Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är återigen ute efter ett svar på den mest intressanta frågan för den som väljer mellan Mac och PC.

Finns det några konkreta jämförelser för oss bildbearbetare? Tex.Hur många 100mb filer kan man ha öppna i CS4 samtidigt som man redigerar? Lägg sedan till Lightroom, hur många funkar då? Hur lång tid tar renderingar av vissa effekter osv?

Konkreta exempel och sedan kan vi jämföra prestandan i siffror och därefter kronor.

Kan någon hjälpa till med det så kanske vi slipper den här pajkastningen som tyvärr inte längre ger något i en annars mycket intressant tråd.

/Nyfiken Niklas
Fast du kanske tycker det är den mest intressanta men den är dock bara partiellt relevant om du vill veta vilken dator som du jobbar snabbast med, för att få saker bra gjorda på kortast tid har ganska lite att göra med hur många tiondels sekunder ett filter tar att utföras, att grejerna funkar och användargränssnittet funkar gör att arbetet framför datorn blir trevligare och går snabbare, alla datorer både PC och mac är snabba på det mesta så därför är de som är intresserade av grafikarbete ganska ointresserade av minnestyper och RAM och mHZ och sånt och därför får du så lite svar i den genren, vi är inga datornördar på det sättet, vi vill bara att datorn ska fungera alltid, snabbt och enkelt utan problem och göra jobbet till en fröjd, en tiondel sekund snabbare filter spelar liten roll. Som jag försökte tidigare med så köper du väl inte ett fordon allena efter hur många hästkrafter den har, du kollar väl så den går att köra på vägar och du får plats med dina grejer och allt sånt, en folkabuss löser dina alla transport- och campingproblem eoner mycket bättre än en månraket (föreställer mig de har många hästkrafter).
Sen för att svara lite på din fråga brukar det oxå va så att ett halvår är en jämförbar PC snabbare och nästa halvår macen, de tävlar lite grann och tar efter den andres bra ideér så det är som ett oändligt hästkapplöpningslopp där hästarna hela tiden byter tätposition.
Men vill du ändå fortsätta att jämföra prestanda versa priset så kan jag göra det enkelt för dig, mac är nog inte din grej, håll kvar vid PC:en, där kan du maximera prestanda/priset om det bara är det du vill.
 
Band används överallt för backup. Fast det gör ju inte dialogen bättre ;-)

Om du syftar på DAT/DDS/LTO-band så är jag ganska bekant med tekniken och känner därför till att banden inte är vändbara. Antalet användare som lagrar data på vändbara Philipskassetter är nog ganska få i dagens läge. Men det hindrar ju inte Microsoft att behålla dialogrutor från den epoken. Varför ändra på ett vinnande koncept? :)
 
Min nästa maskin blir en Apple

Jag är less på Windows.

Vill prova något nytt. Jag köper en Dual Xeon Mac så fort jag kan.
Det går inte att hävda att Mac är så där svinaktigt mycket dyrare heller.

Mac Pro 2*2,26Ghz 6Gb ECC RAM 35000kr


Något sånär likvärdigt hemmabygge från Dustin:

6st DIMM DDR3 1GB 1066MHZ DDR3 ECC CL7 DIMM
GIGABYTE GEFORCE 9800 GT SILENT CELL 1GB GDDR3 PCI...
1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.B 640GB 7200RPM SATA/300 1...
2st INTEL XEON E5530 QUAD CORE 2.40GHZ 8MB S-1366
LIAN LI MIDITOWER PC-6070B SCAND V2 ATX SVART
LOGITECH CORDLESS DESKTOP EX100
MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE W/SP1 SVE DVD + PIONEER DVD±R/RW DL 16X DVR-216D SATA
TYAN S7025 5520 S-1366 SSI EEB
ZALMAN NÄTDEL 850W-HP SILENT

Summa 31144:-

Dell:
Precision T7500 2*2.26Ghz 6Gb ECC RAM, 37000:-


Sammanfattning:
---------------
Apple 35000:-
Hemmabygge 31144:- (låt vara ett snabbt ihopslängt sådant)
Dell 37000:-

Jag tror jag väljer Mac för då slipper jag Windows :)
 
Om du syftar på DAT/DDS/LTO-band så är jag ganska bekant med tekniken och känner därför till att banden inte är vändbara. Antalet användare som lagrar data på vändbara Philipskassetter är nog ganska få i dagens läge. Men det hindrar ju inte Microsoft att behålla dialogrutor från den epoken. Varför ändra på ett vinnande koncept? :)

Sant, vändbara band är nog ett minne blott :)
M$ utvecklar väl enligt kaos-metodik och då blir det ju så där.

Bäst är väl klassikern "No keyboard found press F1 to continue" fast det vet jag inte om det är Windows som står för.
 
Fast för de flesta ligger ju inte "kriget" mellan workstations för över 30 000:- utan snarare i mellanklassen, med en cpu. Det är ju här som Apples glapp finns eftersom man inte ens presenterat en iMac med vanlig quadcore. Man får ruskigt bra prestanda med en relativt billig i7 men det har inte funnits något likvärdigt alternativ från Apple. Törs man gissa på att det kommer nya modeller VÄLDIGT snart, i samband med Intels lansering av i5?
 
Jag är less på Windows.

Vill prova något nytt. Jag köper en Dual Xeon Mac så fort jag kan.
Det går inte att hävda att Mac är så där svinaktigt mycket dyrare heller.

Mac Pro 2*2,26Ghz 6Gb ECC RAM 35000kr

Något sånär likvärdigt hemmabygge från Dustin:

./.
2st INTEL XEON E5530 QUAD CORE 2.40GHZ 8MB S-1366
./.

Sammanfattning:
---------------
Apple 35000:-
Hemmabygge 31144:- (låt vara ett snabbt ihopslängt sådant)
Dell 37000:-

Jag tror jag väljer Mac för då slipper jag Windows :)
Det här börjar ju bli riktigt kul. Om du nu absolut måste ha dubbla processorer i din maskin, så kanske du har rätt i att skillnaden blir mindre, men du måste åtminstone jämföra samma processor i de olika versionerna. Det skiljer 2000 kr i pris per processor exklusive kylning, så ditt hemmabygge ligger snarare på runt 26000 kr. Alltså 9000-11000 kr billigare.
 
Sant, vändbara band är nog ett minne blott :)
M$ utvecklar väl enligt kaos-metodik och då blir det ju så där.

Bäst är väl klassikern "No keyboard found press F1 to continue" fast det vet jag inte om det är Windows som står för.


En annan klassiker torde vara "Press Any button to continue", varvid någon supportavdelning (i USA) fick frågan Var sitter "Any"-knappen?


F.ö är jag en nybliven och nöjd mac-användare. Såg i senaste M3 att Macbook Air Mac Mini och iMac blev bäst i test respektive klass. dvs Äpple-fönster 3-0. ;-) M3s rubrik var f.ö "datorkrig".

Tråkigt nog behagade M3 inte testa MacProsegmentet.

Om jag inte alldeles missförstått så är Snöleoparden 64-bitars. Hoppas bara Apple
har hittat 64-bitars Codec för att läsa Canons råfiler (i iPhoto) oxå. Det finns iaf vad jag sett inte till Vista64s Galleryprogram. i vista32bit fungerar det dock.
 
Det här börjar ju bli riktigt kul. Om du nu absolut måste ha dubbla processorer i din maskin, så kanske du har rätt i att skillnaden blir mindre, men du måste åtminstone jämföra samma processor i de olika versionerna. Det skiljer 2000 kr i pris per processor exklusive kylning, så ditt hemmabygge ligger snarare på runt 26000 kr. Alltså 9000-11000 kr billigare.

Jag skrev snabbt bygge & dustin hade inte samma prolle.
Enligt prisjakt skiljer det 1446:- mellan modellerna så ok 3000:- till då. Antog faktiskt att det var boxed med fläkt så lägg på en tusing för bra fläktar oxo.

29200:- för hemmabygget
35000:- för Apple
37000:- för Dell
45254:- för HP xw406ea Samma prolle men mindre minne & snbbare grafik

Skiljer alltså 5800 inte 10-11000:- till hemmahacket fördel. I övrigt är Mac billigare.

5800:- kan det vara värt för att slippa Windows.

Sedan tycker jag fortfarande att det är rimligare att jämföra med HP & Dell som i någon mån testat sina komponenters kompabillitet mot Windows och ger support på helheten. Något som många uppskattar.
 
Fast för de flesta ligger ju inte "kriget" mellan workstations för över 30 000:- utan snarare i mellanklassen, med en cpu. Det är ju här som Apples glapp finns eftersom man inte ens presenterat en iMac med vanlig quadcore. Man får ruskigt bra prestanda med en relativt billig i7 men det har inte funnits något likvärdigt alternativ från Apple. Törs man gissa på att det kommer nya modeller VÄLDIGT snart, i samband med Intels lansering av i5?

Helt sant här behöver Mac fixa till något.
 
Hahah :) det är så roligt att läsa.
Det är ju bara att inse att det är som att jämföra en en mc & en bil, delvis samma syfte men ändå så olika.
Klart mac kan ha mindre problem , det finns ju inte så mycket att lägga in på dom som kan göra att det blir fel, Du kan inte så enkelt välja vad du vill ha (litet utbud program & hårdvarumässigt)
Men tar man en vanlig enkel Win maskin och inte installerar mer så lär den funka all evighet.
Tro mig jag har varit ute på ett jobb och frågade vaddet var för dator som stog i en liten skrubb, ingen visste den hade stått där och tuggat vad dom visste var minst 3 år. kopplade in en skärm & där stog windows så fint och log :)

Bara att inse att det är 2 olika saker. gillar man mångsidighet & inte skiter pengar köper man en pc. vill man inte utvecklas värst utan vara extremt tvingad till vad Mr jobs (som vissa ser som deras gud) säger du ska använda och du har gott om stålars så köper du en mac.

Förvånar mig att det trots allt är så få som använder mac med tanke på hur oootroligt bra det är ;)
 
Bara att inse att det är 2 olika saker. gillar man mångsidighet & inte skiter pengar köper man en pc. vill man inte utvecklas värst utan vara extremt tvingad till vad Mr jobs (som vissa ser som deras gud) säger du ska använda och du har gott om stålars så köper du en mac.
Man kan formulera det på andra sätt. Om man nöjer sig med det näst bästa, inte skäms för att vara en blek kopia, tål att bli tilltalad som en idiot, står ut med att halva datorkraften går åt till att leta virus, halva bandbredden till att ladda hem uppdateringar, gillar hötorgskonst och inte har något problem med att "det fantastiska utbudet av program" till nittio procent ser ut och fungerar som om EPA:s chefdesigner har utformat dem - tja, då kan ju Windows vara ett alternativ.

Förvånar mig att det trots allt är så få som använder mac med tanke på hur oootroligt bra det är ;)

Tja, det är väl med Windows som med de femtio miljarder flugorna som inte kan ha fel. Eller de trettionio miljoner fansen som köper Spice Girls före Bach... "Höhö...om nu den där Bach är så bra, konstigt att inte fler lyssnar på honom...".

Visst, Windows funkar hyfsat. Men det är B.
 
Man kan formulera det på andra sätt. Om man nöjer sig med det näst bästa, inte skäms för att vara en blek kopia, tål att bli tilltalad som en idiot, står ut med att halva datorkraften går åt till att leta virus, halva bandbredden till att ladda hem uppdateringar, gillar hötorgskonst och inte har något problem med att "det fantastiska utbudet av program" till nittio procent ser ut och fungerar som om EPA:s chefdesigner har utformat dem - tja, då kan ju Windows vara ett alternativ.
Du glömde "stå ut med fördomsfulla föreställningar från Mactalibaner" :)
 
Hahah :) det är så roligt att läsa.
Det är ju bara att inse att det är som att jämföra en en mc & en bil, delvis samma syfte men ändå så olika.
Visst är det så, ändå så flammar dessa diskutioner upp. Lixom hund vs katt, äpple vs päron, Canon vs Nikon osv.
Det finns ingen given vinnare i något fall.

Tro mig jag har varit ute på ett jobb och frågade vaddet var för dator som stog i en liten skrubb, ingen visste den hade stått där och tuggat vad dom visste var minst 3 år. kopplade in en skärm & där stog windows så fint och log :)

ALLA os funkar om de bara får stå och idla, det är ju knappast någon som imponerar.
Det som imponerar är när tonåringen hemma härjat fritt i ett år och det fortfarande funkar precis lika bra som från början utan en massa arbete. Eller för den delen när den glade ingenjören utvecklat på maskinen 1 år, vilket är samma sak i de flesta fall ;-)
 
Man kan formulera det på andra sätt. Om man nöjer sig med det näst bästa, inte skäms för att vara en blek kopia, tål att bli tilltalad som en idiot, står ut med att halva datorkraften går åt till att leta virus, halva bandbredden till att ladda hem uppdateringar, gillar hötorgskonst och inte har något problem med att "det fantastiska utbudet av program" till nittio procent ser ut och fungerar som om EPA:s chefdesigner har utformat dem - tja, då kan ju Windows vara ett alternativ.



Tja, det är väl med Windows som med de femtio miljarder flugorna som inte kan ha fel. Eller de trettionio miljoner fansen som köper Spice Girls före Bach... "Höhö...om nu den där Bach är så bra, konstigt att inte fler lyssnar på honom...".

Visst, Windows funkar hyfsat. Men det är B.

hahahah.. man kan bara skratta när folk hamnar på den nivån.
Det är som jag skulle börja snacka om att köper man apple produkter ramlar tårna av sen dör man inom 3 månader.
Jag gillar när folk ha åsikter & att folk gillar olika saker, men när man kommer med så idiotiska saker som det där så är det bara löjligt och när det gäller dig lägger jag ner diskussionerna för du verkar ha "lite" taskig koll och för insnöad.
 
En sak som slog mig nyss är att när jag tänker efter på hur det ligger till i min bekantskapskrets så finns det ett visst förhållande mellan datorkunskaper och huruvida man kör mac eller pc.
PC-människorna är dom som kan mest om datorer - folk som varit intresserade av datorer sen barnsben, kan programmering, kör ofta Linux åtminstone på en av sina datorer (om inte annat som dualboot-alternativ), osv. Här finns det även en och annan hackintosh. Detta är helt klart den största gruppen av mina vänner.

Sen finns det dom som bara har datorn till att spela spel och/eller att surfa, dom kör också pc.

Macarna är mest representerade hos dom som kan minst och antagligen är minst intresserade av datorn, utan är mer intresserade av att använda programmen. Det rör sig intressant nog nästan uteslutande om Macbooks, känner inte många som har en stationär.

Naturligtvis finns det en även grupp som kör både PC och Mac. Här är det enbart bärbar mac och stationär PC som gäller.
 
Fast inte till en Mac Pro väl? Då får du lägga på 7560 kr för raidkortet, nu är du uppe i 43000 kr för din Mac, utan SSD diskar vill säga!

Nja 619:- kostar ett två portars med raidstöd.
Fast vill du ha ett riktigt kort med en vettig hårdvara och 72h batteribackup samt 512 mb cache som är designat specifikt för mac pro av apple så ja då kostar det 7560:-

Motsvarande till windows kostar liknande pengar. Hittar inget på dustin som är direkt motsvarande, men köp ett 3WARE 9650SE-16ML så har du i alla fall inte ett sämre kort, mindre cache, fler portar, inget batteri (10595:)
Lägg på 1300:- till så har du batteri oxo.

Eller mer sansade Adaptec 3805 + baterikit för ca 7300:-
 
En sak som slog mig nyss ...
Vi har uppenbarligen inte samma vänner. Jag känner t.ex. flera IT-konsulter som använder både stationära och bärbara maskiner från Apple. Jag känner också flera som inte är datorintresserade som (fortfarande) kör PC med MS Windows för att det är det alla andra använder, som de alltid har använt och att de inte vill lära sig något nytt. En fick nyss byta sin havererade maskin med XP och "tvingades" nu köpa en maskin med Vista. Många frågor då inte mycket är sig likt. :)

Det är ofta de som är informerade som köper en Mac. De som bara följer med strömmen har valt samma hem-PC som alla andra utan att fundera över om det finns några alternativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.