Hmm, typiskt krig som alltid mellan dessa "läger". Jag har tyvärr inte lästa alla inlägg, så någon kan ha kommenterat detta förrut, men värt ändå att nämna.
Ni som jämför en PC med Mac och säger att PC är både billigare och snabbare jämför ju självklart så fördelaktigt som det går för er med PC. Att bygga en PC själv är inte alls som orkar/kan, liksom inte alla vill bygga en egen bil eller eget hus. Köper man en "färdigt" koncept eller produkt blir ju kostnaderna därefter samt att vissa komponenter inte är sista modellen/bästa prestanda.
Att jämföra en hoppbyggt PC med en fabiksmonterad Mac är, enligt min uppfattaning, inte jämförbart. Någon jämförde en Dell eller en Sony Vaio med Mac och det är mer samma. Då skiljer inte det så mycket i pris dem emellan. Prestanda etc är kanske inte helt lätt att jämföra, men den som hävdar "sin" rätt kommer aldrig att erkänna sig besegrad pga att någon parameter inte är jämförbara (som jag ex nämner ovan).
Jag har kört PC länge, kommer säkert att göra det delvis framgent i framtiden också. Men jag har bestämt mig för att "gå över" till Mac pga att jag gillar konceptet med Mac och OSX. Sedan kommer jag kanske senare att ångra mitt val med Mac, det får framtiden utvisa. Jag betalar gärna för Mac konceptet, men det gör inte alla så där är vi olika vilket är bra (hur skulle det se ut om alla var lika???).
Diskussionen kommer säkert att fortsätta och tillslut dö ut för att senare ta fart igen då någon ställer samma fråga som trådskaparen ställde. Same Same but different....