Jag flydde från Ljungby redan 1996, fast inte till Traryd med detsamma.
I Traryd händer det visst saker. Rallarna, som byggde Skåne-Smålands järnväg och byggnadsarbetarna som byggde pappersbruket i Strömsnäs (numera, och just därför, Strömsnäsbruk) rök ihop i ett hejdundrande slagsmål så sent som den 21 augusti.
1898.
Fjärdingsman fick tillkallas och "blodet flöto i strida strömmar från ett flertal av kontrahenterna".
Nu, fjuttiga 110 år senare, ska några tokiga danskar bygga om mygghålorna i norra kanten av samhället till en golf- och turistanläggning som kommer att få Vaxholm att likna en östtysk resort för nomenklaturan, vid en rättvis jämförelse. Jag tror det när jag ser det.
Förmodligen blir byn obeboelig om detta blir verklighet, men då kommer min fastighet att bli värd sådana astronomiska summor, att jag kan köpa Lennarts sjöbod och en kartong full med 1Ds Mark V (eller vad det är som gäller då), så vi kan sitta där och fotografera varandra på sommarkvällarna. Om inte Lennart är på Säter, förstås.
Detta har alltså inte hänt än, men senast det var riktigt drag i Traryd var den 8 januari 2005. Gudrun kallas det draget. För övrigt har Lennart rätt i att Traryd ligger inom "blaskans" spridningsområde, om än ut mot kanten till. Kanske är det därför tidningen inte till 100% levereras den dag den ska, eller ibland alls. Men det gör inte så mycket, för läste man löpsedlarna för de andra tidningarna en vecka eller två tidigare, vet man ändå vad det ska stå i den. Men nåt ska jag ha att tända i pannan med. Dessutom är både Hagbard och Zits roliga.
Men Sjöhagen är fint. Troligtvis känner Lennart (till) min kollega Magnus Rydh. Motsatsen gällde åtminstone, för Magnus har beskrivit Lennart boplats för mig. Dock glömde han sjöboden.
Notera att uppfetandet av kameramodellen ovan gjorde jag bara för att tydliggöra att detta inlägg har med fotografering att göra. Jag har för övrigt studerat tråden med 40D gentemot 50D, som Lennart rekommenderade.
Själv har jag funderat på en 50D, då det ofta är bra att ha två hus, och dottern norpade min 400D till Holland, så den är för långt bort nu. Frågan är väl närmast om jag lider av något av det som herr Risedal har dokumenterat i den andra tråden, eller om det kan kvitta. Normalt skriver jag inget större än A4, eller webpublicerar med 1,7 Megapixel, så jag skulle starkt misstänka att det inte blir sämre med en 50D än med min 40D. Den bättre displayen baktill kan ju vara en anledning att ändå inte köpa en 40D till. Även om de är synnerligen prisvärda nu.