Artikeln är förstås väldigt Minol^H^H^H^H^HSony-centrisk, så resonemanget stämmer säkert för en som har det systemet. Generellt så stämmer det något sämre. Det
finns s.k. superzoomar med riktigt bra kvalitet även för småbild (även om de inte är direkt många). Storlek- och viktproblemet kommer man fövisso inte runt.
SÅS
et är väl just det David K menar att APS-C objektiven ju blir "längre" utan att de behöver bli så stora och tunga. En del får ju faktiskt hyffsad press också för prestanda. (slut SÅS)
Ah, OK, jag tolkade det som en allmän reflektion inför en framtid med flera småbildsstora sensorer, och inte bara i toppmodellerna.
SÅS: Vissa av DK:s funderingar kan man väl tillämpa generellt. (slut SÅS)
Jag ställer mig skeptisk (men hoppas förstås att du har rätt). Man behöver bara se på hur AF-spegelreflexerna utvecklades under den analoga tiden (1985 till cirka 2002). Något vidare stöd för manuell fokusering fanns inte utom på toppmodellerna (och då oftast i form av byte till en annan mattskiva än den som var standard).
SÅS: Många trodde väl att AF skulle ersätta mycket av behovet av manuell fokusering men vi vet ju att AF inte funkar som de ska för många än idag och då kvarstår behovet av manuell fokusering om man ska komma rätt och inte bli blåst av ett defekt system.(slut SÅS)
Jag tycker annars att mikro-fourthirds är en lovande utveckling. Om man lyckas få till en tillräckligt bra elektronisk sökare så att man kan rationalisera bort spegeln så är rätt mycket vunnet. Övriga kameratillverkare (som står utanför fourthirds-konsortiet) följer säkert den här utvecklingen väldigt noga (och har kanske egen R&D på området).
SÅS: Det skulle dessutom få verklig sprutt på seriebildstagningen för då kan väl slutartekniken göras om även den kanske. Den som lever får se. När du nu nämnt orden elektronisk sökare så kommer det inte dröja länge innan KG kastar sig över oss igen
. (slut SÅS)
I övrigt tycker jag att DK:s funderingar kring vad A900 betytt för DK:s egna fotovanor där han mer eller mindre lämnat APS-C-kamerorna till sin fru är intressant för det väcker frågor om hur fort migrationen kommer att gå till FF och vad som kommer att hända med APS-C-utvecklingen.