Sonys DRO verkar göra samma sak som Nikons Active D-lightning. 5D:s evaluerande ljusmätning verkar vara mer exakt (i det exempel som visas). Eller också starkt mellantonsinriktat. Svårt att säga på ett sådant motiv där solen lyser genom grenverket.
Nämns ju också att Sonyn exponerade snålare. Hade varit intressant att veta hur mätningen blivit på ett mer neutralt motiv. Annars dyker en liten misstanke upp att det kan föreligga skillnad i vilken verklig iso som används. Om det skiljer ett halvt steg innebär det ju att (Om 5D:s iso är lika med det nominella) vid exv 1600 iso så kör Sonyn på 1200 istället. Men bara spekulation från min sida.
Exemplet med buskarna såg inte kul ut på Sonyn.
Exemplet med byggnaden visade Sonyn upp ett bra mellantonsskärpa, medan detaljerna i lågdagrarna var bättre på 1DsMkIII. Samma sak på den delförstorade närbilden.
Svårt att göra sig en rättvis bild då testaren framhåller samma sak, som jag alltid trott, att rawkonverteraren bör vara densamma för att men ska kunna fixa en bra jämförelse.
Med utgångspunkt från vad som visades upp tror jag ändå att 1DsMkIII får vika sig när en jämförelse kan göras i ACR. I alla fall vad gäller vid basiso och normaliso. Vid högre iso känns det väldigt osäkert vad Sonyn kan prestera.
Det jag tror jag kan säga nu är att kamerans evaluerande mätning troligen inte når upp till Nikon D3.
Men detta är säkert en väldigt kompetent kamera.
Vågar du, Mikael dra några slutsatser?
Mvh/Lennart