Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant diskussion. Lite som Canon eller Nikon....

Själv har jag precis köpt en MacBook Pro 13" samt laddat ner Windows på densamma so nu kan jag köra båda systemen parallellt om jag vill. Är oerhört nöjd efter ett par dagars användning. Kan med en gång konstatera att Capture NX är betydligt snabbare på Macen än på Dellen som jag använt tidigare trots ungefär jämförbara prestanda. Finns mycket annat också som förefaller mig smidigare än Windows.
 
Dell Precision T5500 2*Xeon 2.93GHz 60375:- inkl. moms.
Mac Pro 2*Xeon 2.93GHz 62815:- inkl moms
Skilnaden är inte speciellt stor.

Sedan kan man säkert knåpa ihop en hemkokt maskin själv billigare.

Det går även att bygga kit-cars som ser precis ut som Ferrari, det innebär inte att det är en Ferarri.
Du gör nog ett misstag om du tror att märkestillverkarna väljer mer högkvalitativa komponenter än vad du kan välja själv. Jag jämförde länge innan jag skruvade ihop min i7 dator, tidigare har jag alltid kört HP och Dell via jobbet. En motsvarande Dell maskin kostade cirka 12000 kr mer i våras och då med sämre ingående komponenter. Eller menar du att sammansättningskvaliteten blir bättre för att den skruvas ihop i Kina eller på Irland?

Jämförelsen kit-cars vs Ferrari måste vara trådens bottennapp...
 
Jämförelsen kit-cars vs Ferrari måste vara trådens bottennapp...

Nä det är nog att jämföra i7 med Xeon, eller kanske att jämföra en dual cpu maskin med en single cpu. Kanske bottennappet är just att jämföra hemmbygge med märkesdator?
Take you pick, they all suck.
 
lägg till på PC priset

Mac os x koster 1095:- vad kostar win + virusprog + förlorad arbetstid... win användare är så insnöade i sitt system strul så dom inser inte hur mkt dom förlorar i "verklig" kostnad.
o det spelar ingen roll vilka premisser man försöker få dom att inse detta så går det bara inte in...

Alla win användare som har en åsikt om mac os har aldrig sett/jobbat med det medan mac användarna oftast är brightare på win än win användaren själv i och med att man har lärt sig strukturen i och med mac os från vers 6 & 7.

Och med det kommer insikten att win är totalt oanvändbart som hemanvändare.

Det här är så meningslöst, att det är ett under att dessa trådar blossar upp gång på gång...
 
Så med andra ord:
Det är en smaksak, Mac eller PC.

Ingen större skillnad med funktionalitet eller användarvänlighet?

Enligt vissa är Mac mycket dyrare än PC och enligt andra inte, beror på hur man räknar?

Det är intressant att läsa alla svar men det är fortfarande svårt att bestämma sig, jag antar att jag får singla slant ;)
 
Dell Precision T5500 2*Xeon 2.93GHz 60375:- inkl. moms.
Mac Pro 2*Xeon 2.93GHz 62815:- inkl moms
Skilnaden är inte speciellt stor.

Sedan kan man säkert knåpa ihop en hemkokt maskin själv billigare.

Det går även att bygga kit-cars som ser precis ut som Ferrari, det innebär inte att det är en Ferarri.

Oj. den liknelsen var väl inget vidare,
Jag anser att endu knopar ihop själv är bättre än dells egna prylar.
Och därför till viss del jag väljer bort mac med, ingen kontroll, och när det ska uppgraderas .. ja då står du ofta med enda alternativet att köpa en ny dator istället för att uppgradera för småpengar.
 
Har du något exempel på en snygg låda? Jag tycker de flesta "PC-lådor" är hemska; dekorerade med omotiverade former, kurvor, linjer, texturer och blå lysdioder utan funktion. Med då smaken är olika är det säker någon som tycker att detta är höjden av skönhet.

Smalen är självklart som baken, men det finns lådor som du knappt ser skillnad på mot en mac, med andra ord kopierad design, sen finns det som du säger en jäklamassa fula jäklar med, men så är det ju det är ett utbud som passarfler personer. allt från nonljuslysanda med monster & krafs på till helt rena släta alu lådor.

Här är 2 som jag tycker är helt ok ..

https://www.inet.se/bilder/6901244/lian-li-pc-6070a-v2--silver--utan-naetdel.jpg

Och

http://www.xsreviews.co.uk/modules/FCKeditor/Upload/Image/LianLiPC71/stock.jpg
 
Nä det är nog att jämföra i7 med Xeon, eller kanske att jämföra en dual cpu maskin med en single cpu. Kanske bottennappet är just att jämföra hemmbygge med märkesdator?
Take you pick, they all suck.
Jag har inte jämfört dubbla processorer med enkla. Jag jämförde Intel Core i7 med Mac Pro Quad Core modellen, som har en Xeon 3520 processor helt jämförbar med i7 920. Det finns en del prestandatester gjorda om du vill fördjupa dig:

http://www.cpubenchmark.net./high_end_cpus.html
http://elnexus.com/articles/Nehalem-2P-Benchmarks.aspx

En i7 920 som körs i stockfrekvensen 2,66GHz är helt jämförbar med en Xeon 3520 @ 2,66GHz och utklassar densamma i överklockat läge. Dubbla Xeon 5500 processorer är naturligtvis snabbare. Läs mer här:

http://www.elnexus.com/articles/Nehalem-2P.aspx

Såväl i7 som Xeon är varumärkesnamn avsedda för olika applikationer. Det finns väl beskrivet hos Intel och på andra ställen på internet tekniken bakom Nehalem architekturen och de processorer som härstammar därifrån.
 
Man blir så trött på alla raljerande påståenden om att "PC kostar hälften av vad en Mac kostar". Hur fasiken gör ni såna jämförelser? Vad är det man ska jämföra? En iMac med en billig plåtlåda från OnOff där båda har samma gigahertzangivelse? Det är precis lika intelligent som att jämföra en Fiat och en Volvo XC90 - båda har kanske lika många hästkrafter och får plats med lika många passagerare, men betyder det att Volvon är dyrare? Till att börja med: Vad kostar fullversioner av respektive operativ? Tja, Windows är tre gånger dyrare än MacOS. Hur mycket kostar motsvarigheten till en 24-tums iMac - med en lika bra skärm och lika kompakt och funktionell? Halva priset? Tja, lämna gärna en länk till det fyndet.

Det blir inte billigare att köpa en Wintelbaserad dator, punkt! Däremot finns ett enormt mycket större utbud av lågbudgetdatorer. Säkert jättebra för många - de som bara vill ha billigast möjligt, skolor, företag med små it-budgetar etc. Men vill man kosta på lite och ha en bättre dator blir det inte billigare - det finns massor av detaljerade jämförelser gjorda på den punkten och ibland visar de tom att Wintel-alternativet blir dyrare (eller att man inte ens hittar motsvarande prestanda, som i fallet med de åttakärniga MacPro).

Vad får dig att tro att det är kvalitetsproblem med datorer man bygger själv?

Jag plockade ihop en Mac Pro i apple store med prestanda jämförbart med min Core i7-burk jag byggt själv - dock med sämre grafikkort och långsammare minnen än i min då det inte går att välja så snabba. Valde också bort så mycket extraprylar som möjligt för att få ner priset.

Mac Pro 2x 2.66GHz Quad-Core Xeon
6GB 1066MHz DDR3
1TB SATA300
Radeon HD4870 512MB
Apple Keyboard
Apples värdelösa Mighty Mouse
Inga extra program.

53 215kr inkl. moms. UTAN skärm.

En stor del av priset står givetvis processorerna för, plockar man bort dom helt landar notan på 23 255kr..
Men visst, en bra Mac är ju billigare...
 
Vad får dig att tro att det är kvalitetsproblem med datorer man bygger själv?

Jag plockade ihop en Mac Pro i apple store med prestanda jämförbart med min Core i7-burk jag byggt själv - dock med sämre grafikkort och långsammare minnen än i min då det inte går att välja så snabba. Valde också bort så mycket extraprylar som möjligt för att få ner priset.

Mac Pro 2x 2.66GHz Quad-Core Xeon
6GB 1066MHz DDR3
1TB SATA300
Radeon HD4870 512MB
Apple Keyboard
Apples värdelösa Mighty Mouse
Inga extra program.

53 215kr inkl. moms. UTAN skärm.

En stor del av priset står givetvis processorerna för, plockar man bort dom helt landar notan på 23 255kr..
Men visst, en bra Mac är ju billigare...

Men i7 stöder väl inte multiprocessor? och i ditt exempel har du ju dubbla QuadCore på macen. Dessutom så är det ju de minnen som passar du får ingen prestandaökning bara för att du stoppar i snabbare minnen. Minnena i MacPron är ju däremot ECC och det har ju inte i7 stöd för.

Hur som helst så går ju alla vanliga pc bort då man inte kan köra OSX på dem. Och ja jag vet att man kan göra en sk hackintosh.

M
 
...Det går även att bygga kit-cars som ser precis ut som Ferrari, det innebär inte att det är en Ferarri.

Klockrent! Även de mest inbitna PC-fanatiker vet att det är Mac de vill nå upp till och alltid jämför sig med och aldrig kommer ikapp, men ibland är resan målet o bara de har kul så är allt gott och väl.

Själv vill jag bara använda min dator nuförtiden och skulle någon kit-car köra om mig så njuter jag av komforten och säkerheten istället. Efter nästa krön har hemmabygget kraschat o så ligger jag före igen. I längden spar det både pengar och kraft.
 
Klockrent!Efter nästa krön har hemmabygget kraschat o så ligger jag före igen.
Då har väl jag haft tur med alla mina hemmabyggen eftersom dom aldrig kraschat. Men det e klart, kan väl vara betryggande att motivera sin överpriserade dator med fantasier om andras. Du får gärna utveckla hur det sparar pengar att inte bygga en bra dator själv.
 
Hur många bygger själva sina bilar? Denna tråd handlar om att köpa en mac eller PC och fördelar å nackdelar dem emellan för vanligt folk, inte bygga varkendera.
 
Som vanligt så kommer vi in på rena prisjämförelser och det är konstigt att det enda som windows-anhängarna kan ta till är just prisaspekten. Ja, det är helt riktigt. En hemmabyggd maskin är billigare än en fabriksbyggd. En Dell däremot är inte så mycket billigare.

Låt oss för en stund bortse från prisaspekten, för oavsett så vill man väl att ens dator skall fungera? För fungerar den inte så spelar det väl ingen roll hur mycket billigare den är, eller hur?

Jag hävdar att windows lider av fulkodning och massor av gammalt skräp för att kunna vara kompatibelt med alla möjliga sorters tillbehör. Man kan säga att Windows vill gärna vara bra på lite allt möjligt. OS X däremot, vet vad den behöver vara bra på. Eftersom hela operativsystemet mer eller mindre skrevs om iom. flytten från PPC-strukturen till intel. Så lider inte OS X av fulkod i alls samma utsträckning som windows.

Jag har nu tillbringat de senaste två åren bakom OS X och har aldrig stött på de problemen som jag haft/har i windows. Däremot har jag stött på andra problem i OS X som dock har varit av betydligt lättare att hantera.

Jag är en van windowsanvändare, jag har byggt ett antal burkar själv och jag har hållt på med datorer länge. Ändå så inträffar det tillfällen då jag i windows står handfallen och det är HÄR problemet med windows är.Detta är windows för mig (en enkel filöverföring). Spelar ingen roll hur mycket jag försöker att döda applikationen som hängt sig (i detta fallet explorer). Windows tvärvägrar.

Om du väntar lite kanske programmet börjar svara igen Va??? Kanske??? Och om det inte gör det då? Nej jag välja att avsluta.. Avsluta... aaaavvsluuuta! avsluta! AVSLUTA!.... suck.... ;)
 

Bilagor

  • Bild 25.jpg
    Bild 25.jpg
    14.1 KB · Visningar: 248
  • Bild 24.jpg
    Bild 24.jpg
    6.7 KB · Visningar: 238
Som vanligt så kommer vi in på rena prisjämförelser och det är konstigt att det enda som windows-anhängarna kan ta till är just prisaspekten. Ja, det är helt riktigt. En hemmabyggd maskin är billigare än en fabriksbyggd. En Dell däremot är inte så mycket billigare.

Låt oss för en stund bortse från prisaspekten, för oavsett så vill man väl att ens dator skall fungera? För fungerar den inte så spelar det väl ingen roll hur mycket billigare den är, eller hur?

Jag hävdar att windows lider av fulkodning och massor av gammalt skräp för att kunna vara kompatibelt med alla möjliga sorters tillbehör. Man kan säga att Windows vill gärna vara bra på lite allt möjligt. OS X däremot, vet vad den behöver vara bra på. Eftersom hela operativsystemet mer eller mindre skrevs om iom. flytten från PPC-strukturen till intel. Så lider inte OS X av fulkod i alls samma utsträckning som windows.

Jag har nu tillbringat de senaste två åren bakom OS X och har aldrig stött på de problemen som jag haft/har i windows. Däremot har jag stött på andra problem i OS X som dock har varit av betydligt lättare att hantera.

Jag är en van windowsanvändare, jag har byggt ett antal burkar själv och jag har hållt på med datorer länge. Ändå så inträffar det tillfällen då jag i windows står handfallen och det är HÄR problemet med windows är.Detta är windows för mig (en enkel filöverföring). Spelar ingen roll hur mycket jag försöker att döda applikationen som hängt sig (i detta fallet explorer). Windows tvärvägrar.

Om du väntar lite kanske programmet börjar svara igen Va??? Kanske??? Och om det inte gör det då? Nej jag välja att avsluta.. Avsluta... aaaavvsluuuta! avsluta! AVSLUTA!.... suck.... ;)

Att du kan bygga ihop dom betyder inte att du vet hur dom ska användas iofs. jag har extremt sällan dessa problem du pratar om.
Sen som du säger själv, se det till vad man vill göra, jag vill inte betala massor med pengar för en mac senbehöva köpa en pc till för att kunna göra det jag vill.
Inte fungerar ? konstigt att så många använder nått som inte fungerar.
Jag har varit med om felmeddelanden som inte går att stänga på mac med, jag har ävenvarit med om en mac som inte gått att starta pga att det sparats för mycket på hårddisken.

Så os x vet vad det vill vara bra på men det spelar ju ingen roll om den inte kan det man vill ?
Ta bil jämförelsen igen då, köper jag hellre en volvo för 100 K som om jag kan hantera den går klockrent, funkar framåt,bakåt,går att svänga med mm.

Eller så betalar jag 200 K för en väldigt fin bil men den har bara 2 växlar & det går bara svänga vänster.
 
Men i7 stöder väl inte multiprocessor? och i ditt exempel har du ju dubbla QuadCore på macen. Dessutom så är det ju de minnen som passar du får ingen prestandaökning bara för att du stoppar i snabbare minnen. Minnena i MacPron är ju däremot ECC och det har ju inte i7 stöd för.

Hur som helst så går ju alla vanliga pc bort då man inte kan köra OSX på dem. Och ja jag vet att man kan göra en sk hackintosh.

M

Vänta nu ? ingen prestandaökning för snabbare minnen ? så varför har vi inte kvar dom riktigt gamla sega minnena ?

Men ECC minnen därimot ger ingen prestandaökning.
 
Då har väl jag haft tur med alla mina hemmabyggen eftersom dom aldrig kraschat. Men det e klart, kan väl vara betryggande att motivera sin överpriserade dator med fantasier om andras. Du får gärna utveckla hur det sparar pengar att inte bygga en bra dator själv.

Ha ha, alla vill ha mac så enkelt är det, de som inte tycker sig ha råd försöker bygga sin PC så lik som möjligt. Microsoft har ägnat ett kvarts sekel åt att försöka kopiera Mac OS men inte lyckats. Själv är jag glad att de flesta köper PC, det bidrar nog till att macmiljön är hyfsat (ja, praktiskt taget helt) virusfri. Och dyrare behöver det som sagt inte alls bli om man inte alltid måste vara först med det senaste. Den burk som var topnotch för ett par år sedan är knappast skräp idag (särskilt inte som de flesta på FS är hobbyfotografer), men den kostar som om den vore det...
 
Att du kan bygga ihop dom betyder inte att du vet hur dom ska användas iofs.

Okej, jag förtydligar mig. Jag har använt Windows sedan win 3.1. Jag VET hur man använder windows och hur man löser problem.

Inte fungerar ? konstigt att så många använder nått som inte fungerar.

Jag sa inte att Windows aldrig fungerar, men man kan ju se det som att bara för att många använder det så betyder det inte att det fungerar. Det ÄR problem med datorer, oavsett märke och OS:

Så os x vet vad det vill vara bra på men det spelar ju ingen roll om den inte kan det man vill ?

Dä köper man inte en mac - det är väl enkelt? Du köper väl inte en liter mjölk om du är törstig och laktosintolerant? Nu är du bara spydig.

Ta bil jämförelsen igen då, köper jag hellre en volvo för 100 K som om jag kan hantera den går klockrent, funkar framåt,bakåt,går att svänga med mm.

Eller så betalar jag 200 K för en väldigt fin bil men den har bara 2 växlar & det går bara svänga vänster.

Ja, det var ju en rättvis jämförelse....

Jag skulle vilja säga såhär, du köper en BMW för 200k som OM du kan hantera går klockrent. Kan du INTE hantera den så kör du av vägen.

Eller så köper du en BMW med extra allt, dvs anti-sladd, anti-spinn och airbag, så att även om du inte kan hantera den, så stannar du på vägen. Men det kostar å andra sidan lite extra med utrustningen. Dessutom får du skinnklädsel och farthållare på köpet. Det får man inte i första fallet ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.