Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså!!...Leif! Du hade whiskyn och din tro var ännu starkare än den. Du stred tappert för din mänskliga rätt att pixelpeepa. Du lät dig inte inledas i frestelse. Hellre gick du stolt in i den madrasserade cellen utan att bevärdiga dina vaktande analogdrängar en blick medan de satte tvångströjan på dig. Du stod ut med skopolamin, stesolid, örtlavemang utan att tveka. Ska försöka minnas dig sådan.

Men det blir jäkligt svårt. Du offrade allt i en handvändning orsakad av listigt manipulerande hjärnskrynklare. Dig ovetande sammanfördes du med 25 redan förlorade själar och grupptrycket blev så starkt att även du knäcktes.

Var tog din värdighet vägen? Från att vara en stolt galning förvandlades du till ett pervo. Jag lider dock med dig.

Menar du på fullt allvar att gruppen använde kamerorna att fotografera med??????????
Det var det mest perversa jag hört. Och ni gjorde det öppet i grupp om 26 personer!!!!!

Jag ska bedja för din själ! Finns det någon rättvisa i världen kommer du snart att få skåda ljuset igen och vi skola välkomna dig när du återvänder till brusets och pixelräknandets brödra- och systraskap.

Måtte icke för lång tid förflyta innan du vandrar på rätta stigar igen.

Så länge du befinner dig i avgrunden skola jag sörja djupt. Den strimma tröst jag kan hängifva mig åt är visionen att vår broder Leif Benght skall slita sig från de fixermedelsdrickande kreatur som tillfälligt förblindat honom och springande återvända för att vinna pixelracet.

Lennart

Tack Lennart, Sten-Åke m.fl! Trådarna har varit och är väldigt givande och jag känner mej ä(r)rad över uppståndelsen av mitt s.k. tillfrisknande/insjuknande (välj de som passar bäst) men de är inte så farligt...hur ni än väljer :)) Smyger med i trådarna på distans så jag har full koll på allt ;-). Jag har dock min klockrena uppfattnig klar...whisky och pixlar och ju mer dessbättre! När det gäller de där tilltugget ISO så har jag hittat en trevlig sort som kallas sixten-00 i etablerade kretsar. ;-) Väldigt användbart och ett utmärkt komplement till en rökig whisky och massor av pixlar. Det är en korvlik blandning av björn, älg och renkorv spetsad med en aning skunk och med utsökt smak. Hela menyn ger en härlig dimmig upplevelse och ett kristallklart hjärnkontor...hick.. istället för tvärt om som tidigare ;-)

50D ligger inte inom min intressesfär men däremot 5D2 som jag hoppas trilla ner under 20 papp efter nyår och då ni får ni huka er i benkera för då bilr det omladdning. Klart om jag var smart så skulle jag ju sitta med och såga allt över 12Mpix för att få ner priset snabbt som tusan men de sköter ni så bra själva! Varför då spilla krut på de när jag kan sitta här och skratta gott och kasta småsten i dammen och se de mesta sjunka med lika snabbt, tack vare några jänkare som vred på fel kran när dom skulle öppna porten till paradiset. Shit happens you know sa dom visst...

Vaya con Pixel
Leif
 
Jisses.
Jag trodde inte att man kunde öka när man redan har gasen i botten, men det går tydligen. Den här tråden blir galnare, och mer läsvärd, för varje dag som går. Ett gott skratt förlänger kanske inte livet, men garanterat käften.
Ja, världen är liten. Magnus Rydh och jag har spelat rock tillsammans i åtminstone 2 band. Vi spred i alla fall oljud nere i Traryd-Strömsnästrakten.
Han hälsar. Vi hade just ett möte ihop.

Helskotta, nu glömde jag att få detta att handla om fotografi i allmänhet och miljonpixlar i synnerhet. Så går det, när man firat ungens födelsedag och går i sus och brus.
 
Apropå OT

Himmel och jord må ramla ner det viktigast är väl ändå pixlar verkar många tycka.
Har ni inte tänkt på hur vi fotografer kan bidra till att lösa de ekonomiska problemen inte minst den höga inflationen som nu tornar upp sig?
.
Tror jag har en lösning: Köp ändå mer nya kameror. Om det är svårt att få ekonomin att gå ihop minska matinköpen. Man slår med detta flera flugor i en smäll.Inflationen minskar eftersom matpriserna stiger mycket medan priserna på kameror sjunker som en sten ( 3års livslängd max). Dessutom torde nettot bidra till att hålla BNP-tillväxten uppe.
Vad anbelangar Fotosidan borde man i patriotisk anda stänga annonserna
 
Massor av megapixlar o en rejäl vidvinkel så kan man komponera efteråt, allt finns med, bara att välja o vraka ;-)

Akta dig KG, nu kommer analogerna snart att stegla dig. Du har just bekräftat tesen att de som fotograferar digitalt inte tänker längre innan de knäpper. Men tekniskt är det faktiskt en option för lata. Inte behöver man bry sig om skärpedjupet heller. Tillverkarna kan väl lika bra ta bort skärpedjupsknappen för gott! Den är väl ändå bara överreklamerad av testarmaffian!
 
Akta dig KG, nu kommer analogerna snart att stegla dig. Du har just bekräftat tesen att de som fotograferar digitalt inte tänker längre innan de knäpper. Men tekniskt är det faktiskt en option för lata. Inte behöver man bry sig om skärpedjupet heller. Tillverkarna kan väl lika bra ta bort skärpedjupsknappen för gott! Den är väl ändå bara överreklamerad av testarmaffian!

I framtiden kommer alla sådana parametrar att kunna ställas in i efterhand. Datorn, förlåt, kameran, samlar bara in maximal mängd data från platsen man fotograferar på.
 
Fasen vad puristerna ska tjuta... jag bara älskar avsnittet i Morden i Midsomer där analogfotograferna krigar mot de digitala vurmarna *s*

Nooo damn pixels! med eftertryck o rejäl brittisk accent *s*
 
Fasen vad puristerna ska tjuta... jag bara älskar avsnittet i Morden i Midsomer där analogfotograferna krigar mot de digitala vurmarna *s*

Nooo damn pixels! med eftertryck o rejäl brittisk accent *s*

Fan, det har jag missat trots att jag älskar brittiska serier i allmänhet och Morden i Midsomer i synnerhet.
Mördar puristerna digitalfotograferna de ser? Då lär det ju bli tätt mellan offren.
 
Lite lättare stämning på den här tråden nuförtiden...

Skön avlastning faktiskt, från en så nördstinn (mej själv inräknad naturligtvis) tråd.


/K
 
Picture of Innocence tror jag den heter på originalspråket, klart sevärd!

Yes, en klar höjdpunkt i en av de mest sympatiska och välgjorda serier som gjorts på senare tid.
Den får bara inte missas av de som ännu inte sett den.

Den här tråden har förutom pixlar handlat om gräsklippare, psykiska sjukdomar/mentalsjukhusvistelser, samhällsekonomi, habegär, sjöbodar, whisky, analog gruppterapi mm. Nu är även Midsomer Murders indraget.

När kommer den aktuella finanskrisens inverkan på pixlar/brus/DR att avhandlas månne?

Lennart
 
Kossa med blåtunga sabbade 6 megapixel!

Finanskrisen är blaha blaha. Här kommer en riktig nyhet:

Fick reda på av redaktionen att en av mina gamla kameror (som ff är/var i bruk så sent som igår) nu har farit till sensorhimlen alternativt sensorhelvetet.

Kameran har de senaste åren tillbringat sin tid på lokalredaktionerna i Markaryd och Älmhult.

En fotograf använde den igår för att göra ett reportage om kor med sjukdomen blåtunga. Hon ställde ifrån sig kameran av obekant orsak och genast gick en kossa och uttryckte sin åsikt över reportageteamet genom att trampa rejält med klövarna på den gamla brusmaskinen Nikon D100.

Jag sörjde aldrig kameran när jag lämnade den ifrån mig. Men ett grymt öde för en gammal trotjänare ändå. Men för all del, bättre att få dö i fält än glömmas i redaktionens plåtskåp tillsammans med andra utrangerade inventarier.

Hade det fortfarande varit min kamera hade jag i alla fall påskyndat nödslakten av koskrället.

Lennart
 
Finanskrisen är blaha blaha. Här kommer en riktig nyhet:

Fick reda på av redaktionen att en av mina gamla kameror (som ff är/var i bruk så sent som igår) nu har farit till sensorhimlen alternativt sensorhelvetet.....

..... Jag sörjde aldrig kameran när jag lämnade den ifrån mig. Men ett grymt öde för en gammal trotjänare ändå. Men för all del, bättre att få dö i fält än glömmas i redaktionens plåtskåp tillsammans med andra utrangerade inventarier.

Hade det fortfarande varit min kamera hade jag i alla fall påskyndat nödslakten av koskrället.

Lennart

Värre öde kan man drabbas av! Det krävdes i alla fall en fysisk kraft utöver det vanliga för att den skulle paja, inget elektroniskt skitfel ändade i alla fall dess livsscykel. Lite heder åt Nikon över den saken.
 
Vad är det för oskick att mata kossorna med Nikon, när det finns prima Sony och Canon som inte kan använda till något annat vettigt?

Skämmes!
 
Vad är det för oskick att mata kossorna med Nikon, när det finns prima Sony och Canon som inte kan använda till något annat vettigt?

Skämmes!

Fara för värre sjukdom än blåtunga: Galna kosjukan. Ingen frisk kossa skulle sätta igång sina 4 magar för att försöka smälta en Sony. Och hur skulle mjölken smaka?

Lennart

PS. Fast själv skulle jag gärna rädda en A900 ur ladugården för att testa. 24mp är bra "foder" för fortsatt pixeldiskussion. DS
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.