Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Men det är ju ingen riktig kamera"

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Har du verkligen jämfört två bra kameror, den ena digital och den andra analog, med samma objektiv och sedan kontrollerat hur mycket detaljer, valörer och nyanser man får ut? Jag har gjort det ett antal gånger.

Och det är nog inte bara pressfotografer som använder digitalkameror idag :) Gå och titta hos porträttfotografer, ateljé- och reportagefotografer. Allt fler yrkesfotografer använder digitalkameror på grund av den kvalitet som de får ut.

MVH/Stefan

Det handlar nog mycket mer om hanterbarheten och kvaliteten räcker för de bilder som de säljer. Ett uttryck jag lärt mig är att "förväntad kvalitet är rätt kvalitet". Med andra ord menade min lärare på den kursen att om kunden inte förväntar sig bättre resultat så ska man inte göra varan bättre, det kostar bara pengar. Ett pressfoto behöver inte vara bättre än att det ser bra ut vid tryck i tidningen och eftersom du nämner porträttfotografer så behöver bilden inte vara bättre än den förstoring kunden vill köpa.
Det jag efterfrågar är den framtida möjligheten att göra en delförstoring med nästan lika bra resultat som ursprungsbilden och det klarar knappast en digital bild på grund av sin inbyggda begränsning från fotograferingsögonblicket.

/Mikael

mike islandman skrev:
Det jag efterfrågar är den framtida möjligheten att göra en delförstoring med nästan lika bra resultat som ursprungsbilden och det klarar knappast en digital bild på grund av sin inbyggda begränsning från fotograferingsögonblicket.
Den klarar det galant jämfört med filmen, då den inte har några korn som framträder tydligt vid delförstoring och förstör bildkvaliten.

Man kan tveklöst göra ordentliga delförstoringar från en 1Ds fil (11Mp) och ändå få ypperlig kvalitet vid 20x30 cm.

Vad mer begär du?

Senast ändrad:
Hur fan orkar ni tjata om detta ?
Jag får SÅR i öronen av att höra allt det här digitalt vs analogt.Det mals om och om igen och ingen av er ger er . Som småbarn i en sandlåda som bråkar om den röda brandbilen är bättre än den gula.

Kan vi inte bara plåta med vad vi vill och hur vi vill?

Niklas, som kör både analogt,digitalt och med blyerts & penna.....

mike islandman skrev:

/Mikael

Men eftersom detaljåtergivningen är bevisat högre från en bildfil från en digitalkamera innebär det ju att den klarar det bättre. Tro mig på detta, jag har testat detta flera gånger om.

Filmen har ju en begränsad upplösning också, och den ligger inte på molekylnivå, direkt. Snarare är det så att färgfilmens maximala upplösning ligger på cirka 80 linjepar/mm. Och då talar vi om de bästa diafilmerna.

MVH/Stefan

"Skåningen" skrev:
Hur fan orkar ni tjata om detta ?
Jag får SÅR i öronen av att höra allt det här digitalt vs analogt.Det mals om och om igen och ingen av er ger er . Som småbarn i en sandlåda som bråkar om den röda brandbilen är bättre än den gula.

Kan vi inte bara plåta med vad vi vill och hur vi vill?

Niklas, som kör både analogt,digitalt och med blyerts & penna.....

Skriver en hel del för att vara en som inte orkar bry sig...

/P.L

mike islandman skrev:

/Mikael

du spottar ut massa påstående som du mer eller mindre baserar på dina egna åsikter?

kan vi få någon som helst fakta eller referenser, förutom "din Nikon rep" ?

Bara nyfiken...

/P.L

Re: Re: Re: Re: Övertoner

sagan skrev:
Nä, men precis som tidigare sagts så kan övertonerna tydligen påverka den hörbara ljudbilden.

Det var ett ungefär ett sådant test som Hi-fi och Musik gjorde, läs det jag skrev tidigare.

Jag har läst det du skrev tidigare och det överensstämmer inte med den testbeskrivning som jag beskrev. Var testet tex blint för både försöksledare och försöksperson osv?

Det fenomen du beskriver överensstämmer inte med den gängse uppfattningen om örats fysiologi och inte heller med det faktum att frekvenser över drygt 20kHz inte kan höras. Det krävs mer än ett ovetenskapligt test i en audiofiltidning för att det ska finnas någon trovärdighet i påståendet.

Läs tex med här:
http://www.absoluteastronomy.com/encyclopedia/h/hi/high_frequency_limit.htm
eller här:
http://en.wikipedia.org/wiki/High_frequency_limit

Som sagt, jag håller det fortfarande inte för helt uteslutet att man med hörseln kan uppfatta toner över 22kHz, men det överenstämmer inte med ovan. Jag ser sålunda ingen anledning att kullkasta det förhärskande paradigmet utan betydligt starkare och mer övertygande indicier.

sagan skrev:

För övrigt fungerade det även med svart penna, det är bara inte fullt lika effektivt.

Tja, det verkar oerhört konstigt. Svart, som skulle absorbera åtm allt synligt ströljus, fungerar alltså inte så bra. Varför inte plocka bort allt ljus? Finns det någon magisk anledning till att man vill spara just det "gröna" ljuset? Påverkar det fotodioden på ett speciellt fördelaktigt sätt?
Ännu konstigare blir det om man tar hänsyn till att CD har inbygd felkorrigering.
Nåja, grönt är i varje fall någorlunda komplementfärg till rött och CD-lasern har en frekvens på 780 nm, alltså i regionen rött till infrarött.

Tillägg: Äsch, jag lägger ner denna delen av disk. Den är helt OT.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Övertoner

epep skrev:
Jag har läst det du skrev tidigare och det överensstämmer inte med den testbeskrivning som jag beskrev.
Jag kan inte se på vilket sätt din metod skulle vara på något sätt mer trovärdig, tvärtom så är felkällorna färre med den metod jag beskrev.

epep skrev:
Var testet tex blint för både försöksledare och försöksperson osv?
Testet var blint för de som skulle lyssna, givetvis.
epep skrev:
Det krävs mer än ett ovetenskapligt test i en audiofiltidning för att det ska finnas någon trovärdighet i påståendet.
Jag anser att det var så vetenskapligt som man kan utföra en blindtest.

epep skrev:
Tja, det verkar oerhört konstigt. Svart, som skulle absorbera åtm allt synligt ströljus, fungerar alltså inte så bra. Varför inte plocka bort allt ljus?
Svart fungerar visst bra, inte lika bra dock.
Vet inte vad du menar med spara ljus, det finns ingen sån funktion.
Hela syftet är att reflektera bort ljuset från skivan, inte att absorbera det.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Övertoner

sagan skrev:
Jag kan inte se på vilket sätt din metod skulle vara på något sätt mer trovärdig, tvärtom så är felkällorna färre med den metod jag beskrev.

Nej, det anser inte jag. Dessutom strider det du påstår mot den kännedom vi har om örats fysiologi och mot vetenskap och beprövad erfarenhet etc som jag angav i föregående postning.

Testet var blint för de som skulle lyssna, givetvis.

Ja, jag önskade mer av tidigare nämnd anledning.

Svart fungerar visst bra, inte lika bra dock.
Vet inte vad du menar med spara ljus, det finns ingen sån funktion.
Hela syftet är att reflektera bort ljuset från skivan, inte att absorbera det.

Jag raljerade uppenbart mot att svart fungerade sämre än grönt.
Du målar en CD i kanterna med grön färg. Vad händer då med det ljus som når denna färgrand? Ljus med en våglängd motsvarande komplementfärgen till den färg som föremålet har absorberas. Målar du sålunda med GRÖN färg kommer ljus med en våglängd motsvarande grönts komplementfärg att absorberas. Övrigt ljus absorberas ej - det antingen reflekteras eller transmitteras. Ev ströljus som finns inne i CD-skivans beläggning går naturligtvis samma öde till mötes. Denna absorbtion av ljus, med en våglängd ungefärligen motsvarande purpur, från den lilla färgrand som målats CDns kant, skall alltså på ett signifikant sätt förändra detektionen av ljuset som når fotodioden.

Vad avser ströljuset som finns inne i CDns beläggning så är det uppenbart att den gröna färgen endast plockar bort en del av detta ljus då merparten - allt utom ljus med en frekvens motsvarande grönts komplementfärg - reflekteras eller transmitteras. I detta fall skulle svart på ett avsevärt bättre sätt absorbera allt ljus (med reservationen att det naturligtvis inte är en svart kropp).
Vad avser det ljus som möjligen kan tränga in i CDn från sidorna kommer grön färg att reflektera, eller transmittera, allt ljus bortsett ljus med en våglängd motsvarande purpur. Hade svart använts skulle allt ljus absorberats (nåja, något motsvarande en svart kropp är det kanske inte) och effekten hade rimligen varit bättre.

Bortsett från det otroliga att den lilla gröna färgranden på CDns kant skulle kunna absorbera tillräckligt med ströljus för att hörbart minska störningarna i ett tämligen robust CD-systemet med en inbyggd felkorrektion, så återstår att att förklara varför i all sin dar GRÖN färg skulle vara bättre än svart på att hindra ljus att nå fotodioden. Det ligger ju liksom i den svarta färgens natur att den absorberar allt ljus som kommer mot den. Förvisso är grönts komplementfärg nära rött men rimligen borde svart färg vara bättre då mer ljus "försvinner".

Vidare ska denna sannolikt minimala reduktion av ströljus som den gröna (eller för den del svarta randen) ger upphov till på ett betydande sätt påverka avläsningen.
Det ströljus som normalt finns (utan målad kant) skall alltså ge upphov till antingen att destruktiv interferens uppkommer, när så ej skulle skett, eller att en destruktiv interferens ej uppkommer, när så skulle skett. Detta skall också ske i sådan omfattning att det påverkar avläsningen av CD-skivan och felkorrigeringen på ett hörbart sätt. Redan detta är otroligt.
Vidare ska den minimala reduktionen av ströljuset som den målade randen ger upphov till, reducera denna osannolika påverkan på CD-systemet. Reduktion ska därtill ske i sådan omfattning att det blir hörbart. Osannolikt. Två tämligen osannolika händelser lagrade på varandra, sålunda förefaller det för mig mycket osannolikt att randen på något sätt skulle påverka ljudet hörbart.

Man kan också för att övertyga sig själv om systemets robusthet ställa sig frågan hur ofta man får felläsningar av ordinära data-cd-skivor (ej brännbara där andra faktorer spelar in) utan rispor etc. Ok för att jämförelsen haltar något.

Därtill, om det nu påverkar ljudet, varför i all sin dar ordnar inte cd-tillverkarna med något så enkelt som att lägga en rand på skivans kant (nåja, inte ett speciellt starkt argument)?

Det förefaller för mig helt osannolikt att randen på skivan skulle påverka ljudet hörbart, men världen har sett konstigare saker... men...

Jag bestämde mig för att göra ett litet test av hur mycket ströljuset påverkar avläsningen av en ljud-cd. Jag rippade därför en 3.26 min lång sång från en ljud-cd. Detta gjorde jag 8 gånger. Varje rip tog knappt 15s, vilket torde indikera att belastningen vid läsning är avsevärt högre än i en vanlig ljud-cd-spelare. Varje fil blev drygt 35MB stor. Naturligtvis ingen komprimering som kunde medföra att eventuella skillnader försvann. Alla 8 filerna blev IDENTISKA. Sålunda inga skillnader alls och med säkerhet inga skillnader av sådan storlek att de hörbart skulle påverkat ljudet. Med den triviala förutsättningen att ströljusets påverkan är stokastisk kan konstateras att ströljuset inte alls påverkade avläsningen av skivan i detta fall. Någon betydelse av en reduktion av ströljusets inverkan på skivan finns sålunda inte något utrymme för.

Någon rand, svart eller grön, skulle sålunda inte på något sätt påverkat ljudkvaliteten genom påverkan på ströljuset.

Återstår att fråga sig om randen på annat sätt, dvs genom att förvränga informationen på skivan, kan påverka ljudet hörbart. Jag ser inte någon anledning att sätta mig och måla någon av mina cd-skivor med en grön penna (särskilt inte en specialpenna som det var frågan om när de såldes - har inte ens en sådan).

För mig är frågan utagerad. Den är dessutom helt off topic.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Övertoner

epep skrev:

Någon betydelse av en reduktion av ströljusets inverkan på skivan finns sålunda inte något utrymme för.

Huh, förtvivlan! Jag ska förpesta tråden med en rättelse. Natuligtvis finns möjligheten att en eventuell reduktion av ströljuset introducerar fel, även om det förefaller osannolikt, och än mer osannolikt att det skulle påverka ljudet hörbart. Hur som helst fås inga felavläsningar beroende av ströljus eller något annat.

Sorry!
/Erik (ovanligt dryg)

Vem vill inte ha det perfekta ljudet och springer och köper dessa fantastiska underpennor och målar sina skivor. För tror man på något så blir det en sanning.

Minns i början av sjutiotalet när var och varannan bilägare utrustade sin bil med ett läderrem som släpade mot vägbanan, för att avleda statisk elektricitet så att passagerarna inte blev åksjuka. Även här fanns det diverse tester som visade att det fungerade. Vetenskapliga tester visade senare att det mer var inbillning som gjorde att anordningen fungerade.

Men visst tycker man det är värt besväret att köpa färgpennor och måla en rand på sina skivor så må det vara hänt, så länge det i det egna öronen låter bättre är det en bra lösning.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Övertoner

sagan skrev:
Hur som helst är skillnaden klart hörbar, helt oavsätt vad du tror.
Har du deltagit i blindtest där du klart och tydligt kan peka ut vilken skiva som varit målad, eller då spelaren varit övertäckt med filt?

För övrigt påminner det mig om den eviga frågan om huruvida komprimerat flerkanalsljud kan låta olika beroende på vilken digitalkabel man använder, eller att det skulle bli bättre ljud för att man lägger en liten sten på spelaren som ska göra att elektroniken kommer i fas med jordens magnetfält (shakti-stenar). För att inte tala om bönpåsarna som ska läggas på högtalarna eller kabellyftarna som ska skydda högtalarkablarna mot allsköns störningar, inklusive fukt från golvet (undrar om konstruktören bor i en konstant översvämmad källare om han tror att vi alla har blöta golv hemma).

RolandM skrev:
Vem vill inte ha det perfekta ljudet och springer och köper dessa fantastiska underpennor och målar sina skivor. För tror man på något så blir det en sanning.
Jag kan tala om att jag inte trodde en dyft på det.
Men jag testade på en skiva iaf eftersom det stod att det skulle göra skillnad, men en svart tuchpenna.
Och till min stora förvåning gick det att höra en klar skillnad på den cd-spelaren jag hade då, då den hade genomskinligt lock så kom massor av ljus in.

Skillnaden i ljudet är att det blir klarare och renare.

RolandM skrev:
Men visst tycker man det är värt besväret att köpa färgpennor och måla en rand på sina skivor så må det vara hänt, så länge det i det egna öronen låter bättre är det en bra lösning.
Jag tycker inte det är värt besväret med dagens moderna cd-spelare som både är klart ljustätare och har betydligt bättre laserkorrektion.
Skillnaden är väldigt liten om ens hörbar numera.
Men testa med en bärbar cd-spelare som ofta har genomskinligt lock, där märks det tydligt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Övertoner

davidvpt skrev:
Har du deltagit i blindtest där du klart och tydligt kan peka ut vilken skiva som varit målad, eller då spelaren varit övertäckt med filt?
Javisst, vid flertalet tillfällen.

Jag har några testskivor hemma för övrigt, identiska, omålade resp. målade.
Ni är välkomna att lyssna och se om ni hör någon skillnad.

sagan skrev:
Jag tycker inte det är värt besväret med dagens moderna cd-spelare som både är klart ljustätare och har betydligt bättre laserkorrektion.
Skillnaden är väldigt liten om ens hörbar numera.
Men testa med en bärbar cd-spelare som ofta har genomskinligt lock, där märks det tydligt.

Verkar onekligen enklare att måla CD-spelarens lock svart, istället för alla skivor som ska spelas i den...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar