Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske ska tillägga att jag inte är helt positiv till allt Apple gör, även om jag tänker köpa en Mac.

Till exempel har chassit till de vita Macbookarna varit av dålig kvalitet med sprickor och missfärgningar som ofta dyker upp efter ett tag.

Jag tycker även att Apple är väldigt snåla med garantier och support (d.v.s om man inte köper till Apple Care). 90 dagars telefonsupport och ett års "begränsad" garanti är uselt.

Deras Macbook Pro's har dragit med svåra värmeproblem under lång tid. Kanske har det blivit bättre med de nya unibody-datorerna.

Med det sagt tycker jag fortfarande att de gör riktigt bra grejer.
 
...och nu väntar vi bara på Windows-anhängarna som snart kommer och förklarar att det inte alls finns några problem med windows och att det fungerar minst lika bra som OSX. Jag går och poppar popcorn så länge.

OS X är roligare, helt enkelt av den enkla anledning att du slipper hålla på att pilla och trixa med systemet. Du kan istället ägna dig åt roligare saker och hitta finesser. Som t.ex. när jag idag hittade antalet tagna bilder i förhandsvisningsappen.

Suck
Mvh Mattias
 
Jag har blivit tvungen att arbeta med Mac i skolan i tre år - inte nöjd. Det ska sägas att jag innan dess bara sysslat med Windows och har Windows-datorer hemma, men jag har upplevt Mac som begränsade och - i motsats till vad andra säger - instabilt. Jag tycker det funkar bättre att redigera med Windows, flera saker i Photoshop för Mac ställer till det i arbetsflödet.

T.ex. kan docken hamna i vägen och man kan råka trycka på någon ikon som är i vägen. Att man inte har en grå bakgrund när Photoshop är öppet stör rätt mycket och eftersom man inte kan maximera bilden som i Windows kan man dra iväg bildrutan all världens väg och ibland råkar man på något sätt dra iväg den så det inte går att dra tillbaka den igen.

Att förflytta sig i mappsystemet och få ikoner att inte ligga ovanpå varandra i en mapp är också en pina. Jag ser dessutom att flera i tråden har valt att köpa en 13" Macbook, för bildredigering?! Det är en skam att inte ge sina bilder en större skärm än 13 tum att visa upp sig på tycker jag...

/ Markus
 
Kan man köra seriös bildbehandling med t ex en Macbook Pro? Har den inte samma värdelösa bildskärm som alla andra laptops dvs av TN-typ?
/Harald
 
virus m.m.

Njae, en gammal vandringssägen som definitivt inte är sann längre.

Sant, det finns två ganska harmlösa virus till Mac OSX som inte direkt skadar din dator utan enkelt kan plockas bort, och kräver att du själv installerar dom.

Hur många och hur farliga är dom till windows?

Man får mer för pengarna om man köper PC. NEJ!

Du kan få en billigare dator om du köper en PC, JA!

Skillnaden är att Acer, Dell mfl gärna stoppar i lite billigare komponenter i sina burkar. Jämför med en likvärdig, på komponentnivå, och då menar jag inte mängden ram m.m., utan längre ner än så. Så kommer du inte att hitta en PC som är mycket billigare, i flera fall tvärtom.

Personligen skulle jag säga, om du behöver windows, (spel, winspecifika program), eller om du är van och nöjd och glad med ditt windows, så fortsätt använda det. Men själv bytte jag för två och ett halvt år sedan, kör fortfarande, av tvång, windows på jobbet. Men finns inte en chans att jag skulle köra det hemma. Ska det tvunget vara PC kör jag hellre linux.

Lycka till med ditt val... ;)
 
Kan man köra seriös bildbehandling med t ex en Macbook Pro? Har den inte samma värdelösa bildskärm som alla andra laptops dvs av TN-typ?
/Harald

LED-skärm av TN typ?
Jag är osäker, men dom var det när dom körde LCD.

EDIT
My bad, har ju inget med panelen att göra, jepp, verkar vara TN.
 
Vad jag vet så finns inga laptops på marknaden idag som har annat än TN-skärmar. Dessa ändrar ju sin färgton och ljushet vid ändring av betraktningsvinkeln. Funderade ett ögonblick på om kanske Mac kan ha vettiga skärmar på sina laptops men de har tydligen samma dynga till skärmar… …som alltså inte alls lämpar sig för seriös bildbehandling…
/Harald
 
Är ingen Mac-användare, men håller med om att dom gjort ett intressant koncept - snygga och prestandan är det väl inget fel på. Verkar finnas en hel del smarta program också.

Däremot är ju prislappen därefter. Det går ju att betala lika mycket för en PC och vilken prestanda får man då? Programvaror finns det gott om till PC. Många fler användare av PC att få hjälp av.

Enklare med virus är väl inte något negativt med Mac, men samtidigt är det inte nåt större problem med en PC. Ladda ner en gratisversion av exempelvis Avast och du behöver inte tänka på det nåt mer.
 
Bygg en egen, se till att komponenterna du bygger ihop med har drivrutiner i OSX och installera därefter OSX, så får du en billig dator och ett trevligt operativsystem. Virus är som sagt få till OSX och man slipper alla snorungar som skickar msn-trojaner och Ardamax Keylogger. Däremot inte sagt att OSX är fritt från skadlig kod,

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.238759/sakerhetsexpert-visar-upp-rootkit-for-mac-os-x
http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.240213/apple-patchar-18-sarbarheter-i-mac-os-x
Och vad hände med det där tangentbordet från Apple där det gick att installera en keylogger genom en firmwareupdate?
 
Hursomhelst om någon köper en Imac, byt för fanken musen. Den kunde inte Apple gjort sämre om dom så försökte! Blir galen på den i skolan!
 
Jag ser dessutom att flera i tråden har valt att köpa en 13" Macbook, för bildredigering?! Det är en skam att inte ge sina bilder en större skärm än 13 tum att visa upp sig på tycker jag...

/ Markus

Detta utesluter ju inte att koppla en större skärm till MBP?? Kanske lite smidigar att ha en 13" på resan än en 17"?? Så tänker jag iallafall....
 
Sant, det finns två ganska harmlösa virus till Mac OSX som inte direkt skadar din dator utan enkelt kan plockas bort, och kräver att du själv installerar dom.

Hur många och hur farliga är dom till windows?

Man får mer för pengarna om man köper PC. NEJ!

Du kan få en billigare dator om du köper en PC, JA!

Skillnaden är att Acer, Dell mfl gärna stoppar i lite billigare komponenter i sina burkar. Jämför med en likvärdig, på komponentnivå, och då menar jag inte mängden ram m.m., utan längre ner än så. Så kommer du inte att hitta en PC som är mycket billigare, i flera fall tvärtom.

Personligen skulle jag säga, om du behöver windows, (spel, winspecifika program), eller om du är van och nöjd och glad med ditt windows, så fortsätt använda det. Men själv bytte jag för två och ett halvt år sedan, kör fortfarande, av tvång, windows på jobbet. Men finns inte en chans att jag skulle köra det hemma. Ska det tvunget vara PC kör jag hellre linux.

Lycka till med ditt val... ;)

Dell,acer & andra märkesdatorer är inte allt som finns när det gäller pc, Det bästa man kan göra är att sätta ihop sitt eget paket.
Skulle vääldigt mycket till innan jag skulle köpa en mac,dell eller annat rent märke och tappa all kontroll på mina saker.

Visst om det var ett vettigt pris hadejag KANSKE kunnat tänka mig en mac book för att ha ochsurfa & lite dyl på, men inte med dom priserna som dom har nu.
 
Dell,acer & andra märkesdatorer är inte allt som finns när det gäller pc, Det bästa man kan göra är att sätta ihop sitt eget paket.
Skulle vääldigt mycket till innan jag skulle köpa en mac,dell eller annat rent märke och tappa all kontroll på mina saker.

Visst om det var ett vettigt pris hadejag KANSKE kunnat tänka mig en mac book för att ha ochsurfa & lite dyl på, men inte med dom priserna som dom har nu.

Kan förstå hur du tänker också. Och visst, hade jag aldrig kört mac och skulle ha en stationär så skulle jag nog inte ens fundera på mac. På en stationär utsätts ju inte heller komponenterna för samma påfrestningar så då kan det vara lite billigare material i dom.

Men på en laptop tycker jag det ser helt annorlunda ut. Dock skulle jag nu aldrig köpa något annat än mac även på stationärt då jag gillar operativet alldeles för mycket, och inte orkar hålla på och mecka med hackintosh...
 
Och jag har ett tiotal datorer på jobbet. En enda Mac (originalaren skulle promt ha en), resten är Windowsmaskiner av olika åldrar. Fem av dem är nyare med Vista. Resterande är gamla XP. Gissa vilken av alla dessa som krånglar mest hela tiden? Jo Macen. Varför då kan man då undra? Svaret är enkelt! Han pillar på datorn hela tiden medan de andra bara rullar på. Den äldsta är från XPs lansering. Inte en enda ominstallation eller omformatering har gjorts på någon av våra windowsmaskiner.

Observera att jag inte säger att Mac är sämre (eller bättre). Det jag säger är att det beror mest på användaren. Hemma har jag sex XP maskiner i ett nätverk. Samtliga utom en har gått klockrent under flera år. Den som strular är dotterns, Hon har en förkärlek till att installera suspekta spel.....

Det i alla fall jag kan skriva under på är att rent prestandamässigt spelar det ingen roll vad du väljer. Arbetade tidigare i en organisation där ett 20-tal tryckerier ingick. Vi hade en blandad maskinpark. Valde plattform efter klienterna. Prestandan berodde mer på användaren än på valet av plattform. Dvs jag var precis lika snabb på min Win som kollegan var på sin Mac. Men om vi bytte med varandra så blev det katastrof för effektiviteten. Samma sak på mitt nuvarande arbete. Det händer att jag måste sätta mig vid vår enda Mac och för mig så är allt bakvänt....Allt tar mycket längre tid på den än på min privata PC. Observera att det beror på mig och inte på datorn.
 
Senast ändrad:
Har själv Mac sedan många år ca 10. Och kan bara säga goda saker om det.

MEN..Kör Windows XP på jobbet och det är för tråkigt tyvärr.. Vi har som tur är ett bra serviceföretag som reder ut alla fel o brister som kommer titt som tätt. Och då ska tillläggas att här absolut inte laddas ner några gratis program och körs MSN mess eller va det heter.
Så jag vet vad jag talar om.

Ett litet exempel på hur stabil mac är.. Har Tre stycken två macbooks o en mycket kraftig G5 Dual Powermac.
Dessa är i gång dygnet runt sedan över två år med det att de ställer sig i vila när de inte brukas.(vila menas att det är bara är att röra lite på musen eller lyfta locket på böckerna så tänds skämen upp)Undantag när man uppdaterat enstaka program och omstat krävs. Det har aldrig hänt att de strulat eller hängt sig.. ALDRIG :) Det kallar jag stabil dator.

Ända nackdelen med MAC är nog bara de som spelar mycket spel.. Utbudet är nästan =0 till Apple.

Så är du absolut ingen spelsnubbe så rekomenderar jag mac.
Med mac så är man själv kapten över datorn o inte tvärt om.

Mvh
Js
 
myter

Njae, en gammal vandringssägen som definitivt inte är sann längre.

Det är såhär myter o vandringssägner uppstår. :) jo det finns 2 trojaner till osx, men dessa väljer användaren att medvetet installera. Så det är helt frivilligt om man vill ha någon eller båda av dessa.

I övrigt kan jag tillägga att, låt dom som tycker Win är en fantastisk skapelse som slår det mesta i mjukvaruväg fortsätta tro det.

Så kan vi andra försöka få nogot gjort med vårat osx, det är ju inte lätt när man inte kan spara några arbeten på datorn, o för den delen göra något kreativt med den.

Sitter nu på jobbet med detta underbara vista, o jobbar med ett prog som heter MS publisher. Det är ett företag som heter Microsoft som utveclat det (även dom som gjort Vista faktiskt).

Sitter med 2 olika dokument att som är gjorda i samma prog, men det är totalt omöjligt att, kopiera, klippa o klistra mellan dessa 2. Det är riktigt genomtänkt o användarvänligt det!!!! :D

För att inte tala om office paketet som är en förbannelse att använda i Winmiljö, men helt underbart logiskt o precis som man instinktivt vill att ett prog skall vara uppbyggt, som alla Macprog i övrigt är byggda.

Så byt för allt smör i småland INTE ut Windows!
 
Man ska inte sticka under stolen med att folk får "blåskärmar" med eller utan muspekare i OS X heller! Helt utan problem är det då inte, även om Mac-talibaner gärna vill tycka det =)

Värt att ha i åtanke är att om man är van windows-användare är det väääldigt ovant att helt plötsligt jobba med snabbtangenterna i OS X. Jag vet inte hur många gånger jag fortfarande blir frustrerad när ctrl+home/end inte flyttar markören som i windows. Så det finns helt klart en inskolningsperiod när man byter system så där.

En annan aspekt är hur olika muspekaren rör sig mellan de två operativsystemen. Är man van vid hur accelerationskurvan för musen ser ut i windows så känns musen helt fel i OS X, vilket heller inte går att påverka utan tredjepartsprogram - som inte alltid är helt lätta att konfigurera så det känns rätt.

Sen har vi det här med prestanda per krona.
En Mac med samma prestanda som ett relativt bra Core i7-system kostar dubbelt så mycket.

Dessutom går det att installera OS X på en vanlig pc också...
 
Ända nackdelen med MAC är nog bara de som spelar mycket spel.. Utbudet är nästan =0 till Apple.

Så är du absolut ingen spelsnubbe så rekomenderar jag mac.
I dom lägena finns Bootcamp.

Med mac så är man själv kapten över datorn o inte tvärt om.
Och det där är faktiskt helt och hållet en fråga om användarens kunskap - kom inte och ens försök påstå att vi som kan windows inte har kontroll över datorn...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.