Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har inte läst hela tråden men enligt min åsikt så spelar det ingen roll om man använder PC eller Mac när det gäller resultatet av dina bilder eller vad du nu ska ha den till.

Man ska snarare fråga sig vad man ska ha datorn till. Är det bara för hantering av foto? Alla eller kanske nästan alla program som en fotograf kan behöva finns både till Mac och PC.

När det gäller prestanda så kan det skilja sig beroende när du köper den. Men det finns inget "bästa val" här, det är endast användaren som kan avgöra vad som känns bäst att köpa eller använda. Det är ingen idé att fråga andra vad som är bra förutom lite tips om vad man ska leta efter när man ska köpa en dator.

Personligen skulle jag aldrig köpa eller använda en bärbar för fotoredigering. Det blir dyrt i längden, speciellt om man ska ha den till annat än foto också. Dessutom gillar jag att jobba med en stor skärm och uppgradera datordelarna vid behov.

De senaste åren har det varit massor av diskussioner på nätet om Windows vs. Linux vilket har mer eller mindre dött ut. Jag hoppas verkligen denna fråga får samma öde eftersom det finns inget svar som passar alla.
 
Som sagt, vilket du väljer spelar nog inte så stor roll för dina bilders slutgiltiga resultat. Personligen föredrar jag mac, då bör nämnas att jag ändå jobbat cirka 10 år professionellt i Windows miljö och bara 3 år i Mac OS. Många saker som till exempel koppla in skrivare etc fungerar mycket smidigare i mac. När det gäller bilder skulle jag nog säga att den största skillnaden är att Mac'en pratar bättre med alla kameror utan en massa installationer. Samt mycket smidig förhandsvisning av bilder, markera filen och tryck på space så ploppar den upp med mera.

Senaste 4 åren har jag jobbat 50-75% i detaljhandeln. Vi säljer inte mac från hyllan men har det som beställningsvara. Min lojalitet ur den aspekten bör alltså ligga hos Microsoft men jag måste tyvärr säga att mjukvarurelaterade bekymmer och även hårdvaru relaterade bekymmer är mycket vanligare hos Windows maskiner.

Om du skulle välja att köpa en Windows dator så är min rekommendation Asus, Samsung eller Sony, dessa är de märken som inte åker till service verkstaden speciellt ofta. De enda service ärenden jag kan minnas med de cirka 20-30 mac datorer jag sålt senaste tre åren är ett tangentbord (där service verkstaden hittade en måttlig mängd brun substans som luktade coca cola) och ett tre år gammalt batteri som hade lagt av. Vilket inte är några konstigheter.
 
Numera är det så enkelt att hårdvaran är den samma så du har rätt, det är operativsystemet som avses. Mac avses Mac på intel och PC Windows på IBM-compatibel.

Som du sett ovan kör jag själv Windows på applelevererad hårdvara sånär som på hårddisken som är SSD.

Varför det blir ännu viktigare att göra skillnad. Man kan lika lite säga PC och anta att det är vadsomhelst som inte är tillverkat av apple och som kör ett operativsystem från microsoft som man kan säga DSLR och anta att det är vadsomhelst som inte är tillverkat av Canon.
 
Som sagt, vilket du väljer spelar nog inte så stor roll för dina bilders slutgiltiga resultat. Personligen föredrar jag mac, då bör nämnas att jag ändå jobbat cirka 10 år professionellt i Windows miljö och bara 3 år i Mac OS. Många saker som till exempel koppla in skrivare etc fungerar mycket smidigare i mac. När det gäller bilder skulle jag nog säga att den största skillnaden är att Mac'en pratar bättre med alla kameror utan en massa installationer. Samt mycket smidig förhandsvisning av bilder, markera filen och tryck på space så ploppar den upp med mera.

Senaste 4 åren har jag jobbat 50-75% i detaljhandeln. Vi säljer inte mac från hyllan men har det som beställningsvara. Min lojalitet ur den aspekten bör alltså ligga hos Microsoft men jag måste tyvärr säga att mjukvarurelaterade bekymmer och även hårdvaru relaterade bekymmer är mycket vanligare hos Windows maskiner.

Om du skulle välja att köpa en Windows dator så är min rekommendation Asus, Samsung eller Sony, dessa är de märken som inte åker till service verkstaden speciellt ofta. De enda service ärenden jag kan minnas med de cirka 20-30 mac datorer jag sålt senaste tre åren är ett tangentbord (där service verkstaden hittade en måttlig mängd brun substans som luktade coca cola) och ett tre år gammalt batteri som hade lagt av. Vilket inte är några konstigheter.

HP har jag mycket bra erfarenheter av, på jobbet har vi haft ca 100st HP-datorer de senaste 4 åren och inga har gått sönder hårdvarumässigt. Mac:ar har vi haft ca 10st och där har hårddisken havererat på 2st, nu har dessa Mac:ar används väldigt intensivt så det är väl saker man får räkna med, det hade säkert hänt om grafikerna kört på PCn också.

/Karl
 
Varför det blir ännu viktigare att göra skillnad. Man kan lika lite säga PC och anta att det är vadsomhelst som inte är tillverkat av apple och som kör ett operativsystem från microsoft som man kan säga DSLR och anta att det är vadsomhelst som inte är tillverkat av Canon.

Jo, när det gäller hårdvara håller sig Apple till dagens standarder och det går att installera både Windows och Linux på en Mac. OS/X däremot är det mest inskränka operativsystemet med inbygd spärr för att bara fungera på Applehårdvara. Tar man bort den spärren (vilket inte är tillåtet) så kan man sedan installera OS/X på dom flesta PCn. För skojs skull körde jag OS/X på en IBM thinkpad ett par år sedan, den körde då OS/X snabbare än Mac-bookarna som fanns då.

/Karl
 
HP har jag mycket bra erfarenheter av, på jobbet har vi haft ca 100st HP-datorer de senaste 4 åren och inga har gått sönder hårdvarumässigt. Mac:ar har vi haft ca 10st och där har hårddisken havererat på 2st, nu har dessa Mac:ar används väldigt intensivt så det är väl saker man får räkna med, det hade säkert hänt om grafikerna kört på PCn också.

/Karl

Men vilken produktlinje har ni då?
Mitt intryck är att det minst sagt skiljer en del i kvalitet mellan dem.
 
HP har jag mycket bra erfarenheter av, på jobbet har vi haft ca 100st HP-datorer de senaste 4 åren och inga har gått sönder hårdvarumässigt. Mac:ar har vi haft ca 10st och där har hårddisken havererat på 2st, nu har dessa Mac:ar används väldigt intensivt så det är väl saker man får räkna med, det hade säkert hänt om grafikerna kört på PCn också.

/Karl

Fast om ni har 100st HP-datorer på ett företag så är väl dessa mest troligt ur HP's företags inriktade datorer? De jag talade om är alltså konsument datorerna som säljs från hyllan på varje elektronikbutik. De HP burkar som riktar sig mot företagskunder som bland annat Dustin säljer är en helt annan sak. Där bygger man en bra dator och sätter sedan den prislappen som man finner nödvändigt. Däremot blir det ju en helt annan sak när konsumenterna skriker att vi vill ha en bärbar som det går att spela på för under 8.000kr. Då blir kvalitén därefter.

Med andra ord, köper du en HP som är mycket billigare än en Mac men har ungefär samma prestanda blir det mer krångel. Ger du lika mycket för HP'n som för en likvärdig Mac så får du förmodligen ungefär likvärdig kvalité.

Detta är ett faktum, jag har själv ingen erfarenhet av HP's "företags datorer", däremot har jag stor erfarenhet av deras konsument laptops (där du kan köpa en hp med samma prestanda som en mac för 70% av priset). Av hur dom fungerar och felfrekvensen på dessa kan jag bara konstatera att HP's relativt goda rykte måste dom ha fått från annat håll. Det vill säga de mer påkostade burkarna.
 
HP har jag mycket bra erfarenheter av, på jobbet har vi haft ca 100st HP-datorer de senaste 4 åren och inga har gått sönder hårdvarumässigt. Mac:ar har vi haft ca 10st och där har hårddisken havererat på 2st, nu har dessa Mac:ar används väldigt intensivt så det är väl saker man får räkna med, det hade säkert hänt om grafikerna kört på PCn också.

/Karl

Jag är inte lika impad av HP's bärbara företagsdatorer. Det är ofta problem med HW. Ofta småsaker som kontrollknappar för ljud, WLAN etc.
Kraschade HD:ar kan HP knappast belastas för.

Har nyligen skaffat en MacBook Pro och kör dual boot på den. Har än inget att klaga på förutom att jag är mer hemma i Windows.
Dock tycker jag att skalet är mycket stadigare på Macbook pro än t.ex. HP laptops, liksom skärm och tangentbord.

Det som fick mig att testa Macbook är den fantastiska pekplattan som är ett nöje att jobba med och en skärm som levererar klart över snittet.
 
Jag är inte lika impad av HP's bärbara företagsdatorer. Det är ofta problem med HW. Ofta småsaker som kontrollknappar för ljud, WLAN etc.
Kraschade HD:ar kan HP knappast belastas för.

Har nyligen skaffat en MacBook Pro och kör dual boot på den. Har än inget att klaga på förutom att jag är mer hemma i Windows.
Dock tycker jag att skalet är mycket stadigare på Macbook pro än t.ex. HP laptops, liksom skärm och tangentbord.

Det som fick mig att testa Macbook är den fantastiska pekplattan som är ett nöje att jobba med och en skärm som levererar klart över snittet.

Jo, det är få Windowsdatorer som tillverkas med metallskal med dess fördelar och nackdelar, dom flesta Macbooks som släpas med och används utan silkeshandskar ser ut som dom sandpapprats efter ett halvår.

Laptops har vi nästan bara Sony, deras företagsdatorer har hållt hög kvalitet. Annars kör vi i stort sett bara desktops eftersom vi behöver prestandan och inte har något krav på mobilitet.

Som jag tidigare skrivet i denna tråd tycker jag Asus och deras Eee-linje har den bästa pekplattan just nu. Jag är otroligt nöjd med min Eee som jag släpar med nästan över allt.

/Karl
 
Men vilken produktlinje har ni då?
Mitt intryck är att det minst sagt skiljer en del i kvalitet mellan dem.

Vi jobbar innom reklambranschen och har ibland otroligt stora bildfiler som gör att 16GB inte räddar oss från swappande.

Visst ser MacPro mer robust ut, men dom har haft mer fel än våra HPs. Men HP-datorerna kör mest Office så dom får inte samma belastning heller.

/Karl
 
Fast om ni har 100st HP-datorer på ett företag så är väl dessa mest troligt ur HP's företags inriktade datorer? De jag talade om är alltså konsument datorerna som säljs från hyllan på varje elektronikbutik. De HP burkar som riktar sig mot företagskunder som bland annat Dustin säljer är en helt annan sak. Där bygger man en bra dator och sätter sedan den prislappen som man finner nödvändigt. Däremot blir det ju en helt annan sak när konsumenterna skriker att vi vill ha en bärbar som det går att spela på för under 8.000kr. Då blir kvalitén därefter.

Med andra ord, köper du en HP som är mycket billigare än en Mac men har ungefär samma prestanda blir det mer krångel. Ger du lika mycket för HP'n som för en likvärdig Mac så får du förmodligen ungefär likvärdig kvalité.

Detta är ett faktum, jag har själv ingen erfarenhet av HP's "företags datorer", däremot har jag stor erfarenhet av deras konsument laptops (där du kan köpa en hp med samma prestanda som en mac för 70% av priset). Av hur dom fungerar och felfrekvensen på dessa kan jag bara konstatera att HP's relativt goda rykte måste dom ha fått från annat håll. Det vill säga de mer påkostade burkarna.

Givetvis har vi datorer ur företags-serierna. Konsumentvarianterna av datorer har jag väldigt liten erfarenhet av. Företagsdatorerna från HP är dock billigare än en likvärdig Mac.

Hemma kör jag nästan alltid hemmabyggen eftersom inte ens Windows-PC-tillverkarna brukar nå upp till mina krav. Sedan tycker jag det är skoj att skruva ihop min PC också och få den helt skräddarsydd.

/Karl
 
Vi jobbar innom reklambranschen och har ibland otroligt stora bildfiler som gör att 16GB inte räddar oss från swappande.

Visst ser MacPro mer robust ut, men dom har haft mer fel än våra HPs. Men HP-datorerna kör mest Office så dom får inte samma belastning heller.

/Karl

Ja, alltså jag hejar inte särskilt på Macarna. Själv har jag en Thinkpad efter att jag tröttnat på det flexande plastchassit i HP:n jag hade innan. HP:n var ur företagsserierna och jag har även köpt en dylik av senare modell till en släkting. Dock måste jag säga att jag tycker att Thinkpaden är mycket trevligare.

Konsumentserierna (HP alltså) verkar ju helusla att döma av de jag stött på. Alltid verkar det vara något som temperaturreglering med spel och fläkten på fullvarv, CD/DVD-enhet som inte fungerar eller ett chassi som håller på att disintegrera.

Stationärt kör jag också hemskruvat...
 
Senast ändrad:
Varför det blir ännu viktigare att göra skillnad. Man kan lika lite säga PC och anta att det är vadsomhelst som inte är tillverkat av apple och som kör ett operativsystem från microsoft som man kan säga DSLR och anta att det är vadsomhelst som inte är tillverkat av Canon.

Jag kör ju Windows på min Mac. Mac är väl ändå hårdvaran. Inte är det en PC...trots att det är en PC...eller :)
 
Både Mac och PC blir långsamma om man installerar massa skit på dem.

Att en Win-baserad burk blir slö med tiden (bland annat pga av stenålderskonstruktionen med ett centralt register som samordnar all aktivitet i datorn och som ganska snabbt blir blaffigt när man installerar program och uppdaterar, men också pga av ett ålderdomligt filsystem (NTFS) som slaggar ihop disken och fragmenterar filer) är väl sorgligt välkänt bland de flesta som ägt en sådan dator. Men vad menar du skulle hända med en Mac som gör den segare av programinstallationer?
Det finns ju inget register i MacOS och fragmentering förekommer ju knappast i moderna filsystem som HFS+. En programinstallation i MacOS är ju i princip bara några filer som placeras i en mapp. Hur blir datorn slöare av det?

Förklara gärna så att en tekniker förstår...
 
Jag har länge varit en PC kille och sitter fortfarande på en PC. Jag har varit motståndare till mac för att jag helt enkelt tyckt att det varit för annorlunda och konstigt. Jag är van att kunna styra och ställa allt själv. Apple har en lite annorlunda inställning till vilken frihet man skall ges i deras system. För en som bara "åker med" spelar detta ingen roll. Men för oss som är vana att styra och ställa själva över våra datorer får ganska snabbt en integritetskris i en mac.
 
Att en Win-baserad burk blir slö med tiden (bland annat pga av stenålderskonstruktionen med ett centralt register som samordnar all aktivitet i datorn och som ganska snabbt blir blaffigt när man installerar program och uppdaterar, men också pga av ett ålderdomligt filsystem (NTFS) som slaggar ihop disken och fragmenterar filer) är väl sorgligt välkänt bland de flesta som ägt en sådan dator. Men vad menar du skulle hända med en Mac som gör den segare av programinstallationer?
Det finns ju inget register i MacOS och fragmentering förekommer ju knappast i moderna filsystem som HFS+. En programinstallation i MacOS är ju i princip bara några filer som placeras i en mapp. Hur blir datorn slöare av det?

Förklara gärna så att en tekniker förstår...
Applikationer i OS X fyller din userkatalog med väldigt mycket bråte, sen infekteras hela filsystemet med ._* filer för varje enskild fil, många tusentals småfiler blir det mao (OS X döljer detta). För övrigt är hela defragmenterings-nojjan lagom överdriven, mina volymer ligger på 0% fragmentering just för att operativet rensar upp sådant automatiskt.

Aldrig riktigt förstått behovet av att installera och avinstallera massa program hela tiden, känns väldigt kontraproduktivt. Om du använt OS X så vet du att det blir rappare efter en ominstallation (om du använt det under en tid dvs).
 
Applikationer i OS X fyller din userkatalog med väldigt mycket bråte, sen infekteras hela filsystemet med ._* filer för varje enskild fil, många tusentals småfiler blir det mao (OS X döljer detta). För övrigt är hela defragmenterings-nojjan lagom överdriven, mina volymer ligger på 0% fragmentering just för att operativet rensar upp sådant automatiskt.

Aldrig riktigt förstått behovet av att installera och avinstallera massa program hela tiden, känns väldigt kontraproduktivt. Om du använt OS X så vet du att det blir rappare efter en ominstallation (om du använt det under en tid dvs).

Du glömde att svara på frågan: Varför blir datorn slöare om det ligger några textfiler (inkl ._*-filer som ofta väger ett par kilobytes)i min hemmamapp eller om det ligger några binärer i min programmapp? Jag behöver en lite mer teknisk beskrivning för att förstå vad som slöar ned... Just i detta ögonblick har jag 71,18 GB ledigt på min systemdisk. Det räcker till många kilobyte-filer innan någon tröghet infinner sig. ;-)

Och ja, jag har kört MacOS X sedan 2001 men aldrig någonsin använt en ominstallation som problemlösare eller uppfriskare. Vilka problem menar du att en ominstallation skulle lösa på en felfri dator och vad är det med den som gör datorn rappare? Lite detaljer vore spännande...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.