Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är inte de den ända datorn, men dock måste jag säga att jag är mycket imponerad av den. Felfri i 7 år.... Samma lättnad som när man skaffade diskmaskin.
Den maskin som jag använder för mailserver, dns-server, web-server, väderstation, mm är en Sun som har varit igång kontinuerligt (med UPS) sedan den köptes 1995. 2x 60MHz CPU (SPARC), 192MB RAM (med ECC naturligtvis) och 4GB disk. Behöver jag skriva att den inte kör MS Windows?
 
Du, men du vågar inte säga de... Inombords vet du att jag har rätt.

Windows är som socialdemokraterna. Splittrat och förvirrat.

Tyvärr finns det inget parti som kan jämföras med Mac OSX för att så bra är inte vår värld.

Vadå rätt? Det är en fråga om man är villig att offra prestanda för nånting man egentligen inte behöver som användare. I en server som hanterar stora mängder viktig data är det mer relevant att ha ECC-minne.
Skulle det däremot varit mer nödvändigt på konsumentsidan hade det också varit vanligare och mer efterfrågat. Men du kanske känner att när du använder en dator med icke-ECC-minnen så uppstår det ofta problem som får dig att önska att det fanns ECC som styrde upp sitationen?
Mina tre senaste datorer som jag med omsorg valt komponenter till och byggt ihop själv har faktiskt inte krånglat ett dugg. Inga stabilitetsproblem trots grova överklockningar. Jag ser då ingen nytta med att byta till slöare minnen till förmån för ECC.
 
Den maskin som jag använder för mailserver, dns-server, web-server, väderstation, mm är en Sun som har varit igång kontinuerligt (med UPS) sedan den köptes 1995. 2x 60MHz CPU (SPARC), 192MB RAM (med ECC naturligtvis) och 4GB disk. Behöver jag skriva att den inte kör MS Windows?

Ännu bättre blir det med PA-Risc från HP :)
Har sålt/slängt all gammal UNIX hos mig, (SUN & HP)

Bifogar lite datorporr (En HP 9000 C200, cpu kort).
Observera ECC minnet he he.

Andra halvan av lådan upptas av ett dubbelt fullängds cad-grafikkort i 70000:- klassen. (numera ifrånåkt av ett 1500:- Radeon)
 

Bilagor

  • c200_cpu_p.jpg
    c200_cpu_p.jpg
    31.1 KB · Visningar: 538
Senast ändrad:
När man ser att ni börjar hylla 7 år gamla Macdatorer, visar upp gamla servrar som är hopplöst outdated, talar om att windowsmaskiner säckar ihop pga bakgrundsprogram och refererar till fel som jag tror jag inte ens upplevt i gamla XP, då kommer man inte ifrån att många här nog borde testköra en modern dator med ett modernt windows-OS istället för att som en gammal sliten LP-skiva upprepa gamla erfarenheter från mitten av 90-talet. Om inte annat så bara för att uppdatera de egna erfarenheterna och om möjligt försöka framstå som något mer trovärdig.

Själv har jag kört Windows 7 64-bitar senaste halvåret och tillsammans med en modern maskin existerar överhuvudtaget inga sådana haverier som flera här refererar till. Inte ens Windows 7 betan kom i närheten av de problembeskrivningarna ni ger uttryck för här. Sedan sitter vissa här och raljerar om att windows gör allt för att efterlikna OSX, är inte det bra då? Jag fick uppfattningen att det var det som är eftersträvansvärt.

Visst finns det problem med virus i PC-världen och visst finns det många dåligt skrivna program. Den dagen Mac och OSX har nått upp till en konkurrenskraftig marknadsandel kommer säkert också motsvarande problem att öka. Att hålla efter och rensa registret pga dåligt skrivna program är ett icke-problem eftersom det finns utmärkta program som fixar det snabbt och enkelt. Något som däremot är irriterande med windows är att hårddiskarna måste defragmenteras regelbundet för att behålla speeden.

Om det nu är så att detta inte behövs med OSX och om accesstiderna på hårddiskarna är lika bra även när programmen börjar bli utspridda över diskytan, då förstår jag inte varför windowsdiskar inte kan fungera likadant. Dock skriver Apples egen support att det är bättre att ominstallera programmen än att defragmentera, så jag är inte helt säker på om inte detta också är en Mac myt som odlas friskt av anhängarna!
 
Även om jag går i tankar att köpa en Mac är jag inte på något sätt odelat positiv till allt som har med Apple att göra. Många här verkar ha gått på myten om att en Mac aldrig krånglar, vilket de visst gör. Jag kan även hålla med om att många överdriver problemen som finns i Windows.

Ta en titt här: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/
http://www.99.se/emac-imac/
http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/

Som sagt, Apples datorer är inte heller problemfria.

Jag har kört Windows Vista ett tag, och det är riktigt segt på min dator (som visserligen börjar bli gammal, ca 5 år). Jag ska vänta och se hur Windows 7 artar sig, och därefter får jag se hur jag kommer göra med Mac-köpet. Kanske blir jag kvar i Windows.
 
LOL, ska jag bevisa dina uttalanden.

Behövs knappast någon högre intelligens för att inse att minnefel även uppstår i klienter och inte bara i servrar, ergo ECC behövs även i klienter och gör datorn mer stabil.

Min erfarenhet av ECC minnen är att dom många ggr gnäller för saker som inte är fel (eller onödiga fel) och istället blir det ett störande moment när dom ska gnälla.

Fast det kan ju rakt av bero på att det är en dell klient iofs.
 
Senast ändrad:
Även om jag går i tankar att köpa en Mac är jag inte på något sätt odelat positiv till allt som har med Apple att göra. Många här verkar ha gått på myten om att en Mac aldrig krånglar, vilket de visst gör. Jag kan även hålla med om att många överdriver problemen som finns i Windows.

Ta en titt här: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/
http://www.99.se/emac-imac/
http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/

Som sagt, Apples datorer är inte heller problemfria.

Jag har kört Windows Vista ett tag, och det är riktigt segt på min dator (som visserligen börjar bli gammal, ca 5 år). Jag ska vänta och se hur Windows 7 artar sig, och därefter får jag se hur jag kommer göra med Mac-köpet. Kanske blir jag kvar i Windows.

Du kan testa på win7 Rc redan nu, och Vista måste jag säga är ett riktigt dåligt OS. jag stanande efter div försök kvar med xp, nu kör jag win7 RC och kommer köpa Win7 när det släpps.
 
Nej, vänta nu....Jag vill bara säga så här. Varför köpa sig ett problem. När folk köper mobiltelefoner, så vill man köpa något som är lättanvänt, snabbmanuvrerat och hållbar. Varför tänker inte folk så när man köper en dator. JO!!!. Dom flästa på denna planet är snåla, inkompetenta och frukansvärt naiva. Alltså vill dom ha det som är så billigt som möjligt i den anänarnivå dom använder datorn i. Med tanke på att vi är inne på Fotosidan, så förmodar jag att alla ni som läser detta är fotointresserade och använder diverce fotoprogram och köper sin dator för att den ska klara dessa behov. Varför i helvete köper man då inte en dator som har en längre livslängd, lättare att använda och dessutom snyggare?????? Jag har själv en dator som är snart 7 år gammal som håller måttet fortfarand. OJ!!. Helt plötsligt blev min Mac ganska billig. Inte sant???
Folk ha också en tendens att bli ganska arga när man säger till dom att dom har köpt fel dator. Känner dom att de inte hjälper så blir det personliga påhopp.

OBS!!!!! Detta tycke jag... Jag är medveten om att andra tycker annorlunda vilket jag respekterar.

Det är just så jag tänker när jag köperen dator, och kör därför en hederlig PC.
Bara för att jag har ett fotointresse så betyder det inte att jag bara vill använda min dator till bildredigering utan till MYCKET annat med.
Snåla ? Hur menar du nu ? du vet väl inget om min ekonomi ? Som jag sagt tidigare , möjligen om jag skeet pengar och skulle ha ensurfdator att jag skulle kolla på en mactop ;)
 
Behövs knappast någon högre intelligens för att inse att minnefel även uppstår i klienter och inte bara i servrar, ergo ECC behövs även i klienter och gör datorn mer stabil.

Bra bevis, hörrudu! Vetenskapligt och sakligt. Stackars oss som kör utan ECC, våra datorer kraschar och är instabila hela tiden. Eller vänta nu, min dator som står på dygnet runt har ju gått som en klocka i flera månader nu. Jag måste haft tur.
Eller så är det så att ECC inte direkt tillför stabilitet till redan stabila system, utan bara höjer dataintegriteten.
 
Visst kan även en Mac krångla. Helt plötsligt kan jag inte starta min iMac. Jag får hela tiden upp meddelandet "Varning USB strömöverdrag. En USB-enhet drar för mycket ström." Vad göra? Jag har dragit ur alla anslutningar utom tangentbord och mus, gjort flera omstarter med shift nedtryckt, med alt+command+r+p nedtryckt men inget hjälper. Jag har för mig att det kom en programuppdatering precis innan de här problemen började. Måste jag göra en ominstallation av MacOS?
 
Visst kan även en Mac krångla. Helt plötsligt kan jag inte starta min iMac. Jag får hela tiden upp meddelandet "Varning USB strömöverdrag. En USB-enhet drar för mycket ström." Vad göra? Jag har dragit ur alla anslutningar utom tangentbord och mus, gjort flera omstarter med shift nedtryckt, med alt+command+r+p nedtryckt men inget hjälper. Jag har för mig att det kom en programuppdatering precis innan de här problemen började. Måste jag göra en ominstallation av MacOS?
Säker på att det inte är en pc du har? En Mac är ju guds ofelbara skänk från ovan, kan ju omöjligt krångla!
 
Visst kan även en Mac krångla. Helt plötsligt kan jag inte starta min iMac. Jag får hela tiden upp meddelandet "Varning USB strömöverdrag. En USB-enhet drar för mycket ström." Vad göra? Jag har dragit ur alla anslutningar utom tangentbord och mus, gjort flera omstarter med shift nedtryckt, med alt+command+r+p nedtryckt men inget hjälper. Jag har för mig att det kom en programuppdatering precis innan de här problemen började. Måste jag göra en ominstallation av MacOS?

Spännande,
Jag skulle börja med att slå en pling till Apple och se vad dom säger. Är det inom garanti eller om du har Apple-care så fixar dom det, men även om det inte är det så brukar dom kunna vara behjälpliga. Annars en pling till MacSupport eller annan Apple auktoriserad verkstad...

Hoppas det löser sig!
 
PC, eller Mac?

Inte bara för skojs skull, utan för att jag faktiskt ska köpa en bärbar dator, så stegade jag in på Sonys eget Showroom på Regeringsgatan här i Stockholm. Jag bad dom föreslå mig en Vaio som både har bra skärm och lång batteritid för mig som fotograf. Jag spelar inga spel, jag tittar inte på film, möjligen skriver jag ut en och annan faktura med bara text. Åsså surfar jag ju dårå förstås.

Den schyssta personalen i butiken sa utan omsvep att där finns en lucka i Sonys Vaio-sortiment. Antingen har datorn bra skärm men max 45-60 minuters batteritid, eller så har datorn riktigt bra batteritid men sämre och mindre skärm.

Jag tackade för hjälpen och funderar på var närmaste Mac-butik ligger för att höra med dom vad de kan föreslå mig. Vad tror du det blir?
 
Inte bara för skojs skull, utan för att jag faktiskt ska köpa en bärbar dator, så stegade jag in på Sonys eget Showroom på Regeringsgatan här i Stockholm. Jag bad dom föreslå mig en Vaio som både har bra skärm och lång batteritid för mig som fotograf. Jag spelar inga spel, jag tittar inte på film, möjligen skriver jag ut en och annan faktura med bara text. Åsså surfar jag ju dårå förstås.

Den schyssta personalen i butiken sa utan omsvep att där finns en lucka i Sonys Vaio-sortiment. Antingen har datorn bra skärm men max 45-60 minuters batteritid, eller så har datorn riktigt bra batteritid men sämre och mindre skärm.

Jag tackade för hjälpen och funderar på var närmaste Mac-butik ligger för att höra med dom vad de kan föreslå mig. Vad tror du det blir?

Dom kommer att rekommendera dig en MB Pro 15" tror jag,
kanske inte lika ur-ärligt som den emminente säljaren på Sony showroom, men inte heller tycker jag att det är helt åt skogen... Det är vad jag skulle rekommendera... :D

Även fast det som sagts tidigare i tråden, i stort sett inte finns någon laptop som är perfekt för fotografer eftersom att 99,9% har TN-panel.
 
Dom kommer att rekommendera dig en MB Pro 15" tror jag, kanske inte lika ur-ärligt som den emminente säljaren på Sony showroom, men inte heller tycker jag att det är helt åt skogen... Det är vad jag skulle rekommendera... :D
Även fast det som sagts tidigare i tråden, i stort sett inte finns någon laptop som är perfekt för fotografer eftersom att 99,9% har TN-panel.

Japp, hittade ett Macotek på Kungsgatan till vänster nedanför rulltrappan från Regeringsgatan. De rekommenderade mycket riktigt 15 eller 17 tums MB Pro med matt skärm. "Built-to-order", så det är viss leveranstid...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.