elbe
Avslutat medlemskap
Touché, monsieur! För en gångs skull svarslös.
Gonatt
De tror jag knappast...
Men om skalning av bilder enligt din "falska" syn på saken så är rå-formatet väldigt bra att exportera från med olika upplösningar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Touché, monsieur! För en gångs skull svarslös.
Gonatt
Jag slog upp den skojiga enheten och det visade sig att 60 bågsekunder motsvarar ca 0.025 dpi sett på ett avstånd av 5 kilometer. :=)
Så lätt kanske den här tråden inte ska dö? Dpreview blev ju med blog här i början av november (personligen gillar jag det här med att tidigare slutna sällskap öppnar upp sig för interaktion och tycker dessa bloggar är roliga, men det hör ju inte till ämnet..eller vänta, i den här tråden kanske det gör det, men men, onwards...) och i förrgår postade Phil ett inlägg (som tyvärr inte har kommentarer påslagna) pga den alltmer högljudda kritiken mot deras brusjämförelser i 100%.
Enligt det han visar på så är brusvinsten vid nedsampling ytterst begränsad. Det han anför som orsaken till att teorin inte fungerar i praktiken är på grund av storleken på "bruskornen" som nästan uteslutande överstiger storleken på en pixel. Således minskar effekten av den medelvärdesbildning som sker vid nedsampling. Kommentarer?
Tack för tråden, jag hade missat den (orkar inte läsa så mycket på DPRs forum längre). Jag tyckte att bildexemplena i bloggen verkade tala för Phils synpunkt, men eftersom det inte fanns en jämförelse med andra kameror så var det kanske svårt att säga.Emil Martinec har väl redan svarat på den frågan: "You really need somebody on staff (or a technical consultant) who understands the math and science involved in the testing you do."
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=30155237
vill man ha ett övertygande resultat med exv pixelbinning /lägre brus så måste upplösningen ökas rejält, exv från 12 till 48 miljoner pixlar för att erhålla samma upplösning och lägre brus - där är vi inte än.
Jag är nog inte mannen att uttala mig om Dxo Markt. Men det du skriver här. och där leif skriver om olika steg. Blir man nyfiken. Då min gamla KM5D-6Mp (en liten anmärkning Km fick var att man inte riktigt fick ut det bästa av den 6Mp-sensorn. 1450-linjer fotos test. När man på Dxo-ranking jämför KM5D med Canon 450D-12Mp. Så skiljer det väldigt lite, vilket förvånade mig. Hade Km haft bara lite bättre brusvärde hade Km gått förbi. Men i fotos test får Canon 450D-12Mp Ca;2300 linjer. En skillnad på Ca; 900 linjer bättre än Km. Ändå visade inte Dxo-rankingen större skillnad. Jag är en enkel amatör som inte kan någonting om tex. Raw-behandling och stora PS-4. Men jag är nyfiken på orsak och verkan. Det skiljer alltså 6MP här och ett antal år mellan kamerorna. Canon10D-20D-30D-40D-50D. Skall alltså enligt tråden vara likvärdig i brusvärden, trots att det skiljer ett antal år mellan modellerna.Kan det vara så att den mycket erfarna,skickliga Raw-hanteraren, nästan kan trolla med brusvärdena, med perfekta anpassade,skräddarsydda program för varje kamera modell. Om vi backade 6 mån. så hade dom flesta trott att 15Mp.kamera från Canon skulle ha tagit makalöst detaljrika bilder, en 8Mp 20D skulle inte haft en chans. Lite förvirrande är det allt. Vänligen. /Bengt.Vad jag menar Patrik är att upplösningsskilnaden ÄR FÖR LITEN melllan exv 40d och 50d. Antag att sensorn kan samla in exakt lika mycket ljus oavsett den ena är på 10 Mpixel eller 15 Mpixel.
Skilnaden att sampla ner 15 Mpixel till 10Mpixel ger inte några synbara fördelar vad det gäller brus/detaljer mot 10 Mpixel.
Antag att två lika stora sensorer hade varit på 40Mpixel = med små pixlar och den andra på 10 Mpixel och stora pixlar då hade vinsten varit synbar genom att 4 pixlar slås ihop till en vilket ger mindre brus men samtidigt 10 Mpixels upplösning.
Duttandet mellan 10, 12 15 Mpixel ger ingen synergieffekt då skilnaden är för liten.
Tråden handlar om att små =flera pixlar inte behöver vara onödigt- Nej den dagen pixlarnas egenskaper och antalet är så stort så kan vi bestämma om vi vill ha hög upplösning i bra ljusstarka situationer eller stort dynamiskt omfång = mindre brus i sämre ljussituationer men då med en sämre upplösning som följd. exv välja att gå från 40Mpixel ner till 10 Mpixel upplösning men att då kunna använda kameran i sämre ljusförhållanden = högre iso
....
Duttandet mellan 10, 12 15 Mpixel ger ingen synergieffekt då skilnaden är för liten.
....
Vad jag menar Patrik är att upplösningsskilnaden ÄR FÖR LITEN melllan exv 40d och 50d. Antag att sensorn kan samla in exakt lika mycket ljus oavsett den ena är på 10 Mpixel eller 15 Mpixel.
Skilnaden att sampla ner 15 Mpixel till 10Mpixel ger inte några synbara fördelar vad det gäller brus/detaljer mot 10 Mpixel.
Antag att två lika stora sensorer hade varit på 40Mpixel = med små pixlar och den andra på 10 Mpixel och stora pixlar då hade vinsten varit synbar genom att 4 pixlar slås ihop till en vilket ger mindre brus men samtidigt 10 Mpixels upplösning.
emil : http://forums.dpreview.com/forums/postersprofile.asp?poster=hiifigiwheid
sheehy; http://forums.dpreview.com/forums/postersprofile.asp?poster=hjiwixiehdid
så har du de två samlade.Dvs bortsollning av andra ointressanta inlägg
Jag är nog inte mannen att uttala mig om Dxo Markt. Men det du skriver här. och där leif skriver om olika steg. Blir man nyfiken. Då min gamla KM5D-6Mp (en liten anmärkning Km fick var att man inte riktigt fick ut det bästa av den 6Mp-sensorn. 1450-linjer fotos test. När man på Dxo-ranking jämför KM5D med Canon 450D-12Mp. Så skiljer det väldigt lite, vilket förvånade mig. Hade Km haft bara lite bättre brusvärde hade Km gått förbi. Men i fotos test får Canon 450D-12Mp Ca;2300 linjer. En skillnad på Ca; 900 linjer bättre än Km. Ändå visade inte Dxo-rankingen större skillnad.
klipp
Vänligen. /Bengt.
Jag är nog inte mannen att uttala mig om Dxo Markt. Men det du skriver här. och där leif skriver om olika steg. Blir man nyfiken. Då min gamla KM5D-6Mp (en liten anmärkning Km fick var att man inte riktigt fick ut det bästa av den 6Mp-sensorn. 1450-linjer fotos test. När man på Dxo-ranking jämför KM5D med Canon 450D-12Mp. Så skiljer det väldigt lite, vilket förvånade mig. Hade Km haft bara lite bättre brusvärde hade Km gått förbi. Men i fotos test får Canon 450D-12Mp Ca;2300 linjer. En skillnad på Ca; 900 linjer bättre än Km. Ändå visade inte Dxo-rankingen större skillnad. Jag är en enkel amatör som inte kan någonting om tex. Raw-behandling och stora PS-4. Men jag är nyfiken på orsak och verkan. Det skiljer alltså 6MP här och ett antal år mellan kamerorna. Canon10D-20D-30D-40D-50D. Skall alltså enligt tråden vara likvärdig i brusvärden, trots att det skiljer ett antal år mellan modellerna.Kan det vara så att den mycket erfarna,skickliga Raw-hanteraren, nästan kan trolla med brusvärdena, med perfekta anpassade,skräddarsydda program för varje kamera modell. Om vi backade 6 mån. så hade dom flesta trott att 15Mp.kamera från Canon skulle ha tagit makalöst detaljrika bilder, en 8Mp 20D skulle inte haft en chans. Lite förvirrande är det allt. Vänligen. /Bengt.