ANNONS
Annons

"Men det är ju ingen riktig kamera"

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Övertoner

sagan skrev:
Javisst, vid flertalet tillfällen.
Och du kunde peka ut vilken som var vilken i hur många fall? Jag förutsätter också att du bad någon byta och sedan inte talade om vad som spelades, dvs du var omedveten om vilken skiva som spelades?

RolandM skrev:
Verkar onekligen enklare att måla CD-spelarens lock svart, istället för alla skivor som ska spelas i den...
Javisst, men hur snyggt skulle det bli?

Sen skulle det inte heller vara lika effektivt, det skulle fortfarande komma in en hel del ljus.

Men visst skulle det göra skillnad.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Övertoner

davidvpt skrev:
Och du kunde peka ut vilken som var vilken i hur många fall? Jag förutsätter också att du bad någon byta och sedan inte talade om vad som spelades, dvs du var omedveten om vilken skiva som spelades?
Klart som 17 att det var blindtest, jag hade rätt i 100% av fallen.
Skillnaden var påtaglig så det var inga problem att höra vilken som var vilken.

Inte så säker på att jag tror på idén med målade CD-kanter. Här är i alla fall en syn på historik över hur det hela kom till.

http://www.snopes.com/music/media/marker.htm

Jag har gjort många lyssningstester av olika slag när det gäller inspelning och live-ljud, och kan bara konstatera att vad jag hör är väldigt beroende av dagsform och förutfattade meningar av vad som borde låta bättre. Öronen tröttas också väldigt snabbt så jag hör inte samma sak efter tio minuters intensivt lyssnande som jag gjorde i början.

Däremot är jag väldigt pragmatiskt lagd, om någonting fungerar så spelar det mindre roll hur eller varför. Tankens makt är stor, inte minst inom medicin och psykologi.

Tillägg: Jag skulle förvisso kunna tänka mig att en specifik CD-spelare vars uppspelningsförmåga ligger "på gränsen" så att säga skulle kunna påverkas av att ströljus dämpas.

Senast redigerad av en moderator:
stefohl skrev:
Men eftersom detaljåtergivningen är bevisat högre från en bildfil från en digitalkamera innebär det ju att den klarar det bättre. Tro mig på detta, jag har testat detta flera gånger om.

Filmen har ju en begränsad upplösning också, och den ligger inte på molekylnivå, direkt. Snarare är det så att färgfilmens maximala upplösning ligger på cirka 80 linjepar/mm. Och då talar vi om de bästa diafilmerna.

MVH/Stefan

Är inte det din personliga subjektiva sanning och ingen objektiv vetenskaplig analys? För trots allt är inte filmytan uppdelad i ett rutnät som det är i en digitalkamera eller en vanlig TV-bild.

/Mikael

mike islandman skrev:
Är inte det din personliga subjektiva sanning och ingen objektiv vetenskaplig analys? För trots allt är inte filmytan uppdelad i ett rutnät som det är i en digitalkamera eller en vanlig TV-bild.

/Mikael

Det finns ganska gott om vetenskapliga analyser som visar att kameror med ungefär 8 - 10 megapixlar ger samma upplösning som en lågkänslig diafilm i småbildsformat. Jag har också gjort blindtester där jag har bett flera deltagare titta och jämföra bilder som varit gjorda digitalt och analogt. Samma sak där. Så någon subjektiv uppfattning är det nog inte.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Det finns ganska gott om vetenskapliga analyser som visar att kameror med ungefär 8 - 10 megapixlar ger samma upplösning som en lågkänslig diafilm i småbildsformat.
Varav jag redan citerat FOTO:s exellenta, utförliga tester.

stefohl skrev:
Det finns ganska gott om vetenskapliga analyser som visar att kameror med ungefär 8 - 10 megapixlar ger samma upplösning som en lågkänslig diafilm i småbildsformat. Jag har också gjort blindtester där jag har bett flera deltagare titta och jämföra bilder som varit gjorda digitalt och analogt. Samma sak där. Så någon subjektiv uppfattning är det nog inte.

MVH/Stefan

Det är min erfarenhet också. Digitala bilder är renare och relativt sett mer brusfria särskilt vid högre iso-tal. Dock så kan det ju finnas andra anledningar till att välja film t.ex. om man vill uppnå en särskild effekt eller känsla. Filmkorn är, tycker jag, betydligt snyggare analogt än digitalt.
Sen så tycker jag, som jag nämnde tidigare, att mellanformat just nu ger väldigt mycket för pengarna då man kan få en komplett, omfattande utrustning för en spottstyver jämfört om man ska gå upp på de dyraste digitala modellerna.

dJb skrev:
Filmkorn är, tycker jag, betydligt snyggare analogt än digitalt.
Man ska vara medveten om att det är mycket, mycket stor skillnad på brus och brus på kamerorna.

Det är våldsam skillnad mellan exempelvis 10D och 20D, 20D ger långt behagligare brus, mer naturlig och analog i sin karaktär.

sagan skrev:
Man ska vara medveten om att det är mycket, mycket stor skillnad på brus och brus på kamerorna.

Det är våldsam skillnad mellan exempelvis 10D och 20D, 20D ger långt behagligare brus, mer naturlig och analog i sin karaktär.

Är medveten om det och visst har digitalmodellerna förbättrat sig (betydligt om man jämför med min D60) men jag tycker ändå inte att de ännu når upp till det snygga korn som traditionella sv/v filmer ger. Om man nu är ute efter detta. (Vilket jag ibland är) :)

Personligen så gillar jag bruset från 20D skarpt.
Nästan lika mycket som jag ogillar bruset från 10D :D

Ja dedt är samma diskusiton som när Synthen gjorde sitt intåg, "det var ju inget riktigt instrument" sades det då. Snacket är helt löjligt. kameran är ett verktyg som med rätt handhavande leder till storverk. Digital eller analog ? bilden skapas ju delvis bakom kameran, sedan hur man fraktar sin skapelse har ju ingen betydelse, jo en sak, med digitalen har jag råd och tid att pröva olika alternativ och kan genast korrigera och ta om, vilket ju inte låter sig göras men en analog. Skulle tro att man med en digtalkamera snabbare blir bra på att fotografera.
Jag har båda sorter men måste erkänna att jag nästan uteslutande använder digitalen.

Ralf

ralf50 skrev:
Ja dedt är samma diskusiton som när Synthen gjorde sitt intåg, "det var ju inget riktigt instrument" sades det då. Snacket är helt löjligt. kameran är ett verktyg som med rätt handhavande leder till storverk. Digital eller analog ? bilden skapas ju delvis bakom kameran, sedan hur man fraktar sin skapelse har ju ingen betydelse, jo en sak, med digitalen har jag råd och tid att pröva olika alternativ och kan genast korrigera och ta om, vilket ju inte låter sig göras men en analog. Skulle tro att man med en digtalkamera snabbare blir bra på att fotografera.
Jag har båda sorter men måste erkänna att jag nästan uteslutande använder digitalen.

Ralf

är inte synthen väldigt gammalt instument.

eller der kanske är konsument synth. det är ju inte precis Depeche mode som uppfann den.

anders_j skrev:
är inte synthen väldigt gammalt instument.

eller der kanske är konsument synth. det är ju inte precis Depeche mode som uppfann den.
pja det är väl rätt relativt. den är äldre än dig iaf, men jag skulle inte kalla den gammal. ;o)

Jag tycket verkligen om att följa forumen på fs det är både lärolikt och nyttigt att få ta del av andras åsikter m.m. Och roligt. Men kan ändå inte göra annat just nu än att tänka lite på Karolina som startade denna tråd. Undrar vad hon har för cd.

Jern skrev:
Undrar vad hon har för cd.
Sen ska man ju vara medveten om, att även om man kan höra skillnad på en del cd-spelare som släpper in mycket ljus.
Så är skillnaden inte så stor att de flesta skulle bry sig, det krävs att man verkligen är ljudintresserad för att det ska ha någon betydelse.

Samma sak med signal- och högtalarkablar, visst hör man skillnad mellan de billigaste och de som kostar mer, men den är inte större än att för de allra flesta så saknar det betydelse.

stefohl skrev:

MVH/Stefan

Jag skulle gärna granska några av dina vetenskapliga tester som du hänvisar till och blindtester har en rad felkällor som du nog bör granska lite närmare innan du godtar dem som vetenskapliga.

För övrigt så gjorde jag själv en liten men ovetenskaplig test och omvandlade en redan inskannad bild till de 5,5 Mp som du påstår att den bästa dia-filmen kan ha i upplösning. Jag har betydligt fler pixlar i min bild trots en halvtaskig kamera och bilden tagen utan stativ i svagt ljus.

/Mikael

Visst, läs testet av 1Ds i FOTO nr 4, 2003.
Där den testas mot velvia ISO 50, småbild.
mike islandman skrev:
För övrigt så gjorde jag själv en liten men ovetenskaplig test och omvandlade en redan inskannad bild till de 5,5 Mp som du påstår att den bästa dia-filmen kan ha i upplösning.
Det där ser jag inte riktigt poängen med att göra, vill du förklara?

För övrigt så skrev han 8-10Mp, inte 5.5Mp..

Jag tycker diskussionen inte är riktigt kongruent eller hur jag ska uttrycka det. Min erfarenhet är att till och med min D60 inte ligger långt ifrån skannad velvia när det gäller detaljupplösning (skannad med Minolta scan elite II). Det är ju detta som är intressant inte den skannade upplösningen (som ju är relativt ointressant eftersom filmens faktiska upplösning nödvändigtvis inte blir bättre bara för att man får ut en stor bildfil ur skannern). Nu går det väl att med en bättre Imacon eller trumskanner pressa ur ytterligare information, men att en kamera som 1Ds gått om skannad Velvia håller jag inte som otroligt. Själv gillar jag dock en del av filmens andra egenskaper som jag nämnde tidigare, särskilt när det gäller sv/v och jag känner sällan behov av att göra detaljförstoringar och skärskåda pixlar.

mike islandman skrev:
åstår att den bästa dia-filmen kan ha i upplösning. Jag har betydligt fler pixlar i min bild trots en halvtaskig kamera och bilden tagen utan stativ i svagt ljus.

/Mikael

Pixlar är inte upplösning. Jag kan skanna en bild med katastrofal låg upplösning med en skanner som också har låg upplösning, men har en massa pixlar. Bilden blir inte bättre för det.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar