Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.


Det beror väl på att MAC OS X till och med Leopard var 32-bitars?
Snöleopard är dock enligt uppgift 64-bitars. Gissningsvis torde CS5
komma i 64-bitsversion. Lightroom 2.6 (MAC) finns väl endast i 32-bitars , medan
åtminstone lightroom 3beta finns i en 64-bitarsversion.

En sak som jag dock saknar är den helt ok FTP-klient som ingår i IE. Varken Firefox eller Safari har något motsvarande. De FTP-program (CuteFTP samt FTP classic) jag testat för mac är väsentligt mer opålitliga än IEs FTP.

Har dock parallells och win7-64 oxå på min burk och kör FTP via denna.
 
Jag kan tänka mig en iMac i7 utan skärm så jag kan fortsätta att använda min hårdvarukalibrerade skärm.

Jag har iMac27 som huvuddator/skärm men har även en Apple Cinema Display 23" som förlängt skrivbord. Underbara ytor blir det.
Du skulle kunna göra tvärtom, ha din nuvarande som huvudskärm och iMacen som förlängt skrivbord.
 
Jag har en MacBook Pro från 2008 och en Mac mini från 2009. Ingen av dem känns som något fartvidunder. Klart det går att köra Photoshop på dem. Det går även på min gamla Powermac. :)

Det jag söker är en mindre tornmodell med bra prestanda utan för den skull kosta 24000 kr. Känns onödigt att betala för en 27"-skärm som mest tar en massa plats när datorn skulle kunna gömmas någonstans.
 
...Känns onödigt att betala för en 27"-skärm som mest tar en massa plats när datorn skulle kunna gömmas någonstans.

Den e ju gömd. Gissa var! :)

För övrigt vill jag också ha en "trådlös mås" som någon nämnde, själv fick jag nöja mig med nya Magic Mouse som e så vacker att jag inte ens packat upp den ur lådan än.
 
Mac eller pc?

Jag har kört både MAC och PC. Kör nu pc eftersom att jag nu kör stationärt, och det är billigare med en pc som har en bra prestanda än vad det är att köpa en mac. Min dator nu (PC) kostade ca 18000 och den piskar upp en imac ganska hårt. Dock så skulle jag vilja påstå att windows inte är ens nära så stabilt som osx är. Då jag hade mac så startade jag om den kanske efter ett års användning bara för att den aldrig hängde sig! Dock så kan jag inte säga detsamma om PC, kör windows 7 men det är ett h-vete ibland. Man kan ju ifall man ska bryta mot alla regler och normer göra så som många kompisar gjort. Köp en fin PC för inte så mycket pengar och installera sedan osx på den. Då blir den stabil så som man vill att den ska vara men inte så snuskigt dyr!
 
Just skärmar är väl Mac:arnas svaga sida. Laptopar finns väl inga som har anständiga skärmar, vare sig PC eller MAC. MAC:arna brukar ju dessutom ha glas-spegel-yta på sina laptopar vilket gör att platserna man kan sitta med den är relativt begränsade efteråt.
Prova att sitta utomhus med den i sommar.

/Karl

Skärmarna är ett problem (undrar varför) på alla bärbara. Men det bästa för pengarna var ändå macbook pro, enligt mej.

Du kan välja en matt skärm till en macbook pro, för en billig merkostnad dessutom.

/K
 
Just skärmar är väl Mac:arnas svaga sida. Laptopar finns väl inga som har anständiga skärmar, vare sig PC eller MAC. MAC:arna brukar ju dessutom ha glas-spegel-yta på sina laptopar vilket gör att platserna man kan sitta med den är relativt begränsade efteråt.
Prova att sitta utomhus med den i sommar.

/Karl

Det är ganska lustigt att så många "måste" ha en perfekt skärm för sin hobby. Att man dessutom vill ha möjligheten att sitta ute i solen och redigera är ännu roligare. Själv sitter jag i en medvetet färgneutral miljö utan dagsljus. Om Man verkligen behöver en skärm som visar det man får i tryck eller utskrift måste man inte bara ha en riktigt bra och dyr skärm, den bör också vara PROFILERAD mot en specifik outputenhet (Skrivare eller tryckpress). Det är få förunnat att ha den möjligheten. I ett slutet flöde, t.ex inom ett tryckeri är det inte svårt att få det att fungera mot tryckpressar/digitalpressar o dyl. Men som användare i ett öppet flöde är det omöjligt att veta vad betraktaren till slut ser på sin skärm.
 
Det beror väl på att MAC OS X till och med Leopard var 32-bitars?
Snöleopard är dock enligt uppgift 64-bitars. Gissningsvis torde CS5
komma i 64-bitsversion. Lightroom 2.6 (MAC) finns väl endast i 32-bitars , medan
åtminstone lightroom 3beta finns i en 64-bitarsversion.

En sak som jag dock saknar är den helt ok FTP-klient som ingår i IE. Varken Firefox eller Safari har något motsvarande. De FTP-program (CuteFTP samt FTP classic) jag testat för mac är väsentligt mer opålitliga än IEs FTP.

Har dock parallells och win7-64 oxå på min burk och kör FTP via denna.

Prova denna FTP-clienten och du kommer aldrig vilja komma tillbaka till IEs sunkiga variant.
Den finns dessutom till OS/X
http://filezilla-project.org/

/Karl
 
Det är ganska lustigt att så många "måste" ha en perfekt skärm för sin hobby. Att man dessutom vill ha möjligheten att sitta ute i solen och redigera är ännu roligare. Själv sitter jag i en medvetet färgneutral miljö utan dagsljus. Om Man verkligen behöver en skärm som visar det man får i tryck eller utskrift måste man inte bara ha en riktigt bra och dyr skärm, den bör också vara PROFILERAD mot en specifik outputenhet (Skrivare eller tryckpress). Det är få förunnat att ha den möjligheten. I ett slutet flöde, t.ex inom ett tryckeri är det inte svårt att få det att fungera mot tryckpressar/digitalpressar o dyl. Men som användare i ett öppet flöde är det omöjligt att veta vad betraktaren till slut ser på sin skärm.

Det är vad du tycker. Dom flesta vanliga användare skaffar nog en laptop för att kunna använda den var som helst. Väldigt få behöver nog den perfekt profilerade skärmen, men många vill nog ha en som inte är helt åt skogen och som dessutom har en bra betraktningsvinkel. Man vill kunna visa bilderna man tagit för flera samtidigt som står runt laptopen. TN-skärm och reflexskiva framför funkar inte för dessa ändamål.

Detta är på inget vis Mac-specifict då flera PCs också kör med reflexskärmen och ingen så vitt jag vet har något bättre än en TN-skärm i sina laptops.

Dom flesta som har med laptopen ut i solen sitter nog inte och finjusterar färgerna på bilder, men att kunna ta med den ut för att använda den för att surfa, chatta, titta på tv etc är det nog många som vill.

/Karl
 
Jag har en MacBook Pro från 2008 och en Mac mini från 2009. Ingen av dem känns som något fartvidunder. Klart det går att köra Photoshop på dem. Det går även på min gamla Powermac. :)

Det jag söker är en mindre tornmodell med bra prestanda utan för den skull kosta 24000 kr. Känns onödigt att betala för en 27"-skärm som mest tar en massa plats när datorn skulle kunna gömmas någonstans.

Det är inte så att du i båda dina Mac datorer har 2.5" 5400rpm diskar som "segar ner" datorn? I iMac så sitter det ju 3.5" 7200rpm som gör att det går betydligt fortare att ladda saker från disken. Sätter man in en SSD så räcker en 2.x Ghz cpu med 2gb ram väldigt länge om man inte ska spela senaste spelen eller rendera väldigt tunga saker.
 
OT:
Fick precis en skön krash i Adobe Bridge. Antar att jag fick tillbaka för att jag sa att jag har klarat mig bra i Windows 7. Gick igenom 200 bilder, och så krashar det på sista bilden :- )

Vet inte om man ska skratta eller gråta när sånt händer.
 
Jag köpte nya iMac 27" för en tid sedan, versionen med 2,66ghz Quadcore intel icore i5, 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM, 1tb hårddisk. 512mb grafik. Plocka gärna ihop en liknande dator för halva priset. Glöm inte heller att inkludera trådlös mås, trådlöst tangentbord, operativsystem, dvdbrännare, minneskortsläsare, blåtands-teknik, och en bra 27" bildskärm.

Jag gav 20'500:- för detta. Vore skoj att se vad du får fram för pris ;)

Plockade ihop följande konfiguration på dustin:

INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156
ASUS P7P55D P55 S-1156 ATX
2 st CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)
SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/300 32MB
GIGABYTE GEFORCE 9800 GT 1GB GDDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT
ANTEC MIDITOWER SONATA III 500 ATX BLACK 500W
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
LOGITECH CORDLESS DESKTOP EX 100 USB
MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM 64-BIT SWE DVD#OEM

Kostar 11115:- inkl moms och frakt. (utan skärm)
 
Plockade ihop följande konfiguration på dustin:

INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156
ASUS P7P55D P55 S-1156 ATX
2 st CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)
SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/300 32MB
GIGABYTE GEFORCE 9800 GT 1GB GDDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT
ANTEC MIDITOWER SONATA III 500 ATX BLACK 500W
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
LOGITECH CORDLESS DESKTOP EX 100 USB
MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM 64-BIT SWE DVD#OEM

Kostar 11115:- inkl moms och frakt. (utan skärm)

Kusinens kit-car blev mycket billigare än grannens Ferrari också och den kan ändå gå snabbare, men inte så länge, och tittar man noga så är den inte så snygg heller *s*
 
Plockade ihop följande konfiguration på dustin:

INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156
ASUS P7P55D P55 S-1156 ATX
2 st CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)
SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/300 32MB
GIGABYTE GEFORCE 9800 GT 1GB GDDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT
ANTEC MIDITOWER SONATA III 500 ATX BLACK 500W
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
LOGITECH CORDLESS DESKTOP EX 100 USB
MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM 64-BIT SWE DVD#OEM

Kostar 11115:- inkl moms och frakt. (utan skärm)

Och med motsvarande skärm?
 
Och med motsvarande skärm?

Ca 19500:- tror jag.

...så det beror på vad man har innan man handlar sin dator. Saknar man en bra skärm så är iMac:en kanske en bra lösning.

En sak som jag vill göra är att kunna köra RAID 10 på min dator som jag gör nu, sitter 4 diskar i den. Funderar på hur det skulle gå på en iMac 27". Måste kanske köpa en Mac Pro då, och vågar inte gissa vad det skulle gå på...
 
Ca 19500:- tror jag.

...så det beror på vad man har innan man handlar sin dator. Saknar man en bra skärm så är iMac:en kanske en bra lösning.

En sak som jag vill göra är att kunna köra RAID 10 på min dator som jag gör nu, sitter 4 diskar i den. Funderar på hur det skulle gå på en iMac 27". Måste kanske köpa en Mac Pro då, och vågar inte gissa vad det skulle gå på...

Apple har ett begränsat utbud av modeller och visst jag håller med om att det saknas en del i de lägre prisklasserna.

Om man jämför Apple mot alla andra tillverkare av PC inkl. hemmabyggen så kommer Apple ha svårt att hävda sig i både funktion och prestanda.

Fast det finns väl ingen som gör så sköna stationära maskiner som iMac:arna :)


Min MacBook Pro har en grym kvallitet. Ingen annan laptop jag använt har kommit lika högt.

Snow Leopard är snabbt, effektivt och stabilt. Bättre en Win7, tja det vet jag inte. Har inte kört 7:an ännu.

Priserna på Mac är höga men om man jämför med high end modellerna från konkurrenterna så är inte priset helt tokiga.
Inte på Macbook, imac eller mac pro.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.