Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jämförelsen är som att fråga följande:

Vilket är bäst:

Nikon eller Canon?


Digitalt eller analogt?

Personligen har jag kört pc sedan -95 och även administrerat mac ( jobbat på en it-support ). Jag har haft cirka 10 pc privat genom åren, och kört Win 95, 98,XP och nu Win 7. Jag har haft två blåskärmar genom dessa år.Antingen en otrolig tur eller så är det nåt annat? ;)

Det blir lätt löjligt diskussioner i denna typ av frågor, där närmast religöst övertygade förklarar vilken gud som är bäst. Min uppfattning är att både Mac och Pc duger som hårdvara, samt att de tre större aktuella OS som finns ( mac, win7 och linux ) funkar. Det är gradskillnader i helvetet och vad som verkligen avgör är det som du är bekväm med. Varje os har sina fördelar, och inget är optimalt.

Gillar du pc, kör med det, gillar du mac, kör med det. Svårare än så är det inte.

Riktigt löjligt blir det när respektive religion ska övertyga om sin förträfflighet.
 
Jätteenkelt val. Är du en fri människa som får bestämma själv? Välj Mac. Om inte, köp det folk säger åt dig att köpa (har du tur så blir det Mac ändå, men troligen inte).
 
Ah, Mac vs. PC, alltid lika kul att läsa. Jag kan däremot säga att jag inte har upplevt några problem alls med Windows 7 hittills på två olika datorer. Vet själv inte hur man lyckas med alla krasher som man hör väldigt ofta om.

Jag skulle gärna prova Mac under en tid för att se om det är så fantastiskt som alla predikar om. Ser dock inget behov då Windows 7 är väldigt stabilt för mig.

Sen finns det ju alltid olika sidor och erfarenheter. PC som krashar, Mac som krashar. PC som kör på som galningar och Macs som inte vet vad fel är. Det är alltid kul att läsa alla argument som kommer från Mac-sidan. Läste en gång att någon sa att kreativa personer använder Mac, det var roligt.
 
Vi har kört 7:an på jobbet sedan beta och vare sig 7:an eller OSX krashar så jag utryckte mig lite oklart. Adobe CS4 krashar oftare på OSX än Windows.

/Karl

Men beror inte detta mer på Adobe än Apple? Adobe är inte något företag som gör helt felfria produkter av mina erfarenheter(Ps, Premiere,AE).
 
Det är alltid kul att läsa alla argument som kommer från Mac-sidan. Läste en gång att någon sa att kreativa personer använder Mac, det var roligt.

Att kreativa människor använder Mac har sin förklaring. Alla bra grafiska program utvecklades enbart för Mac - Photoshop, Page Maker, Quark Xpress, Freehand, Illustrator m.m. Nästan alla High End applikationer för pre-press företag utvecklades för Mac. Det blev en standardplattform för i stort sett alla reklambyråer och prepress/tryckerier och är så än idag.

Undantaget är större företag som har egen inhousebyrå, där är win vanligast. Det beror på att de IT-ansvariga inte kan något om Mac och vågar därför inte släppa in det i sitt nätverk. De som till slut sitter där och ska göra trycksaker m.m. kommer ofta från Macvärlden. I min roll som utbildare i PS och andra grafiska program möter jag ofta besvikna originalare och AD:s som vill tillbaka till Mac.
 
Mac funkar bra och känns stabilt, dock är det priset som inte talar för mac.

Har man byggt en PC från delar innan så kan man bygga en PC med motsvarande komponenter och prestanda till halva priset, jämfört med en motsvarande mac.

Men sen är det upplevelsen som också spelar roll, jag tycker MacOS funkar väldigt bra faktiskt, har dock inte testat windoze 7 ännu...

...och så är mac mycket snyggare än en ful-svart PC burk.

Jag köpte nya iMac 27" för en tid sedan, versionen med 2,66ghz Quadcore intel icore i5, 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM, 1tb hårddisk. 512mb grafik. Plocka gärna ihop en liknande dator för halva priset. Glöm inte heller att inkludera trådlös mås, trådlöst tangentbord, operativsystem, dvdbrännare, minneskortsläsare, blåtands-teknik, och en bra 27" bildskärm.

Jag gav 20'500:- för detta. Vore skoj att se vad du får fram för pris ;)
 
Jag köpte nya iMac 27" för en tid sedan, versionen med 2,66ghz Quadcore intel icore i5, 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM, 1tb hårddisk. 512mb grafik. Plocka gärna ihop en liknande dator för halva priset. Glöm inte heller att inkludera trådlös mås, trådlöst tangentbord, operativsystem, dvdbrännare, minneskortsläsare, blåtands-teknik, och en bra 27" bildskärm.

Jag gav 20'500:- för detta. Vore skoj att se vad du får fram för pris ;)

Plus att allt fungerar direkt ur lådan.
Har exakt samma config som du. Det är alltid lite vånda med ett datorbyte, alla jobb, program, fonter, e-postkonton, lösenord, kontakter, kalender med mera, ska in i den nya datorn. Vid mitt förra datorbyte valde jag att göra allt detta manuellt (dumt nog). Den här gången använde jag Flyttassistenten via Firewire och det gick som en dans, otroligt smidigt!
 
Att kreativa människor använder Mac har sin förklaring. Alla bra grafiska program utvecklades enbart för Mac - Photoshop, Page Maker, Quark Xpress, Freehand, Illustrator m.m. Nästan alla High End applikationer för pre-press företag utvecklades för Mac. Det blev en standardplattform för i stort sett alla reklambyråer och prepress/tryckerier och är så än idag.

Undantaget är större företag som har egen inhousebyrå, där är win vanligast. Det beror på att de IT-ansvariga inte kan något om Mac och vågar därför inte släppa in det i sitt nätverk. De som till slut sitter där och ska göra trycksaker m.m. kommer ofta från Macvärlden. I min roll som utbildare i PS och andra grafiska program möter jag ofta besvikna originalare och AD:s som vill tillbaka till Mac.

Det var så, men är inte så. Adobe utvecklar nu primärt för PC och gör sedan en Mac-version.

/Karl
 
Har du råd så köp Mac. Nackdelen med att bli van med Mac är att det inte finns några direkt billiga datorer.

Jag ser det inte så. Jag sökte en bärbar med en anständig skärm och faktum är att anledningen till att jag kör mac idag är av just den anledningen. Jag fann att det var det billigaste alternativet.

/K
 
Då hade du någon hårdvara som var kass.

/Karl

Jag var snabb som vesslan när 7 släpptes, men blev raskt besviken när den inte innehöll drivisar för grafikkortet (vanligt ati-kort) på min 1,5 år gamla pc. ATI hade tydligen blivit tagna på sängen, så där fick jag ingen hjälp. När dessutom vissa program jag var van vid inte fungerade med win7 så fick det vara.
Jag la ner projektet ganska snabbt då jag ändå ville ha en ny bärbar med bättre skärm.
Jag skaffade mej en ny macbook med en finfin skärm, och som grädde på moset kan jag dessutom installera win7, om jag vill.

/K
 
Garanterat, våra grafiker på jobbet kör CS4 på blandat PC och Mac och CS4 crashar mycket oftare på Mac:arna. Operativsystemen crashar dock aldrig på någon plattform men CS4 gör det på bägge och oftare på Mac:arna.

/Karl

Jag har samma erfarenhet. Jag väntar och hoppas att Adobe/Apple levererar en lösning på problemet. Vilket ju torde vara en tidsfråga.

/K
 
Jag har samma erfarenhet. Jag väntar och hoppas att Adobe/Apple levererar en lösning på problemet. Vilket ju torde vara en tidsfråga.

/K

Jag har aldrig haft det minsta problem med CS4-sviten. Alla program fungerar utan minsta darr. Det är lätt att säga och kanske inte låter trovärdigt, men så är det i mitt fall.

En erfarenhet jag fått av många besök hos kunder är att trilskande fonter ofta är en källa till problem. I många av de fallen har användaren något fontprogram (t.ex. Suitcase, Linotype Font Explorer etc,) och har laddat in en massa "Kalle Anka-fonter" från "free fonts" o dyl. Då blir det lätt problem när OS X egen fonthantering kolliderar med fontprogrammets aktiverade fonter. Själv har jag ca 8000 fonter och de sköts med Linotype Font Exporer Pro. Har man koll på vilka som används av systemet och vilka som är tillagda fungerar det bra.

En skott i mörkret kanske, men det är värt att kolla upp sina fonter om man får problem med stabiliteten. (som visar sig både i Finder och många andra program)
 
Dom nya iMac:arna är kanonbilliga. Jag köpte en till jobbet som jag blåste in Windows 7 på, fungerar fin fint. Vilken PC är billigare med IPS-skärm och en i7:a?

/Karl

Jag ser det inte så. Jag sökte en bärbar med en anständig skärm och faktum är att anledningen till att jag kör mac idag är av just den anledningen. Jag fann att det var det billigaste alternativet.

/K

Jag vet att man får det man betalar för när man köper en Mac och att motsvarande Windows-dator kostar ungefär lika mycket. Det jag saknar är en billigare Mac för de som inte vill betala 12000 kr för en bärbar dator eller 24000 för en stationär Mac Pro.
 
Jag ser det inte så. Jag sökte en bärbar med en anständig skärm och faktum är att anledningen till att jag kör mac idag är av just den anledningen. Jag fann att det var det billigaste alternativet.

/K

Just skärmar är väl Mac:arnas svaga sida. Laptopar finns väl inga som har anständiga skärmar, vare sig PC eller MAC. MAC:arna brukar ju dessutom ha glas-spegel-yta på sina laptopar vilket gör att platserna man kan sitta med den är relativt begränsade efteråt.
Prova att sitta utomhus med den i sommar.

/Karl
 
Jag vet att man får det man betalar för när man köper en Mac och att motsvarande Windows-dator kostar ungefär lika mycket. Det jag saknar är en billigare Mac för de som inte vill betala 12000 kr för en bärbar dator eller 24000 för en stationär Mac Pro.

När det gäller laptoparna och Mac Pro håller jag med dig. Dom nya iMac:arna är dock otroligt prisvärda då dom har dom bästa skärmarna som Apple någonsin levererat. Synd bara att dom inte kunde släppa lite på sin design och skrota spegelskivan framför skärmen.

/Karl
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.