Annons

"Men det är ju ingen riktig kamera"

Produkter
(logga in för att koppla)
mike islandman skrev:
jag vet inte om du läst deras senaste test av en 16,7 Mp kameran från Canon där de skriver att den precis överskrider kvaliteten på Fuji Velvia 50 som de anser ska motsvara gamla Kodakchrome 25, men de gjorde ingen teknisk jämförelse utan det var vad de ansåg sig själva kunna avgöra.
FOTO skriver och jag citerar:

"Det råder inga tvivel om att EOS 1Ds Mark II den här gången klår småbildsfilm även i detaljåtergivning"

Till skillnad mot den tidigare modellen som det var närmast dött lopp vad gällde detaljåtergivning, den på 11Mp.
 
sagan skrev:
FOTO har testat lågisodiafilm skannad med trumskanner som får fram varje detalj ur filmen.
Den jämförde de sedan noga med avancerad lupp mot 1Ds (11Mp), det framgick tydligt att 1Ds hade minst lika hög detaljupplösning.

Hur många Mp du får ut vid skanning säger inget om hur stor detaljåtergivningen är.


Foto har jämfört Canon 1Ds mot en bra skanner som skannade bra film. Detta innebär inte att det går att dra slutsaten att Canon 1Ds är bättre eller sämre än filmen. Den slutsats som kan dras är om digitalkameran är bättre eller sämre än en inskannad filmruta tagen med en finkornig film.
 
Då skannern fick fram alla detaljer som existerade på filmen så kan man visst dra den slutsatsen.

Att samtliga detaljer kom med i skanningen kontrollerades noga och alla detaljer fanns med.
 
Tja, antalet Mp sätter en gräns för hur hög upplösningen kan vara.

Sen är det på D-SLR en relativt klart förhållande mellan detaljupplösning och antalet pixlar (frånsett foveonsensorer) så länge man använder fullgoda objektiv.
 
sagan skrev:
Då skannern fick fram alla detaljer som existerade på filmen så kan man visst dra den slutsatsen.

Att samtliga detaljer kom med i skanningen kontrollerades noga och alla detaljer fanns med.

Nu har jag svårt läsa ut just detta att EOS 1Ds är detaljrikare än film av det Foto skriver i testen av Canon EOS 1Ds i testen i Foto 4/2003.

De skriver att de använt än Croosfield 5250 Ceslis Casc, en av de bästa trumskannrar som finns att köpa. De har skannat med upplösning av 4500 ppi. De skriver också att fler detaljer än så inte går att krama ur diat. Detta kan tolkas som du skriver att det inte finns fler detaljer, men det kan även tolkas så att det inte finns fler detaljer som dagens bästa filmskannrar kan få fram ur en film, vilket innebär att det kan finnas fler detaljer att få fram om skannern var bättre.

Nu besitter jag inte detaljkunskap om filmens tekniska data eller hur filskannern i fråga fungerar. Den slutsats jag kan dra av artikeln är samma som den Foto drar i artikeln; "Skärpan, eller detaljåtergivningsförmågan är minst lika hög i bilden tagen med EOS 1Ds som i det inskannade småbildsdiat".

Det jag har tillgång till är den artikel där Foto testar Canon EOS 1Ds och av den artikeln kan inte jag dra en kategorisk slutsats om att Canon EOS 1Ds är detaljrikare än vad den använda filmen har.
 
RolandM skrev:
Nu har jag svårt läsa ut just detta att EOS 1Ds är detaljrikare än film av det Foto skriver i testen av Canon EOS 1Ds i testen i Foto 4/2003.
RolandM skrev:
Det jag har tillgång till är den artikel där Foto testar Canon EOS 1Ds och av den artikeln kan inte jag dra en kategorisk slutsats om att Canon EOS 1Ds är detaljrikare än vad den använda filmen har.
Det skrev jag inte heller, jag skrev att EOS 1Ds Mark II hade högre detaljupplösning, inte 1Ds.
 
Senast ändrad:
RolandM skrev:
De skriver att de använt än Croosfield 5250 Ceslis Casc, en av de bästa trumskannrar som finns att köpa. De har skannat med upplösning av 4500 ppi. De skriver också att fler detaljer än så inte går att krama ur diat. Detta kan tolkas som du skriver att det inte finns fler detaljer, men det kan även tolkas så att det inte finns fler detaljer som dagens bästa filmskannrar kan få fram ur en film, vilket innebär att det kan finnas fler detaljer att få fram om skannern var bättre.
De skriver även att de kontrollerat med avancerad lupp att varje detalj som fanns på filmen oxå fanns på den skannade bilden.

Så, nej, man kan inte tolka det så att det finns fler detaljer än vad dagens bästa filmskannrar kan få fram ur en film.
 
sagan skrev:
Tja, antalet Mp sätter en gräns för hur hög upplösningen kan vara.

Sen är det på D-SLR en relativt klart förhållande mellan detaljupplösning och antalet pixlar (frånsett foveonsensorer) så länge man använder fullgoda objektiv.
Det vet jag redan. Kim, du känner mig bättre än så:)

Vad jag avsåg var att man kanske inte ska stirra sig blind på megapixlar. Att man kan kräma ur 14 MP ur ett negativ med en scanner betyder inte att upplösningen är bra.
Jag kan ju interpolera en hur liten bild som helst till hur många pixlar som helst, men detaljåtergivningen blir ju inte bättre för det.
 
Calle S skrev:
Det vet jag redan. Kim, du känner mig bättre än så:)
Absolut, men eftersom du ställde frågan och att det gissningsvis finns folk som var intresserade av svaret så.

Calle S skrev:
Vad jag avsåg var att man kanske inte ska stirra sig blind på megapixlar. Att man kan kräma ur 14 MP ur ett negativ betyder ju inte att upplösningen är bra. Jag kan ju interpolera en hur liten bild som helst till hur många pixlar som helst, men detaljåtergivningen blir ju inte bättre för det.
Precis, du kanske skulle skrivit det istället då^^

Men jag skrev väl oxå det tidigare att antalet skannade Mp inte säger något om detaljupplösningen.
 
Re: Re: Re: Re: Stå och blaska i mörkrum?!!

mike islandman skrev:
när det gäller frågan skivspelare eller CD-spelare så vill jag påpeka att teoretisk så har en vanlig grammofon (gammalt ord eller hur) ett frekvensomfång upp till 60 000 Hz emedan en CD-spelare stannar vid 20 000 Hz, det är fakta.

Det mänskliga örat kan inte uppfatta frekvenser över ca 20 kHz så ett frekvensomfång upp till 60kHz är en meningslös egenskap. Fast det är klart, har man tänkt använda vinylspelaren för att kommunicera med fladdermöss kan det ju vara något (ok, vad jag kommer ihåg måste man upp lite till i frekvens då).
CD är därtill mer brusfri, mindre störningskänslig mm. Jag kan inte förstå hur du kan insinuera att vinyl skulle vara tekniskt överlägset CD. Men du får gärna upplysa mig i frågan.

Vad gäller analoga kontra digitala systemkameror är det ganska klart att en 1DsMkII, och sannolikt också D2x, överglänser en 35-mm film i upplösning. Å andra sidan kostar 1DsMkII en hel del pengar. Det finns de som hävdar att tex en 1DsMkII, vad gäller upplösning, snarare konkurrerar med analoga mellanformatskameror och att "slaget" redan är vunnet vad gäller striden inom 35mm.
Bland alla de artiklar jag läst över jämförelser mellan kameror som 1DsMkII och D2X kontra analoga 35mm-kameror har jag inte hittat någon som påstår att de analoga kamerorna har högra upplösning. Du får i detta fall hänvisa till någon som gjort ett någorlunda relevant test för att bli trovärdig.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Stå och blaska i mörkrum?!!

epep skrev:
Det mänskliga örat kan inte uppfatta frekvenser över ca 20 kHz så ett frekvensomfång upp till 60kHz är en meningslös egenskap.
"Gamla" Hi-fi & Musik gjorde en blindtest på just det och det intressanta de fick fram var att även om vi inte kan höra högre frekvens än 20 khz så uppfattar vi ljudet som bättre om de tonerna finns med i den övriga ljudbilden (!).

Ganska intressant faktiskt.
 
mike islandman skrev:
inte enligt en representant för Nikon som demonstrerade digitalkameror i fotobutiken där jag brukar handla min utrustning. För övrigt får jag ut 14.6 Mp ur mina negativ och dia-bilder när jag skannar in dem, begränsningen beror på att jag inte har den allra bästa skannern

/Mikael

Vilken upplösning du får ur scannern är HELT ointressant. Du kan scanna med en upplösning motsvararnde 100000 megapixlar, eller varför inte 10^56 megapixlar (ok, kanske inte - bryter ju en del fysiklagar), utan att bildens upplösning blir ett dugg bättre. Vilken upplösning du kan scanna med har inte NÅGOT med vilken upplösning bilden har. Det antar jag att du vet.
De jämförelser som jag sett, där någon verkligen har försökt uppskatta detta, har angett att en 35 mm film har en upplösning på runt 10 megapixlar, eller något däröver. Detta är dock naturligtvis beroende på vilken film man använder.
 
Detta är ett tillägg till ovanstående postning.
Om det är så att du menar att du från scannern får bilder motsvarande det antal megapixlar som du anger, så undrar jag hur du kommit fram till dessa siffror.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stå och blaska i mörkrum?!!

sagan skrev:
"Gamla" Hi-fi & Musik gjorde en blindtest på just det och det intressanta de fick fram var att även om vi inte kan höra högre frekvens än 20 khz så uppfattar vi ljudet som bättre om de tonerna finns med i den övriga ljudbilden (!).

Ganska intressant faktiskt.

Mycket intressant. Vi kan inte höra tonerna eller på annat sätt förnimma dem var för sig, men av någon anledning skulle vi alltså ändå uppfatta dem. Du får ursäkta min skeptiska hållning i frågan men tills jag ser ett test som är gjort på ett rimligt sätt har jag svårt att tro på detta. Ett rimligt test vore att sampla musiken i digital i std 44 kHz och dessutom i 140kHz (exakt samma musik och vid samma tillfälle) och sedan låta varje person lyssna på musiken ett antal gånger. Naturligtvis blint för såväl testare som testperson.
 
Upplösningen (dvs maximal detaljåtergivning) på ett analogt dia/negativ sätts förmodligen av kornet i filmen, man kan inte se ett föremål som på filmplanet avbildas i en storlek som närmar sig samma storleksordning som filmkornet. Om man scannar till större filstorlek så får du bara fler pixlar som visar samma filmkorn, du får inte fler detaljer i motivet.
 
Om jag minns rätt så utfördes testet genom att elektroniskt stänga av frekvensen vid 20 khz ena gången, medans andra gången tillåta så hög hög frekvens som apparaturen medgav (35 khz tror jag det var).

Det var alltså ingen vinyl vs cd test..
 
Re: Övertoner

epep skrev:
Mycket intressant. Vi kan inte höra tonerna eller på annat sätt förnimma dem var för sig, men av någon anledning skulle vi alltså ändå uppfatta dem. Du får ursäkta min skeptiska hållning i frågan men tills jag ser ett test som är gjort på ett rimligt sätt har jag svårt att tro på detta. Ett rimligt test vore att sampla musiken i digital i std 44 kHz och dessutom i 140kHz (exakt samma musik och vid samma tillfälle) och sedan låta varje person lyssna på musiken ett antal gånger. Naturligtvis blint för såväl testare som testperson.
Jag tror det är fullt möjligt att ljudet upplevs annorlunda eller bättre om återgivningen klarar att ta med övertoner även om dom ligger ovanför vårt hörbara område. Övertonerna påverkar lägre toner (som vi kan höra) genom interferensfenomen. Vi hör inte övertonerna direkt men vi hör hur de påverkar lägre frekvenser genom förstärkning eller dämpning av dessa.
 
Och anledningen till att vi uppfattar det ljudet som bättre är att det är helt onaturligt att ljudet stängs av tvärt vid en frekvens.

Så vi uppfattar ljudet som onaturligare helt enkelt och därmed oxå sämre när övertonerna inte finns med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.