Att "hänga ut" Phil är ingen bra idé! Jag hoppas och tror istället att ALLA tar lärdom, natutligtvis inklusive mr Askey himself.
Grejen är väl egentligen bara så enkel att majoriteten har varit för okunniga och Phil har gått på i sina invanda spår utan att ifrågasättas.
Det är lätt hänt! Se bara denna tråd; För väldigt många av oss fanns det bara en sanning. D v s flera olika personlig sanningar som vi pläderade hårt för. Hade vi inte genom denna tråd, och nyttiga gemensamma ansträngningar, fortsatt att diskutera så hade vi stått med våra hjärnor i klosetten och hållit fast vid våra personliga "fundamnetala sanningar".
Phil har fått en väckarklocka genom att andra parallellt med honom utvecklat kunskaper och insikter. Paradoxalt genom att studera Phils tester i många fall. Emil t ex har nu gått vidare. Och fler kommer att gå vidare från vad Emil kommit fram till.
Om alla testare skulle låsa in sig i sitt eget kloster bara p g a att kunskapen ökar istället för att ta varje ny kunskap till sig stannar utvecklingen.
Jorden hade fortfarande varit platt i gemene mans ögon.
Handen på hjärtat (om nu någon vågar svara): Hur många på denna tråd har fått revidera sitt tänkesätt på en del punkter när det gäller trådens ämne?
Jag har personligen fått slakta en och annan "helig ko", men också fått andra kossor att bli heligare. Visst tusan kan vi mer nu än när tråden startade.
Dagens sanning kan bli morgondagens lögn. Lämna Phil ifred med sitt samvete så blir det nog bra. När tråden började var Phil en oumkullrunkerlig guru för många. Jag tycker vi ska vara glada för den ökade kunskapen istället för att peka ut syndabockar. Tyvärr är det senare tillvägagångssättet alltför vanligt och har upprepat sig gång på gång i världshistorien.
Men fasiken, vilken bra tråd det här är!!!!!!
Lennart
Bra skrivet! Kunde aldrig sagt det bättre själv, även om jag verkligen lagt manken till.
Det är väl inte ovanligt att folk både medvetet och omedvetet förfäktar teser in absurdum och letar pusselbitar som kan stärka den egna uppfattningen eller varför inte som du skriver bara "gått på i sina egna spår". Hur det är med det i detta fall vet endast Phil och har han medvetet skruvat på datat för att bekräfta sin uppfattning, så lär han vara väldigt myckte mer noggrann fram över, eftersom han vet att folk fr.o.m nu kommer att kolla vad han leder i bevis extra noga. En gång är ingen gång ...men.... Det här kommer bara förbättra Dpreview, när den värsta pajkastningen lagt sig.
Som sagt, så är vi många som fått revidera mycket i våra uppfattningar under resans gång. När så stora förändringar skett i den kollektiva uppfattningen kring dessa grundbultar, så är det att likna vid rena paradigmskiftet. Här har slitna sanningar och dominerande teser blivit skärskådade och bemötta av antiteser (här på FS genom tiderna längsta tråd) och vi har lite yrvaket allihop börjat fatta att vi hamnat i ett helt nytt läge. Detsamma har skett parallellt i andra forum. Då är det väl inte så konstigt att det uppstått en viss förvirring för en stund. Så nu om någonsin är det läge att vara lite storsinta och ödmjuka.
Det har ju verkligen gått vilt till i denna tråd stundom. Det har varit oerhört intressant. Vi har gått från att tro till att fråga. Från att fråga till ifrågasätta. Vi som ifrågasatt med John i spetsen har blivit slagna i skallen med alla gamla sanningar gång efter gång efter gång. Speciellt John har blivit kallad allt möjligt från okunnig till löjlig. En del andra inklusive undertecknad t.o.m. utomordentligt löjliga, när vi inte slutat ifrågasätta trots att både inhemska och andra auktoriteter åberopats och vi blivit påminda om vår egen okunnighet. Men tvivlet låg kvar eftersom det var ganska många till sist som började se att det nog inte var så enkelt att allt kring brus och DR bara kunde förklaras genom de enskilda pixlarnas storlek framförallt. Det tvingade till sist auktoriteterna (som hade den kunskap som krävdes för att göra detta ) att gå till botten med problemet och skapa ny kunskap. Jag tror detta kommer ändra mycket framöver. Det som skett måste vara en av de största begreppsrevideringar skett inom facket på mycket länge (om inte den största) .
Tråden har tvärnitat ett antal gånger men det stora har varit att folk inte givit upp, utan inväntat nya fakta med hjälp av lite nojsig men givande OT-verksamhet, som gjort att folk lärt känna varann lite bättre , innan man fortsatt att samlat ihop sig och borrat vidare. Vartefter ny input kommit från den internationella expertdialog som pågått parallellt hela tiden med detta forum på FS så har vi till slut hamnat där vi är. Jag tycker det har varit fantastiskt att få vara med om detta. Det har som Lars Kjellberg uttryckte det, i sina bästa stunder varit som en stor öppen studiecirkel med internationell realtidsdialog över Internet. Lärande och dialog när det är som bäst. Jag tror också att de som varit med om denna resa kommer vara mindre benägna i framtiden att ta heder och ära av varann. Alla vet efter detta att även de mest ansedda experterna, inhemska som internationella kan ha fel eller för att uttrycka det mer diplomatiskt, kan tvingas att revidera delar av sina sanningar de med och det är inget fel med det. Det är utveckling.