mike islandman
Aktiv medlem
upplösning
Jag skannar med 3200 dpi vilket är min fotoskanners högsta optiska upplösning. Det ger en upplösning på bilden på 4680x3120 pixlar utan att interpolera eller annat tjafs,avvundsjuk? Jag använder en vanlig canon systemkamera med canon-optik som ger tillräcklig skärpa.
/Mikael
epep skrev:
Vilken upplösning du får ur scannern är HELT ointressant. Du kan scanna med en upplösning motsvararnde 100000 megapixlar, eller varför inte 10^56 megapixlar (ok, kanske inte - bryter ju en del fysiklagar), utan att bildens upplösning blir ett dugg bättre. Vilken upplösning du kan scanna med har inte NÅGOT med vilken upplösning bilden har. Det antar jag att du vet.
De jämförelser som jag sett, där någon verkligen har försökt uppskatta detta, har angett att en 35 mm film har en upplösning på runt 10 megapixlar, eller något däröver. Detta är dock naturligtvis beroende på vilken film man använder.
Jag skannar med 3200 dpi vilket är min fotoskanners högsta optiska upplösning. Det ger en upplösning på bilden på 4680x3120 pixlar utan att interpolera eller annat tjafs,avvundsjuk? Jag använder en vanlig canon systemkamera med canon-optik som ger tillräcklig skärpa.
/Mikael