ANNONS
Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jorden inte platt? Bah!
Det är den visst. Jag vet det, då jag är guru på platta jordar, eftersom jag den senaste tiden varit upptagen med att släpa sjöbodar just till kanten på denna platta jord. Nu står de snart där, allihop, och då ska jag tutta på dem, så att det blir den glödhetaste tråden på länge.

Passa på att ta fram era kameror då, pixelstinna eller ej, för det ljuset som då kommer att lysa över era huvuden kommer att framstå som ett järtecken i skyn, ett tecken som kommer att få både Phil och Emil och alla andra självutnämnda experter att inse att det räcker egentligen med en enda pixel, bara den har gradationer och tonalt omfång så det överträffar våra vildaste förväntningar och statsskulden.

Bortsett från detta är det intressant att begrunda hur tänkandet gått i diverse trådar, då bland annat i diskussionen med, eller är det mot, Phil Askey. Lite matematik i det hela skadar ju inte heller. Ofta kan man räkna ut klara besked på sådant som man annars bara hade tro och tycke om.

Under tiden tuggar jag vidare med mina 10-megapixelkameror. Blir bilder som duger till mig, i alla fall.

Du är nog rätt så framsynt där på din platta jord Anders! Och när pixlarna försvunnit i sin litenhet har vi bara en sensor att prata om ;-)

Se fram mot eldsvådan och kommande järtecken men efter vad jag hört ryktas ska det komma något åt de hållet kring jul...
 
Pixlar från Säter!

Först tänkte skicka en sjöbodsbild, men väktarskrället släpper inte ut mig. Fick ta en bild på medicinslåpet istället.

Syftet är dock helt seriöst: Plockade fram bilder från en lånad 1DsMkIII som jag körde vs min 1DsMkII på EF 85/1.8 med f 1.8 och iso 200. Bilden från 1DsMkII och 1DsMkIII är uppsamplade från 16,7 resp 21 mp till 24mp.

Orsak: Det är ett himla tjöt om den kommande D3x samt Sony A900 och nödvändigheten med många pixlar. Många pixlar är bra i vissa sammanhang, men utskrivet kan jag inte se någon jäkla skillnad mellan 1DsMkII och 1DsMkIII. Ändå är 1DsMkII överriden med 7,4 mp och 1DsMkIII med 3mp.

Här är hela bilden som visar varifrån utsnittet är hämtat. Sedan kommer de 2 utsnitten i 24mp från 1DsMkII resp 1DsMkIII. Kan ni hjälpa mig att dra slutsater? Jag blir nämligen lite förvirrad.

Lennart
 

Bilagor

  • diff.jpg
    diff.jpg
    38 KB · Visningar: 100
Bra poäng. Så är det ju faktiskt lite. Det är ju först nu också som man börjar hantera detta mer vetenskapligt och testar på ett mer kontrollerat och vetenskapligt sätt. Nu har folk helt plötsligt fått en möjlighet att jämföra både gamla och nya testmetoder och gamla och nya resultat.

Tidigare har det varit väldigt mycket teori och antagande utan bevis och väldigt mycket av cementerade förutfattade meningar. Folk har trott ungefär som man gjort i kyrkan och man har inte sett skogen, inte för att man stått och stirrat på alla träden, utan än värre, på ett enda träd med näsan i barken.

Känns faktiskt som om den digitala fotovärlden mognat lite.

Mycket lätt att fassna i teorier som man tycker passar in bara så lite på dom egna. En arbetskamrat ägde en pentaxkamera för 20 år sen. Han läser inte om andra kameror,han pratar endast om pentax. Visar det sig att kameran man äger har dåliga brusvärden, så säger man att man har ingen nytta av det. Man kan inte förmå sig att önska förbåttringar.När brorsan besökte Elmiamässan så dominerade Canon-Nikon Folk fick känna och prova. Sådant skapar bestående intryck hos folk Dom vet verkligen hur en slipsten skall dras. Man kan tycka mycke om Elektronik-Ladorna, men dom sitter ofta tillsammans med övriga stora köpcentra, svenskar vallfärdar i miljontals till dessa köpcentra över helgerna. Canon 1000D är redan nere i3700kr med kitobjektiv. Nikon D90 spritt Ny 8990 med kitobjektiv. Och som sagt Miljontals besökare, mer behöver inte sägas. Vänl./Bengt
 
Mycket lätt att fassna i teorier som man tycker passar in bara så lite på dom egna. En arbetskamrat ägde en pentaxkamera för 20 år sen. Han läser inte om andra kameror,han pratar endast om pentax. Visar det sig att kameran man äger har dåliga brusvärden, så säger man att man har ingen nytta av det. Man kan inte förmå sig att önska förbåttringar.När brorsan besökte Elmiamässan så dominerade Canon-Nikon Folk fick känna och prova. Sådant skapar bestående intryck hos folk Dom vet verkligen hur en slipsten skall dras. Man kan tycka mycke om Elektronik-Ladorna, men dom sitter ofta tillsammans med övriga stora köpcentra, svenskar vallfärdar i miljontals till dessa köpcentra över helgerna. Canon 1000D är redan nere i3700kr med kitobjektiv. Nikon D90 spritt Ny 8990 med kitobjektiv. Och som sagt Miljontals besökare, mer behöver inte sägas. Vänl./Bengt

Det är mänskligt i högsta grad att försvara sina inköp, men det finns en annan faktor som är mycket betydelsefull som kanske din Pentaxpolare kan illustrera som exempel:

Nämligen att man växer ihop med sin utrustning med tiden och lär sig dess styrkor och svagheter och blir helt nöjd med sina resultat. Då är det ju inte så nödvändigt att titta på andra märken och dess testvärden. Och tester har vi ju lärt oss i den tråd är ingen absolut sanning.

Pentaxkillen kan man antingen sympatisera med om det nu är så att han drar ut det bästa ur sin utrustning genom att lära sig den till fullo.
Då känns det sunt.

Men det kan kännas inskränkt att inte kolla på vad som händer i kameravärlden också. D v s se staketet från andra sidan också.

Självklart är det så, som du skriver, att alla mässor o dyl är till för att skapa ett beroende.

Och alla elektronikvaruhus med helgöppet är väl närmast att likna vid vad forna tiders kyrkobesök handlade om:).

Lennart
 
Du är nog rätt så framsynt där på din platta jord Anders! Och när pixlarna försvunnit i sin litenhet har vi bara en sensor att prata om ;-)

Se fram mot eldsvådan och kommande järtecken men efter vad jag hört ryktas ska det komma något åt de hållet kring jul...

Några eldsvådor vill jag inte ha. Större delen av Vaxholm är ju av trä och det är lika nervöst varje jul när folk ska hantera alla ljus lite lagom på röken.

Tillbaka till ämnet: Leif har inte du fattat vad du läser?

Citat från Anders text du just kommenterat:
"Passa på att ta fram era kameror då, pixelstinna eller ej, för det ljuset som då kommer att lysa över era huvuden kommer att framstå som ett järtecken i skyn, ett tecken som kommer att få både Phil och Emil och alla andra självutnämnda experter att inse att det räcker egentligen med en enda pixel, bara den har gradationer och tonalt omfång så det överträffar våra vildaste förväntningar och statsskulden.
(slut citat)

Detta är ju som taget direkt ur "Morden i Midsommer" (det avsnittet som handlade om mordet på den analoga fotografen)! Stridsropet från medlemmarna i Midsummers Analoga foto sällskap var ju just "No batteries, no micro chips and no goddamn pixels!!! Anders pläderar ju för inget mindre än en analog renässans Leif! Det blir inte lätt att förhålla sig till en enda pixel som till på köpet fungerar helt analogt. Är den digital eller inte då med alla sina gradationer och sitt tonala omfång? (Håll i re nu Lelle för nu startar nästa stickspår rakt in på hispan!).
 
Mycket lätt att fassna i teorier som man tycker passar in bara så lite på dom egna. En arbetskamrat ägde en pentaxkamera för 20 år sen. Han läser inte om andra kameror,han pratar endast om pentax. Visar det sig att kameran man äger har dåliga brusvärden, så säger man att man har ingen nytta av det. Man kan inte förmå sig att önska förbåttringar.

Känner igen det där. ;)
 
Några eldsvådor vill jag inte ha. Större delen av Vaxholm är ju av trä och det är lika nervöst varje jul när folk ska hantera alla ljus lite lagom på röken.

Tillbaka till ämnet: Leif har inte du fattat vad du läser?

Citat från Anders text du just kommenterat:
"Passa på att ta fram era kameror då, pixelstinna eller ej, för det ljuset som då kommer att lysa över era huvuden kommer att framstå som ett järtecken i skyn, ett tecken som kommer att få både Phil och Emil och alla andra självutnämnda experter att inse att det räcker egentligen med en enda pixel, bara den har gradationer och tonalt omfång så det överträffar våra vildaste förväntningar och statsskulden.
(slut citat)

Detta är ju som taget direkt ur "Morden i Midsommer" (det avsnittet som handlade om mordet på den analoga fotografen)! Stridsropet från medlemmarna i Midsummers Analoga foto sällskap var ju just "No batteries, no micro chips and no goddamn pixels!!! Anders pläderar ju för inget mindre än en analog renässans Leif! Det blir inte lätt att förhålla sig till en enda pixel som till på köpet fungerar helt analogt. Är den digital eller inte då med alla sina gradationer och sitt tonala omfång? (Håll i re nu Lelle för nu startar nästa stickspår rakt in på hispan!).

Jag har aldrig läst "Morden i Midsommer" men jag tror jag fattade analogin ändå, för när pixlarna vi tjatar om har blivit så små och många att ingen längre orkar bry sej så har vi nått dit Anders syftar.

Om jag inte minns fel så var även du inne på samma spår nyligen i kyrkan i skogen, men de va kanske ett tillfälligt stickspår?..

Själv ligger jag för närvarande i väntslinga på Godot... ;-)
 
Det är mänskligt i högsta grad att försvara sina inköp, men det finns en annan faktor som är mycket betydelsefull som kanske din Pentaxpolare kan illustrera som exempel:

Nämligen att man växer ihop med sin utrustning med tiden och lär sig dess styrkor och svagheter och blir helt nöjd med sina resultat. Då är det ju inte så nödvändigt att titta på andra märken och dess testvärden. Och tester har vi ju lärt oss i den tråd är ingen absolut sanning.

Pentaxkillen kan man antingen sympatisera med om det nu är så att han drar ut det bästa ur sin utrustning genom att lära sig den till fullo.
Då känns det sunt.

Men det kan kännas inskränkt att inte kolla på vad som händer i kameravärlden också. D v s se staketet från andra sidan också.

Självklart är det så, som du skriver, att alla mässor o dyl är till för att skapa ett beroende.

Och alla elektronikvaruhus med helgöppet är väl närmast att likna vid vad forna tiders kyrkobesök handlade om:).

Lennart
När man för första gången bestämmer sig för att köpa en systemkamera. verkar det hända någonting speciellt. Redan efter någon vecka utger man sig som expert. Besöker man en affär med många kameror, kliver man in rak i ryggen som en fura. och går omedelbart i klince med nämaste expedit, här skall diskuteras. man börjar ge råd till arbetskamrater. Man har plösligt blivit någonting. Känner många igen sig. Jag kan inte på rak arm komma på nu om andra prylar har samma effekt. För trots allt skapar man någonting med kameran. Men syskonen tyckte nog det var lite konstigt att lillpojken fota stenar och träd, en närbild på en rykande fimp, tyckte dom var konstigt. dom ville nästan alltid att någon familjemedlem skulle vara med på bilden den skulle betala sig på något vis. Mvh./Bengt.
 
samma motiv uppsamplat till 24mp från en 1DsMkII

Är inte uppsamplingen för liten för att nån skillnad skall upptäckas?.

Jag har samplat upp Risbergs rawfiler från 5d resp 1dsMKII med över 200% utan att upptäcka några större skillnader
Sen tycker jag mig ha funnit att man kan lura ögat rätt bra genom ordentlig skärpning av 5d:s bilder
 
Först tänkte skicka en sjöbodsbild, men väktarskrället släpper inte ut mig. Fick ta en bild på medicinslåpet istället.

Syftet är dock helt seriöst: Plockade fram bilder från en lånad 1DsMkIII som jag körde vs min 1DsMkII på EF 85/1.8 med f 1.8 och iso 200. Bilden från 1DsMkII och 1DsMkIII är uppsamplade från 16,7 resp 21 mp till 24mp.

Orsak: Det är ett himla tjöt om den kommande D3x samt Sony A900 och nödvändigheten med många pixlar. Många pixlar är bra i vissa sammanhang, men utskrivet kan jag inte se någon jäkla skillnad mellan 1DsMkII och 1DsMkIII. Ändå är 1DsMkII överriden med 7,4 mp och 1DsMkIII med 3mp.

Här är hela bilden som visar varifrån utsnittet är hämtat. Sedan kommer de 2 utsnitten i 24mp från 1DsMkII resp 1DsMkIII. Kan ni hjälpa mig att dra slutsater? Jag blir nämligen lite förvirrad.

Lennart

Men Lennart! De här är ju som en fläkt från den gamla goda tiden från 150 sidor bakåt i den här tråden! Var har du hållit hus??? Eller har du satt i dej "Beiersdorfs-burken"? Enligt pixelhets-polisen är dom där burkarna insmugglade av medlemmarna i föreningen "the evils of high MP cameras" eller "Hells Pixels" som dom även kallas. Ring genast Lobo Tomi för motmedicin!!!
 
Först tänkte skicka en sjöbodsbild, men väktarskrället släpper inte ut mig. Fick ta en bild på medicinslåpet istället.

Syftet är dock helt seriöst: Plockade fram bilder från en lånad 1DsMkIII som jag körde vs min 1DsMkII på EF 85/1.8 med f 1.8 och iso 200. Bilden från 1DsMkII och 1DsMkIII är uppsamplade från 16,7 resp 21 mp till 24mp.

Orsak: Det är ett himla tjöt om den kommande D3x samt Sony A900 och nödvändigheten med många pixlar. Många pixlar är bra i vissa sammanhang, men utskrivet kan jag inte se någon jäkla skillnad mellan 1DsMkII och 1DsMkIII. Ändå är 1DsMkII överriden med 7,4 mp och 1DsMkIII med 3mp.

Här är hela bilden som visar varifrån utsnittet är hämtat. Sedan kommer de 2 utsnitten i 24mp från 1DsMkII resp 1DsMkIII. Kan ni hjälpa mig att dra slutsater? Jag blir nämligen lite förvirrad.

Lennart


Om man skall tro det där med 60 bågsekunder och att det motsvarar 300 dpi på en näslängds avstånd har jag också svårt att se nyttan med mer än 15 MP. I alla fall för oss som inte beskär ;)

Annars är min teori att linjeparen på flaskan med råge understiger det som 16 MP kameran klarar av att lösa upp. Plåtar du den igen på mångdubbelt avstånd och på en lite mindre bländaröppning blir det säkert skillnad :=)
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig läst "Morden i Midsommer" men jag tror jag fattade analogin ändå, för när pixlarna vi tjatar om har blivit så små och många att ingen längre orkar bry sej så har vi nått dit Anders syftar.

Om jag inte minns fel så var även du inne på samma spår nyligen i kyrkan i skogen, men de va kanske ett tillfälligt stickspår?..

Själv ligger jag för närvarande i väntslinga på Godot... ;-)

Du är lite väl "laid back" Leif, om jag får vara uppriktig. Morden i Midsommer är ju en TV-serie om en liten håla i England där det begås en ofattbar mängd mord.

Analog-in fattar man ju ändå, även om man inte sett den serien :).
 
När man för första gången bestämmer sig för att köpa en systemkamera. verkar det hända någonting speciellt. Redan efter någon vecka utger man sig som expert. Besöker man en affär med många kameror, kliver man in rak i ryggen som en fura. och går omedelbart i klince med nämaste expedit, här skall diskuteras. man börjar ge råd till arbetskamrater. Man har plösligt blivit någonting. Känner många igen sig. Jag kan inte på rak arm komma på nu om andra prylar har samma effekt. För trots allt skapar man någonting med kameran. Men syskonen tyckte nog det var lite konstigt att lillpojken fota stenar och träd, en närbild på en rykande fimp, tyckte dom var konstigt. dom ville nästan alltid att någon familjemedlem skulle vara med på bilden den skulle betala sig på något vis. Mvh./Bengt.

Undrar om inte golfare är värre (så har jag sagt det och väckt en björn som kanske sov). Jag har alltid varit förundrad över att nästan alla golfare verkar utgå från att praktiskt taget alla andra har samma brinnande intresse som de, att prata om alla aspekter av golf - i alla sammanhang. Jag menar att de flesta metat aborrar och mört någon gång under livet men inte fan pratar folk om mete i tid och otid för det eller hur?

Men ska man vara ärlig så har det blivit bra mycket bättre under senare år. Creme de la creme har väl för länge sen övergivit golfen när kreti och pleti började drälla omkring ute på golfbanorna, så de ägnar sig väl åt jakt eller hästpolo eller nåt annat mer exklusivt där de garanterat slipper populasen. De mest trendkänsliga Svensson-golfarna har även de tonat ned sitt golfsnack eftersom de äntligen fattat att golf är långtifrån lika hett idag som igår och att alla faktiskt inte är intresserade.
 
Men Lennart! De här är ju som en fläkt från den gamla goda tiden från 150 sidor bakåt i den här tråden! Var har du hållit hus??? Eller har du satt i dej "Beiersdorfs-burken"? Enligt pixelhets-polisen är dom där burkarna insmugglade av medlemmarna i föreningen "the evils of high MP cameras" eller "Hells Pixels" som dom även kallas. Ring genast Lobo Tomi för motmedicin!!!

Ja, men det är ju just det som oroar mig. Om du väntar på Godot så har jag just gått vilse i Kafkas koridorer.

Jag tror som några påpekat att uppsamplingen är för liten. Det värsta är att jag gjort så hät ganska många ggr- ända upp till motsvarande 96mp och fått liknande resultat. Med min gamla. numera sålda, Kodak pro slr/c på 14mp på lågiso fick jag fram detaljer och streck likväl förbaskat. Den saknade AA-filter.

Skillnaden mellan 1DsMkII och 1DsMkIII är för liten tror jag. Ska sätta upp en 20D mot 1DsMkII efter att medicinen tagit och använda den gamla macronormalen.

Lobo är här nu och letar efter motgiftet han hade lagrat i en sjöbod, men hela bodfan är borta. Han säger att han får tillgripa ett gammalt men beprövat recept. Nu kommer han med klubban...måste sluta nu $€€{€€]]]]]]{$@@]
....
 
Ja, men det är ju just det som oroar mig. Om du väntar på Godot så har jag just gått vilse i Kafkas koridorer.

Jag tror som några påpekat att uppsamplingen är för liten. Det värsta är att jag gjort så hät ganska många ggr- ända upp till motsvarande 96mp och fått liknande resultat. Med min gamla. numera sålda, Kodak pro slr/c på 14mp på lågiso fick jag fram detaljer och streck likväl förbaskat. Den saknade AA-filter.

Skillnaden mellan 1DsMkII och 1DsMkIII är för liten tror jag. Ska sätta upp en 20D mot 1DsMkII efter att medicinen tagit och använda den gamla macronormalen.

Lobo är här nu och letar efter motgiftet han hade lagrat i en sjöbod, men hela bodfan är borta. Han säger att han får tillgripa ett gammalt men beprövat recept. Nu kommer han med klubban...måste sluta nu $€€{€€]]]]]]{$@@]
....

11% upplösningsskillnad mellan 1DsII och 1DsIII kanske är i minsta laget?
Mikael Risedal har jämfört utskrifter mellan 5D och 1DsIII i A3-storlek vid blindtester med svårigheter att se skillnad.
Stefan Ohlsson har jämfört samma i A3-format på en kanske bättre skrivare med bättre teknik och ser en tydlig skillnad.
1DsMkIII har 32% högre upplösning än 5D.
Är skillnaderna kanske "beroende" av utskriftsteknik och kvalitet på skrivare?

Sen tror jag inte du ska krångla med olika sensorstorlekar. Jämför istället mellan 1Ds I, II och III på DxOMark. så slipper du slösa bläck och dessutom blir Lobo Tomi glad ;-)

Edit: Menar naturligtvis Go-dot :)
 
Det gläder mig att några var TV-litterata nog för att se kopplingen, trots att jag gömde den i sjöbodarnas eget lilla Hades. Sådana apparater (TV alltså, inte sjöbodar) brukade man förr ange med antalet linjer, men nu har det blivit pixlar där också. Fast linjerna är ju också pixlar, om än väldigt avlånga. Eller?

Men allvarligt (?) talat så nog är all Bayerinterpolation och vad det nu heter bara ett steg på vägen mot en bild bestående av en enda pixel, en pixel som inte ser pixelerad ut hur nära man än tittar, utan bara ser ut som en - bild. Om den då är analog eller digital kan man undra. Elektronisk lär den i alla fall vara. Undrar hur de ska ange upplösningen på en sådan? Det kommer att knäcka pixelkriget helt och hållet. Eller så får de annonsera om "Nedsamplad från 279 Megapixel" till julmarknaderna om några år.

Dessutom är det här snacket om digtal kontra analog fotografi helt uppåt (sjöbods)väggarna. Det är ju digital kontra kemisk fotografi vi har. För den digitala är ju analog den också, en stund, innan fotonerna blivit A/D-omvandlade elektroner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.