Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä då Sten-Åke! Jag har inte deserterat. De var bara så att jag drog igång den tråden två månader före de denna startade. Hittade lite mer kött så jag väckte den igen igår. Så de nya och intressanta i den börjar eg med inlägg 22 på sidan 2 i länken http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=91525

För övrigt så håller Risedal på att analysera 50D så de kommer nog mer här oxå snart och inte minst kanske när nya 5D och A900 synas i sömmarna.

Skönt, nu känner jag mig trygg igen :).
 
Skönt, nu känner jag mig trygg igen :).

Va inte så säker på de du!.. ;-)

Men om vi nu börjar granska de där "högisomonstren" så kanske det är 1D, 1Ds och A900 som drar vinstlotten med sina många pixlar och iso "bara" upp till 1600/3200 medan "högisomonstren" 5D2, D3 och D700 kan gå o dra nå gammalt över sej...redan?

Vad säger du om de?

Tror jag, med dagens rön, beställer den gamla giktbrutna, senila och halvblinda 5D... Ja, det är inte jag som gett kameran de epiteten utan han Aspman med sjöboden :))
 
Va inte så säker på de du!.. ;-)
Tror jag, med dagens rön, beställer den gamla giktbrutna, senila och halvblinda 5D... Ja, det är inte jag som gett kameran de epiteten utan han Aspman med sjöboden :))

Yes! Så uttryckte jag mig. Men Leif och jag sitter inlåsta på halvenskilt rum med mjuka väggar och bakkknäppt tröja i Säter efter att försökt knäcka ett pixelproblem. Det är en mutad vårdare som skriver detta efter min diktamen (under tiden dom tvångsmedicinerar Leif). Vad jag vill ha framfört ang 5D:s attribut var att orden var fällda med stor kärlek.

Eftersom jag varit snäll gosse och tagit min medicin får jag sitta i dagrummet och spela Fia med en annan fotograf som kommer från Frankrike. Han heter Napoleon Bonaparte och skryter om sina bilder från ön Elba (inte elbe).

Nu är vi snart back on track igen. Längtar till sjöboden:)

Lennart
 
Va inte så säker på de du!.. ;-)

Men om vi nu börjar granska de där "högisomonstren" så kanske det är 1D, 1Ds och A900 som drar vinstlotten med sina många pixlar och iso "bara" upp till 1600/3200 medan "högisomonstren" 5D2, D3 och D700 kan gå o dra nå gammalt över sej...redan?

Vad säger du om de?

Tror jag, med dagens rön, beställer den gamla giktbrutna, senila och halvblinda 5D... Ja, det är inte jag som gett kameran de epiteten utan han Aspman med sjöboden :))

Jag antar att fler än jag skulle lyfta på näsvingen med tanke på utgångspunkten. Sen måste jag säja att det blivit lite konstigt i denna diskussion kring bildkvalitet där brus och DR kommit att ses som essensen av bildkvalitet, de flesta andra faktorerna i skymundan.

Jag såg en bildjämförelse mellan D3 och A900, där ett utsnitt ur en D3-bild jämfördes med ett från A900. En del av bilden var en rund skiva som såg ut som en färdskrivarskiva typ. På den fanns en skala. På D3-bilden som har hälften så många pixlar som A900 så var skalan bara ett grått töcken, där strecken i skalan knappt var skönjbara. På A900-bilden syntes skalstrecken hyffsat tydligt.

Om man betänker framförallt de möjligheter till beskärning den höga upplösningen ger så är det ibland ovärderligt. Jag skulle vilja säja följande: Brus och DR är självfallet viktiga parametrar, om än lite överbetonade i debatten. I fallet brus så har vi ju lärt oss att betraktningsavståndet är nästan allt. Om vi drar parallellen med ett stort Silkscreen tryck på en reklampelare så ser ju även det för djävligt ut om man ställer sig 3 decimeter ifrån. Men till skillnad mot rastret, så kan man med rätt verktyg putsa även det i ett digitalfoto. Brus är som kornet i vanliga filmbilder eller rastret i en rastrerad bild. I rasterbilden har man t.o.m. accentuerat "bruset". Alla vet att dessa bilder ska ses på ett visst betraktningsavstånd men det verkar många glömt bort när det gäller bruset i digitalbilder.

När det gäller DR, så är det skillnad på teori och praktik. I tester plåtar man sina testark och bokför hur många steg kameran klarar av att registrera. Men i verkligeheten begränsar kamerans JPEG-algoritmer eller fotografen själv omfånget i någon RAW-konverterare till runt 8 steg. Ingen vill ha det resultat 11 steg skulle ge i full frihet i praktiken. Sen vet jag också att ett större omfång ger större möjligheter att lyfta fram detaljer ur marginalen både åt ljust och mörkt. Likväl kastar man alltid bort en del av DR i färdig bild. Behovet att efterjustera bilderna minskar också med de allt bättre ljusmätningssystemen i moderna kameror.

Sen till den verkliga slutklämmen. Detalj i bilden är ytterst beroende av objektivens kvalitet och sensorns förmåga att registrera detalj. Ytterst faller detta tillbaka på antalet pixlar. Som jag ser det så är detta ett mer kritiskt faktum än någonting annat. Antingen finns upplösningen där eller inte. Detalj kan inte skapas ur intet. Antingen finns den eller inte. Brus kan korrigeras och DR manipuleras alltid på ett eller annat sätt, inte minst med tekniker som exv. DRO Dynamic Range Optimizer. Jag vet också att DR är DR och den är given för en specifik sensor men icke desto mindre finns idag sofistikerade tekniker att parera svåra ljusförhållanden som inte fanns för bara några år sedan.

Varför verkar alla stirra sig blinda på brus framförallt, något man dessutom i hög grad kan påverka, men negligerar totalt detaljåtergivningens betydelse för bildkvaliteten. En faktor som dessutom inte är så enkel att manipulera i efterhand. Vi får väl se, kanske kan de nya kamerorna som nu kommer ut på marknaden helt ändra den syn som så länge varit förhärskande. Det är ju faktiskt först nu som allt detta blivit tekniskt möjligt. Ja att förena hög detaljåtergivning med både acceptabelt brus (ja t.o.m. lågt) och utmärkt DR.
 
Yes! Så uttryckte jag mig. Men Leif och jag sitter inlåsta på halvenskilt rum med mjuka väggar och bakkknäppt tröja i Säter efter att försökt knäcka ett pixelproblem. Det är en mutad vårdare som skriver detta efter min diktamen (under tiden dom tvångsmedicinerar Leif). Vad jag vill ha framfört ang 5D:s attribut var att orden var fällda med stor kärlek.

Eftersom jag varit snäll gosse och tagit min medicin får jag sitta i dagrummet och spela Fia med en annan fotograf som kommer från Frankrike. Han heter Napoleon Bonaparte och skryter om sina bilder från ön Elba (inte elbe).

Nu är vi snart back on track igen. Längtar till sjöboden:)

Lennart


Ni verkar faktiskt ha det riktigt trevligt mellan varven där uppe på Säter! Skulle gärna ta ett parti Fia med dig, Napoleon och Leif (när han kommer tillbaka efter att ha tagit sin medicin). Är lite spänd på att se om Napoleon skulle acceptera att någon annan än han själv vann (utan att han också tvångsmedicinerats först då). Napoleon är ju en kille som förmodligen kommer mest till sin rätt i rent och avskalat RAW-format.
 
Napoleon är ju en kille som förmodligen kommer mest till sin rätt i rent och avskalat RAW-format.

En avskalad Napoleon? Du menar väl inte en oklädd Napoleon?
Får mig att tänka på monsieur l´emperor Bonapartes klädsel vid strid.

Han bar alltid röd väst för att hans soldater inte skulle märka om han sårats.

Då inställer ju sig frågan varför Hitler bar bruna byxor.

Lennart
 
En avskalad Napoleon? Du menar väl inte en oklädd Napoleon?
Får mig att tänka på monsieur l´emperor Bonapartes klädsel vid strid.

Han bar alltid röd väst för att hans soldater inte skulle märka om han sårats.

Då inställer ju sig frågan varför Hitler bar bruna byxor.

Lennart

Jag förstår varför du måste tvångsmedicineras ibland Lennart! Leif däremot är jag mindre säker på :)
Jag antar att småstadsblaskan där du jobbat tidigare under din karriär aldrig erbjudit dig en "spalt" för att kommunicera med allmänheten. Jag antar också att de därigenom helt i onödan sänkt sin potentiella upplaga med hälften. Du har ett klart underhållningsvärde Lennart och jag ser fram emot att se dig i någon form av talangprogram eller nåt sånt. Världen behöver en injektion i dessa dagar och du verkar ha medicinen!
 
Har medicinen? Han får ju medicinen, har han sagt!

För övrigt vill jag vända mig mot epitetet "småstadsblaskan". Blaska är den nog, men Ljungby är alldeles onödigt stort för att bo i. Jag har försökt, men har nu planterat mig i en metropol med 1/21 så mycket folk i (börjar påminna om tråden om sensorstorlekar).
 
Har medicinen? Han får ju medicinen, har han sagt!

För övrigt vill jag vända mig mot epitetet "småstadsblaskan". Blaska är den nog, men Ljungby är alldeles onödigt stort för att bo i. Jag har försökt, men har nu planterat mig i en metropol med 1/21 så mycket folk i (börjar påminna om tråden om sensorstorlekar).

Du har hajat det här. Blaska kallas den nu. När jag flyttade från Nyköping till Ljungby fick jag reda på att gängse benämning på tidningen var "Pensionärskalsongen" eftersom det aldrig stog något i den.

Själv drog jag jag från Ljungby 2004 och flyttade hela 12 km till den vilda Sjöhagen intill Bolmens karga strand. 13 tappra familjer bor här året runt. Ibland har vi ström till och med. Bredband har inte kommit hit, men det växer fina sjöbodar här

Och du, din lyxlirare har dragit till Traryd, hela 31 km från Ljungby. Traryd tillhör blaskans spridningsområde. Nej, Ljungby ska man inte bo i. Det är mer rock´n roll över byarna runtomkring.

Eftersom du tog upp 1/21 och dessutom nämnde ordet pixlar kom jag att tänka på att det är ju just det som denna förmodas handla om.

Pixeltämjare Risedal har en intressant tråd där han jämför Canon 50D vs 40D. Kolla den. I och för sig fick jag vatten på min kvarn, men faktiskt inte till min glädje. Hade gärna sett att 50D lyckats bättre. Hoppet står nu till Sony A900 och Canon 5DMkII vad gäller om ny teknik kan ställa begreppet "större är bättre" på skam vad gäller brus och DR. 50D lyckas inte inte ens, i Risedals exempel, fixa synbar högre upplösning vid dagslus och basiso än dess föregångare.

Lennart
 
Har medicinen? Han får ju medicinen, har han sagt!

För övrigt vill jag vända mig mot epitetet "småstadsblaskan". Blaska är den nog, men Ljungby är alldeles onödigt stort för att bo i. Jag har försökt, men har nu planterat mig i en metropol med 1/21 så mycket folk i (börjar påminna om tråden om sensorstorlekar).

Han har ju uppenbarligen medicinen i artärerna! Är ni alltid så där långsamma på landet? Jag som tycker jag håller på att "tappa fart" efter ett par år i Vaxholm (4.500 invånare i "stan"), men det verkar faktiskt vara mycket värre hos er!

Pensionärskalsongen är ju f.ö. ett lysande namn på en tidning! Göteborgarna hävdar ju alltid att de har patent på svensk humor men det där var bättre än mycket jag hört från det hållet. Påminner mig om en trött gammal kvinna på mitt förra jobb som kallade vårt affärssystem för "snoppen". Snoppen? Ja, antingen står den eller så hänger den, menade hon.

Jag fattar annars att man sitter säkert i både Traryd och Sjöhagen när lågkonjunktur och finansmarknadskatastrofer dånar på, men i Vaxholm skvalpar det lite i hamnbassängen. Det är ju inte så långt från Stockholm.

Ute i storvärlden, borta i "United Bluff", talade Bakrak Obama bakom en skylt med texten "Change we need" i går. "More change than we need", säjer en del andra. Att sakna bredband i en håla nere vid Bolmen är väl inte mycket till förlust i dagsläget - det finns uppenbarligen en del som förlorat mer än så. Värre vore om nån lurk snott metspöt och maskburken i sjöboden? Det måste väl finnas lite vatten kring Traryd också. Annars får du väl våldgästa Lennart och tjuvmeta från hans grannes sjöbod.

Kan annars bara upprepa: Läs Risedals testjämförelse mellan 40D och 50D och Leifs artikel om hög ISO. Vi får inte helt söla ner tråden med så här mycket OT även om vi alltid kan skylla, som en del gjort (läs Lennart), på att vi väntar på att Micke ska komma tillbaka med sina testresultat. Nu kommer både en del från honom och andra som testar andra nya produkter som exv. Sony A900 och Nikon D700.
 
a900 mot d3

http://www.photoclubalpha.com/2008/09/25/alpha-900-and-photokina-part-1/

"
An 11.2 megapixel version of this shot can be opened by clicking the picture. Why 11.2 megapixels? It is processed from a cRAW file using ACR 4.6 RC, and this is one of the downsized options you get. The Alpha 900 native resolution is the maximum size in the list of exported sizes now. While ISO 3200 is not going to beat a Nikon D3 (etc) when viewed pixel for pixel, 24.5 megapixels versus 12.2, when you reduce the size of the A900 image to closely match the D3 size results in similar conditions give the A900 an edge in detail resolution - and slightly less mushy noise."

"
Now in my book, at the very similar 11/12 megapixel size the D3 has a much softer resolution and shows a more distinct (but film-like, and evenly distributed) noise grain. I think the A900 downsized to 12 megapixels will display higher detail resolution, and less noise before post-processing, than a similar Nikon D3 processed from raw. JPEGs are a different matter; the Alpha 900 ‘Fine’ JPEGs are not pleasant, and get worse as you increase the ISO setting. That is why, after experimenting with Extra Fine JPEG (much bigger than a cRAW!) and RAW+JPEG, I shot everything using cRAW."
 
Jag flydde från Ljungby redan 1996, fast inte till Traryd med detsamma.
I Traryd händer det visst saker. Rallarna, som byggde Skåne-Smålands järnväg och byggnadsarbetarna som byggde pappersbruket i Strömsnäs (numera, och just därför, Strömsnäsbruk) rök ihop i ett hejdundrande slagsmål så sent som den 21 augusti.

1898.

Fjärdingsman fick tillkallas och "blodet flöto i strida strömmar från ett flertal av kontrahenterna".

Nu, fjuttiga 110 år senare, ska några tokiga danskar bygga om mygghålorna i norra kanten av samhället till en golf- och turistanläggning som kommer att få Vaxholm att likna en östtysk resort för nomenklaturan, vid en rättvis jämförelse. Jag tror det när jag ser det.
Förmodligen blir byn obeboelig om detta blir verklighet, men då kommer min fastighet att bli värd sådana astronomiska summor, att jag kan köpa Lennarts sjöbod och en kartong full med 1Ds Mark V (eller vad det är som gäller då), så vi kan sitta där och fotografera varandra på sommarkvällarna. Om inte Lennart är på Säter, förstås.

Detta har alltså inte hänt än, men senast det var riktigt drag i Traryd var den 8 januari 2005. Gudrun kallas det draget. För övrigt har Lennart rätt i att Traryd ligger inom "blaskans" spridningsområde, om än ut mot kanten till. Kanske är det därför tidningen inte till 100% levereras den dag den ska, eller ibland alls. Men det gör inte så mycket, för läste man löpsedlarna för de andra tidningarna en vecka eller två tidigare, vet man ändå vad det ska stå i den. Men nåt ska jag ha att tända i pannan med. Dessutom är både Hagbard och Zits roliga.

Men Sjöhagen är fint. Troligtvis känner Lennart (till) min kollega Magnus Rydh. Motsatsen gällde åtminstone, för Magnus har beskrivit Lennart boplats för mig. Dock glömde han sjöboden.

Notera att uppfetandet av kameramodellen ovan gjorde jag bara för att tydliggöra att detta inlägg har med fotografering att göra. Jag har för övrigt studerat tråden med 40D gentemot 50D, som Lennart rekommenderade.

Själv har jag funderat på en 50D, då det ofta är bra att ha två hus, och dottern norpade min 400D till Holland, så den är för långt bort nu. Frågan är väl närmast om jag lider av något av det som herr Risedal har dokumenterat i den andra tråden, eller om det kan kvitta. Normalt skriver jag inget större än A4, eller webpublicerar med 1,7 Megapixel, så jag skulle starkt misstänka att det inte blir sämre med en 50D än med min 40D. Den bättre displayen baktill kan ju vara en anledning att ändå inte köpa en 40D till. Även om de är synnerligen prisvärda nu.
 
Jag skulle säga så här efter att ha jämfört kameran nu i 2 dagar mot 40d och även 5d. Har man en 40d så finns det ingen anledning att springa benen av sig för att byta till en 50d, förutom bättre skärm så är inte bildkvaliten bättre. 50d exponerar också annorlunda, den som har haft 10d vet vad jag menar och man får ständigt minus kompensera med 2/3 steg jämfört med 40d och 5d för att inte bilden skall brännas ut i högdager.
Kör man raw är detta ett mindre problem men varför denna skilnad i ljusmätning/exponering ???.
Upplösningsmässigt är det heller ingen stor skilnad, inget som man kan se även om kopian görs mycket stor, kameran uppvisar också mer fult färgbrus än exv 40d vid 1600iso och 3200iso (tillsammans med camera raw beta). Även internt = jpg visar kameran samma grundbrusbild men resultatet är mer tillsmetat och med sämre detaljupplösning.
 
Jag flydde från Ljungby redan 1996, fast inte till Traryd med detsamma.
I Traryd händer det visst saker. Rallarna, som byggde Skåne-Smålands järnväg och byggnadsarbetarna som byggde pappersbruket i Strömsnäs (numera, och just därför, Strömsnäsbruk) rök ihop i ett hejdundrande slagsmål så sent som den 21 augusti.

1898.

Fjärdingsman fick tillkallas och "blodet flöto i strida strömmar från ett flertal av kontrahenterna".

Nu, fjuttiga 110 år senare, ska några tokiga danskar bygga om mygghålorna i norra kanten av samhället till en golf- och turistanläggning som kommer att få Vaxholm att likna en östtysk resort för nomenklaturan, vid en rättvis jämförelse. Jag tror det när jag ser det.
Förmodligen blir byn obeboelig om detta blir verklighet, men då kommer min fastighet att bli värd sådana astronomiska summor, att jag kan köpa Lennarts sjöbod och en kartong full med 1Ds Mark V (eller vad det är som gäller då), så vi kan sitta där och fotografera varandra på sommarkvällarna. Om inte Lennart är på Säter, förstås.

Detta har alltså inte hänt än, men senast det var riktigt drag i Traryd var den 8 januari 2005. Gudrun kallas det draget. För övrigt har Lennart rätt i att Traryd ligger inom "blaskans" spridningsområde, om än ut mot kanten till. Kanske är det därför tidningen inte till 100% levereras den dag den ska, eller ibland alls. Men det gör inte så mycket, för läste man löpsedlarna för de andra tidningarna en vecka eller två tidigare, vet man ändå vad det ska stå i den. Men nåt ska jag ha att tända i pannan med. Dessutom är både Hagbard och Zits roliga.

Men Sjöhagen är fint. Troligtvis känner Lennart (till) min kollega Magnus Rydh. Motsatsen gällde åtminstone, för Magnus har beskrivit Lennart boplats för mig. Dock glömde han sjöboden.

Notera att uppfetandet av kameramodellen ovan gjorde jag bara för att tydliggöra att detta inlägg har med fotografering att göra. Jag har för övrigt studerat tråden med 40D gentemot 50D, som Lennart rekommenderade.

Själv har jag funderat på en 50D, då det ofta är bra att ha två hus, och dottern norpade min 400D till Holland, så den är för långt bort nu. Frågan är väl närmast om jag lider av något av det som herr Risedal har dokumenterat i den andra tråden, eller om det kan kvitta. Normalt skriver jag inget större än A4, eller webpublicerar med 1,7 Megapixel, så jag skulle starkt misstänka att det inte blir sämre med en 50D än med min 40D. Den bättre displayen baktill kan ju vara en anledning att ändå inte köpa en 40D till. Även om de är synnerligen prisvärda nu.

Ni har ett byslagsmål på 100 år! I Stockholm har man det vid varenda fotbollsderby! Inte undra på att man har nyhetstorka på pensionärskalsongens redaktion.

Lennart och du måste ta ansvar och rädda ert kulturarv! Spotta ut medicinerna och gör en insats! Ni kommer att gå långt! Ett vassare radarpar har i alla fall inte jag sett sen Larionov och Krutov åkte cirklar runt varenda hockeyförsvar de mötte.

Det är f.ö. annars helt sant att Vaxholm invaderas av tyskar på sommaren och jag ger mig fan på att en del tillhört Walter Ulbrichts mer ljusskygga stöttepelare trots att de ofta är påfallande trevliga och äter glass i solskenet.
 
Hur har ni råd med era medikamenter egentligen, Så mycket babbel ni strör på forumet räcker väl inte tiden till att jobba???

Men det är klart, utan medicin är det väl grönsaksnivå på hjärnan va?

Snacka om moment 22!

/K
 
Jag flydde från Ljungby redan 1996, fast inte till Traryd med detsamma.
I Traryd händer det visst saker. Rallarna, som byggde Skåne-Smålands järnväg och byggnadsarbetarna som byggde pappersbruket i Strömsnäs (numera, och just därför, Strömsnäsbruk) rök ihop i ett hejdundrande slagsmål så sent som den 21 augusti.

1898.

Fjärdingsman fick tillkallas och "blodet flöto i strida strömmar från ett flertal av kontrahenterna".

Nu, fjuttiga 110 år senare, ska några tokiga danskar bygga om mygghålorna i norra kanten av samhället till en golf- och turistanläggning som kommer att få Vaxholm att likna en östtysk resort för nomenklaturan, vid en rättvis jämförelse. Jag tror det när jag ser det.
Förmodligen blir byn obeboelig om detta blir verklighet, men då kommer min fastighet att bli värd sådana astronomiska summor, att jag kan köpa Lennarts sjöbod och en kartong full med 1Ds Mark V (eller vad det är som gäller då), så vi kan sitta där och fotografera varandra på sommarkvällarna. Om inte Lennart är på Säter, förstås.

Detta har alltså inte hänt än, men senast det var riktigt drag i Traryd var den 8 januari 2005. Gudrun kallas det draget. För övrigt har Lennart rätt i att Traryd ligger inom "blaskans" spridningsområde, om än ut mot kanten till. Kanske är det därför tidningen inte till 100% levereras den dag den ska, eller ibland alls. Men det gör inte så mycket, för läste man löpsedlarna för de andra tidningarna en vecka eller två tidigare, vet man ändå vad det ska stå i den. Men nåt ska jag ha att tända i pannan med. Dessutom är både Hagbard och Zits roliga.

Men Sjöhagen är fint. Troligtvis känner Lennart (till) min kollega Magnus Rydh. Motsatsen gällde åtminstone, för Magnus har beskrivit Lennart boplats för mig. Dock glömde han sjöboden.

Notera att uppfetandet av kameramodellen ovan gjorde jag bara för att tydliggöra att detta inlägg har med fotografering att göra. Jag har för övrigt studerat tråden med 40D gentemot 50D, som Lennart rekommenderade.

Själv har jag funderat på en 50D, då det ofta är bra att ha två hus, och dottern norpade min 400D till Holland, så den är för långt bort nu. Frågan är väl närmast om jag lider av något av det som herr Risedal har dokumenterat i den andra tråden, eller om det kan kvitta. Normalt skriver jag inget större än A4, eller webpublicerar med 1,7 Megapixel, så jag skulle starkt misstänka att det inte blir sämre med en 50D än med min 40D. Den bättre displayen baktill kan ju vara en anledning att ändå inte köpa en 40D till. Även om de är synnerligen prisvärda nu.

Ja, världen är liten. Magnus Rydh och jag har spelat rock tillsammans i åtminstone 2 band. Vi spred i alla fall oljud nere i Traryd-Strömsnästrakten.

Bruket kommer jag ihåg. Hade i unga år en flickvän vars pappa var disponent för Bruket. Vill minnas jag miste svendomen i disponentvillan. Klassförrädare skulle både morfar och farfar sagt (de var fackföreningsbildare på den tiden deras blod flöt av den orsaken)

21 augusti råkar vara min födelsedag. Verkar vara ett ödesmättat datum. Sovjet gick in Tjeckoslovakien detta datum för att kväsa Dubcek.
Å andra sidan är en numera pensionerad fotografkollega född ett annat ödesdigert datum i augusti. D v s samma datum som The Flying Fortress "Enola Gay" atombombade Hiroshima.

När Bruket lades ned myntades en form att sjuk skämtlystnad, vill jag minnas. Man skulle försöka svara på frågan vad som var svårare att bli av med än hiv. Det korta kärnfulla svaret var en villa i Strömsnäs-Trarydområdet.

När golfresorten väl blir av kommer du att längta dig efter att bosätta dig i Ljungby igen. Eller så konverterar du, säljer fotoprylarna och börjar plantera ägg i flaggförsedda hål. Är golf lika med äggplantering? Jag vet inget om golf.
Verkar som de har lönsammare hantering i Agunnaryd, 18 km från Ljungby. Där hade några entrepenörer gjort om hela gamla lanthandeln till växthus för hampa.

Sådär, nu har vi mjukat upp oss med lite OT. Till sak. Jag blir faktiskt riktigt besviken över vad som framkommit hittills om 50D. Hoppas fortfarande att 5DMkII och Sony A900 kan göra denna tråd mer positiv.

Tack för trevlig brevväxling (gäller även Sten-Åke)

Lennart
 
Hur har ni råd med era medikamenter egentligen, Så mycket babbel ni strör på forumet räcker väl inte tiden till att jobba???

Men det är klart, utan medicin är det väl grönsaksnivå på hjärnan va?

Snacka om moment 22!

/K

Medicin är enkelt att fixa: Du behöver bara göra en utskrift från i stort sett vilken tråd som helst från FS och visa doktorn samt stolt förkunna att du plägar deltaga i sådana excesser. Blir långtidsrecept på Stesolid eller annan ångestdämpande medikament på stört. Plus en kortare eller längre tids tvångsinskrivning. Medicin, kost o logi på statens bekostnad.

Grönsaksnivå. Nej, det är för högtstående för mig. Och visst har du rätt. Vem hinner jobba när det finns så många evangelium på FS att läsa. Förresten hävdade den norske filosofen Rutger Solbakken att arbetet är en illusion.

En liten mustaschförsedd människa som föddes i Linz i Österrike visade detta på ett mer handgripligt sätt. Ur hans idéer föddes bland annat inskriptionen "arbete skapar frihet" ovanför en port där hundratusentals inte överlevde "arbetet". (OBS: detta lilla stycke är inget jag skämtar om. Ett totalt nederlag för hela mänskligheten. Ändå hävdar många att förintelsen aldrig ägt rum)

Moment 22. Inte ens Franz Kafka hade kunnat fundera ut något som var värre än moment 22. Hela dslr-uppgraderingspixelvansinnet borde benämnas moment 66.

Men tack, Kenneth för att du låter oss hållas. Jag kör lite OT bara för att hålla tråden igång i väntan på testresultat från 5DMkII och Sony A900 då de konstruktionernas funktion har stark inverkan på denna tråds titel.

Bästa Hälsningar/Lennart

PS. Var f-n har Leif Bength tagit vägen. DS
 
Medicin är enkelt att fixa: Du behöver bara göra en utskrift från i stort sett vilken tråd som helst från FS och visa doktorn samt stolt förkunna att du plägar deltaga i sådana excesser. Blir långtidsrecept på Stesolid eller annan ångestdämpande medikament på stört. Plus en kortare eller längre tids tvångsinskrivning. Medicin, kost o logi på statens bekostnad.

Grönsaksnivå. Nej, det är för högtstående för mig. Och visst har du rätt. Vem hinner jobba när det finns så många evangelium på FS att läsa. Förresten hävdade den norske filosofen Rutger Solbakken att arbetet är en illusion.

En liten mustaschförsedd människa som föddes i Linz i Österrike visade detta på ett mer handgripligt sätt. Ur hans idéer föddes bland annat inskriptionen "arbete skapar frihet" ovanför en port där hundratusentals inte överlevde "arbetet". (OBS: detta lilla stycke är inget jag skämtar om. Ett totalt nederlag för hela mänskligheten. Ändå hävdar många att förintelsen aldrig ägt rum)

Moment 22. Inte ens Franz Kafka hade kunnat fundera ut något som var värre än moment 22. Hela dslr-uppgraderingspixelvansinnet borde benämnas moment 66.

Men tack, Kenneth för att du låter oss hållas. Jag kör lite OT bara för att hålla tråden igång i väntan på testresultat från 5DMkII och Sony A900 då de konstruktionernas funktion har stark inverkan på denna tråds titel.

Bästa Hälsningar/Lennart

PS. Var f-n har Leif Bength tagit vägen. DS

Ligger på rygg på västkusten med en mobiltelefon i ena handen och ett glas wisky i andra... Är försöksutskriven :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.