Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Karl.
Det jag skrev i mitt föregående inlägg var att mitt inlägg före det innehöll en länk till fakta från en undersökning om hur olika företag upplevde Mac/OSX och Windows i sina organisationer.
Inlägget som du läste var mina egna funderingar och erfarenheter i ämnet och behöver inte vara baserade på fakta från andra källor.

Ok, tack för klarläggandet!

/Karl

Senast ändrad:
Du glömde att svara på frågan: Varför blir datorn slöare om det ligger några textfiler (inkl ._*-filer som ofta väger ett par kilobytes)i min hemmamapp eller om det ligger några binärer i min programmapp? Jag behöver en lite mer teknisk beskrivning för att förstå vad som slöar ned... Just i detta ögonblick har jag 71,18 GB ledigt på min systemdisk. Det räcker till många kilobyte-filer innan någon tröghet infinner sig. ;-)

Och ja, jag har kört MacOS X sedan 2001 men aldrig någonsin använt en ominstallation som problemlösare eller uppfriskare. Vilka problem menar du att en ominstallation skulle lösa på en felfri dator och vad är det med den som gör datorn rappare? Lite detaljer vore spännande...
Alla databaser blir långsammare ju mer data där är i dom, det borde du som tekniker veta? Det handlar inte om filstorlek (givetvis, varför tar du upp det?) utan entries i filträdet (filsystemet i sig är ju rätt värdelös då det inte varnar om fel och det stående tipset är att manuellt gå och och verifiera data samt användarrättigheter).

Påstår du helt allvarligt att du inte upplever OS X som snabbare efter en ominstallation?

Senast ändrad:
Jo, det skulle kanske kunna vara sant. Det kostar att ligga på topp, många företag räknar nog inte kostnaden som det viktigaste.

Jag har jobbat inom företag där datasäkerheten varit väldigt viktig, dvs man var tvungen att på centralt sätt kunna spärra möjligheten att smussla ut data. Så USB-portar, Internet, CDs, nätverk. Där blir Mac:arna aldeles för komplicerade, medans alla Windows-PCn ställer in sig automatiskt när man kopplar in dom på domänen. För företag saknar tyvärr OS/X en massa funktioner.

/Karl

Haha - ja, diskussionen spårar ur rejält...
Mina 1400 användare kör i alla fall Apple - med PCI-krav etc.

Själv kör jag Mac OS X men vad jag skrev var ur ett prestandaperspektiv, det har inte med TCO eller säkerhet att göra.

Lycka till i urspårningen!

:)

För den som har en PC och börjar få panik för att de inte har en Mac så går det faktiskt att köra Mac OS X på PC.

Att en Win-baserad burk blir slö med tiden (bland annat pga av stenålderskonstruktionen med ett centralt register som samordnar all aktivitet i datorn och som ganska snabbt blir blaffigt när man installerar program och uppdaterar, men också pga av ett ålderdomligt filsystem (NTFS) som slaggar ihop disken och fragmenterar filer) är väl sorgligt välkänt bland de flesta som ägt en sådan dator. Men vad menar du skulle hända med en Mac som gör den segare av programinstallationer?
Det finns ju inget register i MacOS och fragmentering förekommer ju knappast i moderna filsystem som HFS+. En programinstallation i MacOS är ju i princip bara några filer som placeras i en mapp. Hur blir datorn slöare av det?

Förklara gärna så att en tekniker förstår...

Det är väl bättre att förklara så att man inte behöver vara tekniker för att förstå:)

Problemet är inte bara att filsystemet blir fullt med småfiler och att registryt (i windowsfallet) blir stort utan mängden med småprogram. Tex när man installerar drivrutiner till skrivare och kamera följer ofta med massa skräpprogram som ofta har några bakgrundsprocesser som förstås tar minne, cpu, och uppmärksamhet från operativet. Plus allt annat smått och gott som ägaren samlat ihop (och behållit) över åren.

Registryt är förresten ingen process eller program som samordnar allt utan bara en databas med inställningar.

NTFS och defragmentering förstår jag inte varför folk är så rädda för. Jag har provat att defragmentera vad jag trott vara svårt fragmenterade diskar och upplevde ingen som helst förbättring i prestanda. NTFS är f ö byggt för att leva fragmenterat och jag tror du får leta efter prestandaproblemen någon annanstans. Det är tom så att om ett filoperativsystem inte lever fragmenterat är det inte effektivt eftersom då stora datablock måste flyttas runt när datamänden växer.

...medans alla Windows-PCn ställer in sig automatiskt när man kopplar in dom på domänen. För företag saknar tyvärr OS/X en massa funktioner.

/Karl

Hur ställer en burk med tex WinXP eller Win7 in sig automatiskt när man kopplar in den i ett Unixnät? Förklara gärna med detaljer. Och förutom det, hur kommer den åt resurser på nätverket? Authentisering? Skrivarservrar? Går allt det där också automatiskt? Wow, det är en sida av Windows som jag missat...

Alla databaser blir långsammare ju mer data där är i dom, det borde du som tekniker veta? Det handlar inte om filstorlek (givetvis, varför tar du upp det?) utan entries i filträdet (filsystemet i sig är ju rätt värdelös då det inte varnar om fel och det stående tipset är att manuellt gå och och verifiera data samt användarrättigheter).

Påstår du helt allvarligt att du inte upplever OS X som snabbare efter en ominstallation?

Så du menar att om man ansluter en stor extern hårddisk med massor av småfiler så går datorn plötsligt saktare? Då måste din dator fungera annorlunda än min... :)
Om du med "det stående tipset" menar att "reparera skivbehörigheter" så är det det råd som okunniga amatörer brukar ge andra för att lösa obskyra problem på Mac. Det får du lasta amatörerna och inte MacOS. Jag har själv aldrig upplevt en situation där det löser några problem.
Och som sagt, ominstallationer tillhör Windowskulturen. Jag har märkt att de smyger sig in i Mac-världen via alla Windowskonvertiter som är vana att använda ominstallation som storslägga vid problem. Själv har jag aldrig använt ominstallation annat än för att uppgradera systemet. Ett genomtänkt operativ ska inte behöva vare sig ominstallation eller omstart för att fungera smärtfritt.

Hur ställer en burk med tex WinXP eller Win7 in sig automatiskt när man kopplar in den i ett Unixnät? Förklara gärna med detaljer. Och förutom det, hur kommer den åt resurser på nätverket? Authentisering? Skrivarservrar? Går allt det där också automatiskt? Wow, det är en sida av Windows som jag missat...

Jag känner inte till Unix-domäner. Förmodligen fungerar det inte där utan att ha en Windows-Server som pushar ut inställningarna till Windowsparken.

/Karl

NTFS och defragmentering förstår jag inte varför folk är så rädda för. Jag har provat att defragmentera vad jag trott vara svårt fragmenterade diskar och upplevde ingen som helst förbättring i prestanda. NTFS är f ö byggt för att leva fragmenterat och jag tror du får leta efter prestandaproblemen någon annanstans. Det är tom så att om ett filoperativsystem inte lever fragmenterat är det inte effektivt eftersom då stora datablock måste flyttas runt när datamänden växer.

Windows har stöd för schemalagd defragmentering så jag ser det inte som ett större problem.
Visst blir en disk snabbare efter defragmentering även om det inte blir en jätteskillnad. Största argumentet tycker jag är effektivare packning av filerna på disken. Packa väskan slarvigt eller ordentligt? Att väskan kan bli slarvigt packad med tiden beror på att prylar plockas bort och nya stoppas in. Det blir lätt outnyttjade tomrum.

Slask i registret uppstår främst när program installeras och avinstalleras. Företag brukar strypa användarnas möjligheter att installera egna program, så problemet är inte så stort. Ett stort register äter minne. Slask kan orsaka hängningar. Även här finns verktyg som t.ex regclean som körs periodiskt och håller Windows i trim.

Jag känner inte till Unix-domäner. Förmodligen fungerar det inte där utan att ha en Windows-Server som pushar ut inställningarna till Windowsparken.

/Karl

Så ditt tidigare påstående var alltså i princip att Windowsklienter fungerar mer smärtfritt i Windowsnät än klienter från andra plattformar? Vad blir nästa sensationella avslöjande från dig? Att Volvo är bättre därför att Volvoreservdelar passar i dem och att Saab är skräp bevisas av att du inte bara kan sätta in en Volvoreservdel utan att modifiera den. Påminner om den där tyske turisten som klagade på att svenskar är korkade som inte ens vet vad ett zimmer är.

Windows har stöd för schemalagd defragmentering så jag ser det inte som ett större problem.
Visst blir en disk snabbare efter defragmentering även om det inte blir en jätteskillnad. Största argumentet tycker jag är effektivare packning av filerna på disken. Packa väskan slarvigt eller ordentligt? Att väskan kan bli slarvigt packad med tiden beror på att prylar plockas bort och nya stoppas in. Det blir lätt outnyttjade tomrum.

Slask i registret uppstår främst när program installeras och avinstalleras. Företag brukar strypa användarnas möjligheter att installera egna program, så problemet är inte så stort. Ett stort register äter minne. Slask kan orsaka hängningar. Även här finns verktyg som t.ex regclean som körs periodiskt och håller Windows i trim.

Tja, då låter det ju som om allt är frid och fröjd på Windowsfronten. Ingen problem med vare sig fragmentering eller registret. Frågan kvarstår dock varför ominstallation och "blåsningar" hela tiden återkommer som problemlösare och som stående tips i expertspalter.

Så du menar att om man ansluter en stor extern hårddisk med massor av småfiler så går datorn plötsligt saktare? Då måste din dator fungera annorlunda än min... :)
Om du med "det stående tipset" menar att "reparera skivbehörigheter" så är det det råd som okunniga amatörer brukar ge andra för att lösa obskyra problem på Mac. Det får du lasta amatörerna och inte MacOS. Jag har själv aldrig upplevt en situation där det löser några problem.
Och som sagt, ominstallationer tillhör Windowskulturen. Jag har märkt att de smyger sig in i Mac-världen via alla Windowskonvertiter som är vana att använda ominstallation som storslägga vid problem. Själv har jag aldrig använt ominstallation annat än för att uppgradera systemet. Ett genomtänkt operativ ska inte behöva vare sig ominstallation eller omstart för att fungera smärtfritt.
Din externa hårddisk har väl ett eget filsystem, kom igen nu...

Hur är det ett råd från okunniga amatörer när det är något som Apple väldigt välgenomgående dokumenterat i sina supportdokument?
Du kan inte svara på frågan alltså, den är väldigt enkel och kräver bara ett ord som svar, för mycket begärt?

Har du testat att reparera ett trasigt filsystem i OS X utan att starta om? Det känns lite som att du inte är speciellt teknisk alls utan bara vill måla upp någon form av utopi.

Din externa hårddisk har väl ett eget filsystem, kom igen nu...

Tja, i så fall kan man ju lägga sin hemmamapp på en egen partition och på så sätt lösa alla de oöverstigliga problem du målar upp - problem som i själva verket är ett ickeproblem. Om det ligger några tusental små textfiler på en volym eller om motsvarande block är märkta som lediga spelar ingen som helst praktisk roll i ett modernt filsystem. Vad menar du ska hända?

Så ditt tidigare påstående var alltså i princip att Windowsklienter fungerar mer smärtfritt i Windowsnät än klienter från andra plattformar? Vad blir nästa sensationella avslöjande från dig? Att Volvo är bättre därför att Volvoreservdelar passar i dem och att Saab är skräp bevisas av att du inte bara kan sätta in en Volvoreservdel utan att modifiera den. Påminner om den där tyske turisten som klagade på att svenskar är korkade som inte ens vet vad ett zimmer är.

Nej, Windowsklienter är lättare att administrera i ett Windowsnät än några andra operativsystem i sina egna nät.

/Karl
PS att Saab är skräp är mycket riktigt även om det bevisas på andra sätt.

Tja, i så fall kan man ju lägga sin hemmamapp på en egen partition och på så sätt lösa alla de oöverstigliga problem du målar upp - problem som i själva verket är ett ickeproblem. Om det ligger några tusental små textfiler på en volym eller om motsvarande block är märkta som lediga spelar ingen som helst praktisk roll i ett modernt filsystem. Vad menar du ska hända?
Testa skriva ls -al i en katalog med över 1 miljon filer.

Jag märker att du väldigt frekvent duckar alla frågor, är det för att du saknar svar?

Testa skriva ls -al i en katalog med över 1 miljon filer.

Jag märker att du väldigt frekvent duckar alla frågor, är det för att du saknar svar?

Vi pratar nog om olika saker. Jag pratar om sånt som man märker i praktisk användning, du teoretiserar ut saker till sin spets. Visst, om nån pruttar i Argentina så kan man säkert räkna ut nån teoretisk påverkan på det svenska vädret, men inte i den omfattningen att jag får ändra mina semesterplaner. Vi pratade ju om att system slöas ned med tiden. Om folk får miljontals slaggfiler i sina hemmamappar så har de nog andra problem än att systemet blir en halvpromille slöare i benchtestet.

Och några frågor har jag inte sett till, bara en massa påståenden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar