Re: Re: Re: Re: Re: Re: Övertoner
sagan skrev:
Jag kan inte se på vilket sätt din metod skulle vara på något sätt mer trovärdig, tvärtom så är felkällorna färre med den metod jag beskrev.
Nej, det anser inte jag. Dessutom strider det du påstår mot den kännedom vi har om örats fysiologi och mot vetenskap och beprövad erfarenhet etc som jag angav i föregående postning.
Testet var blint för de som skulle lyssna, givetvis.
Ja, jag önskade mer av tidigare nämnd anledning.
Svart fungerar visst bra, inte lika bra dock.
Vet inte vad du menar med spara ljus, det finns ingen sån funktion.
Hela syftet är att reflektera bort ljuset från skivan, inte att absorbera det.
Jag raljerade uppenbart mot att svart fungerade sämre än grönt.
Du målar en CD i kanterna med grön färg. Vad händer då med det ljus som når denna färgrand? Ljus med en våglängd motsvarande komplementfärgen till den färg som föremålet har absorberas. Målar du sålunda med GRÖN färg kommer ljus med en våglängd motsvarande grönts komplementfärg att absorberas. Övrigt ljus absorberas ej - det antingen reflekteras eller transmitteras. Ev ströljus som finns inne i CD-skivans beläggning går naturligtvis samma öde till mötes. Denna absorbtion av ljus, med en våglängd ungefärligen motsvarande purpur, från den lilla färgrand som målats CDns kant, skall alltså på ett signifikant sätt förändra detektionen av ljuset som når fotodioden.
Vad avser ströljuset som finns inne i CDns beläggning så är det uppenbart att den gröna färgen endast plockar bort en del av detta ljus då merparten - allt utom ljus med en frekvens motsvarande grönts komplementfärg - reflekteras eller transmitteras. I detta fall skulle svart på ett avsevärt bättre sätt absorbera allt ljus (med reservationen att det naturligtvis inte är en svart kropp).
Vad avser det ljus som möjligen kan tränga in i CDn från sidorna kommer grön färg att reflektera, eller transmittera, allt ljus bortsett ljus med en våglängd motsvarande purpur. Hade svart använts skulle allt ljus absorberats (nåja, något motsvarande en svart kropp är det kanske inte) och effekten hade rimligen varit bättre.
Bortsett från det otroliga att den lilla gröna färgranden på CDns kant skulle kunna absorbera tillräckligt med ströljus för att hörbart minska störningarna i ett tämligen robust CD-systemet med en inbyggd felkorrektion, så återstår att att förklara varför i all sin dar GRÖN färg skulle vara bättre än svart på att hindra ljus att nå fotodioden. Det ligger ju liksom i den svarta färgens natur att den absorberar allt ljus som kommer mot den. Förvisso är grönts komplementfärg nära rött men rimligen borde svart färg vara bättre då mer ljus "försvinner".
Vidare ska denna sannolikt minimala reduktion av ströljus som den gröna (eller för den del svarta randen) ger upphov till på ett betydande sätt påverka avläsningen.
Det ströljus som normalt finns (utan målad kant) skall alltså ge upphov till antingen att destruktiv interferens uppkommer, när så ej skulle skett, eller att en destruktiv interferens ej uppkommer, när så skulle skett. Detta skall också ske i sådan omfattning att det påverkar avläsningen av CD-skivan och felkorrigeringen på ett hörbart sätt. Redan detta är otroligt.
Vidare ska den minimala reduktionen av ströljuset som den målade randen ger upphov till, reducera denna osannolika påverkan på CD-systemet. Reduktion ska därtill ske i sådan omfattning att det blir hörbart. Osannolikt. Två tämligen osannolika händelser lagrade på varandra, sålunda förefaller det för mig mycket osannolikt att randen på något sätt skulle påverka ljudet hörbart.
Man kan också för att övertyga sig själv om systemets robusthet ställa sig frågan hur ofta man får felläsningar av ordinära data-cd-skivor (ej brännbara där andra faktorer spelar in) utan rispor etc. Ok för att jämförelsen haltar något.
Därtill, om det nu påverkar ljudet, varför i all sin dar ordnar inte cd-tillverkarna med något så enkelt som att lägga en rand på skivans kant (nåja, inte ett speciellt starkt argument)?
Det förefaller för mig helt osannolikt att randen på skivan skulle påverka ljudet hörbart, men världen har sett konstigare saker... men...
Jag bestämde mig för att göra ett litet test av hur mycket ströljuset påverkar avläsningen av en ljud-cd. Jag rippade därför en 3.26 min lång sång från en ljud-cd. Detta gjorde jag 8 gånger. Varje rip tog knappt 15s, vilket torde indikera att belastningen vid läsning är avsevärt högre än i en vanlig ljud-cd-spelare. Varje fil blev drygt 35MB stor. Naturligtvis ingen komprimering som kunde medföra att eventuella skillnader försvann. Alla 8 filerna blev IDENTISKA. Sålunda inga skillnader alls och med säkerhet inga skillnader av sådan storlek att de hörbart skulle påverkat ljudet. Med den triviala förutsättningen att ströljusets påverkan är stokastisk kan konstateras att ströljuset inte alls påverkade avläsningen av skivan i detta fall. Någon betydelse av en reduktion av ströljusets inverkan på skivan finns sålunda inte något utrymme för.
Någon rand, svart eller grön, skulle sålunda inte på något sätt påverkat ljudkvaliteten genom påverkan på ströljuset.
Återstår att fråga sig om randen på annat sätt, dvs genom att förvränga informationen på skivan, kan påverka ljudet hörbart. Jag ser inte någon anledning att sätta mig och måla någon av mina cd-skivor med en grön penna (särskilt inte en specialpenna som det var frågan om när de såldes - har inte ens en sådan).
För mig är frågan utagerad. Den är dessutom helt off topic.