Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej snälla gör det inte. Finns inget bättre sätt att göra sig opopulär än att ge råd till en PC-fan att det faktiskt finns nåt annat. Låt dom bli lyckliga på sin tro: "mer kapacitet för pengarna", en dag kanske ljuset går upp även för dom, och gör det aldrig det så är de ändå lyckliga.


Du menar så, nej det gör man inte, men saker kostar vad de kostar, hör man många klaga över att en Porsche kostar 700 000 kr, nej de som klagar över det kan ju köpa nåt som bättre passar deras plånbok. Man hör sällan macägare egentligen klaga över priset, det verkar mest va avskräckande för PC-ägare som jämför prestandadata när macägarna gärna betalar nån enstaka lax för kvalitet, pålitlighet, lättanvändar(het), bekymmersfrihet, i viss mån design (varför är det inte fult att betala lite extra för en snygg bil, det gör ju många?) o s v, o s v.


Så.... i det "lägre prissegmentet" får man alltså mer kapacitet för pengarna om man köper PC.
 
Ja om kapacitet är ditt enda saliggörande så är det nog så.

Men det har påståtts och jag tror det är sant så behåller macägarna sina datorer i genomsnitt längre tid så om du räknar in tiden i ekvationen så blir det inte riktigt lika dyrt.
 
Som en del säger, det handlar mycket om tycke och smak.

Jag har en stationär Dell som är tre år gammal, kör XP. Den har vad jag kan minnas aldrig krånglat, gått som en klocka. Men jag har länge varit sugen på Mac, så jag köpte en MacBook Pro 13", och är såld på den. Fantastisk trevlig, och OSX är fint.

I grund och botten är det ingen jätteskillnad på Windows och Mac tycker jag. Det är en dator, kort och gott. Men vad som gör att jag kommer skaffa en iMac nästa generation och byta ut min Dell handlar mer om saker som inte är så väldigt påtagliga. Visst; jag gillar designen (har man datorn i vardagsrummet och den står framme jämt gör det ju inget om den är snygg), jag skulle ha svårt att spela spel på dator nu när jag har en xBox för det är inte jämförbart, så spel är inget argument för mig. Och när jag tycker att prestandan i min gamla Dell duger gott och väl räcker med all säkerhet en iMac.

Skälen är lite mer emotionella. Eftersom hemma-datorn inte är ett arbetsredskap för mig (sånt har jag på jobbet) behöver jag inte tänka rationellt. Jag gillar datorn, trivs med systemet och tycker det känns "rätt", liksom.

Sedan finns det de som har massor med rationella skäl till det ena eller andra systemet, och det är ju jättebra.
 
Sen hur vettigt det är att lägga 30 000:- på en dator med prestanda som en för 15000:- är väl en annan historia...
Var hittar du en maskin med dubbla quad-core Xeon-processorer för 15000?

Det är märkligt att det är ok att köpa en dyr bil, en dyr båt, en dyr motorcykel eller en dyr kamera (det finns många på fotosidan.se) -- men köper någon en dyr dator ifrågasätts omedelbart det vettiga i detta tilltag. Varför är det så?
 
Jätteenkelt val, Mac. Tycker du att en ny är för dyr så köp en lite äldre begagnad. Alla argument för varför har du fått. De andra får gärna försvara sina val så gott de kan. Ingen har någonsin ångrat att han köpte det bästa. Lycka till!
 
Var hittar du en maskin med dubbla quad-core Xeon-processorer för 15000?

Det är märkligt att det är ok att köpa en dyr bil, en dyr båt, en dyr motorcykel eller en dyr kamera (det finns många på fotosidan.se) -- men köper någon en dyr dator ifrågasätts omedelbart det vettiga i detta tilltag. Varför är det så?

En måttligt överklockad Core i7 920 är lika snabb som en Mac Pro med dubbla Xeon 2.66GHz med 8-kärnor.

Och skillnaden med att köpa en dyr bil är att du (oftast) får mer för pengarna än om du köper en billigare. Så är inte fallet med Mac.
 
En måttligt överklockad Core i7 920 är lika snabb som en Mac Pro med dubbla Xeon 2.66GHz med 8-kärnor.

Och skillnaden med att köpa en dyr bil är att du (oftast) får mer för pengarna än om du köper en billigare. Så är inte fallet med Mac.
Men är bilval oxå bara fråga om hästkrafter? När jag letar bil så kollar jag oxå om jag får plats i bilen och sitter bekvämt, kollar bagageutrymmet så jag får med allt jag vill ha med, kollar bränsle- och ägarekonomi, kollar kvalitet, kollar körglädje, kollar en massa saker som ska stämma för jag ska bli nöjd och känna få valuta för pengarna (vilket aldrig händer med bilar iofs men), om du köper dator och bil enbart efter prestandan så visst det är bra för dig om det gör dig nöjd, men jag tror många kollar in många fler parametrar i sina val än megahertskrafterna.

Och nu är väl iofs inte en mac så himla mycket dyrare, jämför liknande kvalitet, Sony Vaio föreställer jag mig är samma kvalitet så är väl de bara snäppet billigare? Sak samma för mig, alla datorer kostar ju olika, inget konstigt med det.
 
Man blir så trött på alla raljerande påståenden om att "PC kostar hälften av vad en Mac kostar". Hur fasiken gör ni såna jämförelser? Vad är det man ska jämföra? En iMac med en billig plåtlåda från OnOff där båda har samma gigahertzangivelse? Det är precis lika intelligent som att jämföra en Fiat och en Volvo XC90 - båda har kanske lika många hästkrafter och får plats med lika många passagerare, men betyder det att Volvon är dyrare? Till att börja med: Vad kostar fullversioner av respektive operativ? Tja, Windows är tre gånger dyrare än MacOS. Hur mycket kostar motsvarigheten till en 24-tums iMac - med en lika bra skärm och lika kompakt och funktionell? Halva priset? Tja, lämna gärna en länk till det fyndet.

Det blir inte billigare att köpa en Wintelbaserad dator, punkt! Däremot finns ett enormt mycket större utbud av lågbudgetdatorer. Säkert jättebra för många - de som bara vill ha billigast möjligt, skolor, företag med små it-budgetar etc. Men vill man kosta på lite och ha en bättre dator blir det inte billigare - det finns massor av detaljerade jämförelser gjorda på den punkten och ibland visar de tom att Wintel-alternativet blir dyrare (eller att man inte ens hittar motsvarande prestanda, som i fallet med de åttakärniga MacPro).
 
Sedan måste jag ställa mig frågande till det här virusproblemet som alla alltid tar upp. Vad gör ni med era datorer egentligen? Jag har ingen brandvägg, Windows defender och allt säkerhetstjaffs avstängt då det drar för mycket kraft. Jag har ett antivurisprogram som rullar men som inte har hindrat någon attack/virus sista fem åren. Jag brukar för skojs skull någon gång om året skanna datorn med vettiga program för att se om något har kommit igenom. Aldrig. Jag surfar precis där jag vill, jag installerar en del obskyra saker man jag har lite sunt förnuft när jag använder mina burkar. Det verkar räcka gott och väl, oavsett vilket operativsystem som körs...

Du har helt rätt i att en medveten och vaken användare inte behöver ha några större problem med virus. Jag kör själv WinXP på jobbet och har i stort sett aldrig påhälsning av något otyg. Problemet är bara att en stor majoritet av användarna är totalt omedvetna om vad som händer på datorn. De flesta jag stöter på svårt att hålla isär operativssystem och arbetsprogram, kan inte avgöra vilka dialogrutor som är "officella" och vilka som är rent humbug. Många av dem kör ändå som administratörer till vardags, vilket lämnar datorn vidöppen för otyg. Detta gäller gamla som unga. Kunskapsnivån är skrämmande låg "ute bland folk".
 
Var hittar du en maskin med dubbla quad-core Xeon-processorer för 15000?

Det är märkligt att det är ok att köpa en dyr bil, en dyr båt, en dyr motorcykel eller en dyr kamera (det finns många på fotosidan.se) -- men köper någon en dyr dator ifrågasätts omedelbart det vettiga i detta tilltag. Varför är det så?

Så anser inte jag, men jag anser att man ska få nått för pengarn, kommer tex inte mig för att köpa en bmw som tar 30% mer betalt bara för att det heter bmv, sen får du samma kvalitet och prestanda för mindre pengar om du väljer rätt. lite som att köpa Rätt när du köper en pc maskin mot att köpa en mac, visst macen är helt okej, men man betalar en hel del för märket och får med en hel del begränsningar istället.

Matte_J: hjälper inte att du säger Punkt! det stämmer inte mer för det. Jag har tex INTE en plastlåda från on-off även om det inte spelar så stor roll vad du har för låda om vi pratar prestanda.
Fast visst man kan ju se det som så att man frå mer för pengarna av att köpa en mac mot en billig on-off dator. om man ska titta på den.
Men kan säga att det finns SJUKT många olika designer på datorlådor idag som många slår apple på fingrarna i att vara snygga & praktiska framför allt.
Jag har ännu inte sett en mac som jag anser har det som krävs för mig ens om den vore gratis för att byta mot min windowsmaskin. Varför skulle jag då lägga mer pengar på en än på min vanliga windowsmaskin ?

men vist för kalle med 0 datorkunskap som ska surfa runt lite på nätet & dyl så kanske en 18 tusen kronors mac är ett bra köp ? eller lägga kanske 3 tusen och få vad som räcker ? elelr sen lägga på 1 spänn till & få en minst lika bra design. och ändå ha massa pengar kvar.
 
Men kan säga att det finns SJUKT många olika designer på datorlådor idag som många slår apple på fingrarna i att vara snygga & praktiska framför allt.
Har du något exempel på en snygg låda? Jag tycker de flesta "PC-lådor" är hemska; dekorerade med omotiverade former, kurvor, linjer, texturer och blå lysdioder utan funktion. Med då smaken är olika är det säker någon som tycker att detta är höjden av skönhet.
 
Man blir så trött på alla raljerande påståenden om att "PC kostar hälften av vad en Mac kostar". Hur fasiken gör ni såna jämförelser? Vad är det man ska jämföra? ./.
Halva priset? Tja, lämna gärna en länk till det fyndet.

Det blir inte billigare att köpa en Wintelbaserad dator, punkt! ./.
Man ska naturligtvis jämföra den bästa Mac:en med motsvarande PC. Gå in på Apple Store och välj en Mac Pro med Xeon 2,66 GHz single processor. Den motsvarar Core i7 2,66GHz processorn. Jag kan utan problem överklocka min i7 processor till uppåt 4GHz, jag vet inte om det går att göra med en Mac Pro, det beror på om Apple har den funktionaliteten påkopplad. Om inte måste man köpa en snabbare fabriksklockad processor om man vill ha mer prestanda och det kostar skjortan. Skillnaden mellan 2,66 och 2,93GHz är 5300 kr, men prestandamässigt är det knappt märkbart. Välj 6GB minne och i övrigt inga andra tillval, så hamnar du på 28615 kr med 2,66GHz processor och på 33965 kr med 2,93GHz processor. Dra av en femhundring typ om du köper extraminnet från någon annan än Apple.

Den PC maskin jag satte ihop i våras har nedanstående spec. Den var lite dyrare då, men jag har precis uppdaterat med dagsaktuella priser från Dustin och Komplett.se. Lådan tycker jag är skitsnygg! 15 kg aluminium och plåt med plats för 6 hårddiskar och mängder med annat, hyfsat tyst med bra kylning och i en läcker Gun Metal färg som jag tycker andas kvalitet, precis som Mac Pro gör. Totalpriset ligger på 15435 kr. Skillnaden kan användas till en bra Eizo eller Nec skärm, andra bra datortillbehör eller till att förnya delar av innehållet i kameraväskan.

Så nog blir det billigare att köpa en Winteldator. Om man sedan tycker så mycket om Mac och OSX att man är beredd att betala nästan dubbelt så mycket för motsvarande prestanda och kvalitet, ja det är något helt annat, men håll dig gärna till fakta så slipper du framstå som helt okunnig på området.

Processor: Intel Core i7 920 @ 2,66GHz (2830 kr)
Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 (2780 kr)
Minne: Corsair Dominator DDR3 1600 MHz 6GB (1695 kr)
Processorkylare: Noctua NH-U12P SE1366 (685 kr)
Grafikkort: XFX Nvidea GTS250 512MB DDR3 (1290 kr)
Hårddisk: WD Caviar Black 640GB, 32 MB Cache, 7200 RPM (785 kr)
OS: MS Vista (Windows 7) Ultimate, 64 bitar OEM SE (2395 Kr)
Power Supply: Corsair TX 750W (1325 kr)
Låda: Antec P182 Gun Metal Black (1650 kr)
 
En måttligt överklockad Core i7 920 är lika snabb som en Mac Pro med dubbla Xeon 2.66GHz med 8-kärnor.

Och skillnaden med att köpa en dyr bil är att du (oftast) får mer för pengarna än om du köper en billigare. Så är inte fallet med Mac.

Dell Precision T5500 2*Xeon 2.93GHz 60375:- inkl. moms.
Mac Pro 2*Xeon 2.93GHz 62815:- inkl moms
Skilnaden är inte speciellt stor.

Sedan kan man säkert knåpa ihop en hemkokt maskin själv billigare.

Det går även att bygga kit-cars som ser precis ut som Ferrari, det innebär inte att det är en Ferarri.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.