnat precis rätt. Men om det där är 70-300 på 300mm så är det faktiskt ganska ok. Den blir mycket "mjukare" så fort man går över 260-270... :)

Enligt exif:en är det en 70-300 på 300mm fullt öppen (5.6). Då är det inte alls dåligt! Jag har själv en sådan 70-300 och har satt ett märke vid 200, som påminnelse att inte gå över.

Per.
 
Oki?... Jag tycker den "håller ihop" lite högre än så, men det är ju iofs på en D700, som kräver aningens lägre upplösning per mm av objektivet. D80>D700 ger ungefär en skalning på 73% - vilket ger en centerupplösning på ungefär det här...:

Inte helt pjåkigt tycker jag, iaf. Det finns bättre, men då kostar det. Man kan räkna tänderna i dragkedjan om man tittar lite närmre.

PS:
Ursäkta att jag "lånar" din bild, Johan...
DS
 

Bilagor

  • Test.jpg
    Test.jpg
    91.3 KB · Visningar: 894
Hej

Ni menar att jag är gnällig då =)
Funderade på att skicka in den till Nikon för Service. Kanske skall låta bli då.

Jag skall ta en bild när jag kommer hem med de bästa av förutsättningar.

/johan
 
Hej

Följande bild har jag tagit och är en typ bild över hur mina bilder blir med min d80. Detta oavsett objektiv. Så har det inte alltid varit utan jag tycker det blivit sämre sista tiden. Jag har precis skickat in mitt objektiv för service, men det har inte hjälpt. Jag vill veta om ni tycker jag skall skicka in min kamera med eller är det bara jag som är gnällig.

Bilden finns på:
http://www.vvsmatslindblom.se/johan/_DSC0850.jpg


Någon begåvad själ kanske till och med kan se vad felet är ?

Mvh
Johan

Ja, såg definitivt lite oskarpt ut. Första tanken som slog mig var ett det var lite smetigt, har du kollat så att brusreduceringen inte står på för högt värde? Den får lätt bliden att se oskarp ut. Kolla det och se om det blir någon skillnad :)
 
Jo då, kameran lägger på brusreducering på RAW-filen. Jag har själv en D80 och kör också enbart RAW. Så RAW eller inte spelar ingen roll, det är jag ganska säker på.

Om man kör Nikons egen mjukvara kanske den lägger på brusreducering, men kameran lär inte göra det i någon omfattning som har betydelse... Tycker du att detta ser brusreducerat ut?

(Camera Raw med all brusreducering och skärpning neddragen till 0. Övriga inställningar mina standard.)
 

Bilagor

  • DSC_2901.jpg
    DSC_2901.jpg
    94.2 KB · Visningar: 759
Det ser inte ut som du har oskarpa bilder. Däremot är dina val av objekt sådana att fokus lätt kan hamna fel, precis som i första exemplet. Gräs och grenar hamnar lätt i fokus om man inte passar sig.

Vad använder du för AF inställningar? Skiljer det sig med AF punkt?

För övrigt så lägger inte kameran på brusreducering i RAW.
 
Det ser inte ut som du har oskarpa bilder. Däremot är dina val av objekt sådana att fokus lätt kan hamna fel, precis som i första exemplet. Gräs och grenar hamnar lätt i fokus om man inte passar sig.

Vad använder du för AF inställningar? Skiljer det sig med AF punkt?

För övrigt så lägger inte kameran på brusreducering i RAW.

Jag använder en AF pkt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.