Jochum Berg
Aktiv medlem
Fast du kanske tycker det är den mest intressanta men den är dock bara partiellt relevant om du vill veta vilken dator som du jobbar snabbast med, för att få saker bra gjorda på kortast tid har ganska lite att göra med hur många tiondels sekunder ett filter tar att utföras, att grejerna funkar och användargränssnittet funkar gör att arbetet framför datorn blir trevligare och går snabbare, alla datorer både PC och mac är snabba på det mesta så därför är de som är intresserade av grafikarbete ganska ointresserade av minnestyper och RAM och mHZ och sånt och därför får du så lite svar i den genren, vi är inga datornördar på det sättet, vi vill bara att datorn ska fungera alltid, snabbt och enkelt utan problem och göra jobbet till en fröjd, en tiondel sekund snabbare filter spelar liten roll. Som jag försökte tidigare med så köper du väl inte ett fordon allena efter hur många hästkrafter den har, du kollar väl så den går att köra på vägar och du får plats med dina grejer och allt sånt, en folkabuss löser dina alla transport- och campingproblem eoner mycket bättre än en månraket (föreställer mig de har många hästkrafter).Jag är återigen ute efter ett svar på den mest intressanta frågan för den som väljer mellan Mac och PC.
Finns det några konkreta jämförelser för oss bildbearbetare? Tex.Hur många 100mb filer kan man ha öppna i CS4 samtidigt som man redigerar? Lägg sedan till Lightroom, hur många funkar då? Hur lång tid tar renderingar av vissa effekter osv?
Konkreta exempel och sedan kan vi jämföra prestandan i siffror och därefter kronor.
Kan någon hjälpa till med det så kanske vi slipper den här pajkastningen som tyvärr inte längre ger något i en annars mycket intressant tråd.
/Nyfiken Niklas
Sen för att svara lite på din fråga brukar det oxå va så att ett halvår är en jämförbar PC snabbare och nästa halvår macen, de tävlar lite grann och tar efter den andres bra ideér så det är som ett oändligt hästkapplöpningslopp där hästarna hela tiden byter tätposition.
Men vill du ändå fortsätta att jämföra prestanda versa priset så kan jag göra det enkelt för dig, mac är nog inte din grej, håll kvar vid PC:en, där kan du maximera prestanda/priset om det bara är det du vill.