Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag har sett i den lilla jämförelsen är att oavsett om Canon har förbättrat microlinserna och har en nydesignad CMOS i 50d så kan jag inte få bättre upplösning ur 50d och i höga iso än vad jag får ur 40d, jag har provat med DPP och Camera raw beta.
Jag har inte heller fått något direkt mervärde i upplösning med de objektiv jag har använt och jämfört med 40d och 50d i bra dagsljus.

Vi får se vad 5dmk2 innebär, exv hur är upplösningen i 6400iso jämfört med D3.
Jag har redan sett skilnaderna mellan D3 och 1dsmk3 och vilka objektiv det behövs för att man skall se skilnad överhuvudtaget, detta har Lars skrivit om i Proffsfoto efter det att vi testade kamerorna.

Senast ändrad:
Jag tror att den här tråden har väldigt långt fram till sitt "mål" eftersom jag tror att målet för "pixelracet" ligger någonstans där diffraktion inträder redan vid bl 1.0, så de är bara att bejaka det och se framåt även om det är en bra bit till de målet ;-)

/Leif

Jag tror att den här tråden har väldigt långt fram till sitt "mål" eftersom jag tror att målet för "pixelracet" ligger någonstans där diffraktion inträder redan vid bl 1.0, så de är bara att bejaka det och se framåt även om det är en bra bit till de målet ;-)

/Leif

Om du med målet avser själva trådens rubrik "Många ( flera ) pixlar inte alltid bara onödigt" är jag böjd att hålla med dig om att det nog är ganska långt dit. Isynnerhet vad gäller aps-c och kompaktsensorer.

Däremot tror jag målet ligger lite närmare om vi pratar 24x36 format.
Pixelantalet där har inte ökat lika drastiskt. År 2002 låg de flesta aps-c på mellan 3,2 och 6mp. 1,3x cropsensorn på 4,1 mp och 24x36 sensorn 11 mp (Canon) och 14 mp (Kodak).

Idag finns aps-c med drygt 15 mp, d v s mellan 5 och 2½ x fler pixlar. 24x36 erbjuder idag mellan 21 och 24mp. D v s inte ens dubbelt upp.

Som du vet är jag väldigt undrande vad dagens sk FF-optiker klarar av och tror ff att de utgör en liten flaskhals i kombination med för starka AA-filter.

Men jag är säker på att vi kommer att ha viktiga svar när 5DMkII och Sony A900 testats mer ingående.

Åker iväg till Alicante imorgon utan dator och kan bara hänga med i tråden tills dess. Kommer hem om 14 dagar (har bara en dslr med och en kompakt och tänker ge f-m i att räkna pixlar).

Lev väl/Lennart

PS. Någon som vet om kameror/optik är billigare i Spanien än Sverige? DS :):)

Det har jag ingen aning om. Jag har handlat i USA till drygt halva priset, som bäst.

Däremot inser jag att jag nu kan ta egna bilder på sjöboden, utan att du lägger dig i, i två veckor!

...

Som du vet är jag väldigt undrande vad dagens sk FF-optiker klarar av och tror ff att de utgör en liten flaskhals i kombination med för starka AA-filter.

Men jag är säker på att vi kommer att ha viktiga svar när 5DMkII och Sony A900 testats mer ingående.

Åker iväg till Alicante imorgon utan dator och kan bara hänga med i tråden tills dess. Kommer hem om 14 dagar (har bara en dslr med och en kompakt och tänker ge f-m i att räkna pixlar).

Lev väl/Lennart

PS. Någon som vet om kameror/optik är billigare i Spanien än Sverige? DS :):)

Eftersom det tydligen är för stora pixlar som skapar behov av AA-filter så är det nog enbart dom som är flaskhalsen och innan de filtret är borta kan inte objektiven få fritt spelrum för att prestera max...så vad finns för val?

Tror ju inte att 5DII och A900 kommer att ge just något mer än vad t.ex. 1DsIII redan ger i bildkvalitet, marginell och knappast synbar skillnad skulle jag tro mellan Canons sensorer. Hur långt Sony hunnit i sin sensorutveckling vet jag inte men rent logiskt ligger dom nog en eller annan generation efter.

En annan flaskhals i pixelracet är datorkapaciteten men där går utvecklingen fortare framåt skulle jag tro. Jag minns i början på 90-talet då det tog flera minuter att rulla upp en 0,3 Mpix bild på skärmen...

Ha de gott därnere och glöm inte studioparaplyt med tillhörande drink ;-)

/Leif

Det har jag ingen aning om. Jag har handlat i USA till drygt halva priset, som bäst.

Däremot inser jag att jag nu kan ta egna bilder på sjöboden, utan att du lägger dig i, i två veckor!

Nja, tror Spanien håller ungefär samma priser som Sverige. Däremot kan det nog vara kul att titta in i en fotoaffär i en större stad än Bolmstad.

Ang sjöboden får du gärna plåta den. Tänk bara på att älgjakten drar igång och det finns kulhål i den sedan senast det begav sig. Fast det var väl någon som missade kossan på ängen bortanför boden. Man får alltid räkna med ett visst svinn under jakten.

Alltid är det någon stackars bonde som strycker med plus några skördetröskor.

Här är gott om vildsvin också som blir oroliga under älgjakten. Så nalkas sjöboden med försiktighet. Det är inget kul med 300 kg galt efter sig även om man springer fortare än hastigheten på pixelracet.

Tänk också på att sjöbodar är lömska. Redan efter ett par gökar flyttar de på sig. När jag kommer tillbaks får du gärna hälsa på så ger vi oss på kamerajakt efter vilda sjöbodar.

Ha det bra/Lennart

Det pratas ju alltid om att älgjägarna så noga ska inte bara artbestämma, utan köns-, ålders- och taggbestämma älgarna innan de pangar på.

Min favoritjägare är han som på 70-talet satte tre skott i en röd Volkswagen typ 1 utanför Gävle. Undrar hur många taggar han såg på den?

Annars är jag ju orienterare och någorlunda van vid att fotografera sånt som (försöker) röra på sig.
Orienterare

I helgen går evenemanget av stapeln i Kronoskogen, just för att undvika för många skott på fel mål.

För övrigt önskar jag också herr fotomusikern en trevlig vistelse bland Cervezan. Magnus hälsar, han gick just på lunch.

Lönar det sig att ta en tur till NY för att hämta en A900 månne? Nån som har koll på priserna därborta? Jag tar förstås ett par tusen bilder med den på plats så den ser ordentligt "resegods" ut. Kartongerna lurar jag någon intet ont anande medresenär att bära, för originalkartonger är inget man vill ska saknas i källaren...

Jag har "hört" att man kan fälla ihop kartongerna och posta dem till sig själv.
A900 ligger på 3000 dollar, oturligt vis så har ju dollarn poppat upp rätt rejält på senaste tiden, däremot så finns den inte o köpa förrens i november.

Om nu all världens finanser kraschar så borde jag vara den enda som vill lägga 30Kkr på ett kamerahus... det borde göra Sony enormt villiga att sänka priserna för att åtminstone få in några spänn till Sushi!?

Med andra ord, kan finanskrisen ge oss lägre priser på kameror?

Jag sålde en tom och solkig gammal LEGO-kartong från 70-talet för 260:- på tradera för nått år sedan.

Det pratas ju alltid om att älgjägarna så noga ska inte bara artbestämma, utan köns-, ålders- och taggbestämma älgarna innan de pangar på.

Min favoritjägare är han som på 70-talet satte tre skott i en röd Volkswagen typ 1 utanför Gävle. Undrar hur många taggar han såg på den?

Min favoritjägare är nog jägaren i Hasse & Tage sketchen som just av misstag pangat på hästen i ett hästekipage som kommit åkande och som frågar sin kompis om han ska skjuta kalven också d.v.s. kusken! Borde nog besöka optikern eller justera dioptern åtminstone.

En annan är väl Leif GW Persson som i Grabbarna på Fagerhult just sprättat upp buken på ett vildsvin han pangat på och direkt in i kameran säger typ : "Det är härligt att döda". Det måste varit det årtiondets minst ängsliga och minst politiskt korrekta uttalande. Finns det nån mer matcho än GW i nationen? Inte ens Guillou har sagt nåt som är ens tangerar detta vad jag vet.

...En annan är väl Leif GW Persson som i Grabbarna på Fagerhult just sprättat upp buken på ett vildsvin han pangat på och direkt in i kameran säger typ : "Det är härligt att döda". Det måste varit det årtiondets minst ängsliga och minst politiskt korrekta uttalande. Finns det nån mer matcho än GW i nationen? Inte ens Guillou har sagt nåt som är ens tangerar detta vad jag vet.

Kan GW vara en Dextertyp?

Om nu all världens finanser kraschar så borde jag vara den enda som vill lägga 30Kkr på ett kamerahus... det borde göra Sony enormt villiga att sänka priserna för att åtminstone få in några spänn till Sushi!?

Med andra ord, kan finanskrisen ge oss lägre priser på kameror?

Beror väl på! Om man satt in sina stålar hos Akelius vars kontor inte omfattas av några bankgarantier så kan det ju vara rena klippet om han kånkar! Men det är hårfint för en digitalkamera kvalar ju inte ens in som varaktig konsumtionsvara. Du kanske borde köpa ett kylskåp, en trädgårdstarktor eller något av mer bestående värde som exv. juveler till kvinnan i ditt liv istället. Juveler kan man ju t.o.m. stampa på hos pantbanken! Undrar verkligen om man kan det med en digitalkamera, även om det råkar vara en A900?

Kommer de som valt nya FF-kameror att fota APS-C mer?

Jag undrar om det snart börjar bli dags för de som köpt de nya kamerahusen att avlägga "rapporter" om sina erfarenheter kring just det tema denna tråden har och har haft och kanske en del till. Hur klarar sig de nya FF-kamerorna i jämförelse med äldre FF och APS-C när det gäller inte bara brus och DR utan även återgivning av detalj, färg och andra viktiga bildkvalitetsfaktorer, nu när man börjar få riktigt många pixlar de också? Hur ändrar de nya kamerorna folks syn på utrustning och fotografering? Om fler tycker som David Kilpatrik, så kanske vi står inför ett skifte trots allt!

Citat av David Kilpatrik på Photoclub Alpha:
"You will keep using the Alpha 900, and you will probably travel with it even if at first you put your lighter and more versatile kit aside for vacations and trips. Commonsense tells you that the extra depth of field from the APS-C format makes it much better for sports, family, pets, theatre, concerts and all those 90 per cent of your images where a little more in sharp focus can only help. But you’ll use the Alpha 900 instead. You may even end up with worse pictures sometimes, and be aware of it, but still unrepentant!

To conclude – you will have moved on to a different system. It may still be Alpha, and the changeover may be smoothed by Sony’s attention to keeping memory card types, battery, remote controller, cable connections, filetype, lens compatibility and the user interface consistent.

No skilled photographer who takes the step up to the Alpha 900 and full frame digital will regret it – but you need to take that step in full awareness of everything involved.

- David Kilpatrick" (slut citat)

David nämner på plussidan bl.a. den överlägsna sökaren som åter gör bra koll möjlig vid manuell fokusering, genom att sökaren är så pass mycket större än på alla APS-C-kameror. Han pekar även på "nackdelar" som att det blir svårt att bygga zoomar med så stort omfång vi vant oss vid för mindre sensorer och han pekar även på att det kan kännas ovant för många med det jämförelsevis sämre skärpedjupet FF-baserade kameror ger.

Finns samma syn hos de som nu kör Nikon A700 exempelvis?

Kommer man exv. att ta färre bilder och vara mer noggrann innan man tar bilderna med FF än med APS-C? (Man fyller ju exv. mycket snabbare minneskorten med 24 megapixel om man kör RAW än man kanske varit van vid tidigare.) Kommer man att fokusera manuellt oftare? Kommer folks beteende att förändras. Kommer folk att helt överge APS-C för FF, som David K verkar vara på väg att göra. Hur snabbt kommer det här att gå och hur påverkar det marknaderna för ny och gammal kamerautrustning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar