Man blir så trött på alla raljerande påståenden om att "PC kostar hälften av vad en Mac kostar". Hur fasiken gör ni såna jämförelser? Vad är det man ska jämföra? ./.
Halva priset? Tja, lämna gärna en länk till det fyndet.
Det blir inte billigare att köpa en Wintelbaserad dator, punkt! ./.
Man ska naturligtvis jämföra den bästa Mac:en med motsvarande PC. Gå in på Apple Store och välj en Mac Pro med Xeon 2,66 GHz single processor. Den motsvarar Core i7 2,66GHz processorn. Jag kan utan problem överklocka min i7 processor till uppåt 4GHz, jag vet inte om det går att göra med en Mac Pro, det beror på om Apple har den funktionaliteten påkopplad. Om inte måste man köpa en snabbare fabriksklockad processor om man vill ha mer prestanda och det kostar skjortan. Skillnaden mellan 2,66 och 2,93GHz är 5300 kr, men prestandamässigt är det knappt märkbart. Välj 6GB minne och i övrigt inga andra tillval, så hamnar du på 28615 kr med 2,66GHz processor och på 33965 kr med 2,93GHz processor. Dra av en femhundring typ om du köper extraminnet från någon annan än Apple.
Den PC maskin jag satte ihop i våras har nedanstående spec. Den var lite dyrare då, men jag har precis uppdaterat med dagsaktuella priser från Dustin och Komplett.se. Lådan tycker jag är skitsnygg! 15 kg aluminium och plåt med plats för 6 hårddiskar och mängder med annat, hyfsat tyst med bra kylning och i en läcker Gun Metal färg som jag tycker andas kvalitet, precis som Mac Pro gör. Totalpriset ligger på 15435 kr. Skillnaden kan användas till en bra Eizo eller Nec skärm, andra bra datortillbehör eller till att förnya delar av innehållet i kameraväskan.
Så nog blir det billigare att köpa en Winteldator. Om man sedan tycker så mycket om Mac och OSX att man är beredd att betala nästan dubbelt så mycket för motsvarande prestanda och kvalitet, ja det är något helt annat, men håll dig gärna till fakta så slipper du framstå som helt okunnig på området.
Processor: Intel Core i7 920 @ 2,66GHz (2830 kr)
Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 (2780 kr)
Minne: Corsair Dominator DDR3 1600 MHz 6GB (1695 kr)
Processorkylare: Noctua NH-U12P SE1366 (685 kr)
Grafikkort: XFX Nvidea GTS250 512MB DDR3 (1290 kr)
Hårddisk: WD Caviar Black 640GB, 32 MB Cache, 7200 RPM (785 kr)
OS: MS Vista (Windows 7) Ultimate, 64 bitar OEM SE (2395 Kr)
Power Supply: Corsair TX 750W (1325 kr)
Låda: Antec P182 Gun Metal Black (1650 kr)