Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Så i slutändan handlar det om huruvida man vill ha ett halvätet äpple på chassit eller mer prestanda för pengarna. Varsågod och välj.

Nej, det handlar snarare om ifall man vill kunna använda ett operativsystem där skaparen under hela skapelseprocessen tänkte på att det ska sitta människor framför skärmen och använda datorn. Apple är duktiga på gränssnitt - det som knyter ihop människa med maskin. Du har ingen nytta av all världens prestanda om du inte har ett vettigt gränssnitt att utnyttja den via.
Nu har ju Microsoft varit kloka nog att inse att de inte har förmåga att skapa vettiga gränssnitt och därför allt sedan Windows 1.0 försökt kopiera MacOS. Detta har ju gjort att Windows numera är hyfsat användbart, men att det skulle vara lika smidigt som MacOS, det är ju bara löjligt. Microsoft har ju inte ens kunnat sätta ihop ett styrande regelverk för programvaruutvecklare, vilket innebär att programgränssnitten kan se ut lite hur som helst. Men även MS egna gränssnitt kan vara horribla - och då menar jag inte ur ett "tycke och smak"-perspektiv utan ur ett perspektiv hur människor tänker och fungerar. Jag jobbar dagligen i och med Windows och vet därför precis hur tokigt det kan bli. Microsoft måste snart ta sig i kragen och börja från scratch med ett helt nytt operativ, annars kommer deras monopol snart att gå i graven. Det första de måste göra är att lösa den heliga bakåtkompabiliteten på ett bättre sätt. Moderna människor ska inte behöva lida för att det sitter några tomtar och nöter med Windows ME eller Win98 än i dag.
Kort sagt kan man säga att det handlar om ifall man tolererar att bli bemött som en idiot eller inte. Vissa kan tänka sig att handla sina dagliga varor på ett ställe där personalen är otrevlig och dålig på svenska, varorna står lite huller om buller, prislapparna sitter ibland på, ibland inte och miljön är halvskabbig - allt för att det ska bli några kronor billigare. Andra struntar i de där småkronorna och värdesätter service, attityd och strukturerad infrastruktur.
Det är skillnad mellan operativsystemen och det handlar inte bara om vana eller estetik.
 
Att du sedan tycker att OSX är bättre än Vista/XP är ju något helt subjektivt.

Alla bedömningar är subjektiva. Om jag tycker att Photoshop är en bättre bildbehandlare än Paint.net så är det naturligtvis en subjektiv bedömning som går att bestrida. Allt handlar om vilka krav man ställer på produkten. Är man nöjd med det bemötande man får i Windows finns ju ingen anledning att betala för något annat. Själv upplever jag det prislöst att slippa den infantila miljön som Windows erbjuder. Hade jag inte MacOS att vända mig till skulle jag välja någon Linux-dist eller FreeBSD - trots de svårigheter det bjuder.
 
Nej, det handlar snarare om ifall man vill kunna använda ett operativsystem där skaparen under hela skapelseprocessen tänkte på att det ska sitta människor framför skärmen och använda datorn. Apple är duktiga på gränssnitt - det som knyter ihop människa med maskin. Du har ingen nytta av all världens prestanda om du inte har ett vettigt gränssnitt att utnyttja den via.
Nu har ju Microsoft varit kloka nog att inse att de inte har förmåga att skapa vettiga gränssnitt och därför allt sedan Windows 1.0 försökt kopiera MacOS. Detta har ju gjort att Windows numera är hyfsat användbart, men att det skulle vara lika smidigt som MacOS, det är ju bara löjligt. Microsoft har ju inte ens kunnat sätta ihop ett styrande regelverk för programvaruutvecklare, vilket innebär att programgränssnitten kan se ut lite hur som helst. Men även MS egna gränssnitt kan vara horribla - och då menar jag inte ur ett "tycke och smak"-perspektiv utan ur ett perspektiv hur människor tänker och fungerar. Jag jobbar dagligen i och med Windows och vet därför precis hur tokigt det kan bli. Microsoft måste snart ta sig i kragen och börja från scratch med ett helt nytt operativ, annars kommer deras monopol snart att gå i graven. Det första de måste göra är att lösa den heliga bakåtkompabiliteten på ett bättre sätt. Moderna människor ska inte behöva lida för att det sitter några tomtar och nöter med Windows ME eller Win98 än i dag.
Kort sagt kan man säga att det handlar om ifall man tolererar att bli bemött som en idiot eller inte. Vissa kan tänka sig att handla sina dagliga varor på ett ställe där personalen är otrevlig och dålig på svenska, varorna står lite huller om buller, prislapparna sitter ibland på, ibland inte och miljön är halvskabbig - allt för att det ska bli några kronor billigare. Andra struntar i de där småkronorna och värdesätter service, attityd och strukturerad infrastruktur.
Det är skillnad mellan operativsystemen och det handlar inte bara om vana eller estetik.

Duktigt ordbajseri. Nåt större värde i det du sa fann jag inte. Moderna versioner av 64-bitarsprogram som funkar i Vista/Win7 är allt annat än bakåtkompatibla.
Jag ser heller ingen direkt fördel med att styra hur gränssnitten ska se ut. Det viktigaste är att det funkar, inte att det ser ut som alla andra program.

Finder har stora brister på många ställen. Jag saknar vissa funktioner som Explorer har. Överlag tycker jag att Explorer fungerar alldeles utmärkt. Särskilt i dess senaste iteration i Windows 7. Jag tycker att det jag vill göra med mina filer går snabbt och smidigt. Jag kommer exempelvis åt en viss fil eller katalog mycket snabbare i Explorer än i Finder. Handlar väl säkert mest om vana.

Den enskilt absolut största fördelen OS X har över Windows är terminalen. Klockrent att kunna göra och köra bash-script. Och då är vi ju "bakom" gränssnittet och jobbar, så att säga. Pluspoäng för HFS+ också.

Och återigen snackas det om att prisskillnaden bara handlar om småkronor, när det i själva verket är mycket större skillnad än så. Visa mig gärna den Mac som motsvarar min PC i prestanda och inte kostar nästan det dubbla (Core i7 920 @ 4GHz, 6GB 2000MHz DDR3, ATI Radeon 4890 1GB).
 
Duktigt ordbajseri. Nåt större värde i det du sa fann jag inte. Moderna versioner av 64-bitarsprogram som funkar i Vista/Win7 är allt annat än bakåtkompatibla.
Jag ser heller ingen direkt fördel med att styra hur gränssnitten ska se ut. Det viktigaste är att det funkar, inte att det ser ut som alla andra program.

Finder har stora brister på många ställen. Jag saknar vissa funktioner som Explorer har. Överlag tycker jag att Explorer fungerar alldeles utmärkt. Särskilt i dess senaste iteration i Windows 7. Jag tycker att det jag vill göra med mina filer går snabbt och smidigt. Jag kommer exempelvis åt en viss fil eller katalog mycket snabbare i Explorer än i Finder. Handlar väl säkert mest om vana.

Den enskilt absolut största fördelen OS X har över Windows är terminalen. Klockrent att kunna göra och köra bash-script. Och då är vi ju "bakom" gränssnittet och jobbar, så att säga. Pluspoäng för HFS+ också.

Och återigen snackas det om att prisskillnaden bara handlar om småkronor, när det i själva verket är mycket större skillnad än så. Visa mig gärna den Mac som motsvarar min PC i prestanda och inte kostar nästan det dubbla (Core i7 920 @ 4GHz, 6GB 2000MHz DDR3, ATI Radeon 4890 1GB).

Det skulle vara intressant att se inte bara skillnaden i prestanda inte bara i siffror så som ramminne och processorkraft utan mer realitet för oss som jobbar med stora bildfiler. Hur snabbt går det att öppna och stänga filer, hur många filer kan man bearbeta samtidigt, hur lång tid krävs för rendering osv...och sedan jämföra priser. Det tycker jag hade varit mycket givande!
 
Jag har kört mac senaste 10 åren och har aldrig haft några problem, varken med kraschad dator/virus. Min gamla power book såld jag till en kompis som är pc frälst tycker att dom ger så mycket mer för pengarna (han brukade bygga värsting pc). Efter han köpt min power book så dels tycker han den är snabbare, mer driftsäker, inga virus längre.
När han körde pc så fick han omformatera hårddisken ex antal gånger pga allt strul.

Jag har ingen aning om mac är bättre än pc eller ej, däremot vet jag att jag kan lita på att det alltid fungerar och jag bryr mig inte ett smack om den kostar ex antal kronor mer än för likvärdig pc.
För mig så får gärna stora massan köra pc och tycka att den är bäst för då kanske den virusfria mac miljön får fortsätta.

så om jag väljer så köper jag mac oavsett prislapp pga driftsäkerheten är viktigast för mig. Siffror utav prestanda är en sak på papper, hur det fungerar i verkligheten är en annan sak.
 
Är det ingen av er Mac-män som sitter på en riktigt fet Mac? Kör i så fall Geekbench och kolla särskilt noga på floating point-delen, som är den sortens beräkningar som photoshop använder sig av när man lägger på t ex en gaussian blur eller nåt annat filter.
Här är ett urklipp från min burk.

Det tillför väl inte så jättemycket i diskussionen, men jag är nyfiken på lite siffror bara.
 
Vadå fungerar utmärkt med de andra maskinerna? Är väl inte samma delar i dom som i datorn det blir fel. Kan vara exempelvis en hårddisk som strular eller moderkortet som inte är ok. Såna där fel är då i alla fall inget man får bara för man kör windows.
Det är inte felet som sådant, utan att man inte kan döda processen...och nej, det är inget fel på mina datorer.
 
Är det ingen av er Mac-män som sitter på en riktigt fet Mac? Kör i så fall Geekbench och kolla särskilt noga på floating point-delen, som är den sortens beräkningar som photoshop använder sig av när man lägger på t ex en gaussian blur eller nåt annat filter.
Här är ett urklipp från min burk.

Det tillför väl inte så jättemycket i diskussionen, men jag är nyfiken på lite siffror bara.

Visst.. http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/143198

57% snabbare än din burk. Fast det finns säkert någon logisk förklaring till resultatet...
 
Oj. den liknelsen var väl inget vidare,
Jag anser att endu knopar ihop själv är bättre än dells egna prylar.

Ja det gör man. Det är dock fel att säga Mac Pro är dyr, det är den inte i jämförelse med andra tillverkare Dell för att ta ett exempel.

Den här tråden jämför inte bara äpplen & päron man slägger gladeligen in russin & vindruvor oxo. Det gör att jämförelserna blir väldigt skeva.

Apple ska jämföras med t.ex. Dell eller HP, dvs andra PC-tillverkare.
Det skall vara jämförbar hårdvara. dual xeon mot dual xeon osv.

Sedan kan man göra ett sjukt vasst hemmabygge som klår alla PC tillverkare på fingrarna.

Det som talar mycket för Apple är att de har en begränsad mängd hårdvara att testa sitt OS mot. Det gör att färre problem uppstår, det blir stabilare.

Sedan är ju i mitt tycke Windows ett jävla råttbo av usel minnes & processhantering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.