Photocon
Aktiv medlem
11% upplösningsskillnad mellan 1DsII och 1DsIII kanske är i minsta laget?
Mikael Risedal har jämfört utskrifter mellan 5D och 1DsIII i A3-storlek vid blindtester med svårigheter att se skillnad.
Stefan Ohlsson har jämfört samma i A3-format på en kanske bättre skrivare med bättre teknik och ser en tydlig skillnad.
1DsMkIII har 32% högre upplösning än 5D.
Är skillnaderna kanske "beroende" av utskriftsteknik och kvalitet på skrivare?
Sen tror jag inte du ska krångla med olika sensorstorlekar. Jämför istället mellan 1Ds I, II och III på DxOMark. så slipper du slösa bläck och dessutom blir Lobo Tomi glad ;-)
Edit: Menar naturligtvis Go-dot
Självklart kollade jag DxOMark, men jag är en nyfiken fan typ bränt barn luktar illa. Bläcket är inte så farlig åtgång på eftersom jag bara markerar ett område från en bild som motsvarar A2 och skriver ut markeringen.
Optikens betydelse måste betonas mycket starkt. Fick låna en 24-70/2.8 Nikon+en D700 och körde den mot Canons EF 24-70/2.8L usm och höll på att få fnatt (mera fnatt än normalt alltså). Vid full öppning i 24mm- läge var Nikongluggen skarpare i centrum än Canons som i sin tur hade mycket bättre kantskärpa. Bländade jag till 4 var de lika skarpa i centrum (och det känns förvånande) samtidigt som kantskärpan blev ännu bättre på Canongluggen. Undrar om det är något medvetet från Canons sida. Hursomhelst är det ju vanskligt att jämföra lika stora sensorer tillsammans med optik som anses likvärdig då optikerna har olika egenskaper. Till råga på allt skiftar egenskaperna beroende på zoomläge. Testar man så tror jag att samma optik måste användas på båda kamerorna via en adapter och manuellt avstånd ställas med exv liveview (om sådan finnes) eller en mattskiva med snittbild (om sådan finns och kameran går att byta mattskiva på).
Att jämföra 1DsMkII och III är nog lönlöst vad gäller ren detaljåtergivning. Man måste nog upp över A2 för att se något. Och gör man det på betraktelseavstånd ser man ingen skillnad i alla fall.
Personligen tycker jag att jag fick lite bättre DR på gamla 2:an och marginellt mindre brus.
Skrivarens kvalitet spelar ju en stor roll. Tycker ändå min gamla i9950 är väldigt bra.
När Lobo Tomi vaknar (man slår mig inte ostraffat i planeten) så ska vi tillsammans glädjas åt DxOMark. Livet hade varit enklare om inte den saaaaaaaaaaaatans Anders snott sjöboden. Men en vacker dag, eller mörk kväll försöker han med den från Dalarna importerade Fesan under och sedan får han fanimej gå hem från Treriksröset eller var han nu hamnar.
"Go Dot" . Alltså en av denna tråds mest briljanta ordlekar. Gratulerar! Har försökt kontra med något men det var tomt i vitshusboden, så den blir svårslagen. Får väl pigga upp mig en sen kopp kafka eller kanske ett glas joyce.
Sov Gott/Lennart