Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej då. Länge leve (Ni)kon!

Lennart

Rädda de som räddas kan! typ.. Är du med i pixelvaccinationen för att undvika blåbrus o pixelfall i dom undernärda (ni)kossorna eller...? Själv diggar jag Skifs, Blåbrus och Hooked on a Pixel, mas som jag e :) (Hoppas vi håller oss till ämnet än gubbs...eller har jag blivit inskriven igen???)

Du Lennart som gammal rockare har jag hört... Ta fram intrumenten o bota fanskapen....nä nu ska jag inte svära nå mer...boskapen menar jag ju för faan!... (För mycke vin i kväll så nu lägger jag ner de här...hick...blir nog utslängd annars)
 
Senast ändrad:
Ang. pixeltråden

En ny regnig morgon i Degerfors. Tänker på den långa pixeltråden.Nu kom ju Canon 50D och Sony A900. Kameror med många pixlar. Och med olika storlek på sensorerna. Canon ofta världsledande. Sony stark nykomling. När isotåget började rulla allt snabbare steg förväntningarna hos många även om någon släpar med benet på perrången. Självklart är detta lite omtumlande och spännande. Nikon 300 verkade bryta och gå över en gräns med sin fina brusredusering och rena bilder. Även om Canon 40D faktiskt var lika bra. Fick Nikon mest uppmärksamhet. Pixeltråden drogs igång med uppfattningen att många pixlar är nog väldigt bra, om övriga faktorer utvecklas. Nu sitter vi här med två kameror med mycke pixlar. Men jag hör inga jubelrop. Tåget har slagit till samtliga bromsar, gnistregnet stänker som brus över buskar och träd. Det lite otäcka är att en A4-bild tagen med en Sony A200 -för 3500kr kan vara vinnare i det formatet. Jag säger kan vara, skillnaderna är små. Givetvis går flera märken in med samma resultat. Vad säger den långa pixeltråden nu, 50D- A900 Är vi jättenöjda nu,producerar dom superbilder, vad säger ni...Mvh.Bengt.
 
Jag har sett väldigt lite kring A900:a i denna tråd. Jag har inte orkat hålla mig uppdaterad om den via Sonyforumet, men jag har sett inlägg från Kristoffer, exempelvis här, som verkar tyda på att A900 och D3 ska ligga nära varandra brusmässigt. Jag har som sagt inte följt upp genom att undersöka vad han länkar till, men om det stämmer så är jag inte redo att frångå trådrubrikens postulat.
 
Jag har sett väldigt lite kring A900:a i denna tråd. Jag har inte orkat hålla mig uppdaterad om den via Sonyforumet, men jag har sett inlägg från Kristoffer, exempelvis här, som verkar tyda på att A900 och D3 ska ligga nära varandra brusmässigt. Jag har som sagt inte följt upp genom att undersöka vad han länkar till, men om det stämmer så är jag inte redo att frångå trådrubrikens postulat.

Har också varit inne på den tråden. Den ger ännu så länge inte så stort diskussions/bedömningsunderlag. Har mest sett jpeg från A900 och den interna brusreduceringsprocessen gör det då svårt att avgöra var kameran egentligen står. Rawfiler som kommer gör det hela lättare. Vill inte dra några slutsatser, precis som Stefan, grundade på vad som skrivits i tråden.

Men jag TROR att A900 kommer att prestera bra med exv Zeiss 24-70/2.8 och 85/1.4 rent upplösningsmässigt. Hurdant det står sig mot exv nya 5DMkII är omöjligt att avgöra i skrivande stund.

Risedal har ju kört 50D vs 40D i tråden "liten jämförelse..." och där lämnat många bildexempel. Brusmässigt blev det väl inte folkets jubel direkt grundat på de redovisade resultaten. 50D har högre upplösning men det är svårt att åskådliggöra tydligt. Filerna är uppräknade i ACR och DPP. 50D exponerar rikligare än 40D. Jag har personligen tolkat, utifrån exemplen, att 50D inte är något jättelyft. Men kameran har ett par fördelar som föregångaren saknar: AF micro adjustment och en avsevärt bättre display till exempel.

Det som är mest frapperande är hur väl gamla pensionären 5D, med färre pixlar på större sensoryta, hävdar sig trots 3½ år "gammal" teknik. Jag tycker det säger en hel del.

50D känns nog just "bara" som en bra kamera och inget annat. Uppdaterad firmware kanske kan ändra på vissa saker.

De superbilder Bengt frågar om (rent tekniskt, antar jag-inte motiv/bildmässigt) tror jag inte uppnås med 50D. Ska dock försöka testa en för att själv bilda mig en uppfattning.

Men jag tycker alla som är intresserade ska kolla Risedals exempel då de har stark anknytning till denna tråd. Vidare blir det spännande att se om A900 och 5DMkII med sina relativt många pixlar på en FF-sensor kan spetsa till diskussionen i denna tråd.

Lennart
 
Rädda de som räddas kan! typ.. Är du med i pixelvaccinationen för att undvika blåbrus o pixelfall i dom undernärda (ni)kossorna eller...? Själv diggar jag Skifs, Blåbrus och Hooked on a Pixel, mas som jag e :) (Hoppas vi håller oss till ämnet än gubbs...eller har jag blivit inskriven igen???)

Du Lennart som gammal rockare har jag hört... Ta fram intrumenten o bota fanskapen....nä nu ska jag inte svära nå mer...boskapen menar jag ju för faan!... (För mycke vin i kväll så nu lägger jag ner de här...hick...blir nog utslängd annars)

Pixlarna är resistenta mot alla vaccin för närvarande. Att försöka dränka dem i alkohol är kanske det vettigaste. Och ja, du är inkriven igen pga för kraftigt nyttjande av Bayerfilter. Det är till för färgerna och inte att förväxla med bayerskt öl.

Jag såg dig genom den lilla rutan i korridoren (själv sitter jag i isoleringscell). Mina mail sensoreras fast detta skickades med hjälp av en hygglig vårdare som själv en gång satt i pixelträsket.

Rock hjälper! har en gammal Orangeförstärkare som skrämde hästarna i sken när jag testade den hemma med inledningsriffet till "Highway to Hell" samt Black Sabbaths gamla "Paranoia". Bonden intill har inte landat ännu efter tryckvågen. Senast observerades han över Bolmsö och går troligen in i omloppsbana. Beräknas landa till vårsådden.

Måste sluta nu. Ska in på analog behandling. Rena inkvisitionen att bara titta på en gammal Leitz focomat förtoringsapparat. De ska anal(ysera) mig påstår de. men det är nog mest skitprat.

Vi ses vid utskrivningen/Lennart
 
Risedal har ju kört 50D vs 40D i tråden "liten jämförelse..." och där lämnat många bildexempel. Brusmässigt blev det väl inte folkets jubel direkt grundat på de redovisade resultaten. 50D har högre upplösning men det är svårt att åskådliggöra tydligt. Filerna är uppräknade i ACR och DPP. 50D exponerar rikligare än 40D. Jag har personligen tolkat, utifrån exemplen, att 50D inte är något jättelyft. Men kameran har ett par fördelar som föregångaren saknar: AF micro adjustment och en avsevärt bättre display till exempel.

Det som är mest frapperande är hur väl gamla pensionären 5D, med färre pixlar på större sensoryta, hävdar sig trots 3½ år "gammal" teknik. Jag tycker det säger en hel del.


Lennart

vilken bra sammanfattning Lennart, jag har idag med en annan medlem här på fotosidan jämfört 40d med 50d och med ett 300mm Canon tele.

Jag kommer under kvällen lägga upp bilder i den andra tråden och visa ev skilnader, personen ifråga som är intresserad naturfotograf och gillar fåglar gick hem med ett stort ?

Vad är nyttan med 15 respektive 10miljoner pixlar och ett 300mm tele?
Visar skilnaden i den andra tråden inom kort
 
Pixlarna är resistenta mot alla vaccin för närvarande. Att försöka dränka dem i alkohol är kanske det vettigaste. Och ja, du är inkriven igen pga för kraftigt nyttjande av Bayerfilter. Det är till för färgerna och inte att förväxla med bayerskt öl.

Jag såg dig genom den lilla rutan i korridoren (själv sitter jag i isoleringscell). Mina mail sensoreras fast detta skickades med hjälp av en hygglig vårdare som själv en gång satt i pixelträsket.

Rock hjälper! har en gammal Orangeförstärkare som skrämde hästarna i sken när jag testade den hemma med inledningsriffet till "Highway to Hell" samt Black Sabbaths gamla "Paranoia". Bonden intill har inte landat ännu efter tryckvågen. Senast observerades han över Bolmsö och går troligen in i omloppsbana. Beräknas landa till vårsådden.

Måste sluta nu. Ska in på analog behandling. Rena inkvisitionen att bara titta på en gammal Leitz focomat förtoringsapparat. De ska anal(ysera) mig påstår de. men det är nog mest skitprat.

Vi ses vid utskrivningen/Lennart

Ja du Lennart! Du är ta me fan makalös!...även om du inte är de vad jag förstått?
De är kul att "blaja" med dej och de skulle vara kul att träffas nån gång o slänga lite pixlar mm på varann :) Ligger lite lågt just nu men fick tydligen ett litet återfall...eller kanske infall i vinets härliga värld...ja du vet! Tyvärr är det slut på whiskyn...Shit happens you know... Hur som helst så sitter jag och väntar på Risedals samarbete med Emil. DE ska bli intressant att se vad han hittar i en pixelmätt 50D...

Ha de gott!
Leif

PS. Hälsa Sten-Åke!..där på hispan...jag tror jag är ute...men är inte riktigt säker...än :)
 
vilken bra sammanfattning Lennart, jag har idag med en annan medlem här på fotosidan jämfört 40d med 50d och med ett 300mm Canon tele.

Jag kommer under kvällen lägga upp bilder i den andra tråden och visa ev skilnader, personen ifråga som är intresserad naturfotograf och gillar fåglar gick hem med ett stort ?

Vad är nyttan med 15 respektive 10miljoner pixlar och ett 300mm tele?
Visar skilnaden i den andra tråden inom kort

Hej Mikael!

Trevligt att du fick kontakt med Emil! Att du inte skulle få de med Sheehy var inge oväntat för mej... Hur som helst så ska det bli intressant att se vad du och Emil kommer fram till om 50D och kanske även 5D2 lite längre fram.

/Leif
 
Ja du Lennart! Du är ta me fan makalös!...även om du inte är de vad jag förstått?
De är kul att "blaja" med dej och de skulle vara kul att träffas nån gång o slänga lite pixlar mm på varann :) Ligger lite lågt just nu men fick tydligen ett litet återfall...eller kanske infall i vinets härliga värld...ja du vet! Tyvärr är det slut på whiskyn...Shit happens you know... Hur som helst så sitter jag och väntar på Risedals samarbete med Emil. DE ska bli intressant att se vad han hittar i en pixelmätt 50D...

Ha de gott!
Leif

PS. Hälsa Sten-Åke!..där på hispan...jag tror jag är ute...men är inte riktigt säker...än :)

Du har rätt! Jag är inte makalös. Makan står och väntar vid utskrivningen och mutar institutionschefen att inte släppa ut mig ännu,

Sten-Åke har jag inte sett sedan kvällsmålet igår. Han sänd(h)es till lilla rummet under källaren för att träffa dr Lobo Tomi.

Har dock känslan av att Sten-Åke kommer att ha sin briljanta hjärna i behåll och den käre doktorn blir ett lallande vrak efter det samtalet.

Slumpen kanske för oss samman, Leif! Sker det inte i detta jordelivet så kan vi sitta och kasta pixlar på Hornpelle tills han tröttnar och sänder oss till Sankte Per som öppnar pixelporten för oss till brusande änglakör.

För din egen info: Du är inte ute! Jag ser dig fortfarande genom luckan i korridoren. Akta dig, Syster Bertha (143 kg dövikt) är på väg emot dig med stora sprutan!

Lennart
 
Hej Mikael!

Trevligt att du fick kontakt med Emil! Att du inte skulle få de med Sheehy var inge oväntat för mej... Hur som helst så ska det bli intressant att se vad du och Emil kommer fram till om 50D och kanske även 5D2 lite längre fram.

/Leif

Parametrarna som Emil har angivit är att testen skall utföras med QP-card färgkort och även QP-Card gråkort med jämt och konstant solljus, hur jämt är solljuset i Lund vid denna årstid? Den som vill veta mer vad qp-Card är kan läsa här www.qpcard.com
 
....

För din egen info: Du är inte ute! Jag ser dig fortfarande genom luckan i korridoren. Akta dig, Syster Bertha (143 kg dövikt) är på väg emot dig med stora sprutan!

Lennart

O jag som ser en snygg, slank, sexig blondin i en genomskinlig neglige med ett glas vin i varje hand, uppvärmd o klar...på väg in till mej....hmm?...
!ahah yawa em ekat ot gnimoc yehT

/fieL
 
O jag som ser en snygg, slank, sexig blondin i en genomskinlig neglige med ett glas vin i varje hand, uppvärmd o klar...på väg in till mej....hmm?...
!ahah yawa em ekat ot gnimoc yehT

/fieL

"!ahah yawa em ekat ot gnimoc yehT"
Ibland misslyckas tydligen lobotomin. Eller satte sig Schwester Bertha på dig och släppte väder? Alla på tråden vet att jag ibland blir lite galen, men hjälp mig ut så jag kan rädda Leif. F-n, nu kommer Bertha in till mig med elkablar...hjääääääääääääl- - - - -
 
Bara inte bruset på bas-iso stiger i takt med räntan så är allt lugnt för min del.

/K

För att travestera en man i Öster som drog sitt land i fördärvet:

Pixelberoendet är ett opium för folket!

Förresten har ni tänkt på att "bidragssberoende"har fått ett nytt ansikte: WALL STREET. Men så får man naturligtvis inte säga! När inte politikerna omedelbart hostar upp stålarna ja då är det naturligvis brist på politiskt ledarskap!
 
Du har rätt! Jag är inte makalös. Makan står och väntar vid utskrivningen och mutar institutionschefen att inte släppa ut mig ännu,

Sten-Åke har jag inte sett sedan kvällsmålet igår. Han sänd(h)es till lilla rummet under källaren för att träffa dr Lobo Tomi.

Har dock känslan av att Sten-Åke kommer att ha sin briljanta hjärna i behåll och den käre doktorn blir ett lallande vrak efter det samtalet.

Slumpen kanske för oss samman, Leif! Sker det inte i detta jordelivet så kan vi sitta och kasta pixlar på Hornpelle tills han tröttnar och sänder oss till Sankte Per som öppnar pixelporten för oss till brusande änglakör.

För din egen info: Du är inte ute! Jag ser dig fortfarande genom luckan i korridoren. Akta dig, Syster Bertha (143 kg dövikt) är på väg emot dig med stora sprutan!

Lennart

Jag har flyttat (på riktigt) och har varit grundad sedan fredags (det är därför det varit lite tyst från mig). Skulle flytta mitt Bredbands ADSL till min nya cell och hotta upp kopplingen i en sväng till 100 megabit (inte megapixel - det är noga med det). Bredbandsbolaget kollade att fastigheten var uppe på fiber och sa sen att de skulle fixa allt, inklusive att säga upp mitt Telia abonnemang och sen köra fast telefoni via IP. Så de stängde av mitt ADSL och jag flyttade, bara för att upptäcka att föreningen inte dragit in något bredbandsuttag trots att de sålt det till mig. Så där satt jag i rena isoleringscellen hela helgen utan både telefon och bredband!

Jag kör nu med en temporärkod på mitt gamla ADSL men har ingen fast telefon förrän 15 oktober. Så kan det gå. Det finns bara en lösning¨på en sån blåsning: Check, recheck and check again! Jag aldrig mer på någon som säjer att han ska se till att ordna min bostad!

El Lobo som vi kallar Dr Lobo Tomi internt gav f.ö. upp efter ett tag (precis som Lennart förutspådde) när han insåg att jag inte talar med någon annat än genom bredband (det är bästa sättet att filtrera bort de man ändå inte vill prata med). Jag hoppas det ska skynda på processen med installationen av bredbandsjacket.
 
Senast ändrad:
För att travestera en man i Öster som drog sitt land i fördärvet:

Pixelberoendet är ett opium för folket!

Förresten har ni tänkt på att "bidragssberoende"har fått ett nytt ansikte: WALL STREET. Men så får man naturligtvis inte säga! När inte politikerna omedelbart hostar upp stålarna ja då är det naturligvis brist på politiskt ledarskap!

Är det "gamla ansiktet" ätten Bernadotte då?

Marx var ju ekonom. Han skrev Kapitalet, Kritik av den politiska ekonomin där han analyserade den kapitalistiska ekonomins inneboende problem.

Grejen är att Marx kritiserade kapitalismen, men han gav inte sina lärjungar speciellt mycket ledning om hur ett alternativt samhälle med en alternativ ekonomi skulle organiseras för att fungera bättre än det han kritiserade. Det lämnade han istället till Lenin, Stalin, Mao och Pol Pot att ta hand om och det är väl snarast det som blev problemet. Det är väl kanske där man kan tycka att Marx brast lite i omdöme. Han borde känt på sig att en del maktgalningar skulle dras till kommunismen som flugor till ett torrdass, i sin jakt på en bra formel för maktövertagande. Så man kan kanske snarare kritisera Marx för vad han inte gjorde istället för vad han gjorde. Han försökte beskriva kapitalismen inneboende konflikter och det verkar ju som om den analysen verkar förvånansvärt fräsch i dagsläget.

Vem vet, Das Kapital kanske går mot nya rekordupplagor nu när världens ekonomer och stadsmän i hast behöver läsa in sig på ekonomisk kristeori. Man kanske dammar av både Marx och Kris-Nisse (Nisse Åsling) som hade fullt upp redan förra krisen med alla företagsnedläggelser. Nu är det dags igen och kompetens saknas trots alla år när folk fått Nobelpris efter Nobelpris i ekonomi för sina avancerade teorier om hur man med ekonomiska modeller styr kapitalismen. Ingen teori verkade räkna med de grandiosa effekterna av den gränslösa egoism man släppt loss där toppcheferna inom finansbolag och banker så till den milda grad tappat verklighetsförankringen styrda som de var av sina bonusmål.

Vem vet, vi kanske inom en mycket snar framtid (som jag hoppas aldrig kommer) kommer att se en flodvåg av ett nytt proletariat av gäldslavar som inte längre klarar räntorna och en ny stigande bourgeoisie som kan köpa upp alla krossade lånefinansierade bostadsdrömmar billigt. De som har kapital idag lättillgängligt kommer kanske att kunna fira en tidig julafton om inte tomten sätter stopp för det. Mitt hopp står till tomten för han frågar alltid: "Finns det några snälla barn här" och han kanske märker när några faktiskt ljuger och stoppar tillbaka de paket i säcken som buset inte gjort sig förtjänta av.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.