** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
För att all ökning av iso över 1600 innebär ett steg mindre "headroom". Därför är det alltid bättre att underexponera och ha kvar de "headroom" som finns vid iso1600 om man t.ex. i slutändan behöver hämta in info med "High Light Recovery" i rå-konverterarn.

Att en studiokamera bör vara mer färgnoga än en reportagekamera är väl helt naturligt.

begriper ingenting,
vad har det med antalet utlästa elektroner att göra från den ena eller andra sensorn under samma tid/exponering ?
vad jag kan se i signalnivå så skiljer det nästan 1 steg ca mellan 1dsmk3 och d3,eller har du några andra uppgifter?

nu var det d3x jämfört med d3 och högre isoegenskaper jag försökte diskutera, varför inte d3x har native 6400iso läge när exv d3 och 5d har det.

Senast ändrad:
begriper ingenting,
vad har det med antalet utlästa elektroner att göra från den ena eller andra sensorn under samma tid/exponering ?
vad jag kan se i signalnivå så skiljer det ett steg ca mellan 1dsmk3 och d3.
nu var det d3x jämfört med d3 och högre isoegenskaper jag försökte diskutera, varför inte d3x har native 6400iso läge när 5dmk2 har det.

Vilken bild mörkast när du hämtar in dom i rå-konverteraren?

D3x och 5DII riktar väl sej inte mot samma målgrupp

nej det blir den inte du bryter ytan med mer pixlar vid samma övergång, även jaggies etc blir mindre och exv felatigheter vid beskärning mm ses inte lika tydligt

Om man tänker sig ett hårstrå mot en suddig bakgrund så är hårstråets kant en mycket vass gräns mot omgivningen. Om denna smala gräns beskrivs med många små pixlar blir gränsen tydlig eller abrubt om man så vill.

Jämför mot att beskriva området med några får stora pixlar där ibland en pixel hamnar både i håtstrået och i bakgrunden så torde det senare göra en suddigare och mjukare övergång från skarpt till oskarpt.

vilka bilder? vilken målgrupp? vilker rawkonverter?
jag har bilder från d3 och 1dsmk3 från 100iso upp till motsvarande 6400iso

Om du tittar här och väljer "Print" i någon av de fyra flikarna så ser du t.ex. att det skiljer 1/3 steg mellan 1DsMkIII och D3 vad gäller SNR och även i de övriga tre flikar så minskar skillnaderna om du tittar på "Print" vs "Screen".

Om du underexponerar en bild och jämför de med en bild som inte är underexponerad är väl den underexponerade mörkare i valfri rå-konverter.

Om D3x riktar sej mot samma målgrupp som 5DII så har nog Nikon tänkt kapitalt fel.

Om man tänker sig ett hårstrå mot en suddig bakgrund så är hårstråets kant en mycket vass gräns mot omgivningen. Om denna smala gräns beskrivs med många små pixlar blir gränsen tydlig eller abrubt om man så vill.

Jämför mot att beskriva området med några får stora pixlar där ibland en pixel hamnar både i håtstrået och i bakgrunden så torde det senare göra en suddigare och mjukare övergång från skarpt till oskarpt.

The "depth of field" transitions from the focus point to an out of focus point. If it does that over only a few pixels, you get a crudish, sometimes visually harsh transition from sharp to unsharp. I see that sometimes in point and shoots. Now, if we have lots of pixels to render that transition with, each pixel represents less of a focus change: we get a smoother transition from sharp to unsharp. So, yes, more is better.

Om du tittar här och väljer "Print" i någon av de fyra flikarna så ser du t.ex. att det skiljer 1/3 steg mellan 1DsMkIII och D3 vad gäller SNR och även i de övriga tre flikar så minskar skillnaderna om du tittar på "Print" vs "Screen".

Om du underexponerar en bild och jämför de med en bild som inte är underexponerad är väl den underexponerade mörkare i valfri rå-konverter.

Om D3x riktar sej mot samma målgrupp som 5DII så har nog Nikon tänkt kapitalt fel.

tack för tipset, skall kolla.
angående målgrupp har jag ingen kommentar, själv skulle jag bli glad om 5dmk2 bildkvalitet står sig mot en kamera som kostar 3 gånger mer, jag har ju båda systemen och tror mig kunna överleva 5dmk2 ev. tillkortakommanden jämfört med d3x och det pris den betingar. Jag klarar mig hyggligt med 5d.

Angående underexponerad: förstår fortfarande inte vad du menar, själv har jag ett antal bilder från 1dsmk3 samt d3 och där de är exakt lika exponerade i tid/bländare och där i så fall 1dsmk3 rawfiler förefaller var mindre exponerad, dvs har lägre känslighet jämfört med d3.

Senast ändrad:
i så fall så har inte den enskilda pixeln tillräckligt hög signalnivå=sämre dynamiskt omfång i högre iso=högre brus ju längre ner man går i nivåerna.

Märkligt med tanke på deras egen utsago om förbättrad insamling av ljus, samt vilken beräkningsgrund då Canon har där de har 6400iso i 5dmk2

Men bara för att det står att den är bättre på att samla in ljus så innebär det väl inte att den fullt ut kompenserar för de effekter fler och mindre pixlar har åt andra hållet. Hur mycket måste man väl veta - inte bara att. Det är ju en trade off mellan förbättrad teknik och skillda fysiska förutsättningar.

Finns det skillnader mellan nominell märkning av ISO-stegen i kamerorna D3 och D3x. Det har man ju påvisat tidigare och du själv har väl skrivit om skillnaderna mellan exv. Canon 40D och 50D. Där du skrev att en av dessa gav märkbart mörkare bilder än den andra vid samma nominella ISO-värde. Har någon kollat hur det ligger till med detta eller är D3x för ny för att man ska ha hunnit det?

Har ingen aning, är bara förvånad över Nikons konservativa isoinställning hos d3x om sensorn har begåvats med de förbättringar Nikon själva säger.

The "depth of field" transitions from the focus point to an out of focus point. If it does that over only a few pixels, you get a crudish, sometimes visually harsh transition from sharp to unsharp. I see that sometimes in point and shoots. Now, if we have lots of pixels to render that transition with, each pixel represents less of a focus change: we get a smoother transition from sharp to unsharp. So, yes, more is better.

Här avses ett förhållandevis stort område där skärpa succesivt övergår i oskärpa. Att det skulle tecknas sybart annorlunda med fler pixlar förustätter att det från början inte kan lösas upp hyggligt med färre pixlar. När vi har svårt att se någon skillnad ens i de allra finsate detaljerna från olika kameror kan jag inte se hur så här stora områden skulle påverkas. Om det var fallet borde bildens upplösning i övrigt vara gravt påverkad.

Vem är det som är citerad?

Här avses ett förhållandevis stort område där skärpa succesivt övergår i oskärpa. Att det skulle tecknas sybart annorlunda med fler pixlar förustätter att det från början inte kan lösas upp hyggligt med färre pixlar. När vi har svårt att se någon skillnad ens i de allra finsate detaljerna från olika kameror kan jag inte se hur så här stora områden skulle påverkas. Om det var fallet borde bildens upplösning i övrigt vara gravt påverkad.

Vem är det som är citerad?

Thom Hogan

du menar att övergången inte blir snyggare med högre pixeltäthet från skärpeplan till oskärpa?

Hur med synliga jaggies? beskära en bild? räta upp en bild, interpoleringsartefakter osv ??
för mig är det uppenbart att skavankerna bör ses mindre med högre pixeltäthet
samma sak med övergång från skärpeplan till oskärpa.

Testa

Senast ändrad:
Thom Hogan

du menar att övergången inte blir snyggare med högre pixeltäthet från skärpeplan till oskärpa?

Nej jag tror det saknar relevans när man jämför 12 och 24 mp. Det finns ju gränser för vad ögat kan uppfatta och ett betrakningsavstånd att väga in.

Har du i dina tester sett denna skillnad mellan 40 och 50 D utskrivet?

Senast ändrad:
Har ingen aning, är bara förvånad över Nikons konservativa isoinställning hos d3x om sensorn har begåvats med de förbättringar Nikon själva säger.

Har de skrivit att de fullt ut lyckats med konstycket att parera den negativa effekt de mindre pixlarna har, sett per pixel i jämförelse med D3 eller har de bara skrivit att den är effektivare lite rent generellt än i föregående generation?

FS återger ju följande i en intervju med Nikon-folk på sid ett (artikeln om D3x):

Citat 1
"Jämfört med D3 har kameran uppdaterats på många punkter. Men något som den är sämre på är att ta bilder i riktigt dåligt ljus. Vill man göra det är D3 ett bättre val."

Citat 2: "Men snabbheten är inte kamerans starka sida, och den riktar sig inte heller till press- eller sportfotografer. Tanken med lanseringen är att nå en ny publik. Den ska kunna ses som ett alternativ till en Hasselbladare med bakstycke. Kameran ska också vara mångsidig, och passa den som till exempel arbetar med både natur-, studio- eller modebilder."

Det verkar väl helt klart att denna modell riktar sig mot en helt annan målgrupp än föregångaren. Verkar faktiskt som vi nu börjar se en verkligt ny positionering av FF high end kameror som en del spått tidigare: antingen optimeras kamerorna för extrem snabbhet och extremt bra lågljusprestanda (utrustas med FF kring 12-14 Mp idag) och riktar sig mot bl.a. sportfotografer eller så optimeras de för extremt bra detaljåtergivning (20+ Mp) och riktar sig mot landskapsfoto, mode, produktfoto och kanske vetenskaplig tillämpningar i olika former där extrem detalj är viktig.

One size fits all är väl en sämre marknadsstrategi än att nischa produkterna, om man vill ha höga marginaler . I bästa fall kan man kanske t.o.m. pracka på samma fotograf minst 2 kamerahus (ett av varje typ, annars kanske fotografen i fråga riskerar att känna sig oklädd). Den som dyker upp på ett sportevenemang med en D3x riskerar kanske att bli hårt tråkad, vad vet jag :)?

Senast ändrad:
Nej jag tror det saknar relevans när man jämför 12 och 24 mp. Det finns ju gränser för vad ögat kan uppfatta och ett betrakningsavstånd att väga in.

Har du i dina tester sett denna skillnad mellan 40 och 50 D utskrivet?

Patrik. det är du som för in när man kan se det, jag har inte sagt när, ej heller jämfört med olika kameror, jag säger en fördel med många små pixlar är just att skavanker som blir vid exv linjestrukturer, räta upp en bild osv ses inte lika tydligt.
Hogan tar upp att övergångarna blir snyggare med högre pixeltäthet.
Han nämner det i sin genomgång av d3x.

Bra, bara objektivfaktorn gör att åtminstone jag blir tveksam till de tester som inte eliminerat den faktorn på något sätt.

Spontan tänker ja nu. Labbrapport ger ett resultat. Men för normalkonsumenten,igentligen inget resultat. Inget objektiv ingen bild. Fokus + AF fel vet man ej utan objektiv. om man nu inte har råd med ett dyrare objektiv där man kan förvänta sig en jämn kvalitet. Många av oss får köpa 2000Kr objektiv som dom spottar ut i tusental. Nu kommer det förmodligen att rulla igång en jätte debatt här på forumet, När vi fick veta att dom testat utan objektiv. Och när Lennart i samma andetag berättar om skillnaden mellan Canon och Nikonobjektivet. Finns då inget bra av Dxomark, jo jag tror trots allt att det kan göra det. Men kan det verkligen vara möjligt att Sony A350 kommer före både Canon 40D och 50D som jag har uppfattat i en klar majoritet av tester varit bättre än Sonyn. Då måste det ju bero på objektiven. Hur skall man tänka nu då.Vänl./Bengt

Viktningen av bildkvalitetsparametrarna DxO gör avspeglar nog inte vad de felsta testare fokuserar på. För lågljusbilder är ju både 40 och 50D bättre än A350 men i studio eller för landskap kan mycket väl Sonyn vara bättre och är förmodligen också det.

Ja många testare pixel peepar i 100% och drar slutsatsar av slutgiltiga bildkvaliten utifrån det. Vilket är felaktigt.

DxO är nog den bästa siten just nu gällande mätningar av parametrar som är av praktisk betydelse.

http://www.dxomark.com/index.php/en.../0/(brand)/Canon/(brand2)/Sony/(brand3)/Canon

Märke: Dxomark/Color Depth/Dynamic Range/Low light ISO

A350: 65.4 / 22.6 / 11.5 / 595
40D: 63.5 / 22.1 / 11.3 / 703
50D: 62.9 / 21.8 / 11.4 / 834

Ja många testare pixel peepar i 100% och drar slutsatsar av slutgiltiga bildkvaliten utifrån det. Vilket är felaktigt.

DxO är nog den bästa siten just nu gällande mätningar av parametrar som är av praktisk betydelse.

http://www.dxomark.com/index.php/en.../0/(brand)/Canon/(brand2)/Sony/(brand3)/Canon

Märke: Dxomark/Color Depth/Dynamic Range/Low light ISO

A350: 65.4 / 22.6 / 11.5 / 595
40D: 63.5 / 22.1 / 11.3 / 703
50D: 62.9 / 21.8 / 11.4 / 834
Vore spännande om A700 dök upp. lite märklig faktiskt den har funnits ett tag och varför inte A200-A300. Man får hoppas. Vänl./Bengt

Verkar faktiskt som vi nu börjar se en verkligt ny positionering av FF high end kameror som en del spått tidigare: antingen optimeras kamerorna för extrem snabbhet och extremt bra lågljusprestanda (utrustas med FF kring 12-14 Mp idag) och riktar sig mot bl.a. sportfotografer eller så optimeras de för extremt bra detaljåtergivning (20+ Mp) och riktar sig mot landskapsfoto, mode, produktfoto och kanske vetenskaplig tillämpningar i olika former där extrem detalj är viktig.
Så blir det nog. Men om vi bortser från att den ena inte är riktigt fullformat, utan s.k. APS-H, har ju detta gällt sedan Canon skapade modellerna 1D och 1Ds. Att sen de andra tillverkarna inte hade något liknande innan är en annan sak. Det är väl först nu som det finns en tillverkare till, med två kamerahus, där man ska vara expert för att se någon skillnad, om man inte får titta på modellbeteckningen, men där det ändå skiljer en faktor två mellan antalet pixlar på den ena och den andra. Lika stor skillnad är det på antalet bilder per sekund, något som naturligtvis hänger ihop till stor del.

Vore spännande om A700 dök upp. lite märklig faktiskt den har funnits ett tag
Den kommer. DxO höll på med tester när Sony saboterade arbetet, genom att släppa firmware V4 med ändrade brusegenskaper, så de fick börja om. A900 är ju en mycket mer intressant kamera att mäta på, så den gick uppenbarligen före ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar