Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste man ha presskort för att komma längst fram.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur som helst...att skicka efter och använda sig av ett falskt presskort, klassar jag som töntigt. Att försöka utge sig för något man inte är....lågt! Använd babblan istället...eller skaffa dig en behörighet...om du nu grejar det...
 
spideer skrev:
hade du pratat med dom och fått akred. så tror jag inte det hade varit några problem. men vid såna stora saker så får man inte det om man kommer dit 2 timmar innan allt börjar. det får man ansöka om några veckor innan.

Nja Tobbe, så lätt är det inte om man vill ha akredd till störe gerjjer. För det första så är inte presskortet väsentligt i såna fall utan det gäller att ha någon betydelsefull uppdragsgivare som arrangören/skivbolaget vet publicerar ditt arbete. Sen kan du ringa till arrangören o fråga om akredd.
 
Helgesson skrev:
...ett falskt presskort

finns inga FALSKA presskort, bara mer eller mindre allmänt accepterade... startar jag en tidning, låt vara en nättidning, så kan jag utfärda mina egna presskort o de är precis lika äkta som snubben från Expressens kort...

Först om jag plitar dit ett falskt namn eller uppger en uppdragsgivare som jag inte har börjar det likna nåt falskt.

Magnus>> jag hoppas verkligen inte att någon, regeringen underställd, myndighet har nån slags kontroll över vem som får kalla sej journalist, fotograf eller press... då e vi illa ute!
 
Helgesson skrev:
För dom som inte har några moraliska betänkligheter så går det att beställa presskort
från ett företag på internet. Vet ej hur seriöst det är...900:-

Kanske öppnar några dörrar..

Moraliska betänkligheter???
Du syftar på att dem som inte vill ansluta sig till något fack-förbund av någon anledning, typ SJF, inte ska få samma rätt till sitt yrkes-utövande som bild-journalist som de som är det?
Vilken värld lever vi i?
"Fria journalister" är det som säljer kort på begäran mot själv-kostnadspris(scanner+papper+laminator) 900:- inkl. moms. som blir precis som "riktiga" kort, dock utan eventuella bevis på medlemskap i något förbund då. Nu vet jag allt detta på grund av ren nyfikenhet och att jag är bekant med någon som äger ett.
 
Helgesson skrev:
Dessutom måste man skicka med personbevis, vilket i sin tur verkar fullständigt livsfarligt. Mitt inlägg var varken en uppmaning eller seriöst.
Så ni som läser detta kan ju ha det i åtanke om ni stöter på detta företag på internet.

Slut

Vad är det som är så livsfarligt med att skicka med ett person-bevis till någon?
 
Jag tror att kent är en gnutta paranoid.. :) Som jag sa förr, kortet öppnar säkert dörrar för de icke-etablerade frilansarna. Jag tycker det är bra sätt att "komma in" i den slutna press-cirkeln, även fast det anses omoraliskt och töntigt av vissa.

ok.. Kent är Bildredaktör, KG är Chefsredaktör, Tobbe är ansvarig utgivare, Magnus skribent och jag webansvarig.

Fotografer är vi alla!
 
guldturbo skrev:
Jag tror att kent är en gnutta paranoid.. :) Som jag sa förr, kortet öppnar säkert dörrar för de icke-etablerade frilansarna. Jag tycker det är bra sätt att "komma in" i den slutna press-cirkeln, även fast det anses omoraliskt och töntigt av vissa.

ok.. Kent är Bildredaktör, KG är Chefsredaktör, Tobbe är ansvarig utgivare, Magnus skribent och jag webansvarig.

Fotografer är vi alla!

Ser ut som om det behövs någon presskortsproduktionsansvarig :)
 
guldturbo skrev:

ok.. Kent är Bildredaktör, KG är Chefsredaktör, Tobbe är ansvarig utgivare, Magnus skribent och jag webansvarig.

Fotografer är vi alla!

Kan inte jag få vara med? *studsar ivrigt upp å ner*

// Linda - en av världens bästa sportfotografer.. snart.. ;)
 
Eftersom det verkar oseriöst att sälja Presskort vill jag göra reklam för mina AGRONOM kort. Då efterfrågan kan vara något mindre än på presskort har jag beslutat att sätta priset till 9,50 SEK......

(Använder detta kort i vanliga fall som bagagetag men med annan text till vänster :) )
 

Bilagor

  • ag.jpg
    ag.jpg
    20.4 KB · Visningar: 411
cchunter skrev:
Eftersom det verkar oseriöst att sälja Presskort vill jag göra reklam för mina AGRONOM kort. Då efterfrågan kan vara något mindre än på presskort har jag beslutat att sätta priset till 9,50 SEK......

(Använder detta kort i vanliga fall som bagagetag men med annan text till vänster :) )

Ser mer ut som ett visit-kort...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.