Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
I dom lägena finns Bootcamp.

Och det där är faktiskt helt och hållet en fråga om användarens kunskap - kom inte och ens försök påstå att vi som kan windows inte har kontroll över datorn...

99% av mina vänner som sitter med win har absolut noll koll på hur deras system fungerar.
Det gäller allt från 12 år upp till 60, o de köpte inte sin win burk igår.

Så antingen är dom riktigt extra rudis i huvet, eller så ligger det en myt bakom att win är något alla kan underhålla på "hemma basis".

De övriga 1 procenten som är RIKTIGT insatta går även de bet allt som oftast på att hitta de .dll filer som försvinner från systemet.

Så de som läser datavetenskap på KTH (win)o blir "tekniker", kallas i macmiljö för "användare".

I dom lägena finns Bootcamp.

Och det där är faktiskt helt och hållet en fråga om användarens kunskap - kom inte och ens försök påstå att vi som kan windows inte har kontroll över datorn...

Det är just det som är hela grejen :) Förstår du inte det. Det måste inte finnas den mega kunskapen med mac. Allt är ju så mycket mer lätt och logiskt. Och då kan man istället ägna den frustrerande tiden till att göra det man vill å tänkt göra vid datorn. Red bilder/film skapa musik m.m.

Sedan är det en helt anna femma om man är van vid ett visst system, lite som att för en engelsman att köra vänsterstyrd bil. Inte så lätt;-)

Ha det nu så gött med era datorer o hoppas ni får lika lite problem som jag;-)

Det är just det som är hela grejen :) Förstår du inte det. Det måste inte finnas den mega kunskapen med mac. Allt är ju så mycket mer lätt och logiskt. Och då kan man istället ägna den frustrerande tiden till att göra det man vill å tänkt göra vid datorn. Red bilder/film skapa musik m.m.

Sedan är det en helt anna femma om man är van vid ett visst system, lite som att för en engelsman att köra vänsterstyrd bil.

Ha det nu så gött med era datorer o hoppas ni får lika lite problem som jag;-)

Så speciellt lätt och logiskt tycker jag då inte att OS X är. Tycker faktiskt att det ofta är ganska klumpigt.
Och Finder är inte direkt en filhanterare att hurra över, det lämnas mycket att önska för oss avancerade användare.
Lyckligtvis finns, tack vare unix-kärnan, räddaren i nöden; bash.
Sen kanske det annorlunda för nån som inte är född med ett moderkort i ena handen och en bok om programmering i den andra.
Nån "frustrerande tid" är det då inte tal om i mitt dagliga datoranvändande.

Så speciellt lätt och logiskt tycker jag då inte att OS X är. Tycker faktiskt att det ofta är ganska klumpigt.
Och Finder är inte direkt en filhanterare att hurra över, det lämnas mycket att önska för oss avancerade användare.
Lyckligtvis finns, tack vare unix-kärnan, räddaren i nöden; bash.
Sen kanske det annorlunda för nån som inte är född med ett moderkort i ena handen och en bok om programmering i den andra.
Nån "frustrerande tid" är det då inte tal om i mitt dagliga datoranvändande.

Hahaha.. Ja alla har vi olika intressen.. Vissa foto o dyl andra Windows;-)

En avancerad användare

Ni som kan mac kanske kan gå in och hjälpa killen som startat den här tråden. Det verkar som om han är inne på PC
Nej snälla gör det inte. Finns inget bättre sätt att göra sig opopulär än att ge råd till en PC-fan att det faktiskt finns nåt annat. Låt dom bli lyckliga på sin tro: "mer kapacitet för pengarna", en dag kanske ljuset går upp även för dom, och gör det aldrig det så är de ändå lyckliga.

Kul tycker jag att när det diskuteras plattformsskillnader att alltid kommer den nån "datorexpert" från ovan och påtalar att han aldrig har problem med sina windowsmaskiner, som om det skulle va översättbart till oss vanliga datoranvändare, det är som om Schumacher stövlar in på en VW-buss-träff och säger hans Formel-1-bil som kräver en stab mekaniker skulle köra om dem alla, kanske eller helt säkert gör den det men tror inte VW-buss-ägarna tycker det är särskilt relevant, de vill ju bara fisa runt och trivas och få plats med all campingutrustning och framförallt komma utanför kommungränsen. :p

Jaha då kommer det ofrånkomligt till min personliga macerfarenhet då, haft ett antal under ett par decennier och matat dom med allehanda program och jag är rätt rudis på slikt, ingen programmeringskunskap whatsoever, men aldrig behövt anlita nån expert eller haft nåt större problem eller missöde nånsin, lagt väl ner kanske en timmes underhåll och försorg på en tioårsperiod kanske, resten av tiden framför datorn har jag lagt på annat. Mac funkar fint för mig men vill absolut inte råda någon PC-ägare att byta, gör det inte säger jag, var glad på er religion, huvudsaken att ni är glada.

Nej snälla gör det inte. Finns inget bättre sätt att göra sig opopulär än att ge råd till en PC-fan att det faktiskt finns nåt annat. Låt dom bli lyckliga på sin tro: "mer kapacitet för pengarna", en dag kanske ljuset går upp även för dom, och gör det aldrig det så är de ändå lyckliga.

Tänkte närmast på att det kunde vara intressant, eftersom jag följer den tråden, att få ett tips på en "duglig om än inte superbra" bildbehandlings-mac för 6000 kr

Den enda uppenbara fördelen med en Mac är att den startar snabbare än en windows hoj. Där har pyttemjuk gjort något fundamentalt fel.I övrigt blir jag mest irriterad på fönsterhanteringen i Mac, tycker att både Windows och diverse Linux varianter som Gnome fungerar bättre.

På det hela taget tycker jag nog att Mac är minst sagt överskattad men den här iMacen jag har på skrivbordet pryder onekligen sin plats, det kan man inte komma undan. Å så startar den snabbt, som sagt.

Den enda uppenbara fördelen med en Mac är att den startar snabbare än en windows hoj. Där har pyttemjuk gjort något fundamentalt fel.
Antar att du inte testat Windows 7, som är enormt mycket snabbare att starta än föregångarna.
Det som tar längst tid för mig när jag bootar är allt som ska gås igenom innan windows börjar laddas (BIOS-post, AHCI-biosens autodetection av diskarna, etc).

Kul tycker jag att när det diskuteras plattformsskillnader att alltid kommer den nån "datorexpert" från ovan och påtalar att han aldrig har problem med sina windowsmaskiner, som om det skulle va översättbart till oss vanliga datoranvändare, det är som om Schumacher stövlar in på en VW-buss-träff och säger hans Formel-1-bil som kräver en stab mekaniker skulle köra om dem alla, kanske eller helt säkert gör den det men tror inte VW-buss-ägarna tycker det är särskilt relevant, de vill ju bara fisa runt och trivas och få plats med all campingutrustning och framförallt komma utanför kommungränsen. :p

Jaha då kommer det ofrånkomligt till min personliga macerfarenhet då, haft ett antal under ett par decennier och matat dom med allehanda program och jag är rätt rudis på slikt, ingen programmeringskunskap whatsoever, men aldrig behövt anlita nån expert eller haft nåt större problem eller missöde nånsin, lagt väl ner kanske en timmes underhåll och försorg på en tioårsperiod kanske, resten av tiden framför datorn har jag lagt på annat. Mac funkar fint för mig men vill absolut inte råda någon PC-ägare att byta, gör det inte säger jag, var glad på er religion, huvudsaken att ni är glada.

Ja det här med religon tror jag knappt windows användare ser det som på samma sätt som många mac &linux användare gör.

Du säger det själv, det handlar om användare. jag har sett mångahaft sjuktmycket ptoblem med sina mac, samamsom många har problem med sina windowsmaskiner. i grund o botten handlardet om att kunna hantera det man har i handen.
Samma som med en kamera. Aätt en Nikon d3x i handen på min 4 åriga dotter så kommer det bli sämre än hennes olympus kompakt :)

Det är olika saker dock hamnar dom närmare varann med åren i dagslägetkan jag hatera en mac hjälpligt i början var det ren dynga för mig, och på samam sätt som att jag kan hantera windows ok så harjag inte haft några problem att tala om dom senaste hm... typ 8 åren iaf. inte som beror på Windows iaf :)
Skulle någon tycka det var konstigt om folk sa: jag tankade hallonsaft i min bil idag sen blev det problem med den ?
Troligen inte.
Men folk gnäller på Windows när folk tankar in skit i det som dom inte vet nått om .

Magnus Garpedal sammanfattade ganska bra vad det handlar om, användaren. Det ena passar bättre än det andra för vissa. Har du aldrig använt Mac så testa det, kanske inser du att det passar dig mycket bättre än Windows. Kanske inser du att du tycker bättre om Windows. I det senare fallet blir ju som så att vetskapen kostar en slant när du vill gå tillbaka till Windows men då har du i alla fall lärt dig det och behöver inte fundera på frågan för ett antal år framöver.

Gillar man att pilla med aancerade inställningar är pc bättre än Mac. Fördelen med Mac är att du oerhört sällan behöver göra det, men om den dagen kommer så är det klart krångligare.

Jag är uppväxt med Windows men har de senaste tre åren kört mer Mac då vi har det uteslutande på jobbet. Privat är det fortfarande Windows som gäller. Båda systemen fungerar bra men inget är perfekt. Omstarterna av maskinerna krävs ungefär lika ofta på båda plattformarna, kanske någon gång i månaden. Inget stort problem.

När allt mer av det som görs på en dator flyttar ut på webben (mail, kalender, dokumenthantering, till viss del backup etc) blir vilket system jag har lokalt allt mindre intressant också.

Sedan måste jag ställa mig frågande till det här virusproblemet som alla alltid tar upp. Vad gör ni med era datorer egentligen? Jag har ingen brandvägg, Windows defender och allt säkerhetstjaffs avstängt då det drar för mycket kraft. Jag har ett antivurisprogram som rullar men som inte har hindrat någon attack/virus sista fem åren. Jag brukar för skojs skull någon gång om året skanna datorn med vettiga program för att se om något har kommit igenom. Aldrig. Jag surfar precis där jag vill, jag installerar en del obskyra saker man jag har lite sunt förnuft när jag använder mina burkar. Det verkar räcka gott och väl, oavsett vilket operativsystem som körs...

Stationär Mac + välja skärm själv.

Om man skulle vilja ha Mac men inte vill ha en iMac med sån där blank skärm vad finns det då för alternativ? Jag hittar bara en skitdyr Mac Pro.

Tänkte närmast på att det kunde vara intressant, eftersom jag följer den tråden, att få ett tips på en "duglig om än inte superbra" bildbehandlings-mac för 6000 kr
Du menar så, nej det gör man inte, men saker kostar vad de kostar, hör man många klaga över att en Porsche kostar 700 000 kr, nej de som klagar över det kan ju köpa nåt som bättre passar deras plånbok. Man hör sällan macägare egentligen klaga över priset, det verkar mest va avskräckande för PC-ägare som jämför prestandadata när macägarna gärna betalar nån enstaka lax för kvalitet, pålitlighet, lättanvändar(het), bekymmersfrihet, i viss mån design (varför är det inte fult att betala lite extra för en snygg bil, det gör ju många?) o s v, o s v.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto