Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
"!ahah yawa em ekat ot gnimoc yehT"
Ibland misslyckas tydligen lobotomin. Eller satte sig Schwester Bertha på dig och släppte väder? Alla på tråden vet att jag ibland blir lite galen, men hjälp mig ut så jag kan rädda Leif. F-n, nu kommer Bertha in till mig med elkablar...hjääääääääääääl- - - - -

Lennart, akta dig nu så du inte hamnar i en ny lång diskussion om elchockterapi igen! Förra gången var det bara en kille som tagit nån bild i en kyrka med en rasslande DSLR-slutare och fick fan för det och sen flippade både vi och tråden ut! (så går det när fotografer ska diskutera fotofrågor under rubriken "Etik och moral" typ).

Fatta nu att utgångsläget redan är mycket värre än så! Du sitter ju redan på hispan!

Det skulle vara synd om pixeldebatten dog för att de kört högspänning genom tinningarna på oss. Jag litar inte alls på El Lobo sen jag redan på 70-talet läst pocket tidningen R:s temanummer "Herre på hispan". Det måste bara vara värre nu! Det blir väl aldrig mindre mögel över tiden? Har du verkligen koll på något som blivit bättre sen dess annat än att vi fått många fler pixlar som blivit allt mindre och sötare för varje år som gått? Det är egentligen vårt enda riktigt stora glädjeämne! Vi har väl inte fått mer fotsvett för det, vad Micke än säger!
 
Man kanske dammar av både Marx och Kris-Nisse (Nisse Åsling) som hade fullt upp redan förra krisen med alla företagsnedläggelser.
Nä, det var förrförra (eller kanske t.o.m. förrförrförra) krisen.

Förra krisen var finans(!)krisen 1990-94 då flera svenska banker höll på att gå omkull. Den svenska staten gjorde ett rätt bra jobb då den s.k. "bankakuten" inrättades. Jag tror att staten (och därmed skattebetalarna) faktiskt inte gick back på affären på lång sikt helt enkelt därför att staten inte skänkte bort pengar till bankerna utan begärde återbetalning.
 
Är det "gamla ansiktet" ätten Bernadotte då?

Marx var ju ekonom. Han skrev Kapitalet, Kritik av den politiska ekonomin där han analyserade den kapitalistiska ekonomins inneboende problem.

Grejen är att Marx kritiserade kapitalismen, men han gav inte sina lärjungar speciellt mycket ledning om hur ett alternativt samhälle med en alternativ ekonomi skulle organiseras för att fungera bättre än det han kritiserade. Det lämnade han istället till Lenin, Stalin, Mao och Pol Pot att ta hand om och det är väl snarast det som blev problemet. Det är väl kanske där man kan tycka att Marx brast lite i omdöme. Han borde känt på sig att en del maktgalningar skulle dras till kommunismen som flugor till ett torrdass, i sin jakt på en bra formel för maktövertagande. Så man kan kanske snarare kritisera Marx för vad han inte gjorde istället för vad han gjorde. Han försökte beskriva kapitalismen inneboende konflikter och det verkar ju som om den analysen verkar förvånansvärt fräsch i dagsläget.

Vem vet, Das Kapital kanske går mot nya rekordupplagor nu när världens ekonomer och stadsmän i hast behöver läsa in sig på ekonomisk kristeori. Man kanske dammar av både Marx och Kris-Nisse (Nisse Åsling) som hade fullt upp redan förra krisen med alla företagsnedläggelser. Nu är det dags igen och kompetens saknas trots alla år när folk fått Nobelpris efter Nobelpris i ekonomi för sina avancerade teorier om hur man med ekonomiska modeller styr kapitalismen. Ingen teori verkade räkna med de grandiosa effekterna av den gränslösa egoism man släppt loss där toppcheferna inom finansbolag och banker så till den milda grad tappat verklighetsförankringen styrda som de var av sina bonusmål.

Vem vet, vi kanske inom en mycket snar framtid (som jag hoppas aldrig kommer) kommer att se en flodvåg av ett nytt proletariat av gäldslavar som inte längre klarar räntorna och en ny stigande bourgeoisie som kan köpa upp alla krossade lånefinansierade bostadsdrömmar billigt. De som har kapital idag lättillgängligt kommer kanske att kunna fira en tidig julafton om inte tomten sätter stopp för det. Mitt hopp står till tomten för han frågar alltid: "Finns det några snälla barn här" och han kanske märker när några faktiskt ljuger och stoppar tillbaka de paket i säcken som buset inte gjort sig förtjänta av.


Angående mannen i Öster

Mycket riktigt det var Marx inte Lenin ,som jag avsåg,som uttalade sig om religionen.
Sen kan man diskutera om teori och praxis- var Gulaglägren en logisk konsekvens av marxistisk teori eller inte.Själv tror jag det inte.

Ny bourgeoisie?

Tror snarare att det är de gamla krokodilerna-i vart fall inom bank-investmentbanksfären som lägger rabarber på sina konkurrenter till vrakpriser efter att ha fått dem på knä genom tjyv-och rackarspel.

Vi har en kapitalism som löper amok. Den finansiella krisen är bara ett uttryck för detta. Ändå viktigare är att den håller på att undergräva den ekologiska basen för vår existens.

Till sist kommmer frågan: Var kommer man själv in bilden?

Kanske denna diskussion skall flyttas från denna tråd? Det har väl blivit minst sagt OT och kanske för allvarligt.
 
Doktorn kan komma

Hmmm... Jag börjar leka med tanken att rusta upp http://jornmark.se/places_photo.aspx?placeid=22&Photonumber=016&lang= och starta i privat regi.

Tänk att få gå omkring med vit rock, en Spyder Express hängande runt halsen och QP-card i fickan i stället för spatel och samtala om pixlarna på vägarna, varför dammet fastnar på cellfönstret och inte under britsen.
Hur många tankar som får plats på ett 32GB CF-kort eller om det är skönare med SD-kort i örat.

Jag kommer att länka denna tråd till de som ska stå för risk kapitalet och jag utgår att det inte blir några problem alls.

Doktor Michael
 
Lennart, akta dig nu så du inte hamnar i en ny lång diskussion om elchockterapi igen! Förra gången var det bara en kille som tagit nån bild i en kyrka med en rasslande DSLR-slutare och fick fan för det och sen flippade både vi och tråden ut! (så går det när fotografer ska diskutera fotofrågor under rubriken "Etik och moral" typ).

Fatta nu att utgångsläget redan är mycket värre än så! Du sitter ju redan på hispan!

Det skulle vara synd om pixeldebatten dog för att de kört högspänning genom tinningarna på oss. Jag litar inte alls på El Lobo sen jag redan på 70-talet läst pocket tidningen R:s temanummer "Herre på hispan". Det måste bara vara värre nu! Det blir väl aldrig mindre mögel över tiden? Har du verkligen koll på något som blivit bättre sen dess annat än att vi fått många fler pixlar som blivit allt mindre och sötare för varje år som gått? Det är egentligen vårt enda riktigt stora glädjeämne! Vi har väl inte fått mer fotsvett för det, vad Micke än säger!

Kommer mycket väl ihåg etikdebatten som utlöstes av kyrkofotografen vars avtryckarfinger låste sig fast under sekvenskörning. Det var en bra tråd som vidgade en hel del vyer och tydliggjorde många fördomar. Vissa fascistoida inlägg kryddade med främlingshat nästlade sig in på forumet också vill jag minnas.

Den här tråden har haft många ansikten och diskussionsobjekt: tämligen hög pajkastningskonst, gräsklippare, institutionshumor, galghumor, historiska tillbakablickar plus verkligt givande diskussioner om själva huvudämnet.

Du frågar om något verkligen blivit bättre (förutom att jag ständigt blir vackrare) sedan anno dazumal. Skulle väl vara att en hel del trådar på FS faktiskt blivit bättre och mer berikande p g a OT. De söta små pixlarna har sedan trådens start blivit mindre söta efter 50D:s entré. Jag tror att 5DMkII och Sony A900 hjälper oss att sluta cirkeln när de väl testats.

Hispan förresten; FS-forumen är bara en underavdelning till Babels Hus psykiatriavdelning med filialer över hela världen. Så länge vi diskuterar dynamiskt omfång, brus och pixlar är vi ofarliga i allt vårt habegär. Lite tillspetsat så är off topicinläggen kanske de viktigaste och mest livsbejakande. Blir inte den slutklämmen censurerad så har forumvärden gett upp.

Vi syns på den praktiska terapin, Sten-Åke! Jag ska virka ett lapptäcke av pixlar. Välkommen tillbaks. Själv drar jag till sydligare nejder om ett par dagar (utan dator och med endast en kamera i 2 veckor)

Lennart
 
Jag har läst 1:a och sist:a inlägg; räcker det?

Undrar på: Vem frågar hur många pixlar det är i ett knallbra fotografi.
(Om man untar Fotosidan v.d.s.( och andra pixelpeeper-sites))

God semester Lennart, oanset hur måga pixlar du tar med.
 
Nä, det var förrförra (eller kanske t.o.m. förrförrförra) krisen.

Förra krisen var finans(!)krisen 1990-94 då flera svenska banker höll på att gå omkull. Den svenska staten gjorde ett rätt bra jobb då den s.k. "bankakuten" inrättades. Jag tror att staten (och därmed skattebetalarna) faktiskt inte gick back på affären på lång sikt helt enkelt därför att staten inte skänkte bort pengar till bankerna utan begärde återbetalning.

Ja så är det! Likväl behöver vi nog en ny eller gammal Kris-Nisse eller varför inte en Per Ahlmark. Han hade ju fattat redan då att har man inget att erbjuda de som just fått sparken på en liten ort utan framtid så kan man ju alltid säga: "Lycka till!", och verkligen mena det.
 
......Vi syns på den praktiska terapin, Sten-Åke! Jag ska virka ett lapptäcke av pixlar. Välkommen tillbaks. Själv drar jag till sydligare nejder om ett par dagar (utan dator och med endast en kamera i 2 veckor)

Lennart

Va, bara en kamera? Tänk om den pajar som min gjorde när jag var i Venezeula för några år sedan. Hade vi inte haft frugans kompakt (Ricoh Caplio R3 med ynkliga 5 megapixel) så hade vi inte haft en bild att titta på. Jag måste säga att jag blev väldigt positivt överaskad av denna lilla kamera. Den kunde dessutom alltid fokusera skarpt, vilket min tjusiga DSLR aldrig varit helt perfekt på tillsammans med de objektiv jag ägt.

Jag blev så förtjust över denna lilla kamera att jag köpte en Caplio 7 med 8 megapixel och den är ett av mina praktiska bevis för att nyare kameror med fler megapixel faktiskt kan brusa mindre än en äldre med färre. Dessutom kan man alltid ha den med sig i fickan utan besvär.

Bilder tagna i hyffsat dagsljus håller för utskrifter i A4 i alla fall med gott resultat även med R3. På Los Roches utanför Venezuelas kust var det alltid ordentligt ljust även när det var lite disigt, så jag hade inga som helst problem att få ljuset att bekämpa bruset och jag kom hem med en hel del fiskebilder som jag aldrig velat vara utan.

Jag tänkte länge och väl innan jag köpte min nya DSLR för kompakterna är ett väldigt bra alternativ i många situationer även om bildkvaliteten inte helt når upp till den nivå vi önskar i dåliga ljusförhållanden. Framförallt tröttnar jag aldrig på att ta den med mig på samma sätt som med en DSLR. En bild i vilken kvalitet det vara månde är faktiskt alltid bättre än ingen bild alls!
 
Nä, det var förrförra (eller kanske t.o.m. förrförrförra) krisen.

Förra krisen var finans(!)krisen 1990-94 då flera svenska banker höll på att gå omkull. Den svenska staten gjorde ett rätt bra jobb då den s.k. "bankakuten" inrättades. Jag tror att staten (och därmed skattebetalarna) faktiskt inte gick back på affären på lång sikt helt enkelt därför att staten inte skänkte bort pengar till bankerna utan begärde återbetalning.

Du glömde en liten, liten detalj: staten gick inte back kanske men det gjorde pensionssystemet för det var främst 50-talister och yngres pensionsstålar som rök för vi som grupp förlorade mest på det som hände. 40-talisterna som då satt vid makten såg till att de och de som var ännu äldre fortfarande skulle omfattas av det gamla systemets regler medan alla 50-talister och yngre fick se sina pensionsvillkor försämras rätt kraftig (allt mer ju senare in på 50-talet man varit född om man var född under det årtiondet).

För mig är detta en viktig distinktion. Våra pensionspengar är inte statens pengar i egentlig mening utan staten har bara förvaltat dessa åt folket. Av detta skäl förstår jag väl den debatten som sker nu i USA. I Sverige fick bankerna pengar av skattebetalarna och de framtida pensionärerna vid tiden. Det stötande är att de fick dessa pengar och inte att de fick låna som alla vi andra måste göra. Om man ska hårddra det så tog staten mina pensions- och skattepengar och gav till bankerna. Dessa pengar kunde sedan bankerna låna ut till dig och mig mot ränta! Däremot ställdes inga krav på att bankerna, att när de under en lång rad av år mycket höga vinster skulle betala tiillbaka sina "lån" från oss skattebetalare och framtida pensionärer.

Det förstår inte jag och de förstod inte de amerikanska skattebetalarna heller inför omröstningen kring krispaketet. Sen kan man vara hur medveten som helst kring att något måste göras. Men det kommer bli ännu mer stötande effekter av detta när de som sitter med stora kapital nu kan börja köpa upp stora värden till nya vrakpriser i krisens spår. Vi ser nu förmodligen en av de största omsättningen av kapital under historien ske mitt framför våra ögon.

Kapitalism U.P.A. som skickar skuldnotan till skattebetalare och pensionsfonder och sen drar med de fysiska tillgångarna. Kan det bli mer tveksamt? Machiavelli den gamla maktgalningen skulle inte tro sina ögon om han sett detta. Var det inte han som sa att man kan mycket väl döda människor och klara sig undan påföljder för det, men inte ta deras pengar. Nu gör man just det.
 
Du glömde en liten, liten detalj: staten gick inte back kanske men det gjorde pensionssystemet för det var främst 50-talister och yngres pensionsstålar som rök för vi som grupp förlorade mest på det som hände.
Så staten använde pengarna som fanns i pensionfonderna till något annat, eller hur menar du?

Om staten inte gick back på att rädda bankerna så behövde väl staten inte länsa pensionsfonderna?

I Sverige fick bankerna pengar av skattebetalarna och de framtida pensionärerna vid tiden. Det stötande är att de fick dessa pengar och inte att de fick låna som alla vi andra måste göra.
Nej, så vitt jag kan minnas så fick bankerna inga presenter, utan det handlade om lån (i någon form).
 
Med all respekt, men är det inte dags att stänga den här tråden?
Det vore trist att stänga tråden för det finns mycket outredda saker (hur klarar sig A900 och 5DII t.ex.), men även om jag annars är en anhängare av "om du inte bryr dig, så hoppa över ovidkommande inlägg"-principen så är det rejält med off-topic i denna tråd. Jag vill inte vara den första tråkmånsen, men när det börjar vara flera sidor mellan on-topic inläggen känns det omöjligt för nya att ta sig in i den och det kommer höjas fler röster som vill stänga den.

Usch vad tråkig jag känner mig, men personligen skulle jag kunna leva med att forumvärden tar de senaste 30 sidorna och flyttar dem till Fritt Forum. Och hoppas inte herrarna tar detta personligt, ni är roliga att läsa. Men i lagom doser...:)
 
Med all respekt, men är det inte dags att stänga den här tråden?

Nej, definitivt inte. Som andra och jag själv framhållit är Canon 50D, Canon 5DMkII och Sony A900 med sina specar perfekta för fortsatt diskussion i det ämne denna tråd berör. När det föreligger tester, jämförelser från dessa tror jag att cirkeln kan slutas så pass att vissa säkerställda slutsatser kan dras utifrån dagens teknik.

50D har granskats/testats i en annan tråd huvudsakligen av Risedal. En del av resultaten har redovisats i denna tråd. Ännu så länge pekar de resultaten på att fler mindre pixlar i en up-to-date kamera inte tillfört något direkt upphetsande. T o m nackdelar. Orsak ännu inte klarlagd då 50D bara har sin första firmware.

5DMkII och A900 med sina moderna 24x36 sensorer och nya bildprocessorer kan visa helt andra resultat än vad vi väntat oxx i praktiken. Och de tror jag avhandlas bäst i denna tråd.

Och visst har det förekommit rikligt med OT. Det beror på i första hand att vi sitter lite i väntans tider på de senaste kamerorna som aviserats och de facto finns att köpa redan (50D o A900). Mycket OT blev det (men inte utan allvarliga undertoner som faktiskt ofta innehöll något om pixlar) och jag har själv gjort ett antal sådana inlägg. Har någon störts av dem ber jag om ursäkt. Mitt motiv var att hålla tråden levande.

Mvh/Lennart
 
Så staten använde pengarna som fanns i pensionfonderna till något annat, eller hur menar du?

Om staten inte gick back på att rädda bankerna så behövde väl staten inte länsa pensionsfonderna?


Nej, så vitt jag kan minnas så fick bankerna inga presenter, utan det handlade om lån (i någon form).


Ja staten använde pensionspengar till annat än pensioner. Nordea var ju redan till del statsägt men både SEB och det som senare blev Swedbank fick hjälp av "staten".

Göran Persson själv sa ju ungefär följande: Folk kommer inte bli glada när de sett vad vi gjort med pensionerna. (Grejen är att de flesta inte upptäckt det än och för 40-talisterna och tidigrae årgångar så hände ju inte så mycket. Men det gjorde det däremot för 50-talister och yngre. Min anm.)

Därmed inte sagt att pensionssystemet inte behövde reformeras.

Pensionssystemet har inte fått tillbaka de pengar de tog av oss och vi betalar väl fortfarande "värnskatt" om jag inte är helt felinformerad.

(Även om Wikipedia är en osäker källa så är den dock en källa: "Värnskatt har använts som benämning på olika slags skatter. Som en del i saneringen av de offentliga finanserna infördes från och med inkomståret 1995 en särskild "värnskatt", som innebar att den statliga skatten för inkomståren 1995-1998 höjdes från 20 till 25 procent av den beskattningsbara förvärvsinkomsten över viss nivå.

Då denna höjning inte hade något med försvarsbudgeten att göra, är benämningen mindre lämplig. Snarare var det den tillfälliga karaktären, liknande de värnskatter som tidigare uttagits för försvarsändamål, som gav upphov till denna.

Värnskatten avskaffades från och med 1999, men ersattes i stället av en ny extra statlig inkomstskatt på 5 procent för inkomster över viss nivå (av allmänheten kallad den nya värnskatten)" (slut citat).
 
Ja staten använde pensionspengar till annat än pensioner. Nordea var ju redan till del statsägt men både SEB och det som senare blev Swedbank fick hjälp av "staten".

Då använde man i så fall pensionsfondpengarna till annat än att rädda banker (eller "glömde" att stoppa tillbaka pengarna i pensionsfonderna) för staten, dvs skattebetalarna, fick så småningom tillbaka sina utlägg för "bankakuten".

Var inte pensionssystemet bankrutt av andra skäl?
 
Idag fick jag nöjet att klappa en 1Ds Mark III på jobbet. Lennart känner nog till Lars Malm? Det var han som var på besök.

Är det någon som gjort någon seriös sida-vid-sida-fotografering med jämnpixliga (kan man säga så) 5D Mark II och 1Ds Mark III någonstans?
 
Idag fick jag nöjet att klappa en 1Ds Mark III på jobbet. Lennart känner nog till Lars Malm? Det var han som var på besök.

Är det någon som gjort någon seriös sida-vid-sida-fotografering med jämnpixliga (kan man säga så) 5D Mark II och 1Ds Mark III någonstans?

Har inte sett någon sida-vid-sida jämförelse på de sajter jag letat. Är dock säker på att sådan jämförelse kommer inom kort. Och visst, känner jag till LM.

Det jag sett hittills av 5DMkII är högisoexempel i jpeg. De ser mycket bra ut, men det finns inga rawfiler. När de kommer går det att se vad 5DMKII går för. Personligen vill jag tro att att 5DMKII rent bildkvalitémässigt är bättre än 1DsMkIII.

Har testat 1DsMkIII och är inte imponerad av den. Ingen synbar bättre upplösning vid utskrift än min 1DsMkII.

Personligen är jag lite trött på hela 1D-serien (ergonomi som en tegelsten jämfört med Nikon D3), men oerhört gedigna och välbyggda kameror.

Kolla in tråden som handlar om 5DMkII. Där finns hänvisningar till bilder tagna med ett produktionsexemplar av kameran.

Mvh/Lennart

PS. Här kan du kolla närmare.

http://dpinterface.com/reviews/canon...ine/index.html

http://dpinterface.com/reviews/canon...ery/index.html

DS
 
Senast ändrad:
Ja du Lennart, jpg bilder från 5dmk2, när de har balanserats upp från det gula färgsticket så ser bildresultatet bra ut, men i mina ögon också mycket brusreducerat ut.

Jag är nu klar med min lilla utvärdering/ jämförelse mellan mina två APS kameror 40d och 50d .
Bildmässigt så förstår jag fortfarande inte vitsen med att stoppa in en massa pixlar, tvärtom så får jag sämre höga isoegenskaper med 50d jämfört med 40d i både DPP och Camera Raw, om man ser till detaljåtergivning/brus.

Det skall bli spännande att få 5dmk2 i handen då 1dsmk3 är bra upp till 3200iso även i jämförelse med D3
 
Senast ändrad:
Ja du Lennart, jpg bilder från 5dmk2, när de har balanserats upp från det gula färgsticket så ser bildresultatet bra ut, men i mina ögon också mycket brusreducerat ut.

Jag är nu klar med min lilla utvärdering/ jämförelse mellan mina två APS kameror 40d och 50d .
Bildmässigt så förstår jag fortfarande inte vitsen med att stoppa in en massa pixlar, tvärtom så får jag sämre höga isoegenskaper med 50d jämfört med 40d i både DPP och Camera Raw, om man ser till detaljåtergivning/brus.

Det skall bli spännande att få 5dmk2 i handen då 1dsmk3 är bra upp till 3200iso även i jämförelse med D3

Jo, jag har sett alla dina exempel på jämförelsetråden. Och de har varit värdefulla att se. Och jag förstår inte heller vitsen med att gödsla ned en aps-c sensor med så många pixlar. I alla fall inte med den teknik som finns att tillgå i dagsläget.

Jag fattade aldrig heller vitsen med att slänga in 21 mp i 1DsMkIII. De gjorde ingen nytta vad jag kunde se.

Som huvudsaklig Canonanvändare står jag ff fast vid att Nikon med sin D3 och D700 gjorde något oerhört smart. Man tog specarna från en 5D och vässade dem så långt det gick med modernare teknik.

Personligen tycker jag att 1DsMkIII kroknar tidigare än iso 3200 jämfört med D3.

Återstår nu att se vad 5DMkII och Sony A900 kan tillföra den här tråden.

Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.