Tänkte att jag skulle göra ett inlägg i "debatten" som ny konverterad från Windows XP till Mac OS X. Ser mig nog som en mer teknisk användare än genomsnittet.
Började fundera på Mac när man hörde att användare av Nikon Capture NX verkade mer nöjda än oss som satt med NX på windows burkar. NX har ju sen version 1.1 blivit bättre och bättre, men jag har alltid drömt om ett arbetsflöde som flyter och inte "hackar".
Nu bar det sig inte bättre än att dator he-vetet lämnade in förra veckan.
Snabbt överlagt begav jag mig iväg och tömde plånboken för en 20" iMac med 2,66GHz och 2Gb RAM.
Satt bara och njöt när jag drog igång datorn. Vet ju av erfarenhet att alla nya datorer brukar slöa ner sig efter lite installationer och dylikt och så var även fallet här. Men bara lite och det flyter på bra ändå.
Det har ännu så länge inte hackat till en enda gång.
För någon timme sedan började jag dock tro att datorn skulle krascha. Satt och jobbade i MS Word när jag klickade på någon flik med teman. Vips så skulle programmet leta efter uppdateringar och hittade någon säkerhets uppdatering. Klickade ja för att lägga till den. Ett meddelande dök upp där jag ombads att avsluta Word. Försökte med det men Word blockerades av dialogrutan. MOMENT22!!!. Efter lite frenetiskt klickande så stängdes dock programmet ner. Efter att avslutat alla mjukvaror med Microsoft inblandade så har allt flutit fint igen.
Men jag håller med om att en Windows maskin med endast enstaka program installerade kan gå hur länge som helst. Jag arbetar inom industrin och var med när en "Windows 95" maskin hittades på ett ställe och en chef blev nervös och ville ha disken ghostad... Det skulle vi aldrig försökt med... Tok kraschade...
Men den hade säkert stått på dygnet runt i åratal med ett användar interface och databas för en maskin. Imponerande!
Men det skulle vara intressant att veta vad instabiliteten i windows kostar världens industri varje år. Mycket stillestånds tid beror på det...
Min slutsats för tillfället är att det bästa alternativet på jobbet är Windows XP (Har inte testat 7:an) och Mac OS X hemma. Skulle iofs va fränt att se en fabrik med 250st iMac eller nått...