Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej, Windowsklienter är lättare att administrera i ett Windowsnät än några andra operativsystem i sina egna nät.

Det låter som ett ganska tvärsäkert påstående med tanke på att du nyss skrev att du inte hade någon erfarenhet från Unixnätverk... ;-)
Kanske bara är så att mammas köttbullar alltid är godast?
 
Det låter som ett ganska tvärsäkert påstående med tanke på att du nyss skrev att du inte hade någon erfarenhet från Unixnätverk... ;-)
Kanske bara är så att mammas köttbullar alltid är godast?

Jag har inga erfarenheter själv, men jag pratar med folk som har. I Unix kan du göra det mesta men mycket är väldigt krångligt.

/Karl
 
Vi pratar nog om olika saker. Jag pratar om sånt som man märker i praktisk användning, du teoretiserar ut saker till sin spets. Visst, om nån pruttar i Argentina så kan man säkert räkna ut nån teoretisk påverkan på det svenska vädret, men inte i den omfattningen att jag får ändra mina semesterplaner. Vi pratade ju om att system slöas ned med tiden. Om folk får miljontals slaggfiler i sina hemmamappar så har de nog andra problem än att systemet blir en halvpromille slöare i benchtestet.

Och några frågor har jag inte sett till, bara en massa påståenden.
Kolla igen, frågor avslutas med frågetecken, påstående med utropstecken. Angående praktisk användning så råkade jag ut för just det scenariot jag beskrev senast i Torsdags.
 
Jag förstår inte mening riktigt.
?

Kan du berätta hur enkelt du blockar USB-portarna på alla UNIX-burkarna centralt i nätverket?
Om du vill ha bort all USB räcker det med "pkgrm SUNWusb" innan maskinen lämnar IT-avdelningen. Om man behöver USB för tangentbord och mus kan man koppla bort möjligheten att använda "mass storage" genom att använda ett litet skript som Sun tillhandahåller.
 
?


Om du vill ha bort all USB räcker det med "pkgrm SUNWusb" innan maskinen lämnar IT-avdelningen. Om man behöver USB för tangentbord och mus kan man koppla bort möjligheten att använda "mass storage" genom att använda ett litet skript som Sun tillhandahåller.

Jo, men det kanske bara är veckan innan siffrorna för börsen skall presenteras som det är viktigt att ingen kan plugga in en USB-stick. Resten av dagarna kanske det är viktigt att det går att använda USB-portarna.
Hur gör du det på en UNIX-burk?

/Karl
 
Jo, men det kanske bara är veckan innan siffrorna för börsen skall presenteras som det är viktigt att ingen kan plugga in en USB-stick. Resten av dagarna kanske det är viktigt att det går att använda USB-portarna.
Hur gör du det på en UNIX-burk?

/Karl
t.ex. genom att använda:

rpkgadd
 
Ok, jag trodde tråden handlade om MacOS (Unix) vs Windows. Så jag trodde inte det behövdes specificeras, men det kanske var lite oklart.

/Karl

Oavsett, detta problem går väl skripta sig runt om?

rpgkadd är för övrigt ett ksh-skript distrbuerat enl. "X11 Public license"

Det går med all säkerhet att anpassa till MacOS skulle jag tro. Har bara ögnat igenom det som hastigast, kan vara lätt eller svårt.

[Edit] Sitter och läser rpgkadd, det ser ut att vara en lätt match att anpassa detta till valfri pakethanterare.

Det är verkar "bara" vara en fancy wrapper på diverse ssh kommandon.

Attans vad UNIX är nice.
 
Oavsett, detta problem går väl skripta sig runt om?

rpgkadd är för övrigt ett ksh-skript distrbuerat enl. "X11 Public license"

Det går med all säkerhet att anpassa till MacOS skulle jag tro. Har bara ögnat igenom det som hastigast, kan vara lätt eller svårt.

Där jag jobbade innan var det en massa Mac-konsulter för att försöka lösa detta problemet, vilket då var i Tiger. Ingen lyckades och om dom lyckats hade dom fått sälja 1500 iMac förra generationen precis när dom kom ut så jag tror att dom verkligen försökte.

/Karl
 
Där jag jobbade innan var det en massa Mac-konsulter för att försöka lösa detta problemet, vilket då var i Tiger. Ingen lyckades och om dom lyckats hade dom fått sälja 1500 iMac förra generationen precis när dom kom ut så jag tror att dom verkligen försökte.

/Karl

Du får gärna ge mig motsvarande pengar :)
 
Du får gärna ge mig motsvarande pengar :)

Jag har inget intresse av det nu. Köpte precis 5st iMac i7:eek:r, dom hade du kunnat få sälja om du sålt dom billigare än 12500kr st inkl moms vilket var det jag betalade.

/Karl

Edit: hade lite fel kurs så summan blev korrigerad.
 
Senast ändrad:
Jag har inget intresse av det nu. Köpte precis 5st iMac i7:eek:r, dom hade du kunnat få sälja om du sålt dom billigare än 12500kr st inkl moms vilket var det jag betalade.

/Karl

Edit: hade lite fel kurs så summan blev korrigerad.

Jag tänkte närmast på konsultarvodet.
 
Frågar du en IT-chef på ett företag så vill han nog inte ha in en endaste OS/X dator på sitt företag eftersom han aldrig kan få samma kontroll över den som sina PCn.
Har du företag som hanterar känslig information så skulle jag tippa på att OS/X är tämligen förbjudet.
Varför skriver du strunt? T.ex. kör Köpenhamnspolisen Mac för hela sin kommandocentral. Om de inte hanterar känslig information så får du gärna upplysa mig om vilka som gör det.

http://www.itpro.co.uk/618529/copenhagen-police-turn-to-macs
 
Varför skriver du strunt? T.ex. kör Köpenhamnspolisen Mac för hela sin kommandocentral. Om de inte hanterar känslig information så får du gärna upplysa mig om vilka som gör det.

http://www.itpro.co.uk/618529/copenhagen-police-turn-to-macs

Istället för att skriva att jag skriver strunt får du gärna berätta hur jag spärrar Mac:ar centralt. Köpenhamnspolisen har säkert en massa egenutvecklade programvaror för detta som finns inbygt i Windows.

/Karl
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.