Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Klar de släpper 24, de har ju kännt till att SONY kommer lansera en sådan kamera i minst 6 månader, säkert 8 10 månader...

Klart du har rätt i att de släpper en 24 eller 24+ megapixelkamera. Allt är kattrakande. Så länge man inte haft någon riktigt pixelstinn APS-C så har Canon torgfört att de prioriterat lågt brus och bättre DR än hög upplösning. Nu leder de pixelligan plötsligt!

Jag har svårt att se att Canon som ju redan är hårt trängt av Nikon skulle sitta still och se exv. naturfotograferna migrera till en konkurrent och en kamera som inte bara är skräddarsydd för landskapsfoto utan även kan köpas i kit med 2 CZ-objektiv för betydligt mindre pengar än enbart det "high end"-hus Canon har att erbjuda. Det är klart att det är golvdrag i Canons skyddade verkstad när marginalerna är hotade som de nu är även i FF-segmentet.

Jag tror vi kommer att få se ett motsvarande prisrace i FF-segmentet som redan pågått länge i APS-C-världen snart. Till och med Risedal som länge har trott att Sony bara varit något som det brukat står på de TV-spel man köpt till ungarna till jul, har sett att både Nikons och Sonys senaste kameror tvingat Canon att kontra med sänkta priser. Han tackade för konkurrensen. Det här om något borde väl sänka temperaturen i märkesslagsmålen mellan användarna. Det som sker nu är väldigt bra för alla konsumenter men inte riktigt lika bra för tillverkarna.

Det ska bli intressant att se hur många av dagens DSLR-tillverkare som orkar hänga med i svängarna om ett år eller två.
 
Senast ändrad:
Finner det märkligt också. Tror ff tvärtom, men om nu amatörmodellerna proportionellt ger så mycket mer för pengarna än exv en semipro så måste ju logiskt sett någon i produktionskedjan tjäna oerhört med pengar.

Fotohandlaren här visade mig sina inköpspriser. Många av kompakterna ger bara c:a 20:- i avans för att han ka kunna hålla konkurrenskraftiga priser. Instegsmodellerna dslr ger inte mycket avans heller.

Grossister klagar också över för dålig avans.

Slutligen så ojjar sig båda för bristfällig avans på promodeller. Så vem rakar hem vinsterna?

Lennart

Har roat mig i sommar och kollat vad turisterna i Vaxholm och på Vaxholmsbåtarna där de hänger i klasar haft för kameror och det är ytterst få som har haft något häftigare än kampakter eller någon av de allra billigaste DSLR:erna. Många som har DSLR:er verkar dessutom leva med de kitobjektiv de fått på köpet.

Skulle vara intressant att se relationerna instegsmodeller/semi pro/pro för varje tillverkare.
 
Sten-Åke

Du har en förmåga att tolka saker.
Risedal dvs jag hade möte med Sony på förra Photokina, där Sony talade om att de skulle ta upp kampen mot de två stora på SLR sidan , dvs Nikon och Canon, vilket jag också skrev om här på fotosidan
TV spel från Sony har jag däremot aldrig provat.
 
Sten-Åke

Du har en förmåga att tolka saker.
Risedal dvs jag hade möte med Sony på förra Photokina, där Sony talade om att de skulle ta upp kampen mot de två stora på SLR sidan , dvs Nikon och Canon, vilket jag också skrev om här på fotosidan
TV spel från Sony har jag däremot aldrig provat.

Jag använder inte heller TV-spel. Ursäkta, jag bara skojade lite med dig. Inget konstigt med det för Sony har inte funnits på kartan en gång tidigare för proffsen. Det har varit en vit fläck med rätta för Sony har faktiskt inte haft mycket att erbjuda den gruppen överhuvudtaget tidigare. Jag vet att det finns några som använt A350 som andra kamera just för upplösningens skull och Minolta-glasen men det är en mikroskopisk penetration. Inte många använder A700 professionellt heller. Vi får väl se med A900. Jag tror det blir tungt om Sony tror att den kameran kommer sälja sig själv. Proffs-arbetsplatser är ofta standardiserade idag och sånt svänger man inte på en femöring. De kommer fortsätta köra Canon och Nikon som de alltid gjort, om nu inte Sony ger bort grejorna initialt i någon form av good will investering.

Du skrev följande i A900-tråden (sid 10):
Citat: "Nu kan man köpa en ny 1dsmk3 för 59000:- inkl moms (om man nu vill ha en sådan)
Var ligger priset efter Photokina???
Tack Sony och Nikon" (slut citat)

Du skrev faktiskt så. Det var bara det jag syftade på - att du tackade för effekterna av konkurrensen. Bra skrivet tycker jag! Konkurrensen gör oss mindre fattiga efter kamerainköp och det är väl väl värt en applåd?

Jag läser vad du skriver Micke och mycket verkar fastna i minnet vare sig jag vill det eller inte. Nu väntar vi på att du ska få din nya 50D! Vore faktiskt kul om man kunde få bli slagen riktigt ordentligt med häpnad!
 
Senast ändrad:
Det är väldigt svårt för gemene man att motivera mer än 4 Mpixel. Med den upplösningen får man galant ut en skaplig bild på papper i storlek A3. Det är rätt sällsynt att gemene man verkligen behöver något bättre än så.

Men är du "gemene man"? Sannolikt inte eftersom du är medlem här. Så vad behöver du? Fundera på det. Med 4 Mpixel fixar du i alla fall en A3:a!
 
Citat:"Please, Sony, can we have A700 with the 14 MP CCD!"

Det pågår en diskussion på Dyxum.com (http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=35946&PN=1) där folk bl.a. klagat på DR i A700 som har en CMOS på 12 megapixel för att den inte klarar av att rädda högdagrarna.

Vissa hävdar att A350 som har en CCD på drygt 14 megapixel klarar sig bättre, vilken den teoretiskt kanske inte borde.

Citat 1 (av Tomz):

"I think others have mentioned it before, how much cleaner the 14mp sensor is, with more resolution and detail. The problem is A350 is too plastic and a punishment to handle. Sony should have come up with a different body for this type of camera, not just copying A200 platform, hence this is a mid-class model. I mean, just like Nikon D80 body is different from D40/60 and D300 on the other hand. Why did they release an inferior body with a superior sensor, only God knows. Sony should really break away from their mass production sort of approach, if they want to win more users. So, an A700 sort of body with the 14mp ccd would be ideal. ISO 50 would also be nice to have but I think I'm asking for too much now. All the best! "

Citat 2 (Jon van de Grift):
"The A350's body might be more robust than you know (not sure if you own one). There's a stainless chassis under that high-grade polycarbonate, and tolerances are pretty tight. It's certainly a more robust body than the Nikon D40 or Canon 450.

The A350 definitely has better overall image quality than the A700. Sony really tweaked the A350's sensor to provide amazing tonal properties, better dynamic range, greater spatial resolution, etc. The A700 does have slightly better high ISO noise performance but in terms of IQ, that is its only advantage over the A350's sensor. I've done some controlled testing to confirm this and when I have time (don't hold your breath), I'm hoping to publish the comparison. In the meantime, I can say that I like the A350's IQ so much, I shoot almost exclusively with it instead of my A700 or Nikon D300. So, I guess I'll agree with the OP and say that I would love to see this sensor (and corresponding processing?) further developed."

Citat 3 (Jon van de Grift):
"Originally posted by MarkSangenito

you guys being serious about the a350 having a better sensor?

the a700's is much cleaner in terms of noise, especially at higher ISO's and its much faster output.

"Jons svar min anm.)
Yes, and as was stated earlier, all aspects of IQ except for high ISO noise are better on the A350. When considering whether one sensor is better than another, you really should consider all aspects of IQ and not just high ISO noise, which is usually the least important. That's my two cents anyway."

Citat 4 (Jon van de Grift):
"last point...according to DPR the a700 gives you 8.8 stops of DR at its best, the a350 is 8.6, still good, but you got to give it to the a700.

Jons svar min anm)
Yep, I still like the A700 but in no way can it compete with the A350's DR. For whatever reason, DPR's numbers are either miscalculated or they do not accurately characterize DR. Time and time again, my A700 blows its highlights while my A350 keeps them under control. Yes, the A350 has a more accurate metering system, but it's not just metering. Even when I manually control for metering differences, there is noticeably more DR on the A350. Could I have a problem with my A700? I suppose that's possible, but I've never heard of this type of issue. "

Citat 5 (badlydramnroy):
"I own both the A700 and A350 and I have to say I agree with jvandegr when he says

"Time and time again, my A700 blows its highlights while my A350 keeps them under control."

Also I am on record here as saying I think the IQ of the A350 at low iso is a little better than A700.

Roy"

(Slut på alla citat)


Denna diskussion tycker jag är både "vild" och intressant ur många synvinklar och reser en hel del frågor:

Varför vill folk ha CCD-sensorer i semi pro-kameror och se en fortsatt utveckling av den CCD-sensor som sitter i A350? Hur mycket kan man i så fall räkna med att exv. hög ISO bruskontroll förbättras? Alla tillverkare har ju i princip migrerat till CMOS av flera välunderbyggda skäl (kanske främst bättre brusegenskaper vid höga ISO). Det förvånar dock även mig att A350:s CCD klarar sig så pass bra.

Kan det vara såsom flera snuddar vid, att förklaringen till att A350 klarar sig bättre i vissa avseenden än A700 (om den nu verkligen gör det) när det gäller DR, att Dpreview helt enkelt mätt fel eller att det faktiskt finns en olycklig algoritm i A700?

Sen undrar man ju verkligen vad folk menar när de talar om IQ (bildkvalitet). Bildkvalitet uppfattar inte jag som något entydigt ens på ett rent tekniskt plan utan den beror ytterst på en mängd omständigheter som Jon van de Grift påpekar. Jag tror man riskerar att hamna fel om man inte frågar sig vilken typ av fotograf man är och vilka begränsningar en viss kamera har som man eventuellt upplever som användarbegränsningar reellt och inte bara teoretiskt/intellektuellt.
 
Det är väldigt svårt för gemene man att motivera mer än 4 Mpixel. Med den upplösningen får man galant ut en skaplig bild på papper i storlek A3. Det är rätt sällsynt att gemene man verkligen behöver något bättre än så.

Men är du "gemene man"? Sannolikt inte eftersom du är medlem här. Så vad behöver du? Fundera på det. Med 4 Mpixel fixar du i alla fall en A3:a!

Visst men det beror väl inte bara på kameran? Skrivaren är ju bara bussig nog att fixa det och det är väl faktiskt detta lilla trolleri som är själva förutsättningen för att man ska slippa bli alltför deprimerad av en A3 utskrift baserad på endast 4 megapixel data? Jag har skrivit ut en hel del A3 med min Epson och med den räcker 6 megapixel förvånansvärt långt, förutsatt att skärpan fins där.
 
Fel av mig. Skillnaden mellan 5D och 7D i pris var att 7D var c:a dubbelt så dyr. Skillnaden mellan A200 om man får den billigt och A700 är c:a tre gånger och mer därtill om man ser till listpriset, men Sony har ju även de förfallit till cash back-träsket istället för att sänka priset rakt av vid disk. Cash back är bara att jävlas med kunderna om ni frågar mig. Det är en gräsligt ineffektiv, dyr och knölig affärsmodell som jag är osäker på om den gynnar ens leverantören. Men dit Canon gått går uppenbarligen Sony också!

Nu kan man ju sedan länge få en rabatt på 1800:- för hus+objektiv i kit men märkligt nog inte för enbart huset. Skillnaden i pris mellan billigaste instegskameran och semipromodellen har alltså ökat sedan Minolta-tiden. Man får marginellt mer relativt den billigare modellen än på KM-tiden (det är större skillnad mellan A200/A700 än KM 5D/7D) men trots det är tycker jag inte den lilla skillnaden i prestanda rättfärdigar den stora skillnaden i pris som ju ökat ytterligare mellan dessa två marknadssegment. Det här är ett samband som inte enbart har bäring för Sony. Det gäller fler tillverkare än så. Marknaden har blivit mer diversifierad nu med fler kameror att välja på under semipro-segmentet. Detta har gjort de billigaste av dessa väldigt, väldigt prisvärda.
Expert-butiken hade en drive under 2005 KM5D med sigma 18-50(den billigare typen) 6900kr.Listpriset tror jag låg runt 8000kr.Canon 300D kom under 2000-talet med 6MP.Trodde nog att KM7D skulle ha 8MP 2004. KM fick inte riktigt till det med sin 6MP.Det var också dera första Dslr.Vid jämnförelse med Pentax var skärpan något högre i Autoläget Pentaxen alltså.Nikon D50 fick till en inponnerande skärpa som överraska många.Man var lite avundsjuk på Nikon.Men hanteringsmässigt var KM5D överlägsen dom båda.Mvh.Bengt
 
Nästan synd att vimsa till denna tråd igen, nu när den plötsligt handlar om det den egentligen skulle igen, men efter alla diskussioner om sjöbodar i varierande grad av förfall kan jag inte låta bli att visa hur de gör "over there" (eller just nu är det "over here", för mig).

Det var inte utan att jag tittade en gång extra, när detta dök upp på vägen. För övrigt tagit med 10 megapixlar, 40D (sådana som nu inte är värda något alls, när 50D har kommit), och EF 70-200 mm f/4L IS USM och EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.
Fast det spelar ju ingen roll alls, vilket väl är poängen, om det nu finns någon, när de reducerats ner till ungefär 0,1 MP före uppladdningen till denna tråd.

Snälla Bengt, sätt mellanslag efter komma och punkt. Blir mycket lättare att läsa då.
 

Bilagor

  • Hus2.JPG
    Hus2.JPG
    28.9 KB · Visningar: 341
  • Hus1.JPG
    Hus1.JPG
    33.3 KB · Visningar: 338
Expert-butiken hade en drive under 2005 KM5D med sigma 18-50(den billigare typen) 6900kr.Listpriset tror jag låg runt 8000kr.Canon 300D kom under 2000-talet med 6MP.Trodde nog att KM7D skulle ha 8MP 2004. KM fick inte riktigt till det med sin 6MP.Det var också dera första Dslr.Vid jämnförelse med Pentax var skärpan något högre i Autoläget Pentaxen alltså.Nikon D50 fick till en inponnerande skärpa som överraska många.Man var lite avundsjuk på Nikon.Men hanteringsmässigt var KM5D överlägsen dom båda.Mvh.Bengt

Jag tror 7D kostade runt 15-16.000 med ett kit-objektiv när den kom. Verkar som om semi-prosegmentet fortfarande ligger ungefär där när nya versioner släpps. A700 är ju gammal nu så den har blivit lite billigare än när den släpptes. Det är främst instegsmodeller av det enklaste slaget som verkligen blivit klart billigare redan vid lanseringen. Sen finns inte så stora marginaler för ytterligare prissänkningar i det segmentet.
 
Nästan synd att vimsa till denna tråd igen, nu när den plötsligt handlar om det den egentligen skulle igen, men efter alla diskussioner om sjöbodar i varierande grad av förfall kan jag inte låta bli att visa hur de gör "over there" (eller just nu är det "over here", för mig).

Det var inte utan att jag tittade en gång extra, när detta dök upp på vägen. För övrigt tagit med 10 megapixlar, 40D (sådana som nu inte är värda något alls, när 50D har kommit), och EF 70-200 mm f/4L IS USM och EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.
Fast det spelar ju ingen roll alls, vilket väl är poängen, om det nu finns någon, när de reducerats ner till ungefär 0,1 MP före uppladdningen till denna tråd.

Snälla Bengt, sätt mellanslag efter komma och punkt. Blir mycket lättare att läsa då.

Jo, har hört talas om huskrisen "over there"... Får man gissa att adressen på de huset är 40D... ;-)
 
Det hade ju varit roligare än 11700 Mona Road, Murfreesboro, TN 37129. Men där står det. Borde kanske göra en skylt med "40D", åka dit och spika upp den på huset och ta en bild sen?

Nej, visst nej, det går ju inte. Jag har ju en 40D och det vet ju alla att de inte fungerar längre, nu när 50D har visats. Dessutom har de bensinbrist här nu, när Ike väsnats nere i Texas, så det är kanske bäst att jag blir där jag är.
 
Nästan synd att vimsa till denna tråd igen, nu när den plötsligt handlar om det den egentligen skulle igen, men efter alla diskussioner om sjöbodar i varierande grad av förfall kan jag inte låta bli att visa hur de gör "over there" (eller just nu är det "over here", för mig).

Det var inte utan att jag tittade en gång extra, när detta dök upp på vägen. För övrigt tagit med 10 megapixlar, 40D (sådana som nu inte är värda något alls, när 50D har kommit), och EF 70-200 mm f/4L IS USM och EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.
Fast det spelar ju ingen roll alls, vilket väl är poängen, om det nu finns någon, när de reducerats ner till ungefär 0,1 MP före uppladdningen till denna tråd.

Snälla Bengt, sätt mellanslag efter komma och punkt. Blir mycket lättare att läsa då.


He he.
Och minsta krav för att bilderna ska vara godkända är väl:
Man ska kunna delförstora den övre bilden genom ett tight utsnitt runt huset. Sen ska man skriva ut detta utsnitt på A2 och studera detaljerna med lupp. Först då kan man avgöra om den är tillräckligt skarp. Är den inte det så behövs det säkert några megapixlar extra likf*rbannat.
(Slut på ironin)

Mvh J O
 
ISO över 1600 meningslöst?

Har ni kollat den här tråden som "elbe"/Leif Bength startade? Har han deserterat från denna tråden den gode Leif? Jag tycker den diskussionen definitivt platsar i FS längsta tråd också.


"Fotosidan Forum 2.0 BETA > Foto: Intresse / Inriktning > Fototeknik > ISO över 1600 meningslöst" (i dagens kameror kanske ska tilläggas. Vem vet, det kanske ändrar sig det med i en dimmig framtid.)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=91525

Ger ju ytterligare en dimension åt hög ISO diskussionen om det nu är sant det som sägs.
 
Har ni kollat den här tråden som "elbe"/Leif Bength startade? Har han deserterat från denna tråden den gode Leif? Jag tycker den diskussionen definitivt platsar i FS längsta tråd också.


"Fotosidan Forum 2.0 BETA > Foto: Intresse / Inriktning > Fototeknik > ISO över 1600 meningslöst" (i dagens kameror kanske ska tilläggas. Vem vet, det kanske ändrar sig det med i en dimmig framtid.)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=91525

Ger ju ytterligare en dimension åt hög ISO diskussionen om det nu är sant det som sägs.

Nä då Sten-Åke! Jag har inte deserterat. De var bara så att jag drog igång den tråden två månader före de denna startade. Hittade lite mer kött så jag väckte den igen igår. Så de nya och intressanta i den börjar eg med inlägg 22 på sidan 2 i länken http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=91525

För övrigt så håller Risedal på att analysera 50D så de kommer nog mer här oxå snart och inte minst kanske när nya 5D och A900 synas i sömmarna.
 
När det ändå talas om DR så visar IR senaste imatest av A900 att denna har näst bäst DR av dagens dSLR, endast D700 har marginellt bättre DR.

Och det på pixlar som är marginellt större än A700ans.
 
När det ändå talas om DR så visar IR senaste imatest av A900 att denna har näst bäst DR av dagens dSLR, endast D700 har marginellt bättre DR.

Och det på pixlar som är marginellt större än A700ans.

Om man tar exaktsamma pixlar från en aps-c sensor och använder dom på en ff, lika tätt packade, så innebär nog bara den större sensorn kring 1 1/3 steg bättre egenskaper.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.