Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nejdå, de har säkert inte gjort något stort fel. Fast deras poängsättning är ju intressant. Mellan OS X och Ubuntu skiljer det en (1) poäng, ändå är OS X en "klar vinnare". Antar att det går en magisk gräns vid 85 poäng som vi inte känner till. Sedan får man ju säga att beta versionen av Windows 7 klarar sig riktigt bra med sina 82 poäng. Men det är ju en bit kvar till dessa magiska 86 poäng som OS X fick förstås.

Tror de får göra om testet när det kommer pre-installerade Windows 7 burkar. För precis som de skriver är det ju "något fånigt" att installera ett OS på en burk som redan har det installerat.
 
Tror de får göra om testet när det kommer pre-installerade Windows 7 burkar. För precis som de skriver är det ju "något fånigt" att installera ett OS på en burk som redan har det installerat.

Ja, i så fall bör ju även MacOS testas med den nya versionen 10.6. Massor av spännande nyheter och finesser (som du senare kommer att få uppleva kopior av i Windows 8)... :)
 
Fast då missade du nog poängen med den delen av diskussionen. Problemet är ju att du tvingas köpa hårdvaran via Apple om du vill köra OSX och som väl framgår skiljer en del i pris samt att Apples utbud är allt annat än komplett i jämförelse.

Jo men Apple är ju ett hårdvaru företag och inte ett mjukvaruföretag. Jämför inte Apple med Microsoft utan med tex Dell.
 
Jo men Apple är ju ett hårdvaru företag och inte ett mjukvaruföretag. Jämför inte Apple med Microsoft utan med tex Dell.

Detta är verkligen totalt fel. Apple är mer ett mjukvaruföretag än ett hårdvaruföretag.
Det är inte hårdvaran i iPhone som har gjort succé. Det är det gränssnitt enkelhet som finns i mjukvaran som gör skillnaden.
Hade du tagit iPhone och dess hårdvara och lagt Windows Mobile i den så hade ingen någonsin höjt på ögonbrynen eller köpt den.
Apple producerar mängder av mjukvara också till Mac som oftast fungerar bättre och stabilare än motsvarande Microsoft.
Ta Bento, iWorks eller Final Cut.
Det som fungerar sämst på min Mac är Office 2008.
Ja jag kör Windows också och min HP med XP rullar på hyfsat. Bara inte fläktarna lät som reaplan skulle jag använda den oftare.
 
Vi är vana vid att ett nytt operativ system tar mer plats och kräver mer resurser.
Snow Leopard kommer ge bättre fart i gamla Macar som är byggda för 64 bitar och nu dra full nytta av det.
Dessutom tar Snow Leopard 2 Gb mindre plats på disken än det befintliga Leopard.
Det tycker jag också är ett sätt att vårda befintliga kunder på ett sätt vi inte är vana att se från Microsoft.
Det är många inom spel & multimedia samt inom reklambyråer som kör 5 år gamla Macar som presterar tillräckligt för dagligt layout arbete och bildbehandling.
Inom PC världen är en 3 år gammal maskin knappt brukbar om man lägger på det senaste operativet.
Det skiljer onekligen hur man behandlar sina kunder.
 
Detta är verkligen totalt fel. Apple är mer ett mjukvaruföretag än ett hårdvaruföretag.
Det är inte hårdvaran i iPhone som har gjort succé. Det är det gränssnitt enkelhet som finns i mjukvaran som gör skillnaden.
Hade du tagit iPhone och dess hårdvara och lagt Windows Mobile i den så hade ingen någonsin höjt på ögonbrynen eller köpt den.
Apple producerar mängder av mjukvara också till Mac som oftast fungerar bättre och stabilare än motsvarande Microsoft.
Ta Bento, iWorks eller Final Cut.
Det som fungerar sämst på min Mac är Office 2008.
Ja jag kör Windows också och min HP med XP rullar på hyfsat. Bara inte fläktarna lät som reaplan skulle jag använda den oftare.

Apples kärnverksamhet är att tillverka datorer.
 
Tänkte att jag skulle göra ett inlägg i "debatten" som ny konverterad från Windows XP till Mac OS X. Ser mig nog som en mer teknisk användare än genomsnittet.
Började fundera på Mac när man hörde att användare av Nikon Capture NX verkade mer nöjda än oss som satt med NX på windows burkar. NX har ju sen version 1.1 blivit bättre och bättre, men jag har alltid drömt om ett arbetsflöde som flyter och inte "hackar".

Nu bar det sig inte bättre än att dator he-vetet lämnade in förra veckan.
Snabbt överlagt begav jag mig iväg och tömde plånboken för en 20" iMac med 2,66GHz och 2Gb RAM.
Satt bara och njöt när jag drog igång datorn. Vet ju av erfarenhet att alla nya datorer brukar slöa ner sig efter lite installationer och dylikt och så var även fallet här. Men bara lite och det flyter på bra ändå.

Det har ännu så länge inte hackat till en enda gång. :) För någon timme sedan började jag dock tro att datorn skulle krascha. Satt och jobbade i MS Word när jag klickade på någon flik med teman. Vips så skulle programmet leta efter uppdateringar och hittade någon säkerhets uppdatering. Klickade ja för att lägga till den. Ett meddelande dök upp där jag ombads att avsluta Word. Försökte med det men Word blockerades av dialogrutan. MOMENT22!!!. Efter lite frenetiskt klickande så stängdes dock programmet ner. Efter att avslutat alla mjukvaror med Microsoft inblandade så har allt flutit fint igen.

Men jag håller med om att en Windows maskin med endast enstaka program installerade kan gå hur länge som helst. Jag arbetar inom industrin och var med när en "Windows 95" maskin hittades på ett ställe och en chef blev nervös och ville ha disken ghostad... Det skulle vi aldrig försökt med... Tok kraschade...
Men den hade säkert stått på dygnet runt i åratal med ett användar interface och databas för en maskin. Imponerande!

Men det skulle vara intressant att veta vad instabiliteten i windows kostar världens industri varje år. Mycket stillestånds tid beror på det...

Min slutsats för tillfället är att det bästa alternativet på jobbet är Windows XP (Har inte testat 7:an) och Mac OS X hemma. Skulle iofs va fränt att se en fabrik med 250st iMac eller nått...
 
Satt och jobbade i MS Word när jag klickade på någon flik med teman. Vips så skulle programmet leta efter uppdateringar och hittade någon säkerhets uppdatering. Klickade ja för att lägga till den. Ett meddelande dök upp där jag ombads att avsluta Word. Försökte med det men Word blockerades av dialogrutan. MOMENT22!!!. Efter lite frenetiskt klickande så stängdes dock programmet ner. Efter att avslutat alla mjukvaror med Microsoft inblandade så har allt flutit fint igen.

Ett högerklick på word-ikonen i docken och tvångsavsluta hade fixat biffen. För till skillnad mot Windows så klarar OSX i princip alltid att döda en app. Klarar den inte av det är mjukvaran dåligt skriven, eller så får man ta till terminalen.
 
Ett högerklick på word-ikonen i docken och tvångsavsluta hade fixat biffen. För till skillnad mot Windows så klarar OSX i princip alltid att döda en app. Klarar den inte av det är mjukvaran dåligt skriven, eller så får man ta till terminalen.

Jag kom precis på att jag kunde göra det men fick känslan av att programmet stängde ner sig självt innan jag hunnit klicka. Det hade helt klart fastnat i någon loop.
Det var nog fryst i 2-3 min.

Hur avslutar man med terminalen?
 
Men jag håller med om att en Windows maskin med endast enstaka program installerade kan gå hur länge som helst. Jag arbetar inom industrin och var med när en "Windows 95" maskin hittades på ett ställe och en chef blev nervös och ville ha disken ghostad... Det skulle vi aldrig försökt med... Tok kraschade...
Men den hade säkert stått på dygnet runt i åratal med ett användar interface och databas för en maskin. Imponerande!

Men det skulle vara intressant att veta vad instabiliteten i windows kostar världens industri varje år. Mycket stillestånds tid beror på det...
Nog för att Windows kan vara kasst men man kan inte skylla allt på det.

"En "Windows 95" maskin hittades på ett ställe och en chef blev nervös och ville ha disken ghostad"

Den här chefen verkar ha all anledning att vara nervös. Undrar hur mycket stillestånds tid som beror på uselt designade IT-system?
 
Nog för att Windows kan vara kasst men man kan inte skylla allt på det.

"En "Windows 95" maskin hittades på ett ställe och en chef blev nervös och ville ha disken ghostad"

Den här chefen verkar ha all anledning att vara nervös. Undrar hur mycket stillestånds tid som beror på uselt designade IT-system?

Fallet med 95:an var ett extrem fall men ett litet kul minne så här i efterhand. :) Det var i en fabrik i England. Så går det när det inte finns en riktig it-avdelning...
Problemet med Windows klienter i industri miljö är alla ständiga uppdateringar.
Det är svårt att hänga med med uppdateringar av drivrutiner för hårdvaran vilket gör att efter ett år eller två blir det billigare att ställa dit en ny dator än att lägga tid på uppdateringar av komponenter. Skulle ju faktiskt inte kunna hända med en mac där Apple har ansvar för både hårdvara och operativ.
Klienterna jag talar om kör oftast bara explorer med ett web gränssnitt mot databas. Många problem där vet jag skulle lösa sig genom att byta till en annan webläsare... men det är inte jag som bestämmer... :/
 
Tänkte att jag skulle göra ett inlägg i "debatten" som ny konverterad från Windows XP till Mac OS X. [...].
Aha! En nyfrälst! Har du fått dina sanningsord på vägen? Har de förklarat för dig att i Mac paradiset får du konsumera hur mycket Apple du vill utan konsekvenser? Ju mer desto bättre.

Gamla tiders sekter krävde tionde, dvs du var tvungen att regelbundet skänka en tiondel av dina inkomster till sekten. I Mac kyrkan bidrar du till Guden Jobs och alla Apple aktieägarna genom att konsumera så mycket du kan av de erbjudna äppleprodukterna. Därmed skänker du en ansenlig summa till sektledningen genom att du betalar ungefär 50% mer än för andra motsvarande icke-äpple-produkter.

Även om du skulle finna vissa av produkterna mindre roliga, som t ex The Mighty Mouse, så är det viktigt att du håller skenet uppe och försvarar dess brister in absurdum. Fall aldrig för frestelsen att stoppa in icke välsignade produkter! Logitech står i nära förbund med Satan Gates, så låt inte någon av dem komma i närheten av dig. Någonsin.

Och till sist, de två första och viktigaste budorden på din nya väg mot sann frälsning: 1) Du ska inga andra Gudar hava jämte Jobs. 2) Du ska icke ha begärelse till andra operativsystem, ej heller till utomstående hårdvara och framför allt ingenting från den mörka sidan; Gates.
 
Inom PC världen är en 3 år gammal maskin knappt brukbar om man lägger på det senaste operativet.
Det skiljer onekligen hur man behandlar sina kunder.

Min hemmadator är 2,5 år gammal och byggd med komponenter som redan då funnits ute ett tag (en E4300 på ett Asus P5B-E Plus). I vintras lade jag på Win7-betan och nu i sommar RC:n. Beta-versionen var definitivt snabbare än XP på min burk, RC:n tar längre tid att starta upp men väl inne i systemet så funkar det lika bra som i betan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.