Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skrev tidigare i tråden att jag funderar på att skaffa en Mac.

I går installerade jag Windows 7 på min gamla dator, en AMD 3500+, 2 gig ram med ett Geforce 6800 GT 256 Mb. Den har 5 år på nacken.

Det flyter på grymt bra, i princip lika bra som XP. Jag körde Vista innan, som var som sirap. Nu känns datorn otroligt mycket rappare.

Har bara kört det i knappt 24 timmar, och har inte hittat alla nyheter ännu. Märkte dock att man inte behöver starta om datorn när man installerat nya drivrutiner till grafikkortet. Överlag så känns det som om antalet omstarter är färre än i Vista och betydligt mycket färre än till XP.

Program som Photoshop och Indesign startar mycket snabbare, och även Lightroom 2 är mycket, mycket snabbare. De känns till och med snabbare än XP. Gränssnittet är också väldigt trevligt och responsivt.

Just nu lutar det nog åt att jag fortsätter köra Windows. Sjuan är ett enormt lyft.
 
Jag vet inte riktigt vad det är du försöker säga?

Att det inte är förvånande att inte fler använder OSX. Det är inte mainstream. Många som köper dator idag har tunnelseende. Det är jobbigt med ett nytt system. Lite, skomakare bliv vid din läst.

Det är väl ganska uppenbart att Windows är det dominerande på marknaden och därmed är det man ska ha. Det är först när man provat som man inser skillnaderna och många OSX-kritiker har inte tillbringat många minuter framför skärmen, likaväl som en del Apple-användare aldig använt Windows (dock är jag inte en av dessa). OS X har många smidiga lösningar för att snabba upp arbetet framför datorn. Jag arbetar dagligen i windowsmiljö och kommer på mig ibland med att sitta och fundera över varför många saker är ogenomtänkta i Windows. Det finns säkert en del ogenomtänkta saker i OSX, men jag har bara hittat ett fåtal.
 
Varför det? MacPro hanterar RAID0 utmärkt utan kort (för det var väl just den lösningen som åsyftades)?
Ja det borde ju vara så eftersom de flesta moderna moderkort har controller chip som standard. (Jag har ingen Mac Pro så jag vet inte. Men jag måste ju få upp priset på Kjells dubbelprolleversion eftersom han fuskar med sitt jämförande hembygge och väljer moderkort för över 7000 kr, tar upp Dustins högsta priser, utom när han ska korrigera sitt processorval, då hittar han lägstapris på prisjakt att dra ifrån!)
 
I går installerade jag Windows 7 på min gamla dator, en AMD 3500+, 2 gig ram med ett Geforce 6800 GT 256 Mb. Den har 5 år på nacken.

Det flyter på grymt bra, i princip lika bra som XP. Jag körde Vista innan, som var som sirap. Nu känns datorn otroligt mycket rappare.

Har bara kört det i knappt 24 timmar, och har inte hittat alla nyheter ännu. Märkte dock att man inte behöver starta om datorn när man installerat nya drivrutiner till grafikkortet. Överlag så känns det som om antalet omstarter är färre än i Vista och betydligt mycket färre än till XP.

Program som Photoshop och Indesign startar mycket snabbare, och även Lightroom 2 är mycket, mycket snabbare. De känns till och med snabbare än XP. Gränssnittet är också väldigt trevligt och responsivt.

Just nu lutar det nog åt att jag fortsätter köra Windows. Sjuan är ett enormt lyft.
Då förstår du hur det kommer att kännas med en ny dator med lite hästkrafter under huven!
 
Det är ett glapp i Apples utbud vad gäller stationära datorer mellan iMac och Mac Pro, just det segment där det på PC-sidan finns ett enormt utbud av bra och snabb hårdvara.
Det är väl just därför de inte har några maskiner i det segmentet. Priskonkurrensen är mördande och det är svårt tom för Apple att ta betalt för OS X påstådda mervärde där.
 
Det är väl just därför de inte har några maskiner i det segmentet. Priskonkurrensen är mördande och det är svårt tom för Apple att ta betalt för OS X påstådda mervärde där.
Jag tror de kan prissätta en Mac Maxi ungefär som iMac, fast med vassare quad core processor och utan skärm. De som vill ha designerstuket med inbyggt allt och spegelglas och som ändå inte bryr sig om prestanda väljer iMac. De som hellre vill ha lite fart på Photoshoppandet och möjlighet till en färgriktig skärm väljer mellan Mac Maxi och Mac Pro. Prisskillnaden dem emellan får de hålla på runt 8000-10000 kr. det spekulerades tidigare i tråden att det kanske kommer quad maskiner under Mac Pro när Intel släpper nya i5 serien i höst och det är väl inte helt otroligt.
 
Ja det borde ju vara så eftersom de flesta moderna moderkort har controller chip som standard. (Jag har ingen Mac Pro så jag vet inte. Men jag måste ju få upp priset på Kjells dubbelprolleversion eftersom han fuskar med sitt jämförande hembygge och väljer moderkort för över 7000 kr, tar upp Dustins högsta priser, utom när han ska korrigera sitt processorval, då hittar han lägstapris på prisjakt att dra ifrån!)

Har ingen aning om vad som diskuterats, men om man nu ska bygga en motsvarande maskin, så är det inte en juste jämförelse att använda prisjakt för att hitta de billigaste komponenterna. Ska man hitta ett moderkort som liknar det i MacPro, så är det Intel S5000XVNSATA. Det kortet kostar 5500 kr

Intel S5000: 5500kr
2x2,26Ghz Quad XEON: 7000kr
6GB RAM: 2700kr
640GB HD: 800kr
Grafikkort: 1600kr
DVD: 500kr
1000w nät: 1800kr
Låda: 2000kr (svårt här, MacPro har sjukt hög kvalité)
Tangentbord+mus: 800 kr
OS: 1200kr

Summa: 24000 pengar, dvs klart billigare än de 35000 som Apple begär. Tyvärr är prissättningen av Appledatorer relativt hög pga dollarkursen och kronfallet. Det är inte alls samma prispress som på enstaka komponenter. Normalt sett lanseras nya modeller för samma pengar. Men när Apple uppdaterade årets modeller så blev det mycket dyrare än tidigrae, trots samma pris i USD.Sedan är det ju alltid svårt att jämföra ett hemabygge med ett fabriksbygge. Det handlar ju om en färdig produkt som skall produceras och räknar man sin tid i timmar, som man lägger ner på att sätta ihop, installera och konfigurera. Så är vi snart uppe i pengar.
 
Senast ändrad:
Ja det borde ju vara så eftersom de flesta moderna moderkort har controller chip som standard. (Jag har ingen Mac Pro så jag vet inte. Men jag måste ju få upp priset på Kjells dubbelprolleversion eftersom han fuskar med sitt jämförande hembygge och väljer moderkort för över 7000 kr, tar upp Dustins högsta priser, utom när han ska korrigera sitt processorval, då hittar han lägstapris på prisjakt att dra ifrån!)

Du är rolig du, jag skrev att jag plockade ihop något snabbt, ge förslag på ett BRA dubbelprollekort i stället då? Det finns inte överdrivet många och de är inte billiga heller.

Det var dessutom dåligt av mig att sänka priset så mycket det gick på prollarna när du gnällde? Va har du för problem med det?

Plocka du då ihop det billigase junk du httar och påstå sedan att det är fullt jämförbart med en Mac Pro.

Jag gjorde inte det för det är inte en bra jämförelse alls.

För övrigt så var det väl du som skrev att ett tvåkanaligt raid0 kort till mac kostade 7600:-
Det är det väl inget fel på antar jag?

Nu får du skärpa dig och vara liiiiite objektiv.
 
Jag gav mig in i denna tråd då jag tyckte PC-hulliganerna var väl orättvisa. Det var dumt, jag ska låta bli i fortsättingen.

Här kommer snikigaste tänkbara från prisjakt, utan att använda helt okända källarbutiker med spring-runt-hörnet garanti

1st Asus Z8NA-D6 2946:-
2st Xeon E5520 6980:-
2st Gelid Silent Spirit 416:-
6st Crucial Ballistix DDR3 1Gb 1254:-
1st Deltaco LA-125 Miditower 176:-
1st Nexus RX-1K 1000W 1466:-
1st XFX GeForce GTS 250 Dual-DVI 512MB 1290:-
1st Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS 16MB 640GB 601:-
1st Sony Optiarc AD-5200S 229:-
1st Microsoft Windows Vista Home Basic SP1 Eng (64-bit OEM) 886:-

Det var nog allt, vi skippar Firewire och lite annat lull-lull.
Finns ändå ingen som använder det.
16244:-
Mac kostar ju 18751:- MER.

Oj va dyr Mac blev, mer än dubbelt så mycket för en likvärdig dator!!!
(obs ironi)

Ska tillägga att jag aldrig ägt en Mac, använde den på universitetet i mitten på 90-talet och tyckte den sög.
Numera är MacOS certifierad enligt UNIX03 och bygger på riktigt stabila grejjor som jag är jäkligt nyfiken på.
 
Det är korrekt. Jag har använt det i mer än två år nu, helt problemfritt.

Har inga problem med att det suger CPU. Har gott om kräm i burken ;)

Det är väl inte så blodigt mycket, har kört det själv i Linux på relativt långsamma burkar utan några problem.
Jag körde iofs raid5 men det borde suga ganska mycket mer cpu än raid0.

Att montera NTFS suger mer på en linux-burk tror jag i alla fall.
(Fråga inte varför men det gör jag just nu på min server)
 
Du är rolig du, jag skrev att jag plockade ihop något snabbt, ge förslag på ett BRA dubbelprollekort i stället då? Det finns inte överdrivet många och de är inte billiga heller.

Det var dessutom dåligt av mig att sänka priset så mycket det gick på prollarna när du gnällde? Va har du för problem med det?

Plocka du då ihop det billigase junk du httar och påstå sedan att det är fullt jämförbart med en Mac Pro.

Jag gjorde inte det för det är inte en bra jämförelse alls.

För övrigt så var det väl du som skrev att ett tvåkanaligt raid0 kort till mac kostade 7600:-
Det är det väl inget fel på antar jag?

Nu får du skärpa dig och vara liiiiite objektiv.
Ja, och inte har jag någon humor heller :) Jag ska skärpa mig framöver, jag lovar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.