Under en kortare tidsrymd är ljuset vanligtvis stabilare utomhus än vad det är inomhus, för utomhus är man inte olika långt från en ljusgivande fönster, eller olika långt från diverse lampor.
Men är det växlande molnighet ändrar det sig en hel del ute också.
När det gäller frågan om exponeringslåsning på AE-1 kan jag, som har ett minne som härbärgerar allt som inte är värt att veta, givetvis komma till hjälp!
Canons första spegelreflexkamera med inbyggd exponeringsautomatik och kompatibilitet med hela objektivprogrammet, som hette FD på den tiden, var inte AE-1, utan EF. Samma namn på kamerahuset som objektiven heter idag, alltså. Att den fick heta EF beror antagligen på att automatisk exponering då fortfarande brukade kallas EE (Electronic Exposure) och kameran tillhörde F-serien, liksom F-1, exempelvis. Plocka lite av varje där och du får EF.
Canon EF har en exponeringslåsknapp avigt placerad mellan återspolningsveven och prismat.
På AE-1 Program och A-1 hade knappen flyttat ner vid sidan av objektivfattningen, ungefär där spärrknappen för bajonettfattningen sitter på dagens EOS-kameror. FD behövde ingen spärrknapp alls. Man bara drog åt ringen tills objektivet satt fast. Där fanns också en knapp för att aktivera exponeringsmätningen, om man av någon anledning inte ville eller kunde trycka ner avtrycket till hälften.
Just AE-1 hade en lite egen lösning. Där fanns ingen speciell knapp för exponeringslås, utan istället en "fixa ljusa bakgrunder eller snöbilder automagiskt" knapp. Tryckte man in den fick man +1½ steg i exponeringskompensation. Tydligen insåg man att fotograferna själva ville bestämma lite mer, för den finessen försvann lika kvickt igen...
På Canons första spegelreflex med automatik, den märkliga EX EE, fanns ingen låsknapp. Men man kunde ställa in manuellt, givetvis på ett märkligt sätt...
Manuell inställning på dåtidens automatiska kameror var knöligare än idag. På exempelvis EF fick man koppla ur automatiken genom att vrida bländarringen från grönt o eller A, kolla på skalan i sökaren vilken bländare kameran hade tänkt ställa in och sedan titta på objektivet och ställa in vad man själv tyckte det skulle vara. Sen gällde det att inte glömma att man ställt in bländaren manuellt, för det syntes inte i sökaren.
På den senare T90 fungerade det likadant, med fullöppningsmätning, men det visades i alla fall ett rött M i sökeran om man ställde in manuellt. Riktigt följevisarsystem fanns bara på de manuella kamerorna på den tiden, exempelvis på F-1 och FTb QL.